Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی  روزسه شنبه در دیدار اعضای شورای قضایی استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضاییه؛ ضمن تقدیر از تلاش های شبانه روزی قضات و کارکنان دستگاه قضایی، افزود:حجم بالای خدمات دستگاه قضایی امید آفرین است اما ورود این حجم از پرونده ها از نگاه دیگر جای تاسف دارد زیرا سرریز کم عمل کردن و بد عمل کردن سایر دستگاه ها به دستگاه قضایی وارد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: حجم پرونده های ورودی به دستگاه قضایی نشان می دهد که در سایر حوزه ها کم کاری هایی انجام می شود و امیدواریم در دولت جدید با اصلاح فرایندهای موجود از ورود پرونده های زیاد به دستگاه قضایی جلوگیری شده و فراغتی برای قضات ایجاد شود که هر چه بهتر در مسیر تحقق عدالت گام بردارند.

وی سالروز شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان و هفته قوه قضاییه را گرامی داشت و گفت: ایجاد تحول در هر حوزه به سه پایه اساسی نیاز داردکه یکی از این پایه ها نقشه راه است و سند تحول قضایی نقشه راه این دستگاه در مسیر تحول به شمار می رود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ضمن بیان این مطلب که نیروی انسانی و مجهز بودن به ابزار و امکانات موردنیاز از دیگر پایه های ایجاد تحول در حوزه های مختلف به شمار می روند، ادامه داد: در مسئولیت سنگین دستگاه قضایی و جایگاه رفیع این دستگاه، نیروی انسانی از اهمیت ویژه تری برخوردار است.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی اظهارداشت: دستگاه قضایی در استان کرمان از نیروی انسانی لایق، شایسته، متخصص، سالم، شجاع و دارای دیانت لازم در حوزه ماموریت های خود برخوردار است.

وی به اهمیت عدالت گستری اشاره و بیان کرد: نظام تکوین بر مبنای عدالت شکل گرفته است و این امر اهمیت دستگاه قضایی را نشان می دهد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان تصریح کرد: اصل اساسی در اجرای ماموریت های دستگاه قضایی، اجرای عدالت به معنای واقعی کلمه است و در این راستا نیروی انسانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در این نشست خلق حماسه ۲۸ خردادماه توسط ملت قهرمان ایران اسلامی و سالروز ولادت امام رضا (ع) را گرامی داشت و تاکید کرد: در حال حاضر ۳۲ واحد قضایی فعال در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد ۱۶ دادگستری (دادگاه و دادسرا)، ۷ واحد قضایی شهرستان و ۹ واحد قضایی بخش (دادگاه بخش) فعالیت دارند.

یدالله موحد با اشاره به این مطلب که ۳۹۷ قاضی و یک هزار و ۳۵۴ در استان کرمان فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: با ایجاد زمینه های آموزش و جذب قضات در استان کرمان، میانگین سن قضایی استان به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

وی با اشاره به این مطلب که ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف نیز در سطح استان کرمان فعالیت دارند، گفت: یک هزار و ۴۴۳ دبیر، عضو اصلی و عضو علی البدل در شوراهای حل اختلاف استان کرمان مشغول خدمت هستند.

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی این استان در یکسال گذشته، گفت: طی سال گذشته در مراجع مختلف قضایی استان ۵۴۶ هزار و ۴۵۲ پرونده رسیدگی شده و همچنین طی این مدت  ۱۸۸ هزار پرونده قضایی در شوراهای حل اختلاف استان مختومه شده است.

موحد افزود: در کنار رسیدگی به پرونده ها در دستگاه قضایی، همکاران قضایی در نهادهای شبه قضایی نیز ۴۷ هزار پرونده را رسیدگی و در صدور آرای آنها مشارکت داشته اند.

وی ادامه داد: در مجموع ۷۳۴ هزار و ۴۵۲ فقره پرونده در شعب قضایی و شوراهای حل اختلاف استان کرمان طی سال گذشته رسیدگی شده و بر این اساس سرانه هر قاضی به صورت میانگین یک هزار و ۸۳۰ پرونده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت احتساب رسیدگی و صدور آرا در پرونده های شبه قضایی سرانه هر قاضی در سال گذشته بالغ بر دو هزار پرونده خواهد بود.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمان تصریح کرد: تعداد پرونده های یکتای ورودی به دستگاه قضایی استان کرمان در سال گذشته ۳۶۱ هزار و ۸۷۱ فقره پرونده و تعداد پرونده های یکتا به شوراهای حل اختلاف استان ۱۸۸ هزار پرونده بوده است.

موحد با اشاره به این مطلب که روزانه تقریبا ۶۰۰ جلسه محاکمه در واحدهای قضایی و ۶۰۰ جلسه در شوراهای حل اختلاف استان کرمان برگزار می شود، عنوان کرد: روزانه حداقل ۲۵ هزار مراجعه کننده اعم از شاکی، متهم، کارشناس، وکیل و ... به دستگاه قضایی استان کرمان مراجعه می کنند و این تعداد در طول سال بالغ بر ۹ میلیون مراجعه را مشمول می شود.

وی یادآور شد: براساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی هفت ماموریت اساسی برای دستگاه قضایی تعیین شده که از آن جمله می توان به رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات و حل و فصل اختلافات و دعاوی، احیای حقوق عامه و گسترش آزادی های مشروع، نظارت بر اجرای صحیح قوانین در جریان امور، رسیدگی به جرایم و اجرای حدود و قوانین جریانی مدون کشور و اصلاح مجرمان، پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی حمایت از مالکیت افراد اشاره کرد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب وضعیت موجود در حوزه قضایی با وضعیت مطلوب در تراز عدالت اسلامی فاصله دارد، تاکید کرد: در سند تحول قضایی چالش ها و عواملی که مانع اجرای ماموریت های دستگاه قضایی می شود، مشخص و ماموریت های قانونی برای رفع آنها نیز مشخص شده است.

موحد گفت: در مجموع ۲۰ اَبَر چالش دستگاه قضایی در سند تحول قضایی شناسایی و ۴۸ عامل ایجاد این چالش ها نیز مشخص شده تا با استفاده از راهکارهای عملیاتی پیشنهادی، زمینه رفع آنها را فراهم کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری نخستین روز از هفته قوه قضاییه به عنوان "گسترش عدالت در گام دوم انقلاب با اجرای سند تحول قضایی" نامگذاری شده است، تاکید کرد:  با اجرای سند تحول قضایی، دستگاه قضایی کارآمد خواهیم داشت که رضایت مندی مردم در حد انتظار را فراهم می کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه گفت: حمایت از تولید،  پشتیبانی از واحدهای تولیدی و مانع زدایی از بنگاه های  اقتصادی بر عهده دولت است و قوه قضاییه به عنوان همراه و پشتیبان دستگاه های اجرایی برای رونق تولید، افزایش زمینه اشتغال و رفع موانع تولید اقدام می کند.

موحد با اشاره به این مطلب که قوه قضاییه در سطح کلان کشوری و در استان کرمان بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ورود جدی بر حمایت از تولید و مانع زدایی از مسیر فعالیت واحدهای اقتصادی داشته و بارقه های امید را در دل مدیران تولید روشن کرده است، گفت: طی سال گذشته ۳۱۹ پرونده در دبیرخانه ستاد استانی اجرای کلی سیاست های اقتصاد مقاومتی رسیدگی شده و با رفع مشکلات بنگاه های تولیدی، از بیکار شدن بالغ بر ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر از نیروهای متخصص کار جلوگیری شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که ۲۰ کلانتری به عنوان اجرای پایلوت اجرای طرح ارتباط تمام الکترونیک بین مراجع انتظامی و قضایی تعیین شده اند، تاکیدکرد:  در راستای هوشمندسازی قوه قضاییه در حال حاضر ۴۰ سامانه الکترونیکی در دادگستری کل استان کرمان و واحدهای تابعه فعال هستند.

رییس کل دادگستری استان کرمان، کاهش جمعیت کیفری زندان ها را از محورهای اصلی سند تحول قضایی برشمرد و تاکید کرد: در این راستا طی سال گذشته با اقدامات کمیسیون عفو استان و مرکز و براساس پیشنهاد ریاست قوه قضاییه ۴۶۰ نفر در ۴ مناسبت مشمول عفو رهبری قرار گرفتند.

موحد ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال نیز ۳۰۷ نفر از مزایای عفو رهبری بهره مند شده اند و بسیاری از آنها آزادی خود را به دست آورده اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۵۳ نفر با مساعدت خیران و مشارکت مجموعه های مختلف از طریق ستاد دیه آزاد شده اند، گفت: در سه ماهه نخست امسال نیز ۵۵ مددجوی جرایم غیرعمد و مالی توسط ستاد دیه استان کرمان آزاد شده اند.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمان به صدور سه هزار و ۷۱۵ حکم جایگزین حبس نیز اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته دو هزار و ۲۰۴ قرار تعلیق تعقیب،  ۲۱۵ تعلیق صدور حکم و هزاران تصمیم برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها انجام شده است.

در این آئین با اهدای لوح تقدیر از تلاش های رئیس کل دادگستری استان و مجموعه قضایی استان تقدیر شد.

برچسب‌ها کرمان دادگستری کل استان کرمان سند تحول قضایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان دادگستری کل استان کرمان سند تحول قضایی کرمان دادگستری کل استان کرمان سند تحول قضایی رییس کل دادگستری استان کرمان شوراهای حل اختلاف استان اشاره به این مطلب قضایی استان کرمان دستگاه قضایی استان کرمان سند تحول قضایی نیروی انسانی طی سال گذشته هزار پرونده قوه قضاییه پرونده ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۵۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم

معاون سابق قوه قضائیه گفت: طی مدتی که مسئولیت معاونت اول قوه قضاییه را عهده‌دار بودم، ارتباطات مستمر و خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، در آیین تکریم و معارفه معاون اول قوه قضائیه پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام مصدق طی سخنانی ضمن تشکر، قدردانی و طلب حلیّت از رئیس قوه قضائیه و مجموعه دستگاه قضایی، خدمت به مردم را مهم‌ترین عبادت دانست و اظهار کرد: مفتخر هستم که حدود ۳۵ سال از عمر خود را در دستگاه قضایی و در راه ارائه خدمت به مردم صرف کردم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه همه ارکان قوه قضائیه در اجرای دقیق سند جدید تحول و تعالی دستگاه قضایی کوشا باشند، گفت: جا دارد از همه مسئولان و افرادی که در تنظیم و تدوین سند تحول و تعالی جدید قوه قضائیه نقش داشتند، قدردانی به عمل بیاورم.

حجت‌الاسلام مصدق افزود: طی مدتی که مسئولیت معاونت اول قوه قضائیه را عهده‌دار بودم، ارتباطات مستمر و خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم و جا دارد که در این راستا از آقای مخبر معاون اول دولت، وزیر دادگستری و هیئت رئیسه مجلس قدردانی کنم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عملیات افتخارآمیز «وعده صادق» و تنبیه صهیونیست‌های متجاوز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: طی روز‌های اخیر شاهد بودیم که همه مردم ایران از انجام عملیات وعده صادق که توسط سپاه انجام شد، احساس غرور کرده و به ایرانی بودن خود افتخار و مباهات کردند؛ به طور کلی از مجموعه نیرو‌های مسلح اعم از ستاد کل، ارتش، سپاه، فراجا و وزارت دفاع که برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند قدردانی به عمل می‌آورم.

حجت‌الاسلام خلیلی نیز طی سخنانی در این مراسم، اظهار کرد: از خداوند متعال می‌خواهم که توفیق دهد تا بتوانم در مسئولیت معاونت اول قوه قضائیه، در جهت بسط و گسترش عدالت، منشأ اثر باشم.

وی ضمن قدردانی از اقدامات حجت‌الاسلام مصدق طی دو سال و نیم گذشته در مسئولیت معاونت اول قوه قضائیه گفت: ما باید از تجارب حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق به نحو احسن استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام خلیلی افزود: همه ما باید توجه داشته باشیم که در طول دوران مسئولیت خود، نه تنها از ارتباط با خداوند متعال غافل نشویم بلکه دائماً این ارتباط را افزایش دهیم.

معاون اول قوه قضائیه همچنین گفت: اگر ما امروز از تحول در دستگاه قضا سخن می‌گوییم و می‌خواهیم به نقطه مطلوب در قوه قضائیه برسیم، باید ابتدا به این حقیقت بیرونی که می‌خواهیم تحول را به معنای واقعی کلمه در دستگاه قضایی اجرا کنیم، باور داشته باشیم.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که همه ما دست به دست هم دهیم و تمام توان، ظرفیت، همبستگی، دلبستگی و انسجام خود را برای رسیدن به تحول و تعالی در دستگاه قضا و اجرا و عملیاتی‌سازی رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس قوه قضائیه به کار بگیریم.

حجت‌الاسلام خلیلی با بیان اینکه مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا که مسیری سخت و دشوار است را نمی‌توان به‌تن‌هایی طی کرد، گفت: امروز زمان کوتاه است و ضرورت دارد که همه ما با مشارکت جمعی، تمام تلاش خود را صرف کنیم تا به هدف بزرگ تحول و تعالی در دستگاه قضایی نائل شویم.

در پایان این مراسم، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، آیین تکریم و معارفه معاون اول دستگاه قضا انجام پذیرفت.

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • کاهش حجم پرونده‌های قضایی با اصلاح قوانین
  • مسئولان قضایی با اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • مسئولان قضایی با متخصصین و اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • طی مدتی که معاون اول قوه قضاییه بودم، ارتباطات خوبی را با مجلس و دولت برقرار کردیم
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • رئیس قوه قضائیه: نباید از وجود اختلافات و به میدان آمدن سلیقه‌های مختلف هراسید
  • اژه‌ای: مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا مسیری سخت و دشوار است
  • ضرورت مشارکت جمعی برای رسیدن به تحول قضایی