Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-09@15:00:27 GMT

افزايش صادرات گاز ايران به عراق

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۳۶۰۶

خبرگزاری آریا- احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق از افزایش صادرات گاز ایران به این کشور برای استفاده در نیروگاه‌های برق عراق تا 30 میلیون متر مکعب خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری آناتولی، احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق  از افزایش صادرات گاز ایران به عراق خبر داد.
احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق  اعلام کرد : ایران صادرات گاز خود را برای استفاده در نیروگاه‌های برق عراق به 30 میلیون متر مکعب افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق در گفتگو با روزنامه (دولتی) الصباح ضمن اعلام این خبر افزود:  طی چند روز گذشته، طرف ایرانی میزان صادرات روزانه گاز خود را به عراق که به 17 میلیون مترمکعب کاهش داده بود، به 30 میلیون مترمکعب رسانده است.
به گفته این مقام عراقی، این کشور 19 هزار مگاوات برق تولید می‌کند، این در حالیست که نیاز واقعی عراق بیش از 30 هزار مگاوات است.
این مقام عراقی افزود: افزایش صادرات گاز ایران به عراق به راه اندازی واحد‌های تولید برق المنصوریه، الصدر و بسمایه کمک کرد.
سالهاست که عراقی‌ها به قطع مکرر برق، خصوصاً در تابستان که گاهی دما به 50 درجه سانتیگراد می‌رسد، اعتراض دارند.
 
افزایش همکاری ایران و عراق در بخش صنعت برق  
ایران حداقل روزانه 10 میلیون دلار صادرات گاز به عراق دارد که این رقم در سال سه و نیم تا 4 میلیارد دلار می‌رسد. ارزش صادرات برق ایران به عراق نیز 600 تا 700 میلیون دلار در سال است.
طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته بین مقامات ایرانی و عراقی مقرر شد تا همکاری‌های این دو کشور در حوزه برق افزایش یابد و طبق اعلام وزیر نیرو قرارداد 2 ساله صادرات برق به عراق، میان دو کشور به امضا رسیده است.
مقامات تهران و بغداد پیشتر درباره توسعه همکاری‌های تهران – بغداد در حوزه برق، سنکرون (هم فاز) کردن شبکه برق ایران و عراق و همکاری در زمینه آموزش و توسعه شبکه برق دو کشور به توافقهای اولیه رسیده بودند. نتیجه این سفر و گفتگو‌های وزیر نیروی ایران با رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر دارایی و رئیس کل بانک مرکزی عراق، وصول نیمی از مطالبات برقی ایران از عراق و تمدید دو ساله قرارداد صادرات برق ایران به این کشور بود.
 
تسریع در پرداخت بدهی های عراق به ایران  
به گفته مقامات عراقی، این کشور 19 هزار مگاوات برق تولید می‌کند، این در حالیست که نیاز واقعی عراق بیش از 30 هزار مگاوات است وبستر بسیار مناسبی برای صنعت برق ایران برای سرمایه گذاری فراهم شده است.
به گفته اردکانیان وزیر نیرو کشورمان ,حدود نیمی از مطالبات برقی ایران از عراق وصول شد و نیم دیگر هم در فرآیند تدارک و پرداخت است.
دفتر ریاست جمهوری عراق اخیرا و پس از سفر اردکانیان به بغدادو امضای قرارداد دوساله صادرات برق ؛ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برهم صالح در دیدار با «رضا اردکانیان» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت هماهنگی مشترک و توسعه افق همکاری‌های دو جانبه به ویژه در بخش برق و آب در راستای پیشرفت و رفاه دو ملت همسایه تاکید کرد. رییس جمهوری عراق همچنین به منظور تحقق امنیت و ثبات برای ملت‌های منطقه، خواهان تلاش مشترک برای مقابله با شرایط پیچیده‌ای که منطقه شاهد آن است، شد.

تمایل جدی ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی عراق
براساس بیانیه ریاست جمهوری عراق ؛ تهران و بغداد آماده گسترش بیش از پیش همکاریها در بخش صنعت برق و تجهیز نیروگاهها هستند .
طبق این بیانیه، اردکانیان از تمایل جدی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری در بخش‌های انرژی و توسعه شبکه‌های برق و تبادلات تجربیات با عراق خبر داد. همچنین بیانیه ریاست جمهوری عراق حاکیست که دو طرف در این دیدار راهکار ارتقا مناسبات در همه بخش‌ها در راستای منافع دو جانبه را بحث و بررسی کردند.
یک خانواده معمولی در عراق ماهانه 200 تا 300 دلار بابت مصرف برق از این طریق هزینه پرداخت می‌کند که مبلغ قابل توجهی است. ایران حداقل روزانه 10 میلیون دلار صادرات گاز به عراق دارد که این رقم در سال سه و نیم تا 4 میلیارد دلار می‌رسد. ارزش صادرات برق ایران به عراق نیز 600 تا 700 میلیون دلار در سال است.
 
 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: گاز ایران عراق ایران به عراق هزار مگاوات جمهوری عراق میلیون دلار صادرات برق صادرات گاز برق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۳۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی قرار گرفت

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور، از قرارگیری ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباس مختاری گفت: با وجود آن که بیماری لکه سفید میگو چند سالی است گریبان پرورش دهندگان این بخش را گرفته، ایران در زمینه تولید میگو دارای رتبه دوازدهم دنیا است.

وی با بیان این که این بیماری، از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی میگو در دنیا بوده و هر ساله بیشتر از 3 میلیارد دلار خسارت مستقیم به این صنعت وارد می‌کند، افزود: با این وجود با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته در مراکز تکثیر میگو و کنترل گلوگاه‌ها، این بیماری تحت کنترل درآمد.

صادرات محصولات شیلاتی به اتحادیه اروپا، اوراسیا و چین

وی افزود: صادرات محصولات شیلاتی به 67 کشور جهان طی سال گذشته، نشان از رشد صنعت آبزیان در کشور دارد و امسال نیز مانند سال گذشته، محصولات شیلاتی در لیست A صادرکنندگان اتحادیه اروپا، صادرات به اوراسیا و همچنین صادرات به چین قرار گرفت و محصولات ایران به بخش قابل‌توجهی از کشورهای دنیا صادرات شد.

کنترل بیماری لکه سفید میگو

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور تصریح کرد: بنابه اعلام مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، در سال 1402 خوشبختانه از 880 مزرعه پرورش میگو هیچ‌کدام آلوده به بیماری لکه سفید میگو تشخیص داده نشد و تلفاتی نیز در این خصوص نداشتیم.

سهم 73 درصدی روسیه و همسایگان و 4 درصدی اروپا از محصولات شیلاتی ایران

وی درباره سهم وزنی و مقاصد صادراتی محصولات شیلاتی گفت: سهم همسایگان و فدراسیون روسیه از محصولات صادراتی شیلاتی جمهوری اسلامی ایران حدود 73 درصد برآورد شد که وزن تقریبی معادل 154 هزار تن دارد.

مختاری سهم ایران از بازار اروپا به دلیل پابرجایی مشکل مراودات مالی در سال 1402را فقط 4 درصد وزنی برشمرد و گفت: حجم محصولات صادر شده به اروپا معادل 82 هزار و 34 کیلوگرم است.

وی سهم صادراتی محصولات شیلاتی در بازار آ سه آن و چین را معادل 54 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: سهم سایر کشورها در صادرات آبزیان معادل یک میلیون و 228 هزار تن است و معادل 0.58 درصد برآورد شده است.

صادرات بیش از 210 میلیون کیلو محصولات شیلاتی در سال گذشته

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور مقدار وزن کلی انواع مختلف محصولات شیلاتی را به استناد آمار گمرک جمهوری اسلامی معادل 210 میلیون و 526 هزار و 312 کیلوگرم عنوان کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش سهم تجارت گلستان در دولت سیزدهم/ صادرات از مرز ۷۲۲میلیون دلار گذشت
  • قرارداد گازی ایران و عراق به مدت ۵ سال تمدید شد
  • سند امنیت انرژی تصویب شد
  • اسنادی از شرایط بغرنج اقتصاد ایران در سال منتهی به انقلاب ۵۷
  • سهم ۰.۳ درصدی ایران از صادرات صنایع غذایی جهان
  • ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی قرار گرفت
  • افزایش ۶۵ درصدی صادرات سیر/ روسیه مقصد نخست صادرات سیر خشک
  • برنامه ریزی برای صادرات ۳ میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق
  • تسهیل در مرزها به افزایش صادرات به افغانستان منجر می‌شود
  • تلاش برای افزایش مراودات تجاری با کشور ترکمنستان