Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مهدی زنگنه شاعر و نوحه‌سرا کشور در یادداشتی تحلیلی نگاهی به نوحه مشهور «ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش» انداخت. او آورده است:

«ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش
بهر نبردی بی امان آماده باش آماده باش»

بی‌شک یکی از ماندگارترین نوحه‌های دهه شصت و سال‌های جنگ، همین نوحه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوحه‌ای که با صدای حاج صادق آهنگران و با شعری از مرحوم حبیب‌الله معلمی در حافظه شنیداری تمام ایرانیان ثبت شده است.

این نوحه و بسیاری دیگر از آثار حاج صادق آهنگران و مرحوم معلمی، حاصل تجربه‌ای است که این روزها بین شاعران و ذاکران کم رنگ و شاید نابود شده باشد و آن هم مجالست و موانست میان شاعر و ذاکر است.

به گواه خاطرات حاج صادق، این دو همدم و همراه و همسنگر یکدیگر بودند و چه  شب‌ها و روزهای بسیاری که در کنار هم سپری کرده‌اند.


تصویری از صادق آهنگران و مرحوم حبیب‌الله معلمی

شاعر و نوحه‌سرای امروز در جزیره تنهایی‌اش نوحه یا سرودی می‌سازد و با فلان اپلیکیشن برای مداح ارسال می‌کند! مداح مورد نظر نیز هنگام گشت‌ و گذار در صفحات مجازی، چندباری صدای نوحه‌سرا را گوش می‌دهد و هنگام اجرای آن در جلسه حتی زحمت نوشتن متن نوحه روی کاغذ را به خود نمی‌دهد و از روی موبایل می‌خواند و ...

 اما آن دو در حال و هوایی معنوی، دست به دست احساسات یکدیگر قدم می‌زدند و اثری خلق می‌کردند که هنوز که هنوز است پس از گذشت سه دهه بوی کهنگی نگرفته است. آنقدر تر و تازه است که مداحان جوان دو نسل بعد، برای تهییج جوانان امروزی در دفاع از حرم و انتقال روحیه استکبارستیزی همان را می‌خوانند.


شعر نوحه «ای لشکر صاحب‌ زمان» با دستخط شاعر، مرحوم حبیب‌الله معلمی

 

بهر سرافرازی ببند بند شجاعت بر سرم
بهر ملاقات خدا بنما معطر پیکرم
بر بند کوله پشتیِ رزمنده‌ هم‌ سنگرم
بنما سلاحت امتحان آماده باش

سرنیزه‌ها فانسخه‌ها بندید محکم بر کمر
 بندید بند کفش‌ها با سرعت شیران نر
بهر وداع آخرین بوسید روی یکدیگر
گویید با هم‌ سنگران آماده باش آماده باش

«ای لشکر صاحب زمان» فرزند زمان خویشتن است و هر اثری که حرف زمانه‌اش را هنرمندانه بگوید، ماندگار می‌شود. شاعر با استفاده از اصطلاح نظامی «آماده باش» نوحه‌ای سروده که با ضرباهنگ رژه خوانده می‌شود. بنابراین مخاطبانی که با مداح همصدا می‌شوند خواه ناخواه در فضایی حماسی قرار می‌گیرند. این نوحه حتی اگر در حسینیه و مسجد خوانده شود، مستمعین را به پشت خط مقدم می‌برد و همگی را برای نبردی بی امان آماده می‌کند.

 درباره ویژگی‌های موسیقایی و ادبی «ای لشکر صاحب زمان» و اجرای حاج صادق آهنگران حرف بسیار است؛ لکن این سخن بگذار تا وقتی دگر.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: صادق آهنگران مهدی زنگنه شاعر و نوحه سرا حبیب الله معلمی آماده باش آماده باش لشکر صاحب زمان صادق آهنگران حاج صادق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۸۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«امتداد» آماده پخش شد/ فیلم و سریال از دریچه فلسفه و اندیشه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، برنامه تلویزیونی «امتداد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی انصاری پس از پشت سر گذاشتن مراحل تولید و پس‌تولید آماده پخش شده است و به زودی روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

این برنامه گفت‌وگومحور به سردبیری سیدعرفان حسینی قصد دارد به بررسی اندیشه‌ای و فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه نظیر فیلم و سریال، تکنولوژی، فضای مجازی و موسیقی در گفت‌وگو با مهمانان بپردازد.

هدف کلی از ساخت «امتداد»، علاوه بر به تصویر کشیدن طرح‌ها و اندیشه‌هایی که جهان امروز را ساخته‌اند، انتقال این گزاره به مخاطب است که «مولفه‌های زندگی و سبک زندگی به شکل باری به هر جهت و خود به خودی به وجود نمی‌آیند و منشا آن‌ها، وادی فکر و اندیشه است.»

برنامه تلویزیونی «امتداد» به میزبانی رامین پورمند در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای و در مرکز سیمرغ تولید شده است و به زودی مهمان مخاطبان خود در شبکه چهار می‌شود.

کد خبر 6097126 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی خوشمزه ؛ فوت و فن پختن دمی گوجه در کمترین زمان | با این ترفند سس گوجه فرنگی را خوشمزه کنید
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • «امتداد» آماده پخش شد/ فیلم و سریال از دریچه فلسفه و اندیشه
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • پل صاحب روضات آماده بهره‌برداری است
  • برپایی دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله‌ وحید خراسانی در قم
  • دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله خراسانی در قم برپا شد
  • فتنه با لباس مشکی تا انحراف در دین/تقیه سازو کار امام صادق بود
  • امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود
  • دانلود نوحه شهادت امام جعفر صادق (ع)