Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، روستای قاسم‌آباد از توابع چابکسر شهرستان رودسر با الهام گرفتن از هنر بومیان منطقه و متمرکز شدن بر روی یک صنایع‌دستی به نام چادرشب‌بافی شهرتی جهانی یافته است.

روستای قاسم‌آباد به سبب اهمیت چادرشب بافتی در تدبیری، خانه خلاقیت روستا را در خود به وجود اورده و این خانه اکنون محلی برای رونق صنعت چادرشب بافی در این نقطه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

زنان روستا که این صنعت را از مادران و پیشینیان خود فرا گرفته اند هم به چادرشب‌بافی مشغول‌اند و آنطور که گفته اند در تلاش اند تا این هنر دیرینه را به جوانتر ها نیز اموزش دهند.

 

زنان چادرشب‌بافی قاسم‌آباد میگویند هنری را از مادربزرگهای خود فراگرفته اند که اکنون علیرغم توسعه صنعت نساجی و رشد و نمو هنر، همچنان به فعالیت در آن عشق می ورزند و با علاقه آن را دنبال می کنند.

 

چادرشب بافان قاسم‌آباد از توسعه تولیدات خود در خانه خلاقیت روستا خبر داده اند. آن‌ها می گویند ابتدا تنها تولیدات روستائیان فقط تولید پارچه بوده اما اکنون جا مدادی، کیف موبایل و پول، کیف های زینتی و هر مسنوجاتی که منجر به ارزش آفرینی باشد را تولید و روانه بازار می کنند.

 

چادرشب‌بافی نه‌تنها در خانه خلاقیت قاسم‌آباد بلکه در خانه‌های این روستا نیز دنبال می‌شود و درواقع هر خانه از قاسم‌آباد یک‌خانه خلاقیت روستایی است و زنان و دختران در این روستا همچنان به این صنعت مشغول‌اند و چادرشب بافی، سنت و صنعتی زنده در این دیار به شمار می‌رود.

 

البته شاغلان چادرش بافی در قاسم‌آباد مشکلاتی را نیز دارند که ازجمله آن‌ها کمبود و گران بودن مواد اولیه نظیر نخ و پنبه، قطع بیمه فعالان در این صنعت و از همه مهم‌تر تأمین بازار مناسب برای عرضه تولیدات این روستا است.

برخلاف بسیاری از صنایع‌دستی که در استان با کم مهری‌ها مواجه هستند، قاسم‌آبادی‌ها کمی خوش‌شانس‌تر بوده و توانسته‌اند مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را نیز به روستای خود فرابخوانند.

 

مونسان، وزیر میراث فرهنگی و صنایع‌دستی در زمانی که بین قاسم‌آبادی‌ها حاضرشده بود، اعلام کرد که بازارچه دائمی فروش محصولات برای قاسم‌آبادی‌ها دایر خواهد شد البته به شرطی که شورا و شهرداری زمین مناسب را برای این کار فراهم کند.

نخستین وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دولت همچنین قول مساعد داد که منابع لازم جهت راه‌اندازی این بازارچه در اختیار استان قرار بگیرد.

 

البته نمد و نمدمالی از دیگر صنایع‌دستی فعال در استان گیلان نیز از دیگر صنایع‌دستی موردپسند قاسم‌آبادی‌ها است که رگ و ریشه در تاریخ کهن این دیار دارد.

 

در موزه رودسر، 400 اثر صنایع‌دستی موجود است که 50 اثر از آن‌ها مربوط به قاسم‌آبادی‌ها است و به گفته منصور هادی پور، رئیس میراث فرهنگی شهرستان رودسر، نیمی از فعالان صنایع‌دستی رودسر اهل این روستای کهن و تاریخی هستند.

 

هادی پور این را هم گفته که ۸۰۰ خانواده صنایع‌دستی قاسم‌آباد را فعالان شاغل در چادرشب بافی تشکیل می‌دهند.

قاسم‌آباد رودسر تنها منطقه چادرشب بافی در کشور هست که به ثبت جهانی رسیده و قادر است به قطب چادرشب بافی کشور مبدل شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: زنان روستا صنایع دستی فرهنگ چادرشب بافی چادرشب بافی رودسر رودسر قاسم آباد قاسم آبادی ها میراث فرهنگی چادرشب بافی خانه خلاقیت صنایع دستی قاسم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۳۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح هتل در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،با حضور جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، یاسر رهبردین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نقی کریمی، رئیس شورا و ساسان ابراهیم‌زاده، عضو شورای شهر ارومیه و تعدادی دیگر از مسئولان یک باب هتل در ارومیه افتتاح شد.   این هتل با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومان و با اشتغال‌زایی برای پنج نفر احداث شده و دارای ۳۲ اتاق با ۷۸ تخت اقامتی است.

دیگر خبرها

  • افتتاح هتل در ارومیه
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس