Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:52:17 GMT

این تجربه‌ها زرد نیستند!

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۸۵۶۰

این تجربه‌ها زرد نیستند!

یک ناشر درحالی از میزان فروش کمتر از ۱۰درصدی کتاب‌های تالیفی روانشناسی می‌گوید که معتقد است کتاب‌های روانشناسی عامه‌پسند اکنون ۸۰ درصد از میزان این بازار را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال او با این‌که به برخی از این‌ کتاب‌ها به عنوان روانشناسی زرد نگاه می‌شود، هم‌عقیده نیست.

محمد زرگنده، مسئول انتشارات سرایش در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعیت کیفی و علمی کتاب‌های روانشناسی در سال‌های اخیر و مسئله کتاب‌سازی در این زمینه اظهار کرد: کتاب‌های حوزه روانشناسی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول، کتاب‌های روانشناسی عامه‌پسند هستند که در حال حاضر حدود ۸۰ درصد کتاب‌های روانشناسی موجود در بازار را تشکیل می‌دهند و ناشران هم بیشتر به سمت آن‌ها رفته‌اند چون جامعه این‌چنین می‌طلبد، دسته دوم، کتاب‌های روانشناسی پایه هستند که مشتری خاص خودشان را دارند؛ البته میزان فروش آن‌ها نسبت به کتاب‌های روانشناسی عامه کمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: در حال حاضر فروش کتاب‌های روانشناسی عامه در بازار کتاب از سایر کتاب‌ها بیشتر است؛ در گروه‌های بعدی کتاب‌های روانشناسی پایه، رمان‌های خارجی و ... قرار می‌گیرند.

زرگنده همچنین با اشاره به کیفیت کتاب‌های روانشناسی منتشرشده از منظر ترجمه بیان کرد: ترجمه کتاب‌های روانشناسی عامه چون از نظر علمی متن دشواری ندارند، اصولا خیلی سخت نیست، حتی اگر مترجم هم نتواند به خوبی از پس آن بربیاید، با ویرایش درست می‌شود. اما کتاب‌های روانشناسی پایه چون کاربردی‌تر و تخصصی‌تر هستند، مترجمان کمتری سراغ آن‌ها می‌روند و کسانی هم که به سراغ آن‌ها می‌روند، طبیعتا اطلاعات کافی در این حوزه دارند.

او سپس گفت: به همین علت است که به لحاظ ترجمه، از کتاب‌های روانشناسی پایه، کتاب‌های خوبی درمی‌آید. علاوه‌بر این، ناشران معتبرتری هم بر روی این نوع کتاب‌ها کار می‌کنند. اما کتاب‌های روانشناسی عامه‌پسند را هم هر ناشری درمی‌آورد و هم هر مترجمی ترجمه می‌کند.

این ناشر همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تعدد کتاب‌های ترجمه روانشناسی به نسبت آثار تالیفی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه به نحوی جا افتاده است که مردم از کتاب‌های ترجمه بیشتر استقبال می‌کنند و به همین علت، کتاب‌های تالیفی خیلی فروش ندارند و از این‌رو ناشران هم خیلی به انتشار آن‌ها راغب نیستند.

محمد زرگنده در ادامه گفت: کتاب‌های روانشناسی اصولا از زوایای مختلفی به مسائل می‌پردازند، به هر حال همین موضوع در کتاب‌های تالیفی هم با توجه به آشنایی نویسندگان با این حوزه، محقق می‌شود. اما متاسفانه چون این کتاب‌ها خواهان ندارند، ناشران هم راغب نیستند که چاپ این کتاب‌ها را بپذیرند، مگر این‌که نویسنده آن در فضای مجازی فعالیت خیلی بالا و فالوئرهای زیادی داشته باشد تا این کتاب دیده شود و مخاطبان به دنبال آن بیایند. مثل کتاب خانم پونه مقیمی با عنوان «تکه‌هایی از یک کل منجسم»؛ این کتاب تالیفی است اما چون فشار تبلیغات بالایی داشته و بازتاب پیدا کرده، به چاپ صدوچندم رسیده است. در حالی که در حوزه روانشناسی فقط چند سال پیش بود که کتاب تالیفی «لطفا گوسفند نباشید» فروش بالایی داشت.

او با بیان این‌که فروش کتاب‌های تالیفی روانشناسی در حال حاضر زیر ۱۰ درصد است، اظهار کرد: خیلی از کتاب‌های روانشناسی عامه‌پسند، چه ترجمه و چه تالیف، تجربیاتی است که نویسندگان آن‌ها نوشته‌اند. البته تجربیات نویسنده‌ای که در یک جامعه اروپایی یا غربی زندگی می‌کند، با ما خیلی فرق می‌کند. نویسندگان ایرانی هم افراد غیرمتخصصی هستند که تجربیات خودشان را تا آن‌جا که سوادشان اجازه داده، نوشته‌اند. اما نمی‌توان گفت که این‌ تجربه‌ها پایه علمی ندارند چرا که نویسنده یک زندگی را تجربه کرده و حالا آن را بازگو می‌کند.

زرگنده در پایان درخصوص زرد خوانده شدن برخی کتاب‌های روانشناسی عامه‌پسند گفت: نمی‌توان صددرصد گفت که این کتاب‌ها پایه علمی ندارند، چون هر فردی به نوعی تجربیاتی به دست آورده است. شخصیت‌هایی مثل نیک ووییچیچ که کتابی از زندگی و موفقیت خود نوشته‌اند، روانشناس نیستند اما موفقیت خود را در یک کتاب نوشته‌اند ولی نمی‌توان گفت که این‌ها پایه و اساس علمی ندارند. برخی‌ها به این موضوع به نحوی دیگر نگاه می‌کنند و می‌گویند این کتاب‌های روانشناسی زرد هستند اما من خیلی با این موافق نیستم، چون هر کسی تجربه زندگی خود را نوشته است که شاید به درد خیلی‌ها بخورد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتاب های روانشناسی کتاب زرد کتاب های روانشناسی عامه پسند کتاب های تالیفی کتاب ها نوشته اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۸۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند

هرمزگان-جام جم انلاین-مدیر نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت هرمزگان با اشاره به عملکرد مثبت نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در سال گذشته گفت: سال گذشته نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور عملکرد بسیار خوبی در زمینه مبارزه با زمین‌خواری ،کنکور و معرفی برخی افراد که در نهادهای مختلف موجب بدنامی نظام شدند وهمچنین افشای تعارض منافع برخی از مدیران در استانها رقم زد.



پرویز سالاری در نخستین نشست اعضای شورای مرکزی این نهاد در سال جاری گفت :ما خودمان را مکلف می‌دانیم که برای حفظ ارزش‌های انقلاب، نظام و دفاع از حقوق عامه کسانی که زبان شکایت ندارند از هیچ کوششی دریغ نکنیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار امسال نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت تأکید کرد: شعار امسال این نهاد “مبارزه با فساد ،مشارکت مردم، افزایش اعتماد عمومی” است که هم راستا با شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند می‌باشد.


مدیر نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت هرمزگان افزود: نهاد دیده بان بدنبال بدبین کردن جامعه نسبت‌به مسئولین نیست و زمانی به یک مسئله ورود می‌کند که مستندات کافی و محکم وجود داشته باشد و به یقین رسیده باشیم .


سالاری تصریح کرد: در همایش پایانی سال نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت کشوردر تهران، افراد مؤثری حضور داشتند که در این همایش تفاهم نامه همکاری فی‌مابین نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور و پلیس امنیت اقتصادی به امضا رسید.


وی در پایان با تقدیر و تشکر از گزارشات مردمی در خصوص فساد و رانت در استان گفت :بخشی از عملکرد نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در استان که موجب پیشگیری از فساد ، حفظ بیت المال و پیشگیری از رانت و فساد برخی مدیران در معرض خطر شد با گزارشات و اخبار به موقع مردمی بود.


صالح علی‌محمدی ،دیگر عضو شورای مرکزی نهاد دیده بان استان نیز در این نشست با اشاره به اجرای موفقیت آمیز عملیات “وعده صادق” گفت :این عملیات عزت اسلام و غرور ملی ما را به دنبال داشت.


وی در ادامه با اشاره به تصویب قانون “سوت زنی” در مجلس افزود : تصویب این قانون در مبارزه با رانت و فساد بسیار کمک‌کننده است.


علی‌محمدی گفت: برای پیشگیری از بروز رانت و فساد در استان باید از تحولات درونی استان در ابعاد مختلف باخبر باشیم.


فریدون بهشتیان، دیگر عضو شورای مرکزی نهاد دیده بان استان نیز در این نشست با اشاره به تخریب های گسترده پوشش گیاهی و محیط‌زیست در منطقه ایسین و دزک گفت :براساس نظر کارشناسان بوته‌های گیاهی دراین منطقه هر هفتاد سال یک سانتی‌متر رشد خواهند کرد که این پوشش گیاهی به عنوان مثال توسط دو شرکت “دردانه تهلو و “اطلس دزک” به‌صورت گسترده تخریب شده‌است و این تخریب به حدی است که حتی کوه‌ها و رودخانه‌های منطقه را نیز شامل می شود و سلامت مردم را به خطر انداخته است.


وی با بیان اینکه با این روند، نسل آینده نیز از این منابع خدادادی و بکر بی‌بهره خواهند بود گفت : این منطقه به دلیل داشتن چشمه ،یکی از بهترین نقاط گردشگری استان و محل زندگی پرندگان کمیاب و نایاب است که توسط این شرکت‌ها تصرف و تخریب شده‌است.
بهشتیان با بیان اینکه ظاهراً از طرف مردم منطقه نیز اعتراضاتی در این رابطه صورت گرفته،اما به آن توجهی نشده است ،خواستار شفاف سازی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و پاسخگویی وی در این زمینه شد.


مسئول کارگروه حقوقی نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت هرمزگان با ابراز نگرانی از حضور بی‌رویه و گسترده اتباع بیگانه در استان گفت: این افراد اقدام به خرید و فروش املاک در نقاط مختلف استان می نمایند ،که این مساله باعث افزایش بهای ملک در استان شده است.


بهشتیان در ادامه خواستار ورود جدی مدیرکل اتباع و مهاجرین بیگانه استانداری به موضوع ساخت و ساز ها و چگونگی ارایه مجوز به این افراد شد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امنیت غذایی مردم استان در خطر است بیان کرد: اصول بهداشتی در نگهداری مواد غذایی در بسیاری از مغازه ها در محل عرضه مواد غذایی بنکداران رعایت نمی‌شود که این مسأله امنیت غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت که انتظار است متولیان بهداشت و درمان استان به این مسأله ورود نمایند.


این عضو شورای مرکزی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت استان تصریح کرد :پیامک های متعدد پرداخت عوارض سنگین بزرگراهی از طرف یک شرکت به مردم در استان ارسال می شود که باید در این رابطه نیز شفاف سازی صورت گیرد.
عباس حسین پور ،دیگر عضو شورای مرکزی نهاد دیده‌بان هرمزگان نیز گفت : مبارزه با فساد و رانت باید در لایه‌های مختلف جامعه صورت گیرد تا مؤثر واقع شود.

وی همچنین بر حفاظت از محیط‌زیست و منابع معدنی استان تاکید کرد و خواستار ورود مسئولین به این مسئله و جلوگیری از تخریب و حفاظت از منابع طبیعی و معدنی استان شد.

دیگر خبرها

  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • موراتا: خیلی‌ها بهتر از من بودند که حالا نیستند