Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمانه همایی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شکر و چربی‌های اشباع شده برای بیماران روماتیسمی بسیار ناسالم است و تا حد امکان باید از مصرف آنها خودداری کنند. شکر موجود در دسرها، شکلات، نوشابه و حتی آب‌میوه‌ها باعث آزادسازی سایتوکاین‌های (پیام‌آورهای) التهابی می‌شوند و به این ترتیب التهاب در بدن و علایم بیماری را تشدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ابراز کرد: چربی‌های اشباع شده می‌توانند حداکثر ۱۰ درصد کالری دریافتی روزانه را شامل شوند که شامل چربیهایی می شوند که در پنیر، پیتزا، فرآورده های گوشتی مثل گوشت قرمز و لبنیات پر چرب وجود دارند.

به گفته وی اسیدهای چرب ترانس موجود در غذاهای سرخ شده، فست فودها، غذاهای پروسس شده، اسنک ها، دونات ها و بیسکوییت و شکر تصفیه شده در فرآورده‌های آرد سفید، برنج، سیب‌زمینی و بسیاری غلات نیز برای این بیماران مضر است.

همایی اضافه کرد: مونوسدیم گلوتامات ماده‌ای است که بیماران روماتیسمی باید از مصرف آن اجتناب کنند. این ماده به عنوان چاشنی غذا به صورت سس سویا در دسترس و به بسیاری از فست‌فودها اضافه می‌شود. این ماده برای کبد بسیار مضر است و باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم فارس گفت: اسیدهای چرب امگا ۶ از دیگر مواردی است که این بیماران باید در مصرف آن دقت کنند. اگر چه اسیدهای چرب امگا۶ برای بدن ضروری هستند، ولی باید بین آن‌ها و اسید های چرب امگا ۳ تعادل برقرار باشد. چربی های امگا ۶ در روغن آفتابگردان، روغن هسته انگور، روغن ذرت و مایونز موجود است.

وی با اشاره به داشتن حساسیت بعضی از افراد به کازئین موجود در شیر یا گلوتن گفت: برخی افراد ممکن است به پروتئین موجود در شیر یا نان حساسیت داشته باشند پس اگر با مصرف این فرآورده ها علائمشان تشدید می‌شود از خوردن آنها اجتناب کنند.

همایی ادامه داد: دقت شود این بیماران  چنانچه حساسیت خاصی به شیر و لبنیات ندارند و با مصرف آن‌ها علائم بیماریشان تشدید نمی شود به اندازه کافی لبنیات استفاده کنند چون بدن آنها نیاز به کلسیم کافی برای جلوگیری از پوکی استخوان دارد.

به گفته وی همچنین شیرین‌کننده‌های مصنوعی (آسپارتام) که امروزه در بسیاری فراورده‌ها مثل نوشابه رژیمی و... یافت می‌شود مضر است. بدن می‌تواند آن را به عنوان جسم خارجی تلقی کرده و پاسخ التهابی را به دنبال داشته باشد.

وی در خصوص مصرف الکل گفت: الکل نیز نه تنها دشمن جدی کبد بوده بلکه می‌تواند باعث ایجاد التهاب در بدن شود، بنابراین به هیچ وجه برای بیمار مبتلا به روماتیسم مناسب نیست.

این متخصص روماتولوژی گفت:‌علائم هشداردهنده این بیماری شامل درد، گاهی تورم و قرمزی در مفاصل، خصوصا مفاصل کوچک دست و پا و مچ دست است و معمولا بیشتر از یک مفصل گرفتار می‌شود.

به گفته وی درگیری مفاصل غالباً به صورت قرینه بوجود می آید و خشکی صبحگاهی که بیشتر از نیم ساعت طول می کشد از دیگر علائم این بیماری است.

همایی بیان کرد: با دانستن علائم هشداردهنده در مورد این بیماری و مراجعه به موقع، تشخیص و درمان با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد و از شدت بیماری کاسته خواهد شد.

این متخصص روماتولوژی بیان کرد: التهابی که در بیماری روماتیسم مفصلی باعث ورم مفاصل می‌شود، می‌تواند در کل بدن نیز ضعف و خستگی ایجاد کند. این احساس خستگی تا حدی می‌تواند شدید باشد که برخی بیماران از آن به عنوان بدترین علامت روماتیسم یاد می‌کنند.

به گفته وی اغلب بیماران از نبود انرژی، تمایل زیاد به خواب  و نبود تمرکز شکایت می‌کنند و همه این علائم می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی در بیماران شود.

همایی عنوان کرد: بیماران برای رهایی و غلبه بر خستگی های مفرط ایجاد شده، باید به سیگنال‌هایی که بدن ارسال می‌کند توجه کنند و شدت فعالیت‌های روزمره خود را بر اساس آن تنظیم کنند. اولین گام، عادت به  نه گفتن است. بیمار باید برخی اوقات به خود نه بگوید و اهداف خود را بازبینی و حجم کار زیادی را یکباره انجام ندهد.بیمار باید برای خود برنامه داشته باشد و فعالیت‌های سنگین را در طول هفته پخش کند. قبل از اینکه خیلی خسته شود به خود استراحت دهد.

این متخصص روماتولوژی گفت: خواب به موقع در شب، چرت کوتاه در طول روز، انجام تکنیک‌های ریلکسیشن، داشتن ورزش منظم، انجام شنا، یوگا و تای‌چی برای مقابله با خستگی های مفرط این بیماری  بسیار تاثیرگذار است.

همایی بیان کرد: پیاده‌روی برای این بیماران بسیار مفید است به طوری که بیماران می‌توانند این فعالیت را به صورت کوتاه مدت شروع کنند و کم کم مدت زمان آن را به ۳۰ دقیقه در روز و ۵ روز در هفته برسانند.

وی افزود: نوشیدن آب کافی، مصرف میوه، سبزی، ماهی آب‌های سرد و مکمل امگا ۳  بسیار مفید و در کاهش خستگی  کمک‌کننده است.

همایی افزود: بیماران نباید به خاطر خستگی و انجام ندادن برخی فعالیت ها خود را سرزنش و احساس گناه کنند.

این متخصص روماتولوژی بیان کرد: برخی از فرآورده‌های غذایی می‌توانند باعث ایجاد حالت پیش التهابی یا التهاب در بدن شوند و علائم این بیماری را تشدید کند. اجتناب از این غذاها و تغذیه مناسب باعث می‌شود که هم التهاب در بدن افزایش نیابد و هم جلوی چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی گرفته شود.

برچسب‌ها جهرم بیماری روماتیسم بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جهرم بیماری روماتیسم جهرم بیماری روماتیسم بهداشت و سلامت متخصص روماتولوژی التهاب در بدن فرآورده ها مصرف آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۷۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی نشان‌دار شدن بیماران صعب‌العلاج

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد غلام نژاد، به مناسبت روز بیماری‌های خاص و صعب العلاج گفت: ۱۰۷ بیماری مشمول حمایت‌های این صندوق بوده و لیست بیماری‌های خاص و صعب العلاج ابلاغی از سوی وزارت بهداشت شامل تالاسمی، هموفیلی، ام اس، بیماری دیالیزی (دیالیز خون و صفاقی)، موکوپولی ساکاریدوز، بال پروانه‌ای، انواع تیپ‌های ام اسای ، سپتیک، فیبروزیس ، اوتیسم ، سرطان، پرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، پیوند اعضا (شامل: سلول‌های بنیادی خون ساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده، ریه)، مزمن روانی،رتینوپاتی دیابتی ، صرع مقاوم به درمان ، جراحی‌های DBS برای بیماران پارکینسون ، دیستونی ، ترمور، تیک، بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفی های عضلانی است.

وی افزود: به منظور بهره مندی بیماران خاص، صعب العلاج و نادر از مزایای این صندوق، برخورداری ایشان از پوشش بیمه پایه یک سازمان بیمه گر پایه الزامی است (به عنوان مثال: سازمان بیمه سلامت ایران / سازمان تأمین اجتماعی) بیماران مشمول می‌بایست نسبت به ثبت درخواست حمایت و ثبت درخواست بیماران خاص و صعب العلاج با مراجعه به سامانه شهروندی به آدرس‌های ذیل اقدام نمایند.

Bimeh salamat Iranian.ir

Csp.ihio.gov.ir

غلام نژاد اظهار داشت :بیماران جهت بهره مندی از سهم صندوق بیماران و صعب العلاج می‌بایست در سامانه‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت نشان دار شوند. در صورتیکه بیماری فرد مشمول نشان‌هایی باشد که در سامانه وزارت بهداشت (RDA) ثبت می‌شوند و بیمار درآن سامانه‌ها دارای پرونده باشد نشان به صورت خودکار به فرد منتسب می‌شود . بیماران برای درخواست ثبت نشان می‌توانند وارد سامانه شهروندی شوند. لیست بیماری‌های که در سامانه RDA وزارت بهداشت وجود دارد و از طریق سامانه شهروندی به بیماران منتسب می‌شود شامل : بیماران هموفیلی – تالاسمی – ام اس – سیستیک فیبروزیس- بال پروانه‌ای – اس ام ای (SMA) و اوتیسم است.

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران افزود: در خصوص بیماری‌های که در حال حاضر امکان ثبت و نشان دار شدن در سامانه‌های وزارت بهداشت ندارد در سامانه مدیریت نشان بیمه سلامت صورت می‌گیرد. در این خصوص بیماران پس از مراجعه به شعب اداره کل بیمه سلامت استان یا ناظر مستقر در بیمارستان یا توسط نمایندگان بیمه مستقر در داروخانه‌های سطح شهر مانند: ۱۳ آبان، هلال احمر مرکزی و ۲۹ فروردین و همچنین با ثبت درخواست در سامانه شهروندی پس از تماس با بیمار و اخذ مدارک مرتبط، نشان بیماری را منتسب می‌کنند.

همچنین به صورت غیر حضوری در هنگام تشکیل پرونده دارویی از طریق سامانه تأیید برخط دارویی استان تهران نشان بیماری قابل انتساب می‌باشد.

پس از انتساب نشان بیمار از سهم صندوق با مراجعه به مراکز طرف قرارداد بهره مند می‌شوند. تاکنون در استان تهران ۱۸۳.۷۴۶ بیمه شده نشان دار شده‌اند که بیشترین آن مربوط به بیماری‌های دیابت نوع ۲، سرطان و پرفشاری خون می‌باشد.

از این تعداد ۱۰۷ بیماری ۵۳ بیماری دارای بسته خدمات تعریف شده از سوی وزارت بهداشت می‌باشند که در سامانه‌های الکترونیک بیمه سلامت قرار گرفته و سهم آن خدمت توسط بیمه شده قابل بهره برداری می‌باشد.

در صورتیکه بسته خدمتی بیماری صعب العلاج از سوی وزارت بهداشت تعریف نشده باشد بیماران می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات به دفاتر پیشخوان منتخب یا شعب اداره کل در شهر تهران و ادارات شهرستانی تابعه با رعایت ضوابط از مساعدت‌های موردی تبصره ذیل ماده ۹ اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج پس از بررسی و طرح در کمیته‌های مربوطه بهره مند شوند.

در استان تهران تا کنون ۱,۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج کمک شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سه ماده موثر در حفاظت از کبد چرب در این گیاه وجود دارد
  • ۱۰ هزار بیمار خاص ایلام تحت پوشش بیمه سلامت هستند
  • بهترین راه تشخیص کبد چرب | راه‌های پیشگیری از ابتلا به کبد چرب را بشناسید
  • ۱۰ هزار بیمار خاص مشمول حمایت های بیمه سلامت ایلام هستند
  • 5 تصمیم مهم برای بیماران خاص
  • خدمات صندوق صعب‌العلاج برای بیماران تالاسمی
  • اختصاص ۹هزار میلیارد برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج
  • چگونگی نشان‌دار شدن بیماران صعب‌العلاج
  • اختصاص ۹ همت اعتبار برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد