Web Analytics Made Easy - Statcounter

این دقت در کنترل نیازمند جمع‌آوری داده‌هایی است که فرآیند را تسهیل می‌کند. این امکان در دنیا از طریق تجهیزاتی موسوم به آر تی‌ یو (RTU) یا «پایانه راه دور» امکان‌پذیر می‌شود که معمولا واردات آن مستلزم پرداخت هزینه‌های بالایی است.

در این بین، کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «پیمان خطوط شرق» موفق شده‌اند این دستگاه را با تمام قابلیت‌هایی که یک نمونه اروپایی دارد، تولید کنند که با قیمتی بسیار مناسب‌تر در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون نوآوری و توسعه بازار و عضو هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان «پیمان خطوط شرق» درباره سابقه راه‌اندازی این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «شرکت ما در سال 85 تأسیس شد و دو‌سال بعد یعنی در سال 87 فعالیت رسمی خود را آغاز و رتبه پنجم مخابرات و نیرو را در همان سال کسب کرد. فعالیت اصلی این شرکت در ابتدای کار پیمانکاری بود و در زمینه اتوماسیون و کنترل و مانیتورینگ پست‌های انتقال و توزیع در شبکه‌های قدرت و برق در زمینه پیمانکاری کار می‌کرد. در همان سال‌های نخست، شرکت با مشکل تحریم‌ها مواجه شد. یکی از تجهیزات پرکاربرد در زمینه کنترل و مانیتورینگ که در پست‌های برق مورد استفاده قرار می‌گرفت، آرتی‌یو یا پایانه راه دور بود.»

سعید رمضانی در ادامه می‌افزاید: «همزمان با تحریم اول که مشغول بهره‌برداری و مهندسی و خدمات این محصولات بودیم، به فکر طراحی و ساخت این محصول مهم هم افتادیم. یکی از بهترین نوع این تجهیز که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد «آرتی‌یو560» شرکت ای‌بی‌بی (ABB) آلمان است. ما در آن زمان تولید این تجهیز را به صورت ماژولار آغاز کردیم؛ به این معنا که ساخت تجهیزی با 30 یا 40 کارت مختلف که هر کدام از آنها یک محصول هستند را کلید زدیم. ساخت این محصول از سال 89 با تشکیل یک تیم تحقیق و توسعه در شرکت آغاز و بعد از یکی دو سال، بعضی از ماژول‌های آن ساخته و در شبکه‌های برق نصب شد و همزمان تأییدیه‌های آن گرفته شد. در نهایت سال 97، ساخت تمام ماژول‌های آن، که در ایران بیشتر استفاده می‌شود، به پایان رسید و به‌طور کامل از این محصول رونمایی کردیم و از شرکت ای‌بی‌بی آلمان مستقل شدیم.»

بومی‌سازی پیچیده‌ترین بخش صنعت الکترونیک

به‌گفته رمضانی، طراحی این تجهیز پیش از این، ترکیبی از طراحی و مهندسی معکوس بود. اما درنهایت شرکت پیمان خطوط شرق موفق شد این تجهیز را کاملا بومی‌سازی کند. درواقع ماژول‌هایی که در ایران و در 85درصد شبکه‌های برق در وزارت نیرو استفاده می‌شود، دستگاه آرتی‌یو ای‌بی‌بی است و فقط این آرتی‌یو در سطح انتقال مورد قبول است. درواقع، این شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تولید تمام ماژول‌های این تجهیز به طورکامل می‌تواند پاسخگوی نیاز داخل کشور باشد. این دستگاه در حال حاضر در بیش از 300 تا 400 سایت و پست مختلف نصب شده و قابل بهره‌برداری است. انواع دیگر آرتی‌یو هم در حال ساخت است اما می‌توان گفت فناوری برتر این شرکت، پایانه راه دور است که در مرزهای فناوری دنیا قرار دارد و با پیچیده‌ترین بخش‌های صنعت الکترونیک طراحی و ساخته شده و در شبکه های انتقال، نصب و در حال بهره‌برداری است.

تجهیز منحصربه فرد برای شبکه انتقال

معاون نوآوری و توسعه بازار این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: «در هر سایت دیگری که نیاز به جمع‌آوری اطلاعات باشد مانند سایت‌های کوچکی چون پست‌های کوچک گاز، آب، یک چاه آب، از تجهیز آرتی‌یو در ابعاد کوچک‌تر و قیمت پایین‌تر استفاده می‌کنند که قابلیت کمتری دارد. شرکت ما در حال حاضر در تمام این حوزه‌ها مجهز به تجهیز مناسب است و سبد محصول کاملی در اختیار دارد به طوری که در حوز‌ه‌های مختلف آب، تولید برق، گاز و هم صنایع کوچک مانند سیمان یا حتی صنایع بزرگ مانند فولاد که پست‌های اختصاصی برق دارند یا مجهز به سایت‌های بزرگی هستند، باید اطلاعات تجهیزات را جمع‌آوری کرده تا بتوانند کنترل خوبی روی آنها داشته باشند.»

پیش از فعالیت شرکت «پیمان خطوط شرق» هم برخی شرکت‌های کوچک‌تر اقدام به ساخت آرتی‌یو می‌کردند اما تجهیز آنها فقط برای حوزه‌های کوچک‌تر آب یا صنایع مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما استفاده از آنها در شبکه فوق توزیع و انتقال قابل قبول نبود. اما آرتی‌یو ساخته شده در این شرکت دانش‌بنیان از نظر پروتکل‌های ارتباطی کامل است و تمام پروتکل‌های صنعتی و ارتباطی را داراست؛ از نظر کیفیت و قابلیت هم تمام نیازهای یک شبکه بزرگ انتقال را برآورده می‌کند. اکنون تنها آرتی‌یو که مجوز نصب در بخش فوق توزیع و انتقال را دارد، متعلق به این شرکت دانش‌بنیان است. اما شرکت‌های دیگری که در زمینه ساخت این تجهیز فعالیت می‌کنند در شبکه تولید و در شبکه‌های 63 کیلوولت به پایین، شبکه‌های شهری یا 400 ولت به کار می‌رود.

تفاوت قیمت 40 درصدی با نمونه خارجی

کامل‌بودن این تجهیزات و اینکه از نظر کیفیت و فناوری قابل رقابت با ای‌بی‌بی آلمان و یک محصول اروپایی است، از جمله امتیازهای محصول این شرکت در مقایسه با نمونه خارجی آن است. بیشتر آرتی‌یوهای داخلی تنها دارای یک یا دو پروتکل هستند اما آرتی‌یو ساخت این شرکت تمام پروتکل‌های صنعتی و ارتباطی را دارد و در شبکه مخابراتی پست‌ها در شبکه برق از آن استفاده می‌شود. ماژولاربودن این تجهیز نیز این امکان را می‌دهد که یک پست بسیار بزرگ 400 کیلوولت به‌راحتی با یک آرتی‌یو کنترل شود. هر چه تعداد سیگنال‌ها بیشتر باشد، میزان پشتیبانی آن افزایش می‌یابد. به عبارتی، هر آرتی‌یو تنها تا تعداد مشخصی سیگنال را پشتیبانی می‌کند. اما آرتی‌یو ساخته شده در این شرکت، تا 5000 سیگنال را پشتیبانی می‌کند که هرگونه پستی را شامل می‌شود.

رمضانی معتقد است با وجود توانایی بالای شرکت در تولید آرتی‌یوهای مورد نیاز شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی، هنوز هم واردات این تجهیز به کشور برقرار است. اما با توجه به بالارفتن قیمت این دستگاه، اقبال شرکت‌های داخلی به خرید از تولیدات داخلی بیشتر شده است. این آرتی‌یوها صددرصد از نظر کیفیت و قابلیت مشابه نمونه‌های اروپایی است و از نظر قیمتی هم با 30 تا 40درصد پایین‌تر از نمونه‌های اروپایی عرضه می‌شوند.

چشم‌انداز پیش رو

رمضانی در پایان اشاره می‌کند این شرکت علاوه بر ساخت آرتی‌یو، محصولات دیگری هم شامل «دستگاه اندازه‌گیری توان» یا «دستگاه اندازه‌گیری انرژی» داریم که در همین حوزه‌ها هستند و سیگنال‌های آنالوگ را جمع‌آوری کرده و به صورت داده به رایانه داده و این‌گونه تمام پارامترهای اندازه‌گیری را در اختیار خواهید داشت. اما شاخص‌ترین محصول، همان آرتی‌یو است. این شرکت در حال انجام تحقیق و توسعه روی محصولات دیگری در حوزه هوشمندسازی و کنترل و مانیتورینگ در حوزه انرژی است و به‌زودی قرار است دفتری در کیش به منظور انجام کارهای صادراتی و همچنین دفتری در ترکیه راه‌اندازی کند که کارهای اولیه و ثبت شرکت به سرانجام رسیده است. تاکنون مذاکراتی با افغانستان و سوریه برای صادرکردن آرتی‌یو انجام شده تا به‌زودی صادرات محصول نیز در دستور کار شرکت قرار گیرد.

«پایانه راه دور» چگونه کار می‌کند؟

معاونت نوآوری و توسعه بازار و عضو هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان «پیمان خطوط شرق» درباره عملکرد دستگاه‌های آرتی‌یو می‌گوید: «در شبکه‌های انتقال و توزیع و پست‌های برق، نیازی وجود دارد مبنی بر این که اطلاعات این پست‌ها باید جمع‌آوری و از جایی به نام «مرکز دیسپاچینگ» مدیریت و کنترل شود. این مراکز دیسپاچینگ هم به‌صورت محلی در استان‌ها و هم یک مرکز در تهران مستقر است که اطلاعات تمام پست‌های 230 و 400 کیلوولت را که به پست‌های انتقال معروف هستند، و همچنین پست‌های فوق توزیع را کنترل می‌کند. برای مثال، جمع‌آوری این داده‌ها برای کنترل پست‌های برق فشار قوی از مرکز دیسپاچینگ تهران باید به گونه‌ای باشد که بتوانند خط فشار قوی برق را قطع و وصل کند.»

تجهیزی که تمام اطلاعات پست از قبیل تمام سیگنال‌های الکتریکی موجود در پست مانند وضعیت کلیدهای قدرت، ترانس، رله‌ها و تمام تجهیزات پست را به‌صورت سیگنال با آرتی‌یو جمع‌آوری کرده و با یک‌سری کارت‌های فرمان انتقال می‌دهد، از این مراکز دیسپاچینگ کنترل می‌شود. درواقع، مسؤولیت تجهیز آرتی‌یو، جمع‌آوری و ارسال داده‌هاست. این ارسال داده از طریق لینک مخابراتی امکان‌پذیر می‌شود که این لینک می‌تواند شبکه مخابرات ایران یا تجهیزاتی به نام پی‌ال سی باشد که می‌تواند کنترل و مانیتورینگ یک پست را به‌صورت محلی یا از راه دور انجام دهد. بنابراین تمام پست‌های انتقال و توزیع به این تجهیز نیاز دارد.

راه‌های ارتباطی با شرکت «پیمان خطوط شرق»

وبسایت: www.pks-co.com
ایمیل:info@pks-co.com
اینستاگرام:pks_co
لینکدین:peyman-khotout-shargh/ PKS
تلفن تماس: 5423184-0513
فکس: 5425622-0513
آدرس: مشهد، کیلومتر 12 بزرگراه آسیایی، پارک علم و فناوری خراسان رضوی، بین خیابان ارغوان و نرگس، ساختمان پیمان خطوط شرق

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نشان ایرانی 2 شبکه های قدرت سعید رمضانی شرکت دانش بنیان کنترل و مانیتورینگ جمع آوری شرکت ها پست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۲۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی: اقدام‌های فرهنگی باید امیدآفرین باشد

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره امیدآفرینی در جامعه و میان کارکنان سازمان‌ها و خانواده‌های آنان گفت: امیدآفرینی باید یکی از مؤلفه‌ها و خروجی‌های شورای فرهنگی باشد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، عباس غریبی در نخستین نشست شورای فرهنگی و ورزشی این شرکت که به میزبانی پایانه میعانات گازی پارس جنوبی برگزار شد، به آموزه‌های دینی درباره ورزش و سلامتی اشاره کرد و گفت: ورزش و سلامتی باید همیشه در شرکت پایانه‌های نفتی ایران جاری و ساری باشد و نباید به آن موردی نگاه کرد.

وی خواستار برنامه‌ریزی مداوم در امور فرهنگی و ورزشی شد و افزود: در شورای فرهنگی باید با برنامه حرکت کرد و از موازی‌کاری جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه پارسال برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و تخصیص بودجه در حوزه فرهنگی را به مراحل خوبی رساندیم، گفت: امسال در همه حوزه‌ها از پروژه‌های جاری گرفته تا فعالیت‌های پروژه‌ای باید جذب اعتبار از بودجه‌های مصوب انجام شود.

غریبی با بیان اینکه باید در حوزه فرهنگی، هنری و ورزشی هدف‌گذاری داشته باشیم، تصریح کرد: انتظار ما در شورای فرهنگی امیدآفرینی میان کارکنان و خانواده‌ آنهاست.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره امیدآفرینی و نشاط آفرینی در جامعه و میان کارکنان سازمان‌ها و خانواده‌های آنها بیان کرد: امیدآفرینی و نشاط آفرینی باید یکی از مؤلفه‌ها و خروجی‌های شورای فرهنگی باشد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های مناسبتی به تنهایی کفایت نمی‌کند، گفت: محصول این برنامه‌ها باید ایجاد امید میان همکاران و خانواده آنها باشد.

غریبی همچنین خواستار برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم برای امسال شد و افزود: باید از اجرای برنامه‌های آنی و ناگهانی خودداری شود.

وی با تأکید بر جذب مخاطب در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی گفت: جذب مخاطب در کارهای فرهنگی بسیار مهم است و باید در همه برنامه‌ها به مخاطب توجه ویژه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران بر سرمایه‌گذاری در مساجد تأکید کرد و افزود: باید برای مقابله با تهاجم‌ فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان برنامه داشته‌ باشیم. یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها تقویت مساجد و برنامه‌ریزی برای حضور و انس جوانان و فرزندان با مساجد است.

غریبی بیان کرد: متأسفانه فضای رسانه‌ای که دشمنان ایجاد کرده‌اند از لحاظ فرهنگی به خانواده‌ها آسیب وارد کرده است، بنابراین برگزاری برنامه‌های ویژه و هدفمند فرهنگی بر مبنای آموزه‌های دینی برای خانواده‌های کارکنان می‌تواند موجب جذب مخاطب و اثرگذاری لازم شود.

وی با بیان اینکه پارسال حدود ۴ هزار نفر را به اردوهای زیارتی و سیاحتی اعزام کردیم، افزود: اعزام این تعداد از همکاران ما و خانواده‌های آنان به مشهد مقدس هم موجب تقویت روحیه معنوی، ایجاد شور و شعف بین آنان شده و هم امیدآفرینی و نشاط را در پی داشته است.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه بیشترین آمار اعزام همکاران به مشهد مقدس و سایر اماکن زیارتی و سیاحتی را در سال ۱۴۰۲ داشتیم، ابراز امیدواری کرد این رکورد امسال شکسته شود.

غریبی همچنین بر اجرای آیین‌های پرشمار در نقاط مختلف کشور تأکید کرد و گفت: نباید اجرای آیین‌ها متمرکز به یک منطقه از مناطق عملیاتی باشد، زیرا خانواده‌های همکاران ما در سراسر کشور حضور دارند و شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز در پنج نقطه کشور منطقه عملیاتی دارد.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های مختلف در شهرهایی که خانواده‌های همکاران ما در آنها مستقرند نشان می‌دهد شرکت پایانه‌های نفتی ایران به همسران و پدران آنان احترام می‌گذارد و این خانواده‌ها در سراسر کشور دیده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی با بیان اینکه نگاه این شرکت باید فرامنطقه‌ای باشد، افزود: ما در پنج استان کشور منطقه عملیاتی داریم، بنابراین باید در این استان‌ها توزیع منابع را به‌صورت عادلانه انجام دهیم و منابع فرهنگی را با توجه به حضور خانواده‌ها در همه این مناطق توزیع کنیم، ضمن اینکه جزیره خارک نیز با توجه به اهمیت و حضور خانواده‌های ساکن در حد خودش باید دیده شود.

غریبی در پایان گفت: در روند برنامه‌ریزی شورای فرهنگی و ورزشی باید شاهد اقدام‌های ماندگار و اثربخش باشیم.

دیگر خبرها

  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی: اقدام‌های فرهنگی باید امیدآفرین باشد
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور