Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@13:06:53 GMT

ایده حکمرانی در جمهوری اسلامی

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۲۴۲۸

ایده حکمرانی در جمهوری اسلامی

هر ایده حکمرانی برای رسیدن به حکومت در مقیاس جهانی باید دو مرحله کشور الگو و تمدن را پشت سر بگذارد تا بتواند اقناع جهانی را در حکومت رانی کل بشریت به دست آورد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد واحدی؛ حرکت همه انبیا و فرستادگان الهی منطبق و در راستای هدف نهایی که همان برپایی حکومت الهی در کل زمین می‌باشد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر روزی امام زمان ارواحنافداه خواهند توانست حکومتی در سطح جهان برپا نمایند علاوه بر برکت حضور و عنایت ایشان محصول تلاش علمای دوران غیبت و قبل تر ائمه هدی علیهم‌السلام و قبل تر نیز انبیا الهی تا حضرت آدم علیه السلام می‌باشد که هر کدام کاروان حرکت به سمت جاده اصلی حکومت توحیدی را به مسافتی جلو برده و تقدیم ولی الهی بعدی نموده است.

 

مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند :«جریان عالم؛ به سمت حاکمیت حق و صلاح است و همه انبیا و اولیا آمده‌اند؛ که انسان را به آن بزرگراه اصلی سوق بدهند، که وقتی وارد آن شد، بدون هیچ مانعی تمام استعدادهایش می‌تواند بروز کند. انبیا و اولیا؛ این مردم گم‌گشته را، مرتب از این کوه و کمر و دشت‌ها و کویرها و جنگل‌ها، به سمت این راه اصلی سوق دادند و هدایت کردند». حال سوال این جاست که قبل از ایجاد حکومت اسلامی در سطح جهان چه اقداماتی باید رخ دهد و آیا میشود یکباره از صفر به حکومت جهانی رسید؟!

 

هر ایده حکمرانی برای رسیدن به حکومت در مقیاس جهانی باید دو مرحله کشور الگو و تمدن را پشت سر بگذارد تا بتواند اقناع جهانی را در حکومت رانی کل بشریت به دست آورد. ایده غربی زمانی بر جهان تا حدودی سیطره پیدا کرد که توانست به عنوان یک الگو مطرح شود و به مرحله تمدن برسد اما ظهور انقلاب اسلامی یک حرکتی نوع برخلاف تمدن موجود ایجاد کرده است و یا در نمونه اسلامی پیامبر ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم زمانی اقدام به دعوت قدرت های شرق و غرب آن موقع نمودند که توانسته بودند یک حکومت و جامعه الگو و نمونه اسلامی در حجاز برپا نمایند. معصومین بعد از پیامبر اسلام نیز همگی ابتدا در پی اصلاح حکومتی بودند که از نبی اکرم به یادگار مانده بود اما به دست منافقین از مسیر اصلی خویش منحرف گشته بود.

 

هیچ کدام از ائمه قبل از اصلاح حکومت اسلامی دست به اقدامات جهانی نزدند حتی امیرالمومنین علیه السلام که حاکم بودند نیز مشغول اصلاحات داخلی شدند زیرا هنوز جامعه رنگ بوی عمیق معارف الهی و اسلامی نداشت. پس گام اول ایجاد و اصلاح حکومت و جامعه اسلامیِ الگو و نمونه‌ برای کشور‌های دیگر می‌باشد. بعد از آنکه یک کشور اسلامی نمونه بنا شد و جامعه در معنویت، عدالت و علم و زندگی دنیا پیشرفته شد آنگاه راه برای ایجاد تمدن اسلامی باز میشود و این ایده و نوع حکومت گسترده میشود. به همین خاطر است که رهبر انقلاب اسلامی میفرمایند:« اگر کشور اسلامی ایجاد شد برای مسلمان‌های عالم الگو و اسوه میشویم (لتکونوا شهداء علی الناس)»

«آن وقت تمدن اسلامی بوجود خواهد آمد و فرهنگ اسلامی فضای عمومی بشریت را فرا خواهد گرفت» «بنابراین جامعه‌ای که به عبودیت خدا میرسد، یعنی به معرفت کامل خدا میرسد، تخلق به اخلاق‌الله پیدا میکند؛ این، آن نهایت کمال انسانی است. بنابراین هدف نهائی، آن است و هدف قبل از آن، ایجاد جامعه‌ی اسلامی است، که هدف بسیار بزرگ و بسیار والائی است. خب، وقتی یک چنین جامعه‌ای به وجود آمد، زمینه برای ایجاد امت اسلامی، یعنی گسترش این جامعه هم به وجود خواهد آمد؛ که حالا آن مقوله‌ی دیگری و بحث دیگری است. این چیزی که به عنوان هدف ذکر شد، یک امر بسیار والاست.۱۳۹۰/۰۷/۲۴»


بعد از آن است که زمینه برای یک حکومت اسلامی در سطح جهان آماده میشود. پس وظیفه منتظران این است که در این راستا حرکت نمایند و با آماده سازی معنوی خویش زمینه و شرایط را برای ظهور حضرت حجت آماده نمایند البته هر چه ما بتوانیم آرمان های اسلامی را پیاده نماییم مطمئنا در دوران ولی معصوم آن جمعه و تمدن اسلامی حقیقی رخ خواهد داد.


رهبر انقلاب میفرمایند:«شما باید زمینه را آماده کنى، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه‌ى آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمى‌شود شروع کرد! جامعه‌اى مى‌تواند پذیراى مهدى موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگى و قابلیت باشد، و الّا مثل انبیا و اولیاى طول تاریخ مى‌شود.»

 

محمد واحدی - عضو میز پژوهشی مرکز تحقیقات لقمان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی حکمرانی اسلامی حکمرانی و سیاست گذاری جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۲۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز گردهمایی معاونان امور جوانان ادارات کل ورزش و جوانان در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ توسط مقام معظم رهبری به سال جهش تولید با مشارکت مردم گفت: ما نیز شعار حوزه جوانان را اقدام و عمل در راستای شعار سال قرار دادیم و تمرکز ما عملیاتی کردن طرح‌ها و برنامه‌های ملی و موثر در حوزه جوانان است که امیدوارم در این راستا اقدامات شاخصی که می‌تواند دستاوردی داشته باشد و هر فکر و ایده و الگویی که فکر می‌کنید می‌تواند موثر باشد را پشنهاد دهید.

کلهر همچنین به بهره گیری از الگو‌ها و روش‌های مثبت و موثر در حوزه جوانان در همه دوره‌ها تاکید کرد و افزود: باید این الگو‌ها را به اشتراک بگذاریم و با رفع اشکالات و تقویت آنها کمک کنیم این اتفاق پر ثمر باشد

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گفت: همایش ۳ روزه مسوولان امور جوانان کشور در حالی با حضور ۳۱ استان،۴ مدیرکل امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و ۲ معاون وزیر از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت در مشهد در حال انجام است.

تاج فیروز افزود: ارتقای دانش و ایجاد مفاهمه کلان ملی در باب برنامه ریزی امور جوانان در چارچوب استقرار نظام برنامه محور تحول آفرین، با قابلیت پایش عملکرد و پاسخ گویی به انتظارات و مطالبات متنوع، گسترده و به حق جوانان در ایجاد همگرایی، بهره گیری از خرد جمعی، تبادل تجربیات موفق زیسته و دانش اندوزی مدیریتی، معرفی طرح‌های الگویی و موفق بویژه با اولویت مهارت آفرینی اشتغال جوانان، ازدواج، توسعه مشارکت‌های مدنی، اجتماعی و اقتصادی آنان از دیگر برنامه‌های این گردهمایی عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • ایثارگران میدان‌داران واقعی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران هستند
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
  • بصیرت افزایی بزرگترین ضربه به طرح‌های استکباری دشمنان است
  • آغاز گردهمایی معاونان امور جوانان ادارات کل ورزش و جوانان در مشهد
  • پوستر حزب جمهوری اسلامی با یک شعار بزرگ در سال ۶۰ | تصویر
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • ماهیت واقعی تمدن غرب برای جوانان تبیین شود
  • حمیدی‌فر: در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است