Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه خشکسالی و کم آبی یکی از مهمترین بحران های مناطق تحت مدیریت در سال جاری به شمار می رود گفت: کاهش نزولات جوی و به تبع آن مهاجرت گونه ها، چالش پیش روی محیط زیست این استان است.

محسن جعفرنژاد بسطامی با بیان اینکه وضعیت خشکسالی کار محیط بانان را دو چندان و دشوار کرده است اضافه کرد: تامین علوفه مورد نیاز، آبشخور و جلوگیری از مهاجرت گونه های جانوری به مناطق ناامن از وظایف محیط زیست برای عبور از بحران خشکسالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطر نشان کرد: تهدید خشکسالی برای حیات وحش کمتر از جوامع انسانی نیست و اثر خشکسالی بر روی محیط زیست به صورت مستقیم و غیرمستقیم بوده و در اثر مستقیم آن، حیوانات به علت کاهش آب رودخانه ها و خشک شدن چشمه ها برای رفع تشنگی دچار مشکل می شوند.

جعفرنژاد بسطامی افزود: همچنین در اثر غیرمستقیم، کاهش بارندگی ها آثار خود را در طبیعت و کاهش پوشش گیاهای نشان داده و در یکسال گذشته به علت کاهش نزولات جوی شاهد رشد و نمو کم گیاهان در مناطق تحت مدیریت محیط زیست هستیم.

وی اضافه کرد: این وضعیت سبب اختلال در تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن از سوی گونه های جانوری می شود و در ادامه حیوانات برای تامین طعمه و غذای مورد نیاز مجبور به مهاجرت می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: نگرانی برای تامین علوفه و آب مورد نیاز گونه های جانوری موجود در مناطق حفاظت شده بیشتر از دیگر مناطق است چرا که تراکم جمعیت وحوش در این مناطق بسیار بالا بوده و این تعداد گونه جانوری نیاز به منابع غذایی بیشتری دارند.

وی افزود: برای پیشگیری از بروز مشکل تامین مواد غذایی توسط وحوش، محیط بانان به صورت هفتگی دبی آب رودخانه ها و چشمه های موجود در مناطق حفاظت محیط زیست را رصد کرده و در صورت کاهش آب مورد نیاز گونه های جانوری اقدام لازم صورت می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه کرد: هر چند اداره حفاظت محیط زیست دنبال دستکاری در چرخه محیط زیست نیست اما با توجه به کاهش نزولات جوی از روش های دستی برای آبرسانی استفاده می شود همچنین علوفه مورد نیاز برای تعلیف گونه های جانوری در نظر گرفته شده است.

جعفری نژاد بسطامی بیان کرد: یکسری آبشخور از گذشته در مناطق حفاظت شده این استان ایجاد شده است که برخی از آنها نیازمند تعمیر و اصلاح و ایجاد آبشخور جدید هستند و محیط بانان نسبت به نظافت آبشخورها اقدام می کنند.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.



 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گونه های جانوری مورد نیاز گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۹۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان

معاون فرماندار همدان گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، اسدالله ربانی‌مهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی، توسعه زیرساخت‌ها و اختصاص امتیازات ویژه باعث مهاجرت به روستاها، کاهش جمعیت شهری و رونق روستا خواهد شد.

وی افزود: شغل‌هایی همچون کشاورزی، مشاغل خانگی، خیاطی و قالی‌بافی، صنایع‌دستی، نان‌های خانه‌پز و زنبورداری از کسب و کارهای موفق در روستاها است و روستاهای ابرو و چشین در کنار گردشگری، ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی دارند.

معاون فرماندار همدان با تقدیر از برادران بختیاری در توسعه کسب‌وکار در این روستا، ادامه داد: از کسب‌وکارهای بانوان این روستا حمایت و به برگزاری نمایشگاه‌ها و تسهیلات کمک خواهیم کرد.

ربانی‌مهر تصریح کرد: دفتر کارآفرینی با مشارکت خوب بانوان و مدیریت برادران بختیاری، اقدامات خوبی را با هدف اشتغال‌زایی و رونق تولید در رشته‌های قالیبافی، خیاطی، کشاورزی، نان خانه‌پز در حوزه اشتغال‌زایی و برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی انجام داده است.

وی گفت: مهاجرت از روستاها به شهر و کم شدن جمعیت روستایی طی چند دهه اخیر باعث گسترش بی‌رویه جمعیت شهری و کاهش جمعیت تولید کننده روستایی شده است و باید با حمایت از اشتغال روستایی تلاش کرد تا مهاجرت معکوس از شهر به روستا اتفاق بیفتد.

کد خبر 748674

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان