Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید «علی آقازاده» روز چهارشنبه در نشست ستاد برداشت و خرید گندم استان مرکزی، افزود: سوخت مورد نیاز کمباین‌های کشاورزی باید تامین شود و اداره کل راه‌هن نیز برای حمل و نقل گندم  استان باید همکاری لازم را داشته باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی حاکم بر کشور پیش‌بینی افرایش سه برابری واردات گندم در سال جاری شده  چرا که در  شرایط کنونی با محدودیت ذخایر آبی تامین ۶ میلیون تن برای کشور بسیار دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقازاده بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید گندم استان  در سال جاری بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن و در بدترین شرایط ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تن باشد.
وی، میزان  گندم مصرفی استان را ماهانه ۱۲ هزار تن عنوان کرد و گفت: توصیه می‌شود اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان، اجازه خروج گندم  از استان را ندهد و هرگونه اقدام در خصوص خریداری گندم نیز با هماهنگی کمیته تامین بذر باش و میزان گندم ذخیره در سیلوهای استان نیز نباید به کمتر از ۲ ماه مصرف استان برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: ناهماهنگی‌هایی در پرداخت پول گندم کشاورزان این استان پیش از سال ۹۷ وجود داشت اما در ۲ سال اخیر مشکلی در این خصوص وجود نداشته است.
«سعید فرخی» افزود: همه کشاورزان استان مرکزی پارسال با شروع فصل پاییز طلبی بابت گندم‌های خود نداشتند و خرید گندم از کشاورزان در سال جاری به حدود ۲۲ هزار تن رسیده و پرداخت پول نیز با روند خوبی در جریان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: خشکسالی بی سابقه ای استان در سال جاری کشاورزان را با دغدغه زیادی برای تحویل محصول تولیدی و کاشت سال آینده و تامین بذر مواجه کرده است.
«مجید آنجفی» افزود: اقدامات جدی در این راستا در استان انجام شده تا دغدغه کاشت سال آینده کمتر باشد.

وی بیان کرد: توانستیم بر اساس تفاهم‌هایی که صورت گرفت از گندم تولیدی استان‌هایی که بهترین کیفیت را داشتند و با خشکسالی مواجه نبودند، بذر سال آینده را تامین کنیم البته از اسفندماه سال گذشته در این خصوص اطلاع رسانی شده که انتظار می‌رود  کشاورزان و گندمکاران  بذر گندم مصرفی خود را جداگانه نگهداری کنند تا به مشکل برنخورند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بذر مورد نیاز استان را ۲۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: برای کشت سال آینده که حدود ۲۰۰ هزار هکتار سطوح گندم دیم و برای حدود ۵۰هزار هکتار بذر گندم آبی را باید تامین رد که پیش‌بینی می شود حدود ۱۲ هزار تن خود کشاورزان به‌صورت خودمصرفی نگهداری کنند و بقیه به‌صورت بذر گواهی شده در استان تامین و تولید شود و انتظار می رود در تامین بذر مشکل نباشد .‌

آنجفی بیان کرد:  بیش از ۴۲۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در استان تولید شد که ۳۴۵ هزار تن تحویل  به سیلوها شد اما امسال با وجود زحماتی که کشاورزان داشتند و اقدامات کارشناسی در مزارع، به دلیل تنش شدید خشکی که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود، کاهش تولید رخ داده است.

وی خاطرنشان کرد:برآورد شده که امسال ۲۵۰ هزار تن گندم در استان تولید شود و پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار تن تحویل سیلوهای باشد که بیش از نیاز استان است اما نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: قیمت هر کیلوگرم گندم در سال جاری ۵۰ هزار ریال است وخرید گندم امسال ۱۵ روز زودتر از سال قبل آغاز شده است.
« غلامرضا ملکی» افزود: با وجود اینکه خرید گندم زودتر از سال قبل آغاز شده اما، میزان گندم خریداری شده تاکنون به ۲۱ هزار و ۲۵۷ تن رسیده که برابر با مدت مشابه قبل است.
وی بیان کرد: مبلغ این میزان گندم خریداری شده یک‌هزار و ۶۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۸۸۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی ادامه داد: تاکنون میزان خرید گندم از کشاورزان در کشور به ۲ میلیارد و ۷۲۹ هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل ۲۳ درصد کاهش دارد.

استان مرکزی علاوه بر اینکه پایتخت صنعت کشور شناخته شده یکی از قطب‌های فعال کشاورزی ایران است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم اراک استان مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم اراک وزارت جهاد کشاورزی گندم اراک استان مرکزی استان مرکزی سال جاری خرید گندم سال آینده پیش بینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۳۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گندم مشخص شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور و دبیر خانه کشاورز استان گلستان با توجه به بارش‌ها در استان‌های مختلف کشور به کشاورزان توصیه کرد و به مهر گفت: با توجه به بارندگی در برخی مناطق و دمای بالا، فضایی برای آفات گندم از جمله زنگ زرد، لکه سفید، سن زدگی و.... به وجود آمده که ضروری می‌کند کشاورزان رصد دائمی از مزارع داشته باشند.

بیشتر بخوانید: قیمت تضمینی گندم چند شد؟

وی افزود: در برخی مناطق با وجود اطلاع رسانی کشاورزان غفلت کردند و خسارت‌هایی به مزارع گندم وارد شد. اما بیشتر گندم کاران اگر چه سموم به اندازه کافی وجود نداشت به هر ترتیبی سمپاشی را انجام داده و از خسارت‌های سنگین‌تر جلوگیری کردند.

وی ادامه داد: با توجه به پیش آگاهی و هشدارهایی که داده شد تقریباً در بسیاری از استان‌ها زنگ زرد و سایر آفات مهار شده است.

وی تاکید کرد: رصد مزارع با دقت بیشتر انجام شود زیرا در حال حاضر در بیشتر استان‌های کشور شاهد بارش هستیم و پس از آن با رطوبت و گرما هوا رو به رو خواهیم بود که فضای مناسبی برای رشد آفات است.

پیش‌بینی میزان تولید

ایمانی در ادامه سخنان خود به خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: سال گذشته کل تولید حدود ۱۳ میلیون تن بود که بیش از ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی انجام شد. پیش بینی می‌شود امسال با افزایش تولید خرید تضمینی این محصول استراتژیک به حدود ۱۱ میلیون تن برسد.

وی گفت: اگر عوامل غیرمترقبه طبیعی مهار شود امکان تولید ۱۳ میلیون تن گندم در کشور وجود دارد.

مدیر عامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور یادآور شد: گندمزارهای استان‌های شمالی با توجه به خشکسالی و رطوبت هوا و افزایش دما شرایط مساعدتری برای بروز آفات دارند. همچنین بارش در ۱۵ استان کشور بالا بوده و این باعث می‌شود تا گندم کاران دقت بیشتری به مزارع خود داشته باشند.

دل‌نگرانی گندم‌کاران

ایمانی با اشاره به نگرانی گندم کاران درباره خرید تضمینی محصولاتشان عنوان کرد: یکی از دغدغه کشاورزان مربوط به مطالبات بوده و امیدوارند امسال پرداخت مطالبات کشاورزان همچون سال قبل با دیرکرد چند ماهه انجام نشود.

وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم هم گفت: امسال خرید تضمینی گندم هر کیلو گرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و خرید تضمینی گندم دوروم هم که در صنایع غذایی مانند ماکارونی مورد استفاده قرار می‌گیرد ۱۸ هزار تومان است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1229594 برچسب‌ها گندم

دیگر خبرها

  • ۲۰ هزار تن گندم استان فارس از آسیب باران و سیل در امان ماند
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • قیمت گندم مشخص شد
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های خوزستان از دست رفت
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • طوفان ۲۰۰ هزار تن گندم این استان را از بین برد !
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو