Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد اشرفی روز چهارشنبه در پنجاه و ششمین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در سرسرای جلسات استانداری، بیان کرد: این ششمین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون از سال ۹۸ تاکنون است که موضوع یکی از خطوط انتقال فاضلاب شرق اهواز به تصفیه خانه (خط ۱۶۰۰) و راه اندازی تصفیه خانه شرق مطرح می‌شود و هر بار مدیران آبفا خوزستان وعده‌هایی می‌دهند و برای اجرا مهلت می‌گیرند اما این وعده‌ها تاکنون محقق نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ۲ ماه پیش در آخرین جلسه این شورا مقرر شد که این پروژه اتصال خط ۱۶۰۰ به تصفیه خانه فاضلاب شرق تا پایان خرداد به اتمام برسد بنابراین باید بپذیریم که در شرکت آبفا خوزستان هیچ اراده‌ای برای اجرای کار وجود ندارد و یا این شرکت توان لازم برای اجرا ندارد.

اشرفی با اشاره به مطالبه شهروندان برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب به رودخانه کارون، افزود: شرکت آبفا هر سه ماه مهلت جدیدی گرفته و به آن عمل نکرده و ما نمی‌دانیم به مردم چه پاسخی بدهیم؛ این در حالیست که استاندار در جلسه قبلی گفته است که درصورت محقق نشدن وعده آبفا اقدام لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: از ۱۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب شهری که روزانه وارد رودخانه کارون می‌شود قرار است ۶۰ هزار مترمکعب وارد تصفیه خانه شرق شود که هنوز برای ما روشن نیست این تصفیه خانه ظرفیت پذیرش این میزان فاضلاب را داشته باشد یا خیر.

اشرفی درباره تخلیه بخشی از فاضلاب شرق اهواز به یکی از انهار طبیعی، گفت: هدایت بخشی از فاضلاب شهری اهواز به نهر مالح (یکی از سیلاب‌برهای طبیعی رودخانه کارون) ما را با یک مشکل زیست محیطی روبه‌رو کرده است.

وی پیشنهاد کرد تا طرح بازچرخانی فاضلاب شهری در شرق اهواز و انتقال آن به شرکت فولاد خوزستان و یا کشت گیاهان مناسب با این پساب اجرا شود.

۶ نقطه بحرانی کارون

رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز نیز در این نشست خواستار تسریع در تکمیل خطوط انتقال فاضلاب شرق اهواز شد و گفت: با تکمیل یکی از خطوط انتقال فاضلاب شرق به تصفیه خانه، ۶ نقطه ورود فاضلاب شهری به رودخانه کارون مسدود و از تخلیه ۲۵ هزار مترمکعب فاضلاب به رودخانه جلوگیری می‌شود.

علی بنی عگبه افزود: بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار بود که سه خط انتقال فاضلاب شرق تا پایان امسال وارد تصفیه خانه شود.

همچنین بر اساس گزارش نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در این نشست، طرح اجرای ۹۶ کیلومتر خط انتقال فاضلاب به تصفیه خانه در مدت ۳۶ ماه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شده است که با اجرای این پروژه همه ۱۴ نقطه تخلیه فاضلاب به رودخانه کارون حذف می‌شوند. فاز نخست این پروژه در شمال شرق اهواز برای هفت نقطه تخلیه فاضلاب به رودخانه در مناطق کوی ملت، زوویه و ملی‌راه پیش بینی شده که با اجرای آن از ورود ۲۷ هزار مترمکعب فاضلاب به رودخانه جلوگیری می‌شود.

اهواز با بیش از ۱.۴ میلیون نفر جمعیت، تنها دارای یک تصفیه خانه فاضلاب در غرب شهر است که با ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز نمی‌تواند پاسخگوی حجم فاضلاب تولیدی باشد.

هم اکنون ۹۵ درصد فاضلاب به صورت خام از ۲۴ نقطه به رودخانه کارون در اهواز تخلیه می‌شود. مقرر شده بود شرکت آبفا اهواز تا سال ۱۳۹۶ پنج نقطه بحرانی را که حدود ۴۰ درصد از فاضلاب اهواز از طریق آنها وارد رودخانه می‌شود، به عنوان اولویت اجرا کنند.

به گفته حقیقی‌پور مدیرعامل سابق شرکت آبفا خوزستان ۱۸۵ هزار مترمکعب فاضلاب در شرق اهواز تولید می‌شود که ۷۳ هزار مترمکعب آن به رودخانه کارون تخلیه می‌شود. از ۱۰۷ هزار مترمکعب فاضلاب غرب اهواز نیز ۷۵ هزار مترمکعب وارد رودخانه کارون می‌شود.

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز تیر ۹۸ گفته بود: در صورت ارایه نشدن برنامه مدون برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون ظرف یک ماه آینده، شرکت آب و فاضلاب اهواز به مراجع قضایی معرفی می شود.

شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیات وزیران رسید. هدف آن هماهنگی در جلوگیری از آلودگی رودخانه کارون و بهبود کیفیت آب این رودخانه بوده، تا حدی که آب شرب مردم شهرهای آبادان و خرمشهر را با کیفیت مناسب تأمین کند. همچنین این شورا در راستای ایجاد تعادل پایدار بین فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های کشاورزی، صنعت و اسکان جمعیت با حیات رودخانه کارون، شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون تشکیل شده است.

برچسب‌ها رودخانه کارون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان خوزستان اهواز شركت آب و فاضلاب خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رودخانه کارون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان رودخانه کارون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان خوزستان اهواز شركت آب و فاضلاب خوزستان هزار مترمکعب فاضلاب انتقال فاضلاب شرق فاضلاب به رودخانه رودخانه کارون حفاظت محیط زیست تخلیه فاضلاب تصفیه خانه آبفا خوزستان فاضلاب شهری شرق اهواز شرکت آبفا شرکت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۵۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب

فیلتر ممبران که با نام فیلتر اسمز معکوس RO نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود که وظیفه‌ اصلی آن، حذف آلاینده‌ها و ناخالصی‌های موجود در آب با دقت بسیار بالا است. این فیلتر از یک غشای نیمه تراوا تشکیل شده است که با ایجاد سد مکانیکی، اجازه عبور مولکول‌های آب و ذرات بسیار ریز را می‌دهد، اما مانع عبور آلاینده‌هایی مانند نمک‌ها، فلزات سنگین، مواد شیمیایی، ذرات معلق، میکروارگانیسم‌ها و سایر آلاینده‌های موجود در آب خوراک دستگاه تصفیه آب می‌شود.

در ادامه به بررسی کاربرد و اجزای به کار رفته در فیلتر ممبران می‌پردازیم.

کاربرد های فیلتر ممبران در تصفیه آب

استفاده از فناوری فیلتراسیون غشایی در تصفیه آب، باعث بهبود استانداردهای کیفیت آب شرب و کاهش استانداردهای تخلیه فاضلاب صنایع می‌شود. به طور کلی، کاربردهای این فناوری در زمینه‌های تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه فاضلاب صنعتی و نمک‌زدایی برجسته است.

1- تصفیه آب آشامیدنی

استفاده از فیلتر ممبران در تصفیه آب آشامیدنی به عنوان یک روش پیشرفته و موثر شناخته می‌شود. این فناوری، با استفاده از غشای نیمه تراوا، ذرات و آلاینده‌های مختلف را از آب حذف کرده و آن را به شیوه‌ای موثر تصفیه می‌کند. غشای نیمه تراوا، با منافذ بسیار ریز به ذرات بزرگتر از اندازه منافذ اجازه عبور نمی‌دهد. بنابراین آلاینده‌ها و باکتری‌های مضر از آب جدا می‌شوند.

این فیلترها همچنین به عنوان مانعی در برابر ورود ترکیبات شیمیایی مضر به آب تصفیه شده یا پرمیت عمل می‌کنند. با توجه به مکانیزم فیزیکی تصفیه غشایی، آب تصفیه شده به این روش برای مصارف آشامیدنی قابل استفاده است. به این ترتیب، استفاده از فیلترهای ممبران در تصفیه آب آشامیدنی بهبود چشمگیری در کیفیت آب ایجاد می‌کند.

2- تصفیه فاضلاب صنعتی

فیلتر ممبران به دلیل توانایی فوق‌العاده در حذف آلاینده‌ها، کاربرد گسترده‌ای در تصفیه پساب صنعتی دارد. این فیلتر با استفاده از غشای نیمه تراوا، طیف وسیعی از آلاینده‌ها را از فاضلاب صنعتی حذف می‌کند. استفاده از فیلتر ممبران در تصفیه فاضلاب صنعتی می‌تواند حجم پساب را تا 90 درصد کاهش داده و از ورود آلاینده‌ها به محیط زیست و منابع آبی جلوگیری کند.

3- نمک‌زدایی

شیرین سازی آب دریا یکی از ابزارهای مهم برای رفع کمبود منابع آب است. روش‌های نمک زدایی آب دریا شامل اسمز معکوس (RO)، تبخیر فلاش چند مرحله ای (MED) و تقطیر با هوای فشرده (VC) می‌شود. در میان این روش‌ها، فناوری فیلتر ممبران اسمز معکوس به مقرون به صرفه ترین ابزار نمک زدایی تبدیل شده است.

معرفی قطعات فیلتر ممبران

در ساختار کلی فیلتر ممبران، چندین اجزای مختلف وجود دارد که عملکرد ممبران در تصفیه آب را بهبود می‌بخشند. از جمله قطعات فیلتر ممبران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غشای نیمه تراوا: این غشا دارای صفحاتی با منافذ بسیار ریز است که اجازه عبور ذرات بزرگتر از این منافذ را نمی‌دهند. غشای نیمه تراوا به صورت مارپیچی دور میله‌‌ای پلاستیکی پیچیده شده و داخل محفظه‌ای به نام پرشروسل قرار می‌گیرد. مجرای فاضلاب: پس از ورود آب ناخالص با آلاینده‌های مختلف به دستگاه تصفیه آب، ذرات با اندازه بزرگتر از 0001 میکرون امکان عبور از منافذ غشای نیمه تراوا را ندارند و وارد مجرای پساب می‌شوند تا از دستگاه خارج شوند. مجرای آب تصفیه شده یا لوله پرمیت: ساختار فیلتر ممبران به گونه‌ای طراحی شده است که فقط آب خالص می‌تواند از منافذ آن عبور کند. آب پس از عبور از غشا، بدون آلودگی وارد مجرای آب می‌شود و از دستگاه خارج می‌شود. واشر یا اورینگ: واشرها در دو طرف غشا قرار می‌گیرند و وظیفه‌ آنها، ایجاد آب‌بندی کامل است تا از نشت آب جلوگیری شود. خرید فیلتر ممبران تصفیه آب

برای خرید فیلتر ممبران تصفیه آب باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. اولین مورد، نوع و کیفیت آن است. باید از فیلترهای ممبران با کیفیت و مطابق با کاربرد مورد نظرتان استفاده کنید. برای تصفیه آب دریا و آب لب شور ممبران‌های به‌خصوصی مثل ممبران 8 اینچ فیلمتک BW30-400 وجود دارد. همچنین، مهم است که به فروشندگان معتبر و با تجربه در این حوزه مراجعه کنید. وب سایت آبین با سال‌ها تجربه در زمینه عرضه تجهیزات تصفیه آب، به عنوان برترین مرجع برای خرید فیلتر ممبران محسوب می‌شود. علاوه بر این، کارشناسان آبین آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه انتخاب فیلتر ممبران مناسب، بسته به نیازهای عملیاتی کاربران هستند.

 

دیگر خبرها

  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند
  • تلمبه ESP چاه شماره ۳۶۷ میدان اهواز در شرکت نفت و گاز کارون راه‌اندازی شد
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • هزینه ۱۰۵ میلیارد تومانی دولت به پروژه های آبفا در کردستان
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر