Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه خانواده: روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها خبری با تیتر «33درصد جوانان تمایلی به ازدواج ندارند» منتشر کرد. مشابه این اظهار نظر که از طرف اعظم کریمی؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفته شد؛ قبلا نیز از طرف محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با رسانه‌ها عنوان شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازگویی این آمار که از طرف برخی رسانه‌ها بازتاب‌هایی هم داشت، در حال القای این مطلب به جامعه است که مقبولیت ازدواج در جامعه کاهش پیدا کرده است. در این گفتگوها هر دو مسئولین مذکور مدعی هستند که بین 30تا 40 درصد جوانان حتی اگر مشکلات اقتصادی کشور هم حل بشود تمایلی به ازدواج تا پایان عمر ندارند.

 

ماه گذشته در خبرگزاری فارس و در میزگردی به مناسبت «روز ملی جمعیت»؛ بهزادخلیلی کارشناس و پژوهشگر حوزه خانواده نسبت به آمار اشتباهی که از طرف آقای تندگویان در رسانه‌ها منتشر شد، انتقاد کرد. به مناسبت نشر مجدد مطلبی در این زمینه و بازخورد آن در فضای مجازی، بهزاد خلیلی بار دیگر درباره چرایی این آمارسازی اشتباه و صدمه‌ای که این دست صحبتها به بدنه جامعه می‌زند با فارس گفتگو کرده است.

آمارهایی که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره عدم تمایل جوانان به ازدواج مطرح کرده است از چه منبعی است و چرا اشتباه است؟

نگرش سنجی که ایسپا( مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) به سفارش دفتر برنامه‌ریزی توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش انجام داده است « سنجش نگرش جوانان ایرانی به ازدواج و تشکیل خانواده، موج دوم» نام دارد.

در این پژوهش به موارد قابل توجهی اشاره شده است. فارغ از اینکه روش و حجم نمونه‌ای که انتخاب شده و الان با وجود اهمیت اینها، نمی‌خواهم راجع به آن صحبت کنم، اما نکته من مطالب خانم کریمی است که در خبری که شما هم ذکر کردید، گفته شده است.

در این نگرش سنجی قسمتی با عنوان «میزان باور به ضرورت ازدواج» با طرح دو سوال از پاسخگویان آمدهئاست. یکی «میزان باور به ضرورت ازدواج» و دیگری «تصمیم به ازدواج در آینده». این دو به عنوان دو گزاره جدای از یکدیگر در این نگرش سنجی بررسی شده است. در قسمت میزان باور به ضرورت ازدواج، از جوانان مجرد پرسیده‌اند که شما با این گویه موافق هستید یا مخالف؟  بعضی از این نمونه‌ها گفته‌اند که «ضروری نیست هرکس حتما ازدواج کند». به این گزاره دقت کنید. وقتی ما از «ضرورت» ازدواج صحبت می‌کنیم، طبیعی است که برخی بگویند اگر کسی موفق به ازدواج نشد هم ایرادی ندارد. البته باز هم  هم بیش از 60درصد گفته‌اند که با این گزاره مخالف هستند و ازدواج را یک ضرورت بیان کرده‌اند.

 

اما تیتری که خبرگزاری، از مسئول وزارت ورزش کار کرده است یک شیطنت است. اگر تیتر« 33درصد جوانان تمایلی به ازدواج ندارند» ناظر به این گزینه باشد که کاملا غلط است. چون محتمل است که کسی تمایل به ازدواج داشته باشد اما این عقیده را هم داشته باشد که شاید برای کسی ضرورت نباشد. در واقع نوع پرسش این گزاره و جوابی که به آن رسیده است تیتر مذکور را حاصل نمی‌کند.

این موضوع درباره گزاره دوم و «تصمیم به ازدواج» چگونه است؟

درباره «تصمیم به ازدواج در آینده» نگرش‌سنجی از پاسخگویان هدف که همگی مجرد بوده‌اند پرسیده است که «در آینده چه تصمیمی درباره ازدواج دارید؟» می‌خواهید ازدواج کنید یا نه؟ نگرش سنجی صراحتا می‌گوید که تنها 3/4  جامعه هدف گفته‌اند که هرگز ازدواج نخواهد کرد. 2/25 درصد ابراز تردید کرده‌اند و 3/68 درصد گفته‌اند که یک روز ازدواج خواهند کرد و در آینده خود ازدواج کردن را قرار داده‌اند.

اما عبارتی که خانم کریمی استفاده کرده‌اند که سخن از 33درصدی که می‌گوید تمایلی به ازدواج ندارند. این کجا آمده است؟ مشخص نیست این آمار از کجا آمده و چرا مرددها را جزء بی‌تمایل‌ها حساب کرده اند؟

قسمت شرایط اقتصادی که در صحبت مسئول وزارت ورزش آمده است، در کدام قسمت نگرش‌سنجی موجود است؟

از جامعه‌ای که گفته‌اند اصلا ازدواج نمی‌کنند و جامعه‌ای که نسبت به ازدواج مردد بوده‌اند، پرسیده‌اند که «اگر شرایط اقتصادی برای ازدواج فراهم بشود، به این موضوع فکر می‌کنید؟»  2/62 پاسخگویان گفته‌اند که اگر شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند به ازدواج فکر می‌کنند. این هم نکته‌ای که به نظر می‌رسد با شیطنت از صحبت افراد حذف می‌شود.

نکته دیگر درباره دلایل تاخیر در ازدواج است. احتمالا خانم کریمی فراموش کرده‌اند که این نکته را ذکر کنند که مهمترین دلیل تاخیر در ازدواج در نگرش‌سنجی، «نیافتن همسر مناسب» با آمار 50درصد از پاسخگویان بوده است. اما ایشان به به جای آن دلایلی مثل نداشن شغل راعلم کرده‌اند. گزاره‌ای که ایشان به عنوان بالا بودن هزینه زندگی مشترک عنوان کرده‌اند تنها 9/34 درصد را شامل می‌شود و 4/30 درصد هم نداشتن شغل عنوان شده است.

من نمی‌گویم مسئله اقتصادی مهم نیست اما اگر مبنای ما نگرش‌سنجی مذکور است چرا مهمترین گزاره طبق آن را یعنی « نیافتن همسر مناسب» را مطرح نمی‌کنیم. به صورت کلی اگر بر سر متقن بودن این پیمایش بحث است چرا مرتب به آن استناد می‌شود و اگر می‌خواهید به آن استناد کنید چرا رعایت امانت نمی‌شود؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ازدواج آمار ایسپا تندگویان نگرش سنجی جوانان وزارت ورزش تمایلی به ازدواج گفته اند نگرش سنجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۲۹۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان اصفهان در شورای ششم

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شورای ششم شهر اصفهان سعی کردیم رونق بوستان‌های خانواده‌محور که در چند منطقه وجود دارد، همچنین بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان محقق شود.

فرزانه کلاهدوزان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها اظهار کرد: روز شوراها را به همه کسانی که در این حوضه فعالیت می‌کنند تبریک می‌گویم؛ کار در نهاد شورا مسئولیتی است که فراتر از جایگاه آن، گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات شهروندان و تجلی اراده آن‌ها در حکمرانی و مشارکت در اداره شهر است.

وی افزود: با توجه به اینکه به دلیل مشغله زیاد سایر کمیسیون‌ها، بر مسائل مربوط به بانوان کمتر تمرکز می‌شد، در کمیسیون خانواده رونق بوستان‌های خانواده‌محور که در چند منطقه وجود دارد، همچنین بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان پیگیری شد، همچنین سعی کردیم بتوانیم در زمینه‌های تفریح کارهای بهتری انجام دهیم.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل بیشترین برنامه‌ریزی در شورای ششم انجام شده است، چراکه هوای اصفهان آلوده است و باید برای افزایش زیست‌پذیری آن تا تحقق شهر زندگی تلاش می‌کردیم.

کلاهدوزان بیان کرد: یکی از دستاوردهای شورای ششم اصفهان تشکیل کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان است که برای نخستین‌بار شکل گرفت و امیدواریم به اهداف مدنظر برسیم.

وی با اشاره به بهترین روز کاری خود در طول فعالیت شورای اسلامی شهر عنوان کرد: زمانی که ۱۰۰ اتوبوس هم‌زمان باهم وارد خطوط حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان شد و همه راننده‌ها و اتوبوس‌ها در کنار هم قرار داشتند، صحنه زیبایی را ایفا کردند و خاطره‌ای خوش در ذهن من نقش بست.

کد خبر 747889

دیگر خبرها

  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • رویداد جامعه پرداز با هدف هم افزایی کنشگران حوزه زن، خانواده و فرزندآوری
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان در شورای ششم اصفهان
  • تلاش برای بهسازی و توسعه باغ‌های بانوان اصفهان در شورای ششم
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد