Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در اوایل اردیبهشت سال ۱۳۹۹ توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با هدف ایجاد شرکت پروژه محور سهامی عام به منظور تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنعت (از طریق شرکت‌های گروه و بازار سرمایه) ایجاد و از تیرماه سال ۱۳۹۹ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس شیوه‌نامه‌های جاری و معمول سازمان بورس امکان ورود سریع شرکت به بازار سرمایه وجود نداشت، لیکن با حمایت و همراهی‌هایی که از سوی مسوولان سازمان بورس، ایمیدرو، وزارت صمت و مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن و فلزات صورت گرفت؛ این مهم به سرانجام رسید و اجرایی شد. به گفته مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تیم مدیریتی باسابقه در حوزه صنعت و بازار سرمایه، حضور سهامداران بزرگ و معتبر و وجود پروژه‌های پربازده و مناسب برای سرمایه‌گذاری از مزیت‌های شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات است. وی چشم‌اندازی تجلی را برای ماندگاری شرکت تجلی به عنوان بزرگ‌ترین و برترین شرکت پروژه‌محور تخصصی می‌داند. با علی‌اکبری گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید:

چرا شرکت پروژ‌ه‌محور را انتخاب کردید؟

از میان ابزارهای مختلف تامین مالی پروژه‌ها، روش تامین از طریق جذب مشارکت عموم مردم بهترین مسیر است چرا که تامین منابع برای پروژه‌ها باید بلندمدت باشد. همچنین لزوم بازپرداخت سریع در تامین مالی از طریق بانک‌ها و استفاده از سایر ابزارهای مالی در بازار سرمایه (به دلیل پرداخت سود و کارمزد در مقاطع سه‌ماهه یا …) با نوع نیاز بلندمدت پروژه‌ها منافات دارد. از سویی شرکت پروژه محور راهی مطمئن برای تزریق مستقیم سرمایه‌های مردم به چرخه تولید است.

مزایای شرکت‌های پروژه محور چیست؟

سرمایه‌گذاری مستقیم تمام آحاد مردم در پروژه‌های منتخب، امکان جذب سپرده خرد و هدایت آنها به پروژه‌های عظیم، تسهیل در تامین مالی پروژه‌های میان‌مدت و بلندمدت، کم‌هزینه‌ترین روش تامین مالی پروژه‌های منتخب، سریع‌ترین روش تامین مالی پروژه‌ها و توسعه ابزارهای نوین کنترل کمی و کیفی، سرعت‌بخشی در تکمیل پروژه‌ها از مزایای شرکت‌های پروژه محور هستند.

تفاوت‌های شرکت‌های پروژه‌محور مانند تجلی با سایر شرکت‌های بورسی را در چه می‌بینید؟

اولویت اول شرکت‌های پروژه محور افزایش درصد پیشرفت پروژه‌ها است. این شرکت‌ها به دلیل اهمیت اجرا، کنترل و افزایش درصد پیشرفت کار پروژه‌ها، در ساختار سازمانی خود واحد مدیریت کنترل پروژه را ایجاد کرده و این معاونت از واحدهای بااهمیت و کلیدی شرکت پروژه محور محسوب می‌شود. در این نوع شرکت‌ها عملکرد مدیریت در گرو پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها است که با افزایش پیشرفت پروژه‌ها، اصولا قیمت سهام آن در بورس افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر سود یا بازدهی در این شرکت‌ها از طریق Capital Gain حاصل خواهد شد. از سویی به محض به بهره‌برداری رسیدن اولین پروژه، معاونت جدیدی به نام کنترل و بهره‌وری تولید شکل گرفته است و ستاد موقت پروژه منحل و به پروژه‌های جدید منتقل شده است. این شرکت‌ها در ابتدا به جای سبد سهام، سبد پروژه‌ها را مدیریت می‌کند و به مرور زمان با بهره‌برداری از پروژه‌ها نسبت به هر دو مورد فعال شده‌اند. یادآوری می‌کنم واحد مدیریت پروژه‌ها دراین شرکت‌ها همیشگی و دائمی است و با اتمام هر پروژه، پروژه‌های دیگری فعال خواهد شد.

لطفا استراتژی‌های تجلی را معرفی کنید؟

حضور موثر در شناسایی و بهره‌برداری از معادن و محدوده‌های اکتشاف جدید، تسریع، بهینه‌سایزی، توسعه و تکمیل واحدهای زنجیره معدن، توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، گسترش سرمایه‌گذاری و جذب سپرده‌های خرد و کلان، توسعه و بهینه‌سازی فرآیندهای نظارت و کنترل کمی و کیفی، اجرای پروژه‌های منتخب در کمترین زمان، تسریع در جذب منابع موردنیاز برای اجرای پروژه‌های منتخب، تامین مالی پروژه‌های منتخب با کمترین هزینه مالی و به کارگیری و توسعه روش‌های نوین تامین مالی از تمامی بازارهای پولی و سرمایه‌ای را از دیگر استراتژی‌های شرکت دانست.

شرکت چه اقداماتی برای آینده در برنامه دارد؟

تصمیم‌گیری نهایی در پروژه ساخت اسکله بندرعباس به صورت اجاره به شرط تملیک ۳۰ ساله بابت اسکله تخصصی مواد معدنی و فولادی طی سه فاز که در مجموع ظرفیت پشتیبانی حمل‌ونقل ۶۰ میلیون تن مواد معدنی را دارا خواهد بود. پروژه مذکور در شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده، ریل و دریا تعریف شده است و از این بابت قراردادی با سازمان بنادر و دریانوردی منعقد و زمینی به مساحت ۶۷ هکتار کنار دریا تحویل شرکت مذکور شده است. عملیات محصور کردن و فنس‌کشی آن خاتمه یافته و برنامه عملیاتی در سال ۱۴۰۰ در دستور کار خواهد بود.

همچنین تصمیم‌گیری نهایی در ایجاد سامانه حمل‌ونقل ریلی معظم در سطح ایران و کشورهای همسایه برای جابه‌جایی و ترانسفر مواد معدنی و فلزی، بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با اولویت نخست در زنجیره معدن تا فولاد و در اولویت دوم سایر مواد معدنی و فلزی، بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن کشور و شرکت در مزایده‌های عمومی در معادنی که گواهی کشف و مجوز برداشت دارند نیز از برنامه‌های دیگر شرکت است. بررسی سرمایه‌گذاری و مشارکت در واحدهای جدید صنعتی منجمله تولید ورق‌های سیلیکونی، سرمایه‌گذاری و سهامداری در شرکت بازرگانی معدن و ایجاد سامانه مرجع و تخصصی معدن و مواد معدنی www.kanima.ir، درج نماد شرکت تجلی در تابلوی دوم فرابورس و عقد قرارداد بازارگردانی سهام نیز در برنامه‌های شرکت برای سال آتی قرار دارد.

در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها چه کارهایی انجام شده است؟

در این حوزه آورده غیرنقدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان سهامدار اصلی و بالفعل در قالب ۵ پروژه انجام شده است و آورده‌های غیرنقدی به استناد گزارش هیات سه‌نفره کانون کارشناسی ارزیابی و بالغ بر ۱۴۲۴ میلیارد تومان می‌باشد. همچنین آورده نقدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات صورت پرداخت نقدی ۴۷ میلیارد تومان می‌باشد. شرکت صنعتی و معدنی چادرملو نیز مبلغ ۴۲۹ میلیارد تومان آورده غیرنقدی داشته و تعهدنامه واریز نقدی معادل ۶۲۵ میلیارد تومان را دارد. شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر نیز مبلغ ۳۱۵ میلیارد تومان به صورت نقد واریز کرده و تعهدنامه واریز نقدی معادل ۷۳۹ میلیارد تومان را دارد.

پربیننده ترین اولویت‌های دولت رییسی در حوزه صنعت و تجارت چیست؟ فولاد مبارکه در بین ۵۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در سال۲۰۲۰ انبارها پر از لوازم خانگی است عرضه بورسی سنگ آهن، پایان قیمت های دستوری در زنجیره فولاد پیش بینی تجارت ایران و چین پس از لغو تحریم ها / آینده اقتصادی کشور به تیم دیپلماسی وابسته است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: توسعه معادن و فلزات تامین مالی پروژه تامین مالی پروژه ها توسعه معادن و فلزات شرکت های پروژه محور پروژه های منتخب شرکت پروژه محور میلیارد تومان بازار سرمایه شرکت ها مواد معدنی شرکت تجلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۲۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بر ظرفیت بالای ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه صنایع معدنی و توانمندی این شرکت‌ها برای رفع نیازهای فناورانه این حوزه تأکید کرد. 

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصادق خیاطیان با اشاره به برگزاری رویدادهایی نظیر رویداد جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) در حوزه صنایع معدنی که در روزهای پایانی هفته اخیر برگزار شد، یادآور شد: صندوق نوآوری، حامی جدی هر اقدامی است که منجر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور شود،

وی گفت: شاید یک دهه قبل بیشتر به دنبال رشد و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بودیم؛ اما امروز درباره زیست‌بوم بالغی صحبت می‌کنیم که نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف در آن مشغول فعالیت هستند. میزان فروش این شرکت‌ها در سال گذشته به ۵۳۰ همت (۵۳۰ هزار میلیارد تومان) رسیده است و بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر نیز در شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال دارند.

خیاطیان تصریح کرد: این شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلفی نقش‌آفرینی می‌کنند. یکی از نمونه‌‎های بارز نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها را در زمان همه‌گیری کرونا در کشور شاهد بودیم. این شرکت‌ها توانستند بسیاری از نیازهای اساسی کشور در حوزه‌هایی مانند تولید ماسک و دستگاه‌های ونتیلاتور را تأمین کنند. امروز با این موجودیت عظیم روبرو هستیم که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: این زیست‌بوم به‌خوبی بالغ شده است. درحال حاضر سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP حدود ۲.۷ درصد است و طبق برنامه‌ریزی باید این سهم تا پایان برنامه هفتم به ۷ درصد برسد. برای دستیابی این هدف باید گام‌های مهمی برداشته شود. به اعتقاد ما، مهم‌ترین رویکرد در این مسیر، توجه به نقش شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های فولادی مانند فولاد مبارکه یا شرکت‌های صنعتی و معدنی مانند چادرملو در اقتصاد دانش‌بنیان است.

خیاطیان افزود: شاید پیش از این، شرکت‌های پتروشیمی، فولاد، صنایع معدنی و سیمانی توجه کمتری به حوزه نوآوری داشتند، اما برگزاری رویدادهایی نظیر رویداد جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری چادرملو (نوچاد) نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ نیز به شکل ویژه به حوزه نوآوری و فناوری توجه دارند و این رویکرد کمک می‌کند تا سهم ۷ درصدی اقتصاد دانش‌بنیان از GDP محقق شود. اما چطور می‌توان شرکت‌های بزرگ را برای ورود به حوزه دانش‌بنیان ترغیب کرد؟ در این راستا مشوق‌هایی از سوی دولت و مجلس در نظر گرفته شده‌اند.

شرکت‌های بزرگ، نیازهای فناورانه خود را از طریق دانش‌بنیان‌ها تامین کنند

به نقل از صندوق نوآوری، وی تأکید کرد: یکی از راهکارها این است که شرکت‌های بزرگ به جای استفاده از محصولات خارجی، نیازهای فناورانه خود را از طریق دانش‌بنیان‌ها تامین کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولاتی با استاندارد بالا و در تراز بین‌المللی تولید می‌کنند. راهکار دیگر، قرار گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ است.

خیاطیان، رویکرد سوم را بحث سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVCs) و سایر نهادهای تخصصی، یکی از راهکارهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این حوزه است. قانون‌گذار نیز با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعطای اعتبار مالیاتی، از سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده است. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: به اعتقاد ما، حوزه معدن یکی از بخش‌هایی است که نفوذ فناوری و نوآوری در آن چندان اتفاق نیفتاده است. برگزاری برنامه‌ها و رویدادهایی مانند رویداد چادرو، حاکی از حرکت این صنایع به سمت استفاده بیشتر از فناوری و نوآوری است. ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در زنجیره صنایع معدنی و ماشین‌آلات و ... مشغول فعالیت هستند. آمادگی داریم در صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری متقابل، نیازهای فناورانه شما را احصاء و به شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ارائه کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلج فارس
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صنایع کوچک
  • سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزایش یافت
  • افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان