Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به سید ابرهیم رئیسی گفت: شما مدیون هیچ‌گونه گروه خاص سیاسی نیستید اگر کسی کاری انجام داده بر حسب وظیفه دینی و شرعی خود بوده است. اجازه ندهید گروه‌های خاص سیاسی به دنبال سهم خواهی از دولت شما باشند.

به گزارش ایسنا، مسلم صالحی در جلسه علنی امروز(سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تشکر از مردم برای حضور در انتخابات، گفت: مجلس محل تیشه و کلنگ و چانه زنی برای پروژه‌های کم ارزش نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا محل تبادل افکار دوراندیشانه، استراتژیک و در قواره ملی برای تقنین اصولی، نظارت درست، تعامل با فرصت‌ها و تقابل با  تهدیدهای داخلی و خارجی است.

نماینده مردم اقلید در مجلس مدعی شد: مجلس را با جزئیات مشغول کردند تا کشور در حوزه مدیریت استراتژیک، برنامه‌های بلندمدت و مسائل کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به حال خود رها شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از ساختار اقتصادی کشور، گفت: بزرگی ناموزون بدنه دولت، اتکای اقتصاد و بودجه ملی به نفت و خام فروشی، عدم استقلال بانک مرکزی، در اولویت قرار دادن همه چیز به همراه موازی کاری و تکرار باورهای ناشی از سوءتدبیر موجب شده تا ما همواره ذیل شرایط حساس کنونی قرار داشته باشیم و ناگزیر به اتخاذ تصمیم‌های مقطعی شویم. چنین شرایطی باعث شد از واقع بینی به مصرف گرایی، از نگاه بلندمدت به روزمره گرایی، از برنامه محوری به پروژه محوری و از سازوکار توسعه به ساخت و ساز آن قناعت کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری‌هایی که باید در حاشیه آب‌های گرم صورت می‌گرفت به دلیل نبود نقشه راه ملی و فقدان سیاست گذاری اصولی در کویر و در نقاط بی آب در مرکز کشور صورت گرفته است. طبیعی است در چنین سرمایه گذاری‌هایی، عرصه رقابت را به دیگران واگذار کنیم. آنچه در پارس جنوبی و سواحل مکران صورت گرفته است نه به عنوان بخشی از پازل برنامه و اقتصاد مبتنی بر مزیت‌های ملی بلکه به عنوان جزایر از هم گسیخته و به صورت اتفاقی یا بنابر مصالح دیگر به اجرا درآمده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان فارس گفت: علی‌رغم وجود دستگاه عریض و طویل سازمان مدیریت و برنامه ریزی که اصلی‌ترین وظیفه‌اش تدوین برنامه بلندمدت ملی است، همچنان فاقد نقشه راه و سند توسعه ملی بوده و کشور به طور کلی در نظام برنامه ریزی خود دچار بی‌قوارگی و نابسامانی است. هنوز مطالعات آمایش سرزمین که مبنا و مقدمه تدوین برنامه بلندمدت ملی است، یا وجود خارجی پیدا نکرده و یا اگر چیزی تدوین شده با عنوان پدیده‌ای فانتزی و کتابخانه‌ای به آن نگاه می‌شود لذا عجیب است که فاقد راهبرد بلندمدت ملی هستیم و فریاد از کسی بر نمی‌آید.

صالحی با بیان اینکه با تقلید از روش پیشینیان به ۶ برنامه عمرانی به عنوان برنامه توسعه تن داده ایم، افزود: ما هرگز نپرسیدیم نتیجه این به اصطلاح برنامه‌ها که به جای منافع ملی، منویات چند وزارتخانه را تأمین و به کشمکش‌های دستگاهی وجهه قانونی می‌بخشد، چه بوده است؟ عجیب است که در سایه غفلت مجلس، هفتمین برنامه از این دست در حال تدارک و تحمیل بر کشور است. زمانی که در حال قیچی کردن روبان های رنگارنگ هستیم، کشورهای کره جنوبی، ژاپن و آمریکا به ترتیب در حال تدوین برنامه‌های استراتژیک بلندمدت ۵۰ ساله، ۱۰۰ ساله و  ۲۰۰ ساله هستند.

صالحی در ادامه خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس گفت: به کجا می‌روید؟ آیا اشتغال به مسائل روزمره و کوتاه مدت مرتبط با وظایف مجلس و رسالت خطیر ما در دنیای متلاطم امروز است؟ آیا جایگاه ما در ساختارهای بزرگ و کوچک اقتصادی در سطح منطقه و جهان را به درستی مشخص کرده‌ایم؟ آیا به مزیت‌های ژئوپلتیک کشور در زمان بررسی طرح ها و لوایح توجه داریم؟ چرا باید دولت حجیم به خود اجازه دهد سند وابستگی اقتصاد ملی و اسارت آن در چنگال نفت را مکرر تحت عنوان لوایح بودجه به مجلس بیاورد و ما چشم بسته آن را تأیید و امضا کنیم؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مدعی شد: برخی مجالس قبلی با دنباله روی از دولت و اشتغال به فرعیات، مجلس را به حدی از سقوط کشاندند که وقتی مبادرت به تصویب قانونی برای صیانت از منافع ملی در حوزه هسته ای می‌کنیم، مع الوصف زمزمه تمرد از آن به گوش می‌رسد، این چه جایگاه متزلزلی است؟ قبل از شروع مجلس در نامه ای خطاب به دکتر قالیباف برخی از این موارد را گوشزد کردیم. وظیفه ما معماری مجدد و آگاهی از خط مشی‌ها و روندهایی است که کشور را به چنین فسادی آلوده کرده است.

صالحی در پایان نطقش خطاب به سید ابراهیم رئیسی، منتخب مردم برای تصدی ریاست دولت سیزدهم گفت: آنچه در ساختار دولت تولید فساد می‌کند، ریشه در سیاست‌های غلط اقتصادی از وابستگی بودجه به نفت تا حجم بزرگ دولت و شرکت‌های دولتی از یک سو و نفوذ و رسوب عناصر لیبرال و تکنوکرات در بدنه دولت از سوی دیگر است. این بیماری مزمن با برخوردهای سلیقه ای و مقطعی تقویت نمی‌شود که هیچ، تضعیف هم می‌شود. دولتی متفاوت، تحول گرا و جوان را به یاری بطلبید که به سیاست‌های عقلانی باور داشته و با این پدیده شوم مبارزه سیستماتیک را آغاز کند. شما مدیون هیچ‌گونه گروه خاص سیاسی نیستید اگر کسی کاری انجام داده بر حسب وظیفه دینی و شرعی خود بوده است از این رو اجازه ندهید گروه‌های خاص سیاسی به دنبال سهم خواهی از دولت شما باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجلس یازدهم استانی سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ خاص سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۰۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

 قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت:، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

حجت‌الاسلام بحرینی نماینده مشهد نیز در این جلسه صدای فردی را پخش کرد که در تماس با دفتر ارتباطات مردمی خود، انتقادات صریحی را علیه سیاست‌های کنونی مطرح کرده و تاکید می‌کرد که این رویکرد به تولید کننده و مصرف کننده آسیب زده است.

منبع: فارس

tags # محمد باقر قالیباف ، سید ابراهیم رئیسی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم