میانگین امید به زندگی ایرانیان بالاتر از کشورهای منطقه
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۲۰۷۴
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، باقر لاریجانی رئیس شبکه تحقیقاتی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در کارگاه ۲ روزه پایش نابرابری سلامت با بیان اینکه میانگین امید به زندگی در ایران از سالها پیش همواره در حال افزایش بوده و در سالهای اخیر به بیش از ۷۵ سال رسیده است، گفت: این میزان از میانگین منطقه بالاتر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی عدالت را یکی از اصول مهم چهارگانه اخلاقی و از عمدهترین مباحث اخلاق پزشکی نوین و از تعهدات و الزامات حرفه پزشکی خواند.
نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر افزود: نخستین قدم برای حل معضلات بهداشتی و دستیابی به عدالت در حوزه سلامت در سطح گسترده و برای تمام زیرگروههای جمعیتی، شناسایی موانع این راه و ریشههای ایجاد نابرابریهاست تا با برنامهریزی و مدیریت درست، آنها را برطرف کرد.
وی با بیان اینکه نخستین تلاشها برای تعیین و بررسی شاخصها و دادههای مرتبط با عدالت در نظام سلامت کشور از سال ۸۸ آغاز شد، تصریح کرد: در سالهای پس از آن، به همت پژوهشگران و دغدغهمندان نظام سلامت، دو مطالعه Urban HEART در سطح کلان انجام شد که نتایج آنها را میتوان جزو اولین دادههای مرتبط با عدالت در سلامت و نخستین محرک تعریف شاخصهای منحصر به فرد در نظام بهداشتی جمهوری اسلامی ایران دانست.
لاریجانی افزود: ایران در شاخصهای مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان زیر ۵ سال نیز جزو ۱۰ کشور اول منطقه است.
برابری نسبی هزینههای سلامت در ایران با میانگین منطقهلاریجانی تاکید کرد: در شاخصهای مشارکت مالی و هزینههای سلامت، با وجود سیاستهای کاهش پرداخت از جیب و طرح تحول سلامت، شاهد تغییرات مطلوب در میزان پرداخت از جیب و هزینههای کمرشکن سلامت بودیم.
وی گفت: هرچند سرانه هزینههای سلامت در ایران کمی بیشتر از میانگین منطقهای است، اما این تفاوت با هزینهکرد بیشتر دولت در بخش سلامت و با ارائه حق بیمه و یارانههای سلامت کنترل شده، به نحوی که میزان پرداخت از جیب در ایران پایینتر از میانگین منطقه است و نسبت هزینههای سلامت در ایران با میانگین منطقه تقریبا برابر است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: با وجود دستاوردهای چشمگیر در زمینههای بهداشتی و پیشرفت روزافزون تکنولوژیهای نظام سلامت، به دلیل مشکلات اندازهگیری، این شاخصها هنوز آنگونه که باید در دستور کار قرار نگرفته و به صورت دورهای و روتین در بسیاری از مراکز انجام نمیشود. از این رو، برنامهریزان و سیاستگذاران باید سیستمی را طراحی کنند که اخلاقی، کارا و اثربخش بوده و بر پایه شاخصهای سنجش عدالت و دادههای گردآوریشده آنان باشد.
اهمیت راهاندازی شبکه تحقیقات عوامل اجتماعی تعیینکننده سلامتعلیرضا اولیاییمنش، رئیس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در آیین گشایش این کارگاه کشوری، رسالت این مرکز را توجه به عوامل اجتماعی تعیینکننده و نیازهای اساسی در این زمینه خواند تا با انجام تحقیقات در عرصه جامعه و تولید دانش مورد نیاز، در حفظ و ارتقای سلامت عمومی جامعه مشارکت کند.
وی خاطرنشان کرد: راهاندازی شبکه تحقیقات عوامل اجتماعی تعیینکننده سلامت اقدامی مهم برای تبادل اطلاعات، دانش و تجارب موجود در مناطق مختلف کشور به منظور ارائه تصویری مناسب برای اولویتبندی، برنامهریزی و سیاستگذاری در امر تعیینکنندههای اجتماعی سلامت و عدالت در سلامت است.
جعفر حسین نماینده دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز با تاکید بر حمایت از فعالیتهای این شبکه، تولید و شناسایی شواهد در مورد توزیع عادلانه سلامت را مستلزم همکاری بین بخشی و فرابخشی خواند که نتایج حاصل از آن میتواند برای سیاستگذاری در تمام ابعاد - نهتنها سلامت - مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
کارگاه ۲ روزه پایش نابرابری سلامت با همکاری دپارتمان تحلیل داده دفتر سازمان جهانی بهداشت مستقر در ژنو و دفتر نمایندگی این سازمان در تهران توسط مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با شرکت ۴۰ نفر از کارشناسان عدالت در حوزه سلامت امروز به صورت مجازی برگزار شد.
کد خبر 609657 برچسبها سلامت وزارت بهداشت و درمان جامعهمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سلامت وزارت بهداشت و درمان جامعه هزینه های سلامت عوامل اجتماعی میانگین منطقه تعیین کننده شاخص ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۲۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
ایسنا/قم مرجع تقلید شیعیان گفت: در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
آیتاللّه حسین نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان به همایش هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
موضوع «جایگاه و موقعیّت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمینه دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع با مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار خلقت زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت؛ در هیچمکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند. که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) رفعت مقام و شأن والای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرّر داشت. و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی، آموزشی، پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلندِ تحجر و تمدّنِ کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیّت و زندان بردگی مُدِرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افتراءات. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مُجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح!
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوّم مطرح بود و تلخی و محرومیّت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کَران تا کَران روشن نمود و ندای عطوفتآمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیّت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود اینموجود بدیع قرار داده است را گوشزد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همهکمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»
«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا»
و این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ» و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شدهاست که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثناء نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل میخواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن است.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزار کنندگان این جلسه محترم و بویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نورمفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و متلمس دعای خیر میباشم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی
انتهای پیام