Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، تا این لحظه توافقی فراگیر بین دولت وابسته به تشکیلات خودگردان و حماس بر سر تشکیل این کمیته شکل نگرفته در حالی‌که دولت تاکید دارد آن تنها طرف مکلف برای نظارت بر این پرونده است.

به رغم نبود دیدگاه بین‌المللی تا این لحظه درباره این پرونده و در سایه شرط‌گذاری اسرائیل به منظور به ثمر رسیدن توافق تبادل اسیران و بازسازی حماس می‌خواهد طرف‌های اداری‌اش در وزارتخانه‌های غزه نقشی در این مساله داشته باشند و این امر از طریق توافق ملی بر سر پرونده انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت فلسطین مقرر کرد تیم بازسازی غزه تشکیل شود و فعالیتش را دفتر نخست‌وزیر رام الله و به عضویت وزیر مشاغل عمومی و اسکان، وزیر دولت محلی، وزیر اقتصاد ملی، وزیر کار، رئیس سازمان آب، رئیس سازمان برق و منابع طبیعی هماهنگ کند.

دولت همچنین تشکیل تیم مشورتی از سوی جامعه مدنی و بخش خصوصی را مقرر کرد که شامل ماجد ابو رمضان، عصام یونس، نبیل ابومعیلق،‌ علی ابوشهلا، داوود ترزی، زینب الغنیمی و حلیم حلبی می‌شوند.

دولت وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین تصمیم به تشکیل تیمی فنی برای بازسازی متشکل از سعدی علی هماهنگ‌کننده تیم، رافت سعد الله، ناجی سرحان، وائل صلاح، ایاد ابوحمام، فضل سکیک، هانی فرح، خالد جبر، جمانه شلبی و ناصر الفار گرفت.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت مستقر در رام الله تاکید کرد، کمیته بازسازی که دولت آن را تشکیل داده عنوانی برای پیگیری و بازسازی آنچه است که اسرائیل ویران کرده است.

او به دیدارهای هیئت وزارتی که اخیرا به قاهره رفت و با موفقیت پرونده بازسازی را بررسی کرد، اشاره کرد.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: رهبری فلسطین با اردن، مصر و قطر و بقیه کشورهای عربی و جامعه جهانی برای بازسازی غزه در ارتباط کام است.

او تاکید کرد: کشور فلسطین عنوان شرعی برای بازسازی است و این مستلزم توقف کامل و فراگیر جنگ در کل خاک فلسطین است. اما در غزه ناجی سرحان، نماینده وزارت مشاغل عمومی نسبت به اعلام دولت رام الله درباره تشکیل تیم بازسازی غزه بدون رجوع و هماهنگی به طرف‌های مربوطه در غزه اظهار تعجب کرد.

سرحان با انتقاد از این گام گفت، این اعلام دال بر نبود مفهوم مشارکتی است که غزه تلاش می‌کند در تمام زمینه‌ها آن را تقویت کند. او از آوردن نامش در تیم فنی بدون مشاورت و اطلاعش اظهار تعجب کرد.

این مقام وزارت مشاغل عمومی ضمن اعلام استعفایش از تیم فنی تصریح کرد: اسامی در تیم فنی و مشورتی هستند که بدون اطلاع‌، اسامی‌شان ثبت شده و ما از این شیوه تعامل در مساله مهم و حیاتی ملی انتقاد داریم. من ترجیح می‌دادم تیمی ملی حرفه‌ای و متخصص برای بازسازی غزه تشکیل شود.

شبکه سازمان‌های محلی نیز مخالفت خود را با تصمیم کابینه در نشست خود در رام الله در خصوص تشکیل تیم بازسازی غزه اعلام کرد و افزود: این تصمیم بدون مشورت و رایزنی و توافق با گروه‌های مربوطه در راس آنها طرف‌های متضرر در غزه و بدون مشارکت واقعی سازمان‌های جامعه مدنی انجام شد.

این شبکه خواستار کنار گذاشتن موضوع بازسازی غزه از اختلافات سیاسی و نیز انجام مذاکرات و رایزنی جدی بین طرف‌های مختلف و توافق بر سر سازوکار بازسازی غزه به شکلی سریع شد.

مصر قبلا به گروه‌های فلسطینی پیشنهاد کرده بود کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مشاغل در غزه و کرانه باختری در قالب کمیته بازسازی تشکیل دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: غزه حماس فلسطین برای بازسازی بازسازی غزه تشکیل تیم رام الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۵۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا آتش‌بس در غزه از کانال مصر برقرار می شود؟

«دولت مصر به تازگی از طرح جدید خود برای آتش بس در جنگ غزه رونمایی کرده است. طرحی که در ادامه ابتکارهای پیشین مصری‌ها در این رابطه قرار دارد و البته اما و اگرهای زیادی در مورد به نتیجه رسیدن این طرح وجود دارد.»

به گزارش ایسنا، الف نوشت: یکی از میانجی گران فعال در جریان جنگ غزه با هدف برقراری آتش بس، دولت مصر بوده است. در این راستا این کشور میزبان چندین دور رایزنی و مذاکره با مقام های ارشد حماس و رژیم اشغالگر قدس بوده و بر آن بوده تا ابتکارات مطرح شده از سوی خود جهت برقراری آتش بس در نوار غزه را محقق سازد. به تازگی نیز در جریان سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به منطقه شاهد طرح ابتکار جدید دولت مصر برای برقراری آتش بس در نوار غزه بوده ایم. 

طرحی که جزئیات چندانی از آن به بیرون درز نکرده با این حال به این نکته اشاره شده که در قالب آن مبادله اسرا میان حماس و رژیم اسرائیل صورت می گیرد و البته که شاهد یک آتش بس سه هفته ای خواهیم بود. آتش بسی که هدف اصلی آن جلوگیری از حمله به شهر رفح است. در عین حال دولت مصر خواستار آن شده که در روند بازگشت فلسطینی های ساکن در شمال غزه به خانه های خود بازرسی آن ها بر عهده نیروهای مصری و نه اسرائیلی باشد. با این همه، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی تاکید دارند که بعید است که این ابتکار، ماهیت عملیاتی به خود بگیرد. 

دلیل این مساله نیز روشن است: زیرا آتش بس موقت و مبادله اسرا در قالب آن گزینه ای است که کاملا در قالب اهداف و منافع رژیم صهیونیستی است. در این چهارچوب رژیم صهیونیستی هم می توانند اسرای خود را آزاد کرده و تا حدی از شدت فشارهای داخلی علیه خود بکاهد و هم گزینه حمله به رفح و جنگ افروزی علیه مردم غزه را نیز همچنان روی میز داشته باشد. معادله ای که حماس آن را رد کرده و تاکید نموده که هر توافق آتش‌بسی بایستی ماهیت دائم و نه موقت داشته باشد. 

با این همه، حداقل به یک دلیل، به نظر نمی رسد که آتش بس در جنگ غزه از کانال مصر محقق شود. دلیل این موضوع نیز در جهت گیری های بین المللی و البته سیاست داخلی مصر نهفته است. مصر از نظر سیاسی پیوندهای نزدیکی را با جهان غرب و البته رژیم اشغالگر قدس دارد. دولت مصر چندین دهه است که به توافق صلح با اسرائیل رسیده و البته که شدیدا نیز به کمک های قدرت های غربی به اقتصاد خود وابسته است. 

در جریان جنگ غزه نیز شاهد بودیم که مصر همسو با درخواست های صهیونیست ها و قدرت های غربی، مرز مشترک خود با نوار غزه را به طور کامل بست. از این رو، این کنشگر نمی تواند طرحی را ارائه کند که در برگیرنده منافع ملت و مقاومت فلسطین هم باشد. جدای از این ها، نباید از یاد ببریم که جنبش حماس گرایش‌های اخوانی قابل توجهی دارد. این در حالی است که جنبش اخوان المسلمین تا حد زیادی در مصر تحت سرکوب دولت مرکزی این کشور قرار دارد و حتی دولت مصر پیروزی حماس در جنگ غزه را یک چالش بزرگ برای خود در عرصه سیاست داخلی اش ارزیابی می کند. 

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر نمی رسد که آتش بس عادلانه ای در جنگ غزه از رهگذر ابتکارات دولت مصر برقرار شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • ترکیه: حماس پس از تشکیل کشور مستقل فلسطین، سلاح را کنار خواهد گذاشت
  • ترکیه : حماس پس از تشکیل کشور مستقل فلسطین، سلاح را کنار خواهد گذاشت
  • ترکیه: حماس پس از تشکیل کشور مستقل فلسطین، سلاح را کنار خواهد گذاشت/ اگر کشور مستقل فلسطین برپا نشود، ممکن است جنگ ها و فجایع دیگری در غزه تکرار شود
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد
  • تشکیل مجمع خیرین حرم ساز در کهگیلویه و بویراحمد
  • کابینه جنگ اسرائیل امروز تشکیل جلسه می‌دهد
  • افزایش ۲.۵ برابری تشکیل پرونده‌های تعزیراتی در حوزه بازرسی قاچاق کالا و ارز
  • آیا آتش‌بس در غزه از کانال مصر برقرار می شود؟
  • زمان بازسازی افغانستان فرارسیده است