Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@20:07:07 GMT

دریاچه گهر از جاذبه های گردشگری استان لرستان

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۱۷۵۶

دریاچه گهر از جاذبه های گردشگری استان لرستان

دریاچه طبیعی گهر، یکی از زیباترین دریاچه های طبیعی جهان و از جاذبه های طبیعی گردشگری استان لرستان است.

برگزاری شبستان_ لرستان؛ گهر نام دریاچه ای زیبا و کم نظیر کوهستانی در استان لرستان و در منطقه حفظت شده اشترانکوه شهرستان دورود است.

 

 با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است که  از لحاظ زیست بوم و محیط طبیعی اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این دریاچه با حدود 1.5 کیلومتر طول و 400 تا 800 متر عرض و چهار تا 28 متر عمق در 33 کیلومتری جنوب شرقی دورود با ارتفاع 2 هزار و 350 متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده است.

 

دریاچه گهر که به نام نگین اشترانکوه  معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان در امان مانده است.

 

گهر شامل دو بخش به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌باشد. دریاچه گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ متر درازا و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر پهنا و ۴ تا ۲۸ متر ژرفا دارد.

 

آب  تأمین کننده در یاچه از طریق رودخانه ورودی آن یعنی رودخانه تاپله‌است که دارای آبی بسیار خنک ورنگی شفاف و بلورین با بستری مملو از سنگ ریزه یاقلوه سنگ است که بدون افت و با کمی شتاب وارد دریاچه کوچک می‌شود و پس از طی مسافتی کوتاه وارد دریاچه گهر می‌شود.

 

ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست.

 

در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل  هم در معرض خطر نابودی است.

از قسمت بالا، جوی آبی  به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده‌روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید که عمق آن بسیار کم است.

 

جریان ورودی آب دریاچه ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه و جریان خروجی آن حدود ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه می‌باشد. علت افزایش حجم آب خروجی دریاچه وجود چشمه‌های در قسمت تحتانی آن است.


کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولا برای رسیدن به گهر از مسیر آبادی تیان حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر تیان می‌توان از راه آهن تهران، خرمشهر استفاده کرد و در ایستگاه دربند از قطار پیاده شد.

 

طبیعت این منطقه به خصوص در بهار و تابستان بسیار زیبا است، ماه‌های تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه‌است.

 

در تیر و مرداد علاوه بر زیبایی فوق العاده دریاچه و جاذبه های کم نظیر منطقه اشترانکوه چون سرسبزی منطقه، تمام مسیر پوشیده از گل های لاله واژگون و شقایق است.

 

درکنار دریاچه و همچنین پوشش جنگلی آن  انواع درختان بید، گردو، سیب، زالزالک،  ارجن و... وجود دارد و در دریاچه گهر انواع ماهی‌های خال قرمز،قزل آلا، رنگین کمان به وفور دیده می‌شود.

 

زیرساخت های گردشگری دریاچه گهر دورود آغاز شد

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: عملیات بهسازی زیرساخت‌های گردشگری دریاچه گهر دورود با ۴۰۰ میلیون تومان آغاز شد.

 

« سید امین قاسمی» اظهار کرد: با تلاش‌ اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان عملیات بهسازی زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران از جمله مسیر جاده، آبخوری‌ها، سکوهای گردشگری و سیستم آبرسانی انجام خواهد شد.

 

وی افزود: پروژه بهسازی زیرساخت‌های گردشگری دریاچه گهر ظرف مدت ۲ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در دورود لرستان و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه با ارتفاع ۲ هزار و ۳۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته‌ است.

پایان پیام/599

منبع: شبستان

کلیدواژه: دریاچه گهر بازسازی زیرساخت دریاچه گهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۱۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر | طبیعت بهاری کردستان

آفتاب‌‌نیوز :

استان کردستان منطقه‌ای کوهستانی است که با ارتفاع حدود دو هزار متر از سطح دریا از مرتفع‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌آید، میانگین سالانه بارندگی در استان معادل ۵۰۰ میلیمتر است و اختلاف ارتفاع بین بلندترین و پست‌ترین نقاط استان حدود ۲۴۰۰ متر است.

کوه شاهو در جنوب غربی استان با ارتفاع ۳۳۰۰ متر بلندترین و منطقه آلوت در بانه با ارتفاع حدود ۹۰۰ متر کم ارتفاع‌ترین نقطه استان محسوب می‌شوند.

این اختلاف ارتفاع موجب به وجود آمدن اقلیم‌های متفاوت شده و این موضوع از نظر گردشگری حایز اهمیت است چرا که از نظر تنوع اقلیمی و وجود عوارض طبیعی و توپوگرافی، استان کردستان دارای جاذبه‌های متنوع و ارزشمندی است.

بی‌شک استان کردستان دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری است که مسافران را وا می‌دارد تا برای تماشای رنگین کمان رنگ‌های بهاری در فصل زیبای بیداری طبیعت به این استان زیبا سفر کنند و از آن بهره ببردند.

دیگر خبرها

  • (عکس) ترسناک، وهم‌آلود و اسرارآمیز؛ دریاچه ارواح کجاست؟
  • بهار در اشترانکوه لرستان+فیلم
  • تصاویر | طبیعت بهاری کردستان
  • آغاز چهارمین جشنواره گل و گلاب در بوستان آب و آتش
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • آبشار تخت چو لرستان + فیلم
  • بوم‌گردی عشایری در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • فیلم| اینجا اشترانکوه است؛ آلپِ ایران
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود