Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون امور سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اقدامات این نهاد در دهه کرامت را تشریح کرد.

مهدی قیصری‌نیک در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: گنجینه نفایس آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از هدایا و آثار وقفی که از قرن‌های گذشته تاکنون بر این آستان ملکوتی تقدیم شده است را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این گنجینه کهن و سترگ علاوه بر دارا بودن نسخه‌های فوق‌العاده نفیس خطی، دارای بیش از ۲۰ هزار قرآن خطی است که در جهان اسلام به لحاظ قدمت، تزئینات، کتاب‌آرایی، جلدسازی، تنوع بستر کتابت (مکتوب بر پوست، کاغذ ، برگ درختان، فلز)، ترجمه به زبان فارسی کهن و دری و همچنین ترجمه به زبان ترکی جغتایی و زبان اردو کم‌نظیر و بی‌نظیر است.

رونمایی از نفیس‌ترین قرآن‌های وقفی آستان قدس رضوی

معاون امور سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: از این مجموعه، گزیده‌ای در موزه قرآن نفایس آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است که می‌توان به نمونه‌ای از قرآن‌های فوق‌العاده نفیس از قرن اول تا هفتم هجری قمری که به مناسبت دهه کرامت و میلاد امام‌رضا(ع) در معرض دید عموم قرار گرفتند، اشاره کرد.

قیصری‌نیک بیان کرد: این مجموعه با تکیه بر تاریخ وقف و ورود آن‌ها به روضه رضویه و آستان مبارک حضرت رضا(ع) رونمایی شده و شامل قرآن‌هایی است که طبقات اجتماعی مختلف مانند وزیر، صاحب‌دیوان، حکمران و ... به دستگاه ملائک پاسبان رضوی از منطقه خراسان بزرگ وقف کرده‌اند که نشان از ارادت و اطمینان قلبی به ساحت مقدس عالم آل محمد(ع) دارد.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از این نسخه‌های قرآنی بر روی پوست و برخی بر زمینه کاغذ حنایی به انواع خطوط شامل کوفی (حجازی، مشکول، تزئینی، دوره تکامل)، نسخ کهن، ریحان و ثلث کتابت شده است. برخی از این نُسَخ دارای تزئینات ساده‌ای شامل اعراب‌گذاری با شنجرف و فواصل آیات زرین است و برخی دیگر دارای تزئیناتی مفصل با زر، لاجورد، شنجرف و نقره است که شامل ترنج، بته‌جقه و کتیبه‌های بازوبندی مرصع، منقش و جداول الوان می‌شود.

معاون امور سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه کرد: از جمله قرآن‌های به نمایش گذاشته شده می‌توان از قرآن دستخط امام علی(ع) به خط کوفی حجازی (کتابت خاص  قرن اول هجری)، وقف یکی از علمای برجسته به روضه رضویه، جزوات قرآنی وقفی کشوادبن‌املاس در سال ۳۲۷ قمری ( دوره سامانیان) به مشهدالرضا، وقفی حمزه علوی حسینی یکی از عالمان شیعه در سال ۳۹۶ قمری، وقفی ابن‌سیمجور ۳۸۳ قمری، وقفی مشرف نیشابوری  در سال ۵۴۰قمری، وقفی حسن‌بن‌ابی‌سعد بیهقی در سال ۵۱۴ قمری، وقفی رقاق نیشابوری در سال ۵۰۳ قمری و وقف محمدبن‌عثمان نیشابوری در سده هفتم قمری یاد کرد که در تمامی وقف‌نامه‌ها تصریح شده است، زائران و مجاوران در روضه رضویه تلاوت کنند.

رونمایی یکی از نفیس‌ترین ضریح‌پوش‌های ضریح مطهر امام رضا(ع)

وی تصریح کرد: همزمان با آغاز دهه کرامت و میلاد فرخنده علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در ۸۳ برنامه‌ سه‌شنبه‎‌های علمی- فرهنگی آستان قدس رضوی برای اولین بار یکی از نفیس‌ترین ضریح‌پوش‌های ضریح مطهر امام رضا(ع)  معرفی و رونمایی شد.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: موزه آستان قدس رضوی یکی از مهمترین و باسابقه‌ترین گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی در منطقه و جهان اسلام است که سهم بسزایی در حفظ و نگهداری میراث گذشتگان به عهده داشته و دارد.

قیصری‌نیک تشریح کرد: یکی از مجموعه‌های بی‌نظیر و منحصر به‌فرد هنرهای اسلامی در موزه آستان قدس رضوی، صندوق پوش‌ها و ضریح‌پوش‌های حرم مطهر رضوی است که در آن‌ها تلفیقی از صنعت نساجی و هنرهای زری‌دوزی، مرواریددوزی و کتیبه‌نگاری به چشم می‌خورد.

وی گفت: ارادتمندان به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) با استفاده از ذوق و هنر ایرانی، پوششی برای تزئین و پوشاندن روی ضریح‌ها و صندوق‌ها  تهیه و به آستان مقدس رضوی اهدا می‌کرده‌اند که در زمان‌های مناسب مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در حال حاضر این پوشش‌ها به عنوان آثار تاریخی، فرهنگی و هنری در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شوند و به مناسبت‌های مختلف از آن‌ها رونمایی به عمل می‌آید و در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرند.

معاون سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: ضریح‌پوش و دوره‌پوشی که در حال حاضر رونمایی شده است، یکی از نفیس‌ترین آثار موجود در موزه رضوی است که در سال ۱۳۳۳ هجری قمری توسط «شیخ علی گلدوزرشتی» دوخته و توسط «حاجی امین دیوان لاهیجی» وقف روضه منوره رضوی شده است.

قیصری‌نیک افزود: این ضریح‌پوش از جنس ماهوت مرغوب، به رنگ یشمی و مزین به تکنیک قلابدوزی است و دارای  برش مخصوص ضریح‌پوش است که به عنوان شیروانی‌پوش، در دوره قاجار به ابعاد سه متر و ۲۹ سانتی‌متر در ۴متر و ۵۶ سانتی‌متر برای ضریح  فولادی حرم مطهر امام رضا (ع) تهیه شده است.

وی بیان کرد: همچنین همراه این اثر، یک دوره‌پوش کوتاه از جنس ماهوت مرغوب یشمی‌رنگ و مزین به قلاب‌دوزی نیز وجود دارد که طول آن ۱۴ متر و عرض آن ۷۰سانتی متر است و به صورت یک قطعه دوخته شده، دور شبکه‌های ضریح فولادی حرم مطهر رضوی را می‌پوشاند.

معاون امور سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: از تزئینات این اثر نفیس می‌توان به حاشیه کتیبه‌دار و نقوش گیاهی آن اشاره کرد، فضای بین دوحاشیه، به دوازده قاب پهن و یک قاب باریک سراسری در بالای آن‌ها تقسیم شده است.

قیصری‌نیک عنوان کرد: در قسمت باریک بالای قاب‌ها، آیة‌الکرسی با خط نسخ قلاب‌دوزی شده و در قسمت پهن نیز در هر قاب روایات و احادیثی در فضیلت زیارت امام رضا(ع) و ترجمه آن‌ها دوخته شده است. در ۶ قاب باقی‌مانده نیز سوره‌های حمد، قدر و چهار قل با ابریشم قلاب‌دوزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این اثر نفیس هنری پس از سال‌ها بروی ضریح فولادی حرم مطهر موجود در موزه آستان قدس رضوی قرار گرفته و رونمایی می‌شود.

رونمایی از درکوب‌های دوره صفوی در موزه رضوی

وی تصریح کرد: موزه آستان قدس رضوی در راستای معرفی آثار و ایجاد رویدادهای فرهنگی و هنری در موزه‌های خود، برای اولین بار نیز از یازده درکوب موجود در خزانه آستان قدس رضوی رونمایی به عمل آورد.

معاون امور سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: درکوب‌ها، قطعاتی فلزی و معمولا از جنس فولاد هستند که برای تزئین و استحکام بر روی درهای چوبی نصب می‌شده‌اند. از جمله ملحقات درهای حرم مطهر حضرت رضا(ع)، درکوب‌های فولادی است که به سفارش سلطان حسین صفوی و توسط فیض‌الله شوشتری از استادان فولادکار مشهور دوره صفوی در سال‌های ۱۱۱۸ و ۱۱۱۹ قمری ساخته شده‌اند.

قیصری‌نیک تشریح کرد: این درکوب‌ها به شکل ترنج، سرترنج و کتیبه‌های بازوبندی و دارای کتیبه‌هایی به خط ثلث و نسخ است و شامل آیات قرآن، احادیث، نام بانی یا واقف، سازنده و تاریخ ساخت می‌شود. در برخی از آن‌ها نام خطاط «میر محمد مؤمن» و در یکی از آن‌ها نام بانی ساخت این آثار «اسماعیل جبادار» نوشته شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حرم مطهر رضوي موزه حرم رضوی آستان قدس رضوی آثار تاریخی نسخ خطي دهه كرامت ولادت امام رضا ع ضريح موزه آستان قدس رضوی نفیس ترین امام رضا ع درکوب ها حرم مطهر ضریح پوش پوش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۲۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز شنبه اولین محفل شعر ارادت رضوی از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی در شهرستان هویزه با اجرای زیارت خاصه امام رضا (ع) توسط خادمان بنیاد امام رضا (ع) مستقر در استان خوزستان آغاز شد.

در این مراسم شعرخوانی توسط علی ختروشی، سید امین موسوی، زکی سواری، محمد جواد ساعدی منش، علیرضا کوتی و علی سواری اجرا شد.

از سال گذشته جشنواره شعر عربی صرفاً محدود به یک اختتامیه نیست و با تدبیری که صورت گرفت در چندین شهرستان خوزستان برگزار می‌شود.

امسال نیز در ۶ شهرستان برنامه‌هایی تحت عنوان شب شعرهای رضوی برگزار می‌شود که به اختتامیه جشنواره بین‌المللی شهید رضوی منتهی می‌شوند.

کد خبر 6089943

دیگر خبرها

  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • برگزاری محفل شعر ارادت رضوی در هویزه
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران