Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، پخش فصل دوم برنامه تلویزیونی «محاکات» در شبکه دو سیما آغاز شد. برنامه‌ای گفتگومحور که بر مبنای قصه‌های واقعی و جذاب مردم و امکان تبدیل آنها به یک اثر نمایشی یا داستانی، از اواخر اسفندماه سال 1399 روی آنتن شبکه دوم سیما رفت. این برنامه در ایام نوروز 1400 و ماه مبارک رمضان نیز به پخش خود ادامه داد و حالا قرار است که فصل دوم آن نیز پخش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین ارتباط، جواد فرحانی تهیه‌کننده برنامه «محاکات» در گفت‌و‌گو با فارس درباره دلایل ادامه تولید و پخش این برنامه گفت: «محاکات» از همان ابتدا هم برای تولید و پخش در 100 قسمت طراحی شده بود؛ نیمی از این قسمت ها روی آنتن رفته است و از این هفته شاهد ادامه پخش آن هستیم. یکی از نکات مهمی که خوشبختانه اخیراً مدیران تلویزیون به آن رسیده‌اند همین موضوع است که یک برنامه ترکیبی را به  30 یا 40 قسمت محدود نکنند.

وی اظهار کرد: بیننده به زمان بیشتری نیاز دارد تا بتواند خودش را پیدا کرده و  با آن برنامه ارتباط برقرار کند. قبلاً این معضل را داشتیم که برنامه‌های این چنینی برای یک بازه زمانی کوتاه‌مدت تعریف می‌شد و نمی‌توانست از ظرفیت‌های بالقوه خود استفاده کند و دیده  نمی‌شد.

تهیه‌کننده «محاکات» افزود: وقتی که یک برنامه تلویزیونی از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و مخاطب به آن اقبال داشته باشد و مدیران شبکه و سازمان هم به ادامه آن مشتاق باشند، طبیعی است که پخش آن ادامه پیدا کند. این اتفاقی است که برای محاکات هم افتاد.

وی گفت: شاید این که محور یک برنامه روایت زندگی افراد عادی باشد کمی ریسک داشته باشد، اما حیطه   برنامه‌سازی برای تلویزیون و فیلمسازی در سینما همیشه با ریسک همراه است. آن‌چه این ریسک را پایین می‌آورد، استفاده از عوامل کاربلد در گروه تولید و ریل‌گذاری درست است. از سوی دیگر، برنامه‌های گفت‌و‌گو‌محور تلویزیون در سال‌های اخیر به شدت سلبریتی‌زده شده بود که البته یک دو سالی است از این حیث اوضاع کمی بهتر شده است.

وی افزود: واقعاً زندگی یک سلبریتی چقدر زوایای شنیدنی و جذاب دارد که بخواهد مدام از این برنامه به آن برنامه و از شبکه‌ای به شبکه دیگر برود و آنها را بیان کند؟ بالاخره محتویات صندوقچه خاطرات و نکات شنیدنی و بامزه در جایی تمام می‌شود.

فرحانی عنوان کرد: اگر چند فصلی که از «هزارداستان» پخش شد و برنامه «مکث» که ماه رمضان سال 99روی آنتن رفت را در نظر بگیریم، من در کنار گروه سازنده این برنامه‌ها  بیش از 400 قسمت برنامه گفت‌و‌گو محور در این سبک تولید کرده‌ام که هسته اصلی آن آدم‌ها عادی اطرافمان هستند. بنابرین شرایط برنامه‌سازی در این حوزه را می‌شناسم؛ البته از تجربه برنامه‌سازی دیگران هم بهره برده‌ام.

وی تصریح کرد: به هرحال از این جنس برنامه زیاد ساخته شده و چیزی نیست که بگوییم ما آن را ابداع کرده‌ایم. هر چند ما شکل دیگری از آن را تعریف کردیم. مثلاً به خاطر شرایط کرونا توانستیم تماشاچیان را به صورت آنلاین به استودیو بیاوریم که پیش از این در تلویزیون سابقه نداشت یا استفاده از سه کارشناس برای محک‌زدن حکایت‌های محاکات هم می‌تواند در قالب همان ریسک تعریف شود که با تلاش عوامل تولید و اجرای خوب و سنجیده آقای منصور ضابطیان، بُعد خلاقانه آن جلوه بیشتری پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: سابقه دوستی من با منصور ضابطیان و محمد صوفی(کارگردان محاکات) به سال ۷۶ و دوران دانشجویی می رسد. در همان زمان در حوزه فیلم کوتاه چند همکاری را کنار هم داشتیم و در تمام این سالها مترصد فرصتی بودیم تا بتوانیم همکاری مشترکی داشته باشیم که بالاخره در محاکات این همکاری اتفاق افتاد. البته قرار بود با منصور ضابطیان برنامه دیگری را در شبکه نسیم تولید کنیم که به سرانجام نرسید. حضور او به عنوان مجری پیشنهاد من بود و خدا را شکر نتیجه مثبتی هم داشت.

تهیه‌کننده برنامه محاکات گفت: در بحث انتخاب داوران، دوست خوب من سعید قطبی‌زاده که منتقد سینمایی منصف و بادانشی است کمک زیادی به ما کرد. در مقطعی قرار بود سعید هم با ما باشد که این اتفاق نیفتاد، اما مشاوره‌های او درزمینه انتخاب داوران تاثیرگذار بود و همین جا لازم است که از او تشکر کنم.

فرحانی اظهار کرد: ما گزینه‌های دیگری هم به عنوان داور داشتیم، اما با مشورت دوستان و در نظر گرفتن شرایط مختلف به آقایان رسول نجفیان، امیرشهاب رضویان و خانم فلورا سام رسیدیم که در کنار یک داور مهمان ترکیب مناسبی را تشکیل دادند. این دوستان هم در حوزه آموزش و هم در عرصه فعالیت‌های تولیدی و تصویری در مقام کارگردان، نویسنده و بازیگر تجربیات زدیادی دارند. لحن شیوه اجرای آنها هم برای بینندگان جذابیت داشت و به اصطلاح جنس داوران ما جور بود.

وی درباره سرنوشت روایت‌های برگزیده فصل قبلی برنامه نیز گفت: حکایت‌های برگزیده مهمانان و روایت‌هایی که برگزیده نشدند، اما دارای جذابیت‌های دراماتیک برای تبدیل به یک اثر نمایشی بودند را فراموش نکرده‌ایم. همین چند روز پیش آقای بهرنگ ملک‌محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو با من صحبت کرد و اصرار داشت که این داستان‌های واقعی در قالب فیلمنامه به سریال تبدیل شود و احتمالاً این موضوع به سرانجام خواهد رسید.

فرحانی عنوان کرد: حدود 10 روز است که ضبط «محاکات» شروع شده و برنامه همزمان با تولید روی آنتن می‌رود. اغلب کارهایی که من تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشتم همینطور بوده چون می‌خواهیم بازخورد و تأثیرات برنامه را ببینیم و در قسمت‌های بعدی اعمال کنیم. مجری برنامه، گروه داوری و دکور و ساختار برنامه در فصل دوم تغیری ندارد.

وی در پایان گفت: با تعامل خوبی که با شبکه دو داریم قرار است برنامه، چهارشنبه‌ و پنج‌شنبه‌ها بعد از اخبار سراسری روی آنتن برود.این ساعت حداقل در فصل تابستان از ساعت‌های پربیننده این شبکه محسوب می‌شود. پایان «محاکات» در شب یلدای 1400 خواهد بود و قرار است که همزمان با پخش این برنامه و با همکاری شبکه دو سیما یک جشنواره قصه‌گویی جذاب داشته باشیم که اختتامیه آن هم در شب یلدا خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تهیه کننده برنامه تلویزیونی برنامه جواد فرحانی منصور ضابطیان روی آنتن شبکه دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۹۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیش از ساخت سریال پایتخت ۵ و سکانس های مربوط به داعش، سردار سلیمانی در گفت و گو با عوامل تولید این فیلم از آنها می خواهد تا پایان سریال را تغییر دهند: «فیلم‌نامه رو عوض کنید، همه این خونواده باید صحیح و سالم برگردن ایران. مگر ما مرده باشیم که یکی از این خونواده به دست داعش شهید بشه.»

احسان محمدحسنی، مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج در کتاب سلیمانی عزیز ۲، صفحه ۱۹۴ به خاطره جالبی از نگاه سردار سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه به سریال پایتخت ۵ و سکانس های مربوط به داعش اشاره دارد.

هم چنین سیروس مقدم کارگردان این سریال خاطراتی از ساخت این قسمت ها دارد. این روزها که پخش این سریال پرمخاطب در شبکه ای فیلم به قسمت های حساس حضور خانواده نقی معمولی و همراهانش در سوریه و درگیری با داعش رسیده بد نیست این خاطرات شیرین را مرور کنیم.

سردار سلیمانی هماهنگ کرد تا عوامل فیلم با اسیران داعشی صحبت کنند

در کتاب کتاب سلیمانی عزیز ۲ به نقل از مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج می خوانیم: وقتی قرار شد پایتخت ۵ ساخته شود، تیم را بردیم دیدار حاج قاسم. حاجی خیلی کمک کرد تا بچه‌ها با فضای سوریه و مدافعین حرم آشنا بشوند؛ حتی هماهنگ کرد با یکی دوتا اسیر داعشی صحبت کنند. فیلم‌نامه که نهایی شد، یک روز صبحانه مهمان حاج قاسم شدیم.

همین که فهمید آخر سریال قرار است بابا پنجعلی شهید شود و در کربلا یا مشهد خاکش کنند، گفت: «فیلم‌نامه رو عوض کنید، همه‌ این خونواده باید صحیح و سالم برگردن ایران.» کارگردان و نویسنده با تعجب نگاهی کردند و گفتند: «نمیشه! ما می‌خوایم قصه این‌طور تموم بشه.» حاجی وقتی دید قبول نمی‌کنند، غیرتمند گفت: «مگر ما مرده باشیم که یکی از این خونواده به دست داعش شهید بشه!»

نظر سردار در خصوص ساخت «پایتخت ۵» مثبت بود

سیروس مقدم کارگردان خلاق و خوشفکر این سریال در خصوص این سری از مجموعه پایتخت در یک گفت و گویی مطبوعاتی می گوید: پرمخاطبترین فصل سریال پایتخت (فصل پنجم) را تولید کردیم که حملات زیادی هم به آن شد. این سریال با توصیه حاج قاسم سلیمانی ساخته شد. نظر سردار در خصوص ساخت «پایتخت ۵» مثبت بود و فقط یک نگرانی داشتند که انتهای قصه چه می‌شود که ما گفتیم خانواده نقی با رشادت و جانفشانی خودشان را از مهلکه جنگ نجات می‌دهند و در نهایت یک بالگرد سوری این خانواده را از مخصمه نجات می‌دهد. سازمان اوج همفکر و ناظر بر کار بود و قسمت به قسمت فیلمنامه، هم به اوج و هم تلویزیون داده می‌شد و کاملا هماهنگ بودیم... یک صبح زود خدمت‌شان(سردار سلیمانی) رسیدیم، زیرا می‌خواستند سرشان خلوت‌تر باشد و مفصل صحبت کنند. من از فحوای کلامشان متوجه شدم پایتخت‌های دیگر را هم دیده‌اند. ایشان نظراتی داشتند که بحق هم درست بود. ضمن این‌که به ما مشاورانی برای کار معرفی کردند و فقط نگران فینال قصه بودند که قهرمانان نجات پیدا کنند.

متن کامل این خبر را بخوانید.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901105

دیگر خبرها

  • تصویر حیرت‌انگیزازدست زن مصری بعداز ۳۳۰۰ سال
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟ / معرفی چهره‌های جدید
  • ماجرای خانواده رضا عطاران در «بدل» چیست؟/ معرفی چهره‌های جدید
  • سربازان وظیفه، تنها تماشاگران امشب فوتبال ایران
  • (ویدئو) ماجرای سرقت لول‌های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر آتقی واقعی بود!
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵