Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود شبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: در سه ماه اول امسال به منظور صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و افزایش راندمان تولید، خط انتقال آب با لوله در روستا‌های تکمار، کندر، دهنو و مهدی آباد از توابع بخش مرکزی خلیل‌آباد اجرا شد.

او افزود: با اجرای این طرح‌ها امکان آبیاری ۱۹۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این روستا‌ها فراهم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه منابع تامین آب این زمین‌ها چاه عمیق می‌باشد ادامه داد: پیش از این آبیاری این روستا‌ها به صورت سنتی انجام می‌شد و میزان هدر رفت آب ۵۰ درصد بود، اما با انتقال آب با لوله بازدهی آن به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

بیشتر بخوانید

خط انتقال آب از مشهد به سمت خلیج فارس اجرایی می شود


شبان بیان کرد: در اجرای این طرح‌ها ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای ۴۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۷۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

او همچنین از آغاز فصل برداشت انگور یاقوتی از سطح ۳۰۰ هکتار تاکستان‌های شهرستان خلیل آباد خبر داد و تصریح کرد: این شهرستان در مجموع دارای پنج هزار و ۷۲۷ هکتار باغات انگور می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد تاکید کرد: انگور یاقوتی یکی از زودرس‌ترین ارقام انگور است که از نظر کیفیت از درجه بالایی برخوردار بوده و از این سطح نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ تن انگور برداشت می‌شود که به بازار‌های داخلی و سایر استان‌ها جهت تازه خوری ارسال می‌گردد.

شبان اظهار کرد: با تغییر شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر مشکل کم آبی به عنوان تهدید جدی در تاکستان‌ها خود را نشان داده است به طوری که در برخی شهرستان‌های انگورخیز همچون خلیل آباد کاهش سطح زیرکشت انگور و نابودی بخشی از باغات به عنوان معضل اساسی گریبان‌گیر انگورکاران شده است.

او افزود: برای مقابله با تهدید کم آبی در تاکستان‌ها، راهکار‌های کاربردی و مفید وجود دارد که کاهش مصرف آب با افزایش بهره وری در باغات انگور، تنظیم دور و زمان آبیاری براساس نیاز انگور، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، مدیریت تاج و پوشش سبز انگور، مدیریت پوشش گیاهی سطح خاک در تاکستان و استفاده از ارقام پایدار در برابر خشکی از جمله موارد موثر در مدیریت مصرف آب در باغات انگور به شمار می‌روند که در سال‌های اخیر پیشنهاد و عملیاتی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد ادامه داد: همچنین ارقام تجاری و جدید توسط مراکز و موسسات تحقیقاتی معرفی شده که دارای راندمان، کیفیت و عملکرد مطلوب می‌باشند و جهاد کشاورزی آماده همکاری با متقاضیان ارقام جدید می‌باشد.

 

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صرفه جویی در مصرف آب ایجاد اشتغال منابع تامین آب انتقال آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۱۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۵۰ هزار نفر در بخش دامپروری قم مشغول به‌کارند

منصور دیان اردستانی،معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم   در خصوص دامپروری در استان گفت:ت: هم اینک ۶ هزار و ۸۷۵ واحد دامداری صنعتی و سنتی در زمینه‌های پرورش و نگهداری گاو شیری، گوساله پرواری، گوسفند و بز داشتی و پرواری و شتر با ظرفیت کل دام سبک و سنگین ۵۸۸ هزار و ۲۸۸ راس در استان قم فعال است.

وی افزود: در اثر تلاش بهره‌برداران بخش دامپروری قم، این استان در تولید محصولات دامی جایگاه خوبی در سطح کشور دارد که در همین خصوص طی سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار تُن گوشت قرمز و شیر خام در قم تولید و روانه بازار شد.

وی ادامه داد: با توجه به راهبرد اصلی سازمان جهاد کشاورزی قم در تامین امنیت غذایی مردم، وضعیت تولید محصولات دامی در استان به صورت مستمر رصد و برای افزایش میزان آن از سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه حمایت می‌شود.

مجموع تولید سالانه محصولات کشاورزی قم در بخش‌های مختلف بیش‌از ۸۰۰ هزار تُن است و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی قم، افزایش سطح تولید محصولات به خصوص در حوزه دام و طیور در سال جاری با جدیت دنبال می‌شود.

۲ درصد از تولیدات پروتینی کشور با تلاش فعالان حوزه دام و طیور استان قم تامین می‌شود، این موضوع نشان می‌دهد فعالیت‌های بخش کشاورزی در قم با وجود کم‌بودن مساحت استان، دارای بهره‌وری و اثربخشی بالایی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره برداری افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره‌برداری از ۱۱۰۰ مسکن محرومین توسط بسیج سازندگی در خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از 1100 مسکن محرومین توسط بسیج سازندگی در خراسان رضوی
  • بهره برداری از ۱۱۰۰ مسکن ویژه محرومان به همت بسیج سازندگی در خراسان رضوی
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد
  • باند دوم پل هادی‌آباد شهرستان کارون به بهره‌برداری رسید
  • حدود ۵۰ هزار نفر در بخش دامپروری قم مشغول به‌کارند