Web Analytics Made Easy - Statcounter

فوق تخصص گوارش کبد و تغذیه کودکان با هشدار نسبت به پیامدهای مصرف خودسرانه هرنوع دارو اعم از گیاهی و شیمیایی برای کودکان زیر یک سال تصریح کرد: تجویز ترکیبات و داروهای گیاهی توسط افراد غیرپزشک برای کودکان زیر یک سال کاملاً ممنوع است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امیرحسین حسینی فوق تخصص گوارش کبد و تغذیه کودکان اظهار کرد: توجه داشته باشیم که هر نوع دارویی باید از محل‌های معتبر تهیه شود زیرا در غیر این صورت ممکن است آلودگی داشته باشد و یا اینکه دوز دارویی و ماده موثره مورد تأیید در آن رعایت نشده باشد و باعث مسمومیت دارویی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت روش تهیه داروهای گیاهی، گفت: همچنین یکی دیگر از نکات مهم در مورد مصرف داروهای گیاهی سن مصرف کننده داروست.

حسینی تاکید کرد: سنین نوزادی (زیر یک ماه) و شیرخوارگی (زیر یک سال) سنینی بسیار حساس برای تجویز دارویی محسوب می‌شود و داروهای شیمیایی نیز در این سن بسیار با احتیاط تجویز و مصرف می‌شوند و غالباً در نوزادی از داروهای شیمایی خوراکی استفاده نمی‌شود.

وی افزود: در سن نوزادی اگر وضعیت سلامت کودک مناسب باشد سعی می‌کنیم به وی هیچ دارویی ندهیم ولی اگر حال کودک خیلی وخیم باشد باید به بیمارستان مراجعه کنیم تا کودک تحت نظر پزشک متخصص و یا فوق تخصص داروهای لازم را که غالباً تزریقی است دریافت کند.

این فوق تخصص با تاکید بر اینکه تجویز داروهای سنتی و گیاهی در سنین زیر سه ماه جایگاهی ندارد، گفت: در غیر این صورت باعث مرگ و میر و یا عوارض غیر قابل جبران می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تشریح کرد: در سنین نوزادی و شیرخوارگی بیماری‌های محدودی وجود دارد که درمان آنها در خانه میسر است؛ برای مثال اگر نوزادی در دو هفته نخست تولد عطسه می‌کند و یا زردی خیلی خفیف دارد می‌توان با مشورت پزشک و متخصص نوزادان کودک را در خانه نگه داشت.

دخالت افراد غیرمتخصص دردرمان نوزادان بسیار خطرآفرین است

حسینی ادامه داد: در غیر این صورت حتماً مراجعه به بیمارستان نیاز است تا داروهای مورد نیاز توسط پزشک تجویز شود.

وی با بیان اینکه دخالت افراد غیر متخصص در بیماری و درمان نوزادان می‌تواند بسیار خطرآفرین و جبران ناپذیر باشد، تصریح کرد: برای یک زردی ساده حتی نمی‌توان ترنجبین و یا چنین داروهایی برای نوزاد تجویز کرد.

حسینی با اشاره به اینکه عدم دفع مدفوع در سنین نوزادی و شیرخوارگی یکی از مسائل رایجی است که باعث نگرانی خانواده‌ها و والدین می‌شود، توضیح داد: این در حالی است که این موضوع یک وضعیت کاملاً طبیعی است و اگر کودک در سنین زیر سه یا چهار ماهگی اگر به خوبی وزن بگیرد و هر چند روز یک بار دفع مدفوع نرمالی داشته باشد اصلاً نیاز به دارو ندارد و کاملاً یک الگوی طبیعی دفع است.

وی ادامه داد: چنین وضعیتی به هیچ اقدام تشخیصی و یا درمانی نیاز ندارد؛ اما متأسفانه بسیاری از اوقات خانواده‌ها فکر می‌کنند نوزادشان دچار یبوست شده است و از درمان‌های رایج یبوست در سنین بزرگسالی مانند برگ سنا و شربت سنا برای کودک استفاده می‌کنند در حالی که استفاده از این دارو تا سن زیر دو سال برای کودکان مجاز نیست و چنین اشتباهی ممکن است به قیمت جان نوزاد تمام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: متأسفانه بارها دیده شده بیماری که توسط پزشک متخصص و یا فوق تخصص تحت درمان بوده است، پس از مراجعه به طب سنتی و یا طب اسلامی مصرف دارویی که پزشک به وی تجویز کرده را قطع کرده است و به او گفته شده با مصرف یک شربت، عصاره گیاهی و یا ترکیب‌های دست ساز مشکلش بر طرف می‌شود.

داروهای شیمیایی ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند

فوق تخصص گوارش کبد و تغذیه کودکان ادامه داد: برخی خانواده‌ها فکر می‌کنند اگر این داروها را که خیلی راحت در دسترس است و به نام داروی گیاهی شناخته می‌شود مصرف کنند برای کودکشان بهتر است؛ در حالی که واقعیت این طور نیست؛ زیرا تجویز این داروها برای نوزادان و شیرخواران هیچ پایه علمی ندارد و استفاده از این داروها به جای داروهایی که پزشک متخصص تجویز کرده باعث می‌شود کودک از فواید داروهای مناسب محروم شده و دچار عوارض این داروها نیز شود.

حسینی با هشدار نسبت به قطع داروهای تجویز شده از سوی پزشک و جایگزین کردن آنها با ترکیبات گیاهی برای کودکان، عوارض جبران ناپذیر این اقدام اشتباه را یادآور شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تداخلات دارویی در کودکان توضیح داد: خیلی اوقات داروهای شیمیایی ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشد و پزشک حین تجویز این مسئله را مدنظر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر پزشک مطلع نباشد که بیمار از قبل چه ترکیب گیاهی را مصرف کرده است این موضوع می‌تواند زمینه ساز برخی مشکلات باشد؛ همچنین خیلی اوقات بعد از اینکه پزشک به بیمار دارو تجویز می‌کند، افراد به سراغ ترکیبات گیاهی همچون شربت و معجون و … می‌روند و باز هم چون پزشک در جریان این داروها و ترکیبات نبوده ممکن است تداخل دارویی و مسمومیت ایجاد شود.

این فوق تخصص با بیان اینکه درباره کودکان همه درمان‌ها و تجویزات دارویی بر اساس وزن کودک در نظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: اما مقدار ترکیبات گیاهی که به کودکان تجویز می‌شود بر اساس وزن و سن شیرخوار و یا نوزاد نیست.

حسینی با بیان اینکه غالباً داروها و ترکیبات گیاهی توسط افراد غیرمتخصص به کودکان تجویز می‌شود، گفت: اگر کودکی پس از مصرف داروها و ترکیبات گیاهی دچار عوارض شود مجبور است که به مراکز درمانی مراجعه کند تا پزشک متخصص و فوق تخصص این عوارض را بررسی کرده و بیمار نجات یابد.

وی تاکید کرد: مجموع این عوامل باعث می‌شود که مصرف ترکیبات گیاهی برای شیرخواران به ویژه کودکان زیر شش ماه احتمال خطرات، آسیب‌های فراوان و حتی مرگ را به همراه داشته باشد.

حسینی در پایان یادآور شد: بسیار مهم است که دارو را چه کسی تجویز می‌کند، پزشکان متخصص رشته کودکان می‌دانند که از نظر علمی یک دارو به چه دلیلی به کودک تجویز می‌شود اما افراد فاقد صلاحیت بدون اینکه در این باره اطلاع داشته باشند اقدام به تجویز دارو می‌کنند که باعث مشکلات زیادی خواهد شد.

کد خبر 502660

منبع: ایمنا

کلیدواژه: طب سنتی درمان بیماری ها با طب سنتی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ترکیبات گیاهی برای کودکان پزشک متخصص کودکان زیر برای کودک افراد غیر فوق تخصص زیر یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۱۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان فک و صورت گفت: مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع در مینای دندان ایجاد کند، خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسید کربنیک باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

الهام فقیهیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نشانه‌های دندان آسیب دیده، اظهار کرد: درد دندان یکی از نشانه‌های دندان آسیب دیده است اما بیمار باید دقت کند مراجعه به دندان پزشک نباید تنها زمانی که درد دندان وجود دارد اتفاق بیفتد، اگر بیمار در مراحل اولیه پوسیدگی دندان به دندان‌پزشک مراجعه داشته باشد، هزینه کمتری را از لحاظ مالی و آسیب به دندان برای بیمار به همراه دارد تا اینکه در مراحل انتهایی پوسیدگی دندان به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: وقتی که یک دندان پوسیدگی سطحی دارد با یک ترمیم و پر کردن ساده بهبود پیدا می‌کند که هزینه بسیار کمتری نسبت به درمان ریشه و عصب‌کشی که دندان پوسیده به بیمار تحمیل می‌کند، دارد.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت تصریح کرد: در پوسیدگی سطحی بافت دندان هم کمتر تخریب می‌شود، اما وقتی که دندانی عصب‌کشی یا مورد درمان ریشه قرار گیرد دیگر بیمار درد را حس نمی‌کند و بافت دندان بسیار شکننده شده و نیاز به درمان روکش و پروتزهای دندانی دارد، از این جهت حائز اهمیت است زمانی که بیمار احساس پوسیدگی دندانی داشت، سریع به دندان پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به حساسیت دندان‌های پوسیده به بعضی از مواد غذایی گفت: دندان وقتی در معرض پوسیدگی قرار دارد، اولین حساسیتی که نشان می‌دهند به خوردن مواد غذایی شیرین و سرد است، هنگامی که بیمار مواد غذایی شیرین را می‌خورد این مواد لا به لای شیارهای دندان می‌رود و موجب شروع یک درد تیر کشنده شده که بعد از مدتی این درد تسکین پیدا می‌کند.

فقیهیان ادامه داد: این درد غیرقابل تحمل نیست و بیمار سریع به دندان پزشک مراجعه نمی‌کند، به همین دلیل وقتی بیمار یک ماه غذایی سرد مانند یک لیوان آب خنک را مصرف می‌کند، این نوع احساس درد شکل گرفته و سریع هم آرام می‌شود، در این مرحله دندان احتمال دارد دچار پوسیدگی شده و نیاز به درمان ریشه و عصب‌کشی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پوسیدگی خود به خود درمان نمی‌شود، ادامه داد: بسیاری از اعضای بدن هستند که وقتی دچار بیماری می‌شوند، سیستم ایمنی بدن می‌تواند آن را درمان کند، اما بافت دندان از این مورد تبعیت نمی‌کند، وقتی که مینای دندان پوسیده شد دیگر بهبودی در کار نیست.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: پوسیدگی‌های دندان را در بعضی از موارد با رعایت نکاتی می‌توان کمتر کرد، اما بهبودی توسط بافت بدن صورت نمی‌گیرد، همچنین لازم است بدانیم پوسیدگی شروع به پیشرفت می‌کند تا به عصب دندان برسد، در این مرحله بیمار یک درد غیرقابل تحمل و شبانه روزی را تجربه می‌کند و شدت درد شب‌ها بیمار را از خواب بیدار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد بیمار یک لیوان چای داغ مصرف کند و درد خیلی شدید و تیر کشنده‌ای را داشته باشد، وقتی که بیمار درد دندان را تجربه می‌کند، دندان او نیاز به عصب‌کشی دارد، یعنی درد طولانی مدت با محرک‌های بیشتری صورت می‌گیرد، بسیاری از اوقات احتمال دارد پوسیدگی به عصب دندان برسد و دندان نیاز به عصب‌کشی داشته، اما بیمار هیچ دردی نداشته باشد و درمان ریشه بدون وجود درد برای بیمار تجویز شود.

کدام مواد غذایی پوسیدگی سریع در دندان ایجاد می‌کند؟

فقیهیان با تاکید بر اینکه مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی حاوی اسید می‌تواند خردگی و پوسیدگی سریع در مینای دندان ایجاد کند، گفت: خوردن لواشک‌های ترش و نوشابه‌ها به دلیل وجود اسیدکربنیک باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، بنابراین مدت زمان استفاده از این مواد غذایی حائز اهمیت است، برخی از افراد عادت دارند لیمو ترش را با دندان فشار دهند و این حرکت می‌تواند پوسیدگی و آسیب به بافت مینای دندان را برای بیمار ایجاد کند.

وی در خصوص اهمیت مراجعه زود هنگام به دندان‌پزشک تصریح کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی وابسته به رعایت بهداشت دهان بیمار دارد، افرادی که رعایت بهداشت دهان آن کمتر بوده و مصرف مرتب سیگار و محرک‌ها را دارند، باید هر شش ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنند، اما افرادی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت می‌کنند و استفاده مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه‌های فلوراید دارند، مراجعه آنها به دندان‌پزشکی می‌تواند در زمان طولانی‌تر و هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک بار انجام شود.

دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت عنوان کرد: مراجعه به دندان‌پزشکی بر اساس ارزیابی و بروز پوسیدگی دندان‌های بیمار است، پیشگیری بهتر از درمان است، باید مراجعه کودکان به دندان‌پزشک هر شش ماه یا سالی یک بار انجام شود، به دلیل اینکه دندان‌های کودکان تازه روییده شده و مداخله زودتر هزینه‌های درمانی کمتر و نتیجه بهتری را به دنبال دارد و اگر نیاز به فلورایدتراپی باشد، توسط دندانپزشک صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم در موارد انتهای پوسیدگی دندان اگر به دندان‌پزشک مراجعه کنیم، هزینه‌های بیشتری به بیمار تحمیل می‌شود، در واقع وقتی که یک دندان ترمیم می‌شود، نسبت به زمانی که نیاز به عصب‌کشی دارد، استحکام بیشتری خواهد داشت، اما با درمان ریشه‌ای دندان استحکام آن کمتر می‌شود و نیاز به درمان‌های جانبی مانند روکش دندان هم ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 748407

دیگر خبرها

  • فوت یک پزشک بر اثر مصرف مشروبات الکلی!
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید