Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روزنامه انگلیسی گاردین، یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین کتابفروشی‌های غزه اردیبهشت امسال در جریان حملات هوایی رژیم صهیونیستی ویران شد و حالا سیلی از وجوه نقد و کتاب‌های اهدایی از سراسر جهان برای کمک به بازسازی این کتابفروشی به غزه سرازیر شده است. 

کتابفروشی دو طبقه سمیر منصور که ۲۱ سال پیش توسط یک شهروند فلسطینی به نام منصور تاسیس شد، ده‌ها هزار کتاب به زبان‌های مختلف و در حوزه‌های گوناگون از فلسفه و تاریخ هنر گرفته تا ادبیات داستانی و کتاب کودک داشت و بین اهالی غزه محبوب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتابفروشی روز ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) در برخورد با موشک‌های اشغالگران با خاک یکسان شد.

دو وکیل حقوق بشر به نام‌های مهوش رکسانا خان ( Mahvish Rukhsana Khan) و کلایو استافور اسمیت (Clive Stafford Smith) با راه‌اندازی یک کارزار جمع‌آوری کمک‌های مالی داوطلبانه تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار دلار برای کمک به بازسازی این فروشگاه جمع کرده‌اند. علاوه بر کمک‌های نقدی، تا امروز ده‌ها هزار کتاب از سراسر جهان برای کمک به پر کردن دوباره قفسه‌های این کتابفروشی اهدا شده است.

خانم خان همراهی جامعه بین المللی با این کارزار را غافلگیرکننده دانست و گفت: بمباران کتابفروشی سمیر منصور شاید تلخ‌ترین تراژدی برای مردم غزه نبود اما این حمله هوایی خاص دسترسی به کتاب ها را هدف قرار داد. این حمله در واقع حمله‌ای بود بر دانش و سواد این جامعه. سمیر نزدیک به ۱۰۰ هزار کتاب از دست داد. می‌دانستم بیمارستان‌ها و خیابان‌ها منابع مالی لازم را دریافت می‌کنند اما موسسات فرهنگی ثانویه نظیر کتابخانه‌ها معمولا نادیده گرفته می‌شوند هرچند وجودشان به همین میزان برای جامعه ضروری است.

به گفته وی به لطف این کارزار موفق، علاوه بر پر کردن جای خالی هر ۱۰۰ هزار کتاب سوخته و بازسازی ساختمان کتابفروشی، به صاحب کتابفروشی کمک خواهند شد پروژه مرکز فرهنگی غزه را نیز کلید بزند. این مرکز یک کتابخانه جدید است که در کنار کتابفروشی تاسیس خواهد شد تا مردم بتوانند به رایگان کتاب به امانت بگیرند.

کتابفروشی سمیر منصور قبل از بمباران

سمیر منصور در یادداشتی در گاردین از تجربه تلخ بمباران فروشگاهش نوشت: موشک‌های تل‌اویو به نیمه‌ای از ساختمان برخورد کرده بودند و کتابفروشی من در نیمه دیگر بود. خدا خدا می‌کردم حملات را متوقف کنند. چند قدم به سمت کتابفروشی برداشتم... آخرین موشک آمد و ساختمان را کاملا ویران کرد. ساعت ۶ صبح بود. نمی‌دانستم چه کار باید بکنم. در بین ویرانه‌ها دنبال آثار به جا مانده از کتابخانه‌ام می‌گشتم اما همه چیز با خاک یکسان شده بود.

یک ساعت تمام طول کشید تا منصور اتفاقی را که افتاده بود هضم کند و به خانه بازگردد. وی می‌نویسد: در خانه نشستم و به این فکر کردم که چرا کتابفروشی من بمباران شد. من که در طول عمرم چیزی ننوشته و چاپ نکرده بودم یا به فرد یا کشوری حمله نکرده بودم. من نفرت پراکنی نمی‌کردم. کار من ترویج فرهنگ، علم و عشق بود. جوابی برای سوالاتم پیدا نکردم اما فارغ از هزینه‌ای که برایم دارد، بار دیگر این کتابفروشی را از نو خواهم ساخت.

در ادامه منازعات بین فلسطین و رژیم صهیونیستی، دهم مه سال ۲۰۲۱ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) بر سر صدور حکم اخراج فلسطینیان از شیخ جراح در قدس شرقی درگیری‌های خشونت باری بین معترضان فلسطینی و نیروهای اشغالگر درگرفت. این درگیری‌ها ۱۱ روز ادامه داشت و سرانجام با آتش‌بس خاتمه یافت. در جریان این حملات بیش از ۲۵۰ نفر در غزه کشته شدند و ۱۳ نفر در سرزمین‌های اشغالی.

برچسب‌ها حمله هوایی روزنامه گاردین قدس نوار غزه کتاب رژیم صهیونیستی فلسطین کتابفروشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حمله هوایی روزنامه گاردین قدس حمله هوایی روزنامه گاردین قدس نوار غزه کتاب رژیم صهیونیستی فلسطین کتابفروشی هزار کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۸۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح ممکن است منجر به حمام خون شود

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که حمله نظامی رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه ممکن است منجر به حمام خون شود. او همچنین خواستار آتش بس فوری شد.

براساس گزارش المیادین، تدروس آدهانوم گبریسوس در پلتفرم «X» نوشت: سازمان بهداشت جهانی عمیقاً نگران است که عملیات نظامی در مقیاس وسیع در رفح غزه ممکن است منجر به حمام خون شود و سیستم بهداشتی را که از قبل شکسته است، تضعیف کند.

این در حالی است که ارتش صهیونیستی همچنان به بمباران غزه و رفح ادامه می‌دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرده است از طریق زمین به رفح حمله خواهد کرد تا تیپ‌های حماس را از بین ببرد.

کشور‌های اروپایی، سازمان ملل و آمریکا، متحدان اصلی رژیم صهیونیستی، از نتانیاهو خواستند که ایده حمله زمینی به این شهر را کنار بگذارد.

به گفته ینس لرکه، سخنگوی دفتر سازمان ملل متحد، این حمله علاوه بر تلفات انسانی، ضربه‌ای قوی به عملیات‌های بشردوستانه در سراسر نوار غزه خواهد بود، زیرا گذرگاه رفح در قلب عملیات‌های بشردوستانه قرار دارد.  

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای افزود که این امر همچنین باعث تضعیف سیستم بهداشتی از قبل فلج شده، می‌شود، در حالی که تنها ۱۲ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان در غزه هنوز فعال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره حمله به رفح
  • آخرین شانس صلح؛ مذاکرات آتش‌بس در قاهره نتیجه بخش است؟
  • سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
  • سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح حمام خون راه می‌اندازد
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح ممکن است منجر به حمام خون شود
  • وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی: رفح، دیرالبلح و النصیرات باید ویران شوند
  • اسموتریچ: رفح، دیرالبلح و النصیرات باید ویران شوند
  • بازسازی خانه‌های ویران شده در غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد
  • سازمان بهداشت جهانی ۴۴۳ حمله به تاسیسات بهداشتی غزه را ثبت کرد
  • هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره حمله احتمالی اسرائیل به رفح