Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@05:33:35 GMT

تفرجگاه‌های شیلاتی در همدان راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۲۷۹۴۸

تفرجگاه‌های شیلاتی در همدان راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/همدان سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر بهره‌برداری پایدار از ذخائر و منابع آبزی در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور، توسعه مدیریت و نگهداری زیر ساخت‌های موجود از جمله اقدامات حوزه شیلات کشور است و در راستای تحقق این موارد فعالیت‌هایی انجام می‌شود.

به‌گزارش ایسنا، از طرفی رشد فزاینده جمعیت و نیاز روزافزون بشر به مواد غذایی، محدود بودن ذخایر طبیعی آبزیان و توجه به اشتغال‌زایی، لزوم توسعه آبزی‌پروری پایدار را نمایان می‌کند، بنابراین با مکان‌یابی مناطق مستعد آبزی‌پروری می‌توان عرصه‌های مناسب برای احداث استخرهای پرورش ماهی را مشخص کرد، تا تداخل کاربری‌های مختلف اختلالی در امر توسعه به وجود نیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق آمارهای موجود، در استان همدان که یکی از قطب‌های شیلات در کشور به شمار می‌رود بیش از یک هزار مزرعه و استخر دو منظوره تکثیر و پرورش انواع ماهی وجود دارد و در برخی از موارد مانند تولید تخم چشم‌زده و بچه ماهی قزل‌آلا از استان‌های پیشرو در کشور است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۱۱ مکان برای تفرجگاه شیلاتی شناسایی و معرفی شده است که سراب‌های فارسبان و گاماسیاب از جمله این مناطق هستند که امیدواریم به زودی راه‌اندازی شوند.

احمد بختیاری در حاشیه بازدید خبرنگاران از واحدهای شیلات استان همدان، با اشاره به اینکه شیلات در دو حوزه تولید و مصرف فعالیت دارد، گفت: در استان همدان ماهی‌های پرورشی به دو گروه گرمابی و سردابی تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ تعداد ۲۵۲ واحد سردابی در همدان فعالیت داشت که به طور عمده شامل استخرهای دو منظوره خرد، استخرهای خاکی، یک مجتمع سایت در نهاوند و مزارع پرورش ماهی است که ۹۵ درصد تولید مزارع مربوط به شهرستان نهاوند است و میزان تولید آنها ۴۴۵۰ تن بوده است.

بختیاری با بیان اینکه پرورش ماهی گرمابی به‌طور عمده در استان همدان شامل کپور معمولی و کپور علف‌خوار است، افزود: در سال گذشته ‌۴۲۰ واحد مزرعه یا تولید خُرد این نوع از ماهی را داشتیم که شامل مزارع بزرگ و استخرهای خرد است و میزان تولید آن ۲۲۴۰ تن بوده است.

وی با بیان اینکه مجموع تولید ماهیان سردابی و ‌گرمابی سال گذشته در استان همدان ۶۶۹۰ تن بوده است،خاطرنشان کرد: در استان همدان ماهی‌های غیر خوراکی هم تولید می‌شوند که شامل ماهی‌های زینتی و آکواریوم هستند که در سال گذشته حدود ۵۶ واحد فعال در این زمینه وجود داشت و میزان تولیدات آنها چهار میلیون و ۵۱۰ قطعه بود. 

بختیاری با اشاره به اینکه استان همدان در زمینه سایر آبزیان نیز فعال است، گفت: دو واحد تکثیر پرورش زالو با تولید ۲۵۰ هزار قطعه و یک واحد پرورش کوروکودیل در ملایر با ۵۳ سر تولید فعالیت دارند.

این مقام مسئول درباره واحدهای تکثیر و تولید تخم چشم‌زده ماهی، بیان کرد: این واحد از دو سال گذشته به دلایلی تولید ندارد و امیدواریم امسال وارد مدار تولید شود.

وی با بیان اینکه ۹ واحد تولید تولید بچه ماهی قزل‌آلا در استان فعالیت می‌کند و تولید آنها سه میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه تولید است، گفت: استان همدان حدود ۱۱ میلیون بچه ماهی نیاز دارد و کسری آن به استان وارد می‌شود.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان پیش‌بینی تولید برای سال ۱۴۰۰ را هفت هزار تن دانست و بیان کرد: در سال ۹۹ تعداد ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی یا معادل آن به‌صورت رایگان و ‌ترویجی در اختیار استخرهای سال اولی قرار گرفت. 

به گفته بختیاری استان جایگاه استان همدان در رابطه با ماهی‌های سردابی رتبه ۱۲ کشور، ‌در زمینه ماهی‌های گرمابی رتبه ۱۵ در کشور و در رابطه با تکثیر دوم کشور بودیم که در سال‌های اخیر کمی نزول کرده و به ردیف سه یا چهار رسیده است، همچنین در زمینه ماهی‌های زینتی در رتبه ششم کشور قرار دارد.

وی میزان مصرف ماهی در استان همدان را پایین‌تر از میانگین کشوری دانست و اظهار کرد: این میزان هشت کیلو و ۳۰۰ گرم است و ذائقه مردم، قیمت بالا، بوی بد ماهی، طریقه پخت و دسترسی کمتر آن نسبت به گوشت قرمز از دلایل کمبود این ماده خوراکی است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۵ تن کود شیمیایی بین پرورش‌دهندگان توزیع شد، مطرح کرد: ۱۱ مکان برای تفرجگاه شیلاتی شناسایی و معرفی شده است که سراب‌های فارسبان و گاماسیاب از جمله این مناطق هستند که امیدواریم به زودی احداث و راه‌اندازی شوند.

بختیاری مطرح کرد: سال گذشته ۱۰ مورد متقاضی جدید پرورش ماهی در استان داشتیم که برای دریافت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات معرفی شدند که پس از راه‌اندازی این واحدها برای ۲۶ نفر در زمینه شیلات اشتغال ایجاد می‌شود، همچنین سال گذشته ۱۰۳۵ نفر در این زمینه در استان شاغل بودند که امسال به ۱۷۰۶ نفر افزایش یافته است‌.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته بعضی از واحدهای پرورش ماهی از کرونا ضرر کردند که بیشتر ماهیان زینتی بودند، بیان کرد: شش واحد پرورش ماهی به دلیل کرونا تعطیل شدند و با وجود معرفی این واحدها تاکنون هیچ‌ حمایتی از آنها نشده است. 

مدیر شیلات استان همدان سال گذشته پنج فقره پروانه تأسیس با ظرفیت ۲۵۵ تن ماهیان سردابی، دو میلیون قطعه بچه ماهی حد واسط و شش فقره پرونده بهره‌برداری صادر شد.

مدیرعامل مجتمع «کشت و صنعت حامی امید همدان» نیز در این بازدید در معرفی این واحد تولیدی، اظهار کرد: این مجموعه وابسته به قوه قضاییه است و بعضی از زندانیان در این محل فعالیت می‌کنند.

محمدرضا کاظمیان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۶ زندانی در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند، افزود: وسعت مجموعه کشت و صنعت حامی امید همدان  ۲۲ هکتار است که سه هزار متر مربع آن تولید خوراک دام و طیور و آبزیان و مابقی زیر کشت محصولاتی مانند یونجه، جو و سیب‌زمینی است.

وی در ادامه با بیان اینکه مجتمع فوق از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: این مجموعه با هدف حمایت از زندانیان و خانواده‌های آنها تأسیس شد و به عبارتی هم دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند و هم درآمد کسب می‌کنند و درآمد کسب شده عاید خانواده‌هایشان است.

کاظمیان با بیان اینکه مابقی درآمد زندانیان شاغل در مجتمع برای بهسازی و توسعه مجموعه هزینه می‌شود، بیان کرد: سرمایه اولیه دو ‌و نیم میلیارد تومان تنها برای ساختمان و تجهیزات بود.

اظهار کرد: پروانه بهره‌برداری مجموعه فوق ۱۰ هزار تن در سال است اما سال گذشته ۱۲ هزار تن تولید داشت و اگر نهاده در اختیار داشته باشیم پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۲ یا ۱۳ هزار تن تولید داشته باشیم.

مدیرعامل مجتمع «کشت و صنعت حامی امید همدان» درباره واحد پرورش ماهی این مجموعه،توضیح داد: واحد پرورش ماهی ۱۰ تن است و در حال حاضر استخر دو منظوره بوده و برای آبیاری و پرورش ماهی استفاده می‌شود و نوع ماهی تولیدی نیز قزل‌آلای سردابی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی آبزيان سازمان شیلات سازمان جهاد کشاورزی پرورش ماهي استان همدان راه اندازی واحد پرورش پرورش ماهی مدیر شیلات سال گذشته بچه ماهی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۷۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی هفت ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان

مسلم مخفی با اشاره به توجه جدی دولت سیزدهم به ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی، گفت: در حوزه سلامت، بهداشت و درمان به مدد زحمات و تلاش‌های انجام شده نظام مقدس جمهوری اسلامی، وضعیت کشور در منطقه و حتی در جهان از لحاظ بسیاری از شاخص‌ها بسیار مطلوب است.

او گفت: وضعیت کشور در بحث ارتقاء امید به زندگی، کاهش چشمگیر بیماری‌های واگیردار، ساخت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی قابل مقایسه با بسیاری از کشور‌های همسطح خود نیست، در منطقه هم پیشرفت‌های ایران بسیار چشمگیر است.

فرماندار همدان گفت: امسال در آستانه هفته سلامت، کلنگ‌زنی مرکز سلامت امام سجاد (ع) با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال و افتتاح مرکز جامع سلامت سلطانی نیز با ۱۱۰میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور انجام شد و ان شاءالله خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهند.

مخفی گفت: اطلاع رسانی در حوزه سلامت، یک امر مستمر است و صرفاً مناسبتی و در هفته سلامت نیست.

او با قدردانی از اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی بسیار خوب در موضوع سلامت آب شرب همدان، گفت: اداره آب و فاضلاب، نیروی انتظامی و مرکز بهداشت نسبت به ممانعت از استفاده فاضلاب برای کشاورزی اقدام جدی و فوری داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • راه اندازی هفت ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • هدف اصلی طرح «شهید عرب» تجهیز سیستم گرمایشی مدارس استان است
  • راه‌اندازی ۷ ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • ساماندهی بهداشتی اولویت طرح تضمین سلامت فرآورده‌های شیلاتی است