Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روز‌ها دوباره موضوع نهاده‌های دامی در رسانه‌ها مطرح شده است و دامداران از نبود نهاده ها، قیمت بالا و قاچاق آن‌ها به آن سوی مرز‌ها سخن می‌گویند.

به گزارش تابناک اقتصادی، این مسئله موجب شده است تا دامداران اعتراضاتی را به وضع موجود داشته باشند و حتی روز گذشته اعلام شد که به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی تصمیم بر آن شده است تا قیمت شیرخام حدود ۴۲ درصد افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همچنین به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود این نهاده‌ها خبر‌های ناراحت کننده‌ای از بازار دام به گوش رسید و مجتبی عالی، رییس اتحادیه سرارسری دامداران روز گذشته مورخه ۱ تیر ۱۴۰۰ در مصاحبه‌ای گفت: با توجه به خشکسالی و نبود برنامه‌ریزی مسئولین، گاو‌های باردار به دلیل کمبود خوراک دام راهی کشتارگاه می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت امسال واردات پنج کالای اساسی از جمله کنجاله سویا، جو و ذرت که خوراک دام به حساب می‌آیند به لحاظ وزنی ۵۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۲ درصد کاهش داشته است.

این نبود یا کمبود نهاده‌های دامی در حالی است که از فروردین ماه سال جاری مسئولیت ثبت سفارش نهاده‌های دامی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد.   محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در ۲۲ فروردین ماه سال جاری در این باره اظهار داشت: بر اساس تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مسئولیت و اختیار ثبت سفارش، تعیین اولویت و تخصیص ارز نهاده‌های دام، طیور و کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد.   وی افزود: بنا بر مصوبه ستاد اقتصادی دولت تمامی امور مربوط به ثبت سفارش، تعیین اولویت، نوع و مقدار، تخصیص و تأمین ارز از بانک مرکزی مربوط به نهاده‌های دام و طیور و نهاده‌های کشاورزی (ذرت، کنجاله، علوفه و …) از وظایف وزارت صمت منفک و به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده است. مفتح گفت: به منظور حصول اطمینان ناشی از تأمین مکفی و به موقع و متناسب نهاده‌های مورد نیاز کشور به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده شد تا در شرایط خاص برای واردات نهاده‌ها در چارچوب برنامه زمانی مورد نیاز و بر اساس ابلاغیه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت،  با ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی یا اشخاص ثبت سفارش کند.

سید احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در این باره گفت: متاسفانه میزان نهاده‌ها در سال جاری به دلیل خشکسالی به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل قیمت‌ها افزایش یافته است و به عنوان مثال قیمت کاه و کلش که در سال گذشته کیلویی ۸۰۰ تومان بود با رشد ۵ برابری در سال جاری به کیلویی ۴ هزار تومان افزایش یافته است. گفتنی است با توجه به تصاویری هم که منتشر شده است و نهاد‌های مربوطه باید صحت و سقم آن را مشخص کنند، بخشی از این کاه و کلوش هم به کشور‌هایی مانند عراق قاچاق می‌شود.

وی افزود: به هر حال به نظر من بیشتر این کمبود نهاده‌های دامی به دلیل خشکسالی است چرا که ذرت علوفه‌ای و یونجه خشک هم در مقایسه با سال گذشته افزایش قیمت داشته اند. یونجه کیلو ۲۵۰۰ تومان سال گذشته هم اکنون کیلویی ۵۸۰۰ تومان می‌باشد و یا ذرت علوفه‌ای که کیلویی ۶۰۰ تومان بود در حال حاضر کیلویی ۱۸۰۰ تومان می‌باشد.

مقدسی گفت: این افزایش قیمت نهاده‌های دامی موجب شده است تا قیمت تمام شده شیر و گوشت بسیار افزایش یابد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره افزایش قیمت شیر گفت: سه ماه است که ما برای این مسئله نامه نگاری‌هایی را انجام دادیم که سرانجام دو روز پیش توانستیم مجوز این افزایش قیمت را از ستاد تنظیم بازار بگیریم. قرار است این افزایش قیمت شیر هم ابلاغ شود و قیمت شیر درب گاوداری‌ها با چربی ۰.۱ افزایش یا کاهش ۸۰ تومانی به ۶۴۰۰ تومان افزایش یابد.

وی ادامه داد: تنها ۶۰ درصد از غذای دام در داخل تولید می‌شود که شامل کاه، یونجه، ذرت و علوفه می‌باشد. وقتی قیمت غذای دام افزایش می‌یابد و حتی تهیه آن باز هم در این شرایط افزایش قیمت، سخت است، در نتیجه باعث می‌شود که متاسفانه تعداد دام‌های زیادی کشتار شود. طبق آمار‌های مرکز آمار ایران، میزان افزایش در کشتار دام سبک و سنگین به ترتیب حدود ۷۰ و ۸۴ درصد بوده است. این ارقام یعنی فاجعه و اگر مسئولین فکری به حال این صنعت نکنند قطعا بدانید که ما ظرف آینده‌ای نه چندان دور شاهد نابودی صنعت شیر و گوشت کشور خواهیم بود.

وی درباره کشتار دام‌های آبستن هم گفت: بله طبیعتاً وقتی که وضع به این شکل باشد، دام‌های آبستن هم راهی کشتارگاه‌ها خواهند شد. این خطر بزرگی برای کشور خواهد داشت چرا که پایه‌های ژنتیکی که برای آن‌ها سال‌ها زحمت کشیده شده است به کشتارگاه سپرده می‌شوند. چرا؟ چون تولید اقتصادی نیست و دامدار به ناچار دام مولد را هم به کشتارگاه می‌سپارد.

مقدسی درباره سامانه بازارگاه هم گفت: این سامانه تنها سه قلم نهاده جو، ذرت و سویا را به دام صنعتی شیری می‌دهند و آن هم توزیعش هر ماه ده الی ۱۵ روز به تاخیر می‌افتد. در بخش پرواربندی توزیع بسیار کم بوده است و می‌توان گفت که اصلا نبوده است. در بخش دام‌های سبک و روستایی هم اصلا توزیع وجود نداشته است. وی درباره دلیل این موضوع هم گفت: واقعیت این است که نهاده‌ها به داخل کشور می‌آید، اما ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد که بانک مرکزی تخصیص دهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران درباره قاچاق کاه به کشور‌های اطراف هم گفت: وقتی که قیمت بالاتر می‌رود همه چیز امکان پذیر است. مقدسی اظهار داشت: ما با موجود زنده سر کار داریم و به عبارت بهتر ماشین تولید ما موجود زنده است و این طور نیست که به دلیل نبود مواد اولیه بتوانیم آن را خاموش کنیم! مجبوریم به دلیل تلف نشدن دام، آن را بکشیم. خواهشم این است که مسئولین ستاد تنظیم بازار به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

مقدسی درباره وضعیت تولید گوشت و شیر هم گفت: هم اکنون وضعیت تولید شیر و گوشت خوب است، اما بنا به دلایلی که عرض کردم به مخاطره خواهد افتاد. در حال حاضر نیاز ۸۵ میلیون جمعیت کشور را تامین کرده ایم و حتی به صادرکننده تبدیل شده ایم، اما اجازه داده نمی‌شود که دام را صادر کنیم. برای صادرات شیرخشک تعرفه بالایی گذاشته اند و صادرات کره را ممنوع کرده اند و این بسته بودن درب‌ها برای صادرات باعث از بین رفتن خواهد شد.

این فعال حوزه دام درباره قیمت گوشت نیز گفت: قیمت تمام شده گوشت هر کیلو دام سنگین زنده برای تولیدکننده هم اکنون ۵۷ هزار تومان می‌باشد و متاسفانه حداکثر ۴۶ هزار تومان از ما می‌خرند. وی درباره قیمت شیر هم اظهار داشت: امیدواریم که هر چه زودتر این قیمت جدید شیر را ابلاغ کنند، چون دامداران در حال از بین رفتن می‌باشند. مقدسی گفت: با قیمت‌های دو هفته پیش که ما ارائه دادیم، قیمت تمام شده شیر ۶۰۶۰ تومان بود و با ده درصد سود قیمت پیشنهادی ما درب دامداری ۶۶۰۰ تومان بود. ولی قیمت تمام شده شیر برای گاودار هم اکنون ۶۲۰۰ تومان شده است. قیمت مصوب هر کیلو شیر هم اکنون ۶۴۰۰ تومان اعلام شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 گاوداران احمد مقدسی شیر نهاده های دامی شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 وزارت جهاد کشاورزی نهاده های دامی قیمت تمام شده نهاده های دام افزایش قیمت ثبت سفارش سال جاری نهاده ها قیمت شیر هم اکنون هم گفت شیر هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۵۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد

مسعود سرگلزائی رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته توسط این اداره کل نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن انجام شد.

مسعود سرگلزائی گفت: اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای در راستای سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور در مقوله پدافند غیرعامل و حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور است که بویژه در این استان از دامپزشکی می‌توان به عنوان خط مقدم مقابله با تهدیدات زیستی یاد کرد.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی در جهت ارتقای بهداشت عمومی، کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام، مرحله عرضه، مصرف فرآورده دامی و تولید و حمل خوراک دام با نظارت و اقدامات بهداشتی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این راستا سال ۱۴۰۲ توسط اداره کل دامپزشکی استان نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن، هشت هزار و ۵۵ محموله دام زنده به مقدار ۴۱۰ هزار راس، ترخیص و حمل بهداشتی ۲۶۷ هزار تن به داخل کشور، صادرات آبزیان پنج هزار تن به خارج کشور و ترخیص و حمل بهداشتی یک‌هزار و ۷۵۰ تن آبزیان به داخل کشور صورت گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند
  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • جوجه ریزی در مرغداری سیستان و بلوچستان ۱۷ درصد افزایش یافت
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • صادرات مرغ با هدف تعادل بازار و ایجاد درآمد ارزی
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • جوجه یک روزه
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد