Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@12:31:49 GMT

دهه صعود؛ سور مس

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۲۴۵۰

دهه صعود؛ سور مس

در سال ۱۴۱۰ شمسی، تولید شرکت ملی مس به بیش از ۵۸۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود سهم شرکت مس از تولید جهانی به ۲،۱ درصد افزایش پیدا کند. - اخبار بازار -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از مس پرس، شرکت ملی صنایع مس ایران با دارا بودن بخش عمده ظرفیت تولید مس کشور، همواره در قله تولید مس معدنی در خاورمیانه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت، با داشتن طرح‌های گسترده و متنوع در راستای پیاد‌سازی اهداف استراتژیک به منظور دسترسی به محصولات با ارزش افزوده بالا، قابلیت بالقوه و بالفعل مناسبی برای ارتقای رقابت‌پذیری در میان شرکت‌های بزرگ معدنی به‌ویژه در حوزه مس در اختیار دارد.
همچنین چشم‌انداز این مجموعه بزرگ صنعتی تا سال 1410 نشان می‌دهد که در این سال شرکت ملی صنایع مس ایران یکه‌تاز صنایع مس منطقه و آسیا خواهد بود. ضمن اینکه مس، به عنوان یک فلز استراتژیک و دارای پتانسیل مناسب از نظر اکتشاف، استخراج و تولید، همواره جزو اولویت‌های سیاست‌گذاری بخش صنعت و معدن کشور بوده است.
برای این منظور، شرکت ملی صنایع مس ایران در قامت متولی اصلی این بخش در داخل، توانسته است با اتخاذ استراتژی‌های متنوع و اهداف بلندمدت، ضمن استخراج و بهره‌برداری از معادن مس به همراه تولید محصولات پرعیار سنگ‌معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول، زمینه توسعه و رقابت‌پذیری را در میان صنایع مس جهان به وجود آورد.
علاوه بر این، چشم‌انداز توسعه مس معدنی کشور نشان می‌دهد که ظرفیت این بخش تا پایان سال 1403 به‌تدریج به 460 هزار تن افزایش می‌یابد. به همین منظور، توسعه سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌های تولیدی، به‌ویژه با ایجاد کارخانه‌های جدید هوشمند، جزو راهبردهای میان‌مدت و بلندمدت شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می‌شود.
از سوی دیگر یکی از اهداف مهم این شرکت برخورداری از قدرت رقابتی بیشتر در میان شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فلز استراتژیک مس و ایجاد زمینه‌های مختلف برای دستیابی به فروش و سود بیشتر است. تکمیل اکتشافات معدنی و بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه‌ای شامل فازهای 2 معدن میدوک، فاز 3 معدن سرچشمه و فاز 3 و 4 معدن سونگون، علاوه بر توسعه تولید و تضمین عرضه بر اساس تقاضا متناسب با معیارهای جهانی، بر مزیت رقابتی این شرکت در بلندمدت نیز می‌افزاید.
بر اساس زمان‌بندی طراحی‌شده برای این پروژه‌ها، انتظار می‌رود که ضمن بهره‌برداری از فازهای 2 میدوک و 3 سونگون در سال 1406، از فازهای 3 سرچشمه و 4 سونگون نیز در سال 1410 رونمایی شود. با این حال، پیش از بهره‌برداری از این طرح‌ها، پیش‌بینی می‌شود که پروژه‌های معدنی دره‌زار، در‌آلو و چاه‌فیروزه و دره‌زرشک طی سال 1403 مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
بنابراین بررسی اهداف سبد پروژه‌های معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران نشان می‌دهد که در صورت بهره‌برداری از این طرح‌های معدنی طی برنامه زمانی معین‌شده، تولید مس محتوی کنسانتره مس این شرکت در سال 1403 به بیش از 430 هزار تن و در سال‌های 1406 و 1410 به ترتیب به 550 و 624 هزار تن می‌رسد که طبیعتا شکستن رکورد تولید دوره چهارم مجموعه را به همراه دارد.
افزون بر این، ارزیابی‌ها درباره بودجه پروژه‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در بخش‌های معدن و فرآوری، ذوب و پالایش، محصولات جانبی، زیرساخت، پشتیبانی و اجتماعی نشان می‌دهد که فقط تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 1399، 37 درصد از بودجه سرمایه‌گذاری پروژه‎ها به میزان 49 هزار میلیارد تومان تهیه و تامین اعتبار شده بود.
بنابراین راهبرد شرکت ملی صنایع مس ایران برای تحقق و تامین بخش مهمی از بودجه طرح‌‎های توسعه ای نشان از اراده و عزم راسخ مدیریت ارشد برای ارتقای مزیت رقابتی در طول چشم‌انداز این شرکت دارد. این شرکت با تعریف 19 طرح شامل 9 طرح در بخش معدن و فرآوری، دو پروژه در بخش ذوب و پالایش، یک پروژه در بخش محصولات جانبی، پنج پروژه در بخش زیرساختی و پشتیبانی و دو پروژه در بخش اجتماعی، در نظر دارد تا سال 1404، ضمن توسعه مجتمع‌های معدنی موجود، به تجهیز معادن جدید نیز اهتمام ویژه ورزد. علاوه بر این‌ها، دو طرح جامع آب و برق در کنار انتقال آب خلیج فارس، انتقال اسید سولفوریک از کرمان به بندرعباس و احداث کارخانه تولید آهک از پروژه‌های زیرساختی و پشتیبانی این شرکت استراتژیک محسوب می‌شوند.
پیش‌بینی‌ها در این زمینه نشان می‌دهند که با تحقق این طرح‌های توسعه‌ای، تولید این شرکت در سال 2024 به حدود 460 هزار تن مس معدنی افزایش خواهد یافت که ارمغان آن برای کشور، صعود دو پله‌ای و کسب رتبه سیزدهم در جهان است. تحقق این رویداد بزرگ در صنایع کشور بر این نکته تاکید می‌کند که ایران، که در حال حاضر سهمی 1/5 درصدی از تولید جهانی مس معدنی دارد، می‌تواند تا سال 2024 به سهم 2/1 درصدی در این زمینه دست پیدا کند. بنابراین طرح‌های این شرکت در بلندمدت نشان از ارتقای مزیت رقابتی به صورت همه‌جانبه دارند تا از این طریق، امکان رقابت با رقبای جهانی را به دست آورد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد شرکت ملی صنایع مس ایران بهره برداری نشان می دهد پروژه در بخش طرح ها مس معدنی پروژه ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۲۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آب‌های بسته‌بندی مزایایی مانند عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی دارد، گفت: توصیه به مصرف آب چاه به جای آبهای بسته‌بندی شده غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی انصاری؛ مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آب‌های بسته‌بندی دارای مزایای متعددی هستند، از عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی بیماری‌زا، وجود محدوده‌های مجاز املاح و فلزات سنگین و آفت‌کش‌ها به عنوان بخشی از این مزایا یاد کرد و گفت: دلیل کنترل کیفیت این محصولات در محل تولید از منبع اصلی آب گرفته تا پایان فرایند است در حالی که برای آب چاه کنترلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اظهارنظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، افزود: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آب‌های زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

وی ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته‌بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصول یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته‌بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

غذای آلوده عامل 200 بیماری/ جزئیات بازرسی‌های بهداشتی از اصناف در تعطیلات نوروز

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته‌بندی شده نیست. ظروف بسته‌بندی "پت" در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه ها، روغن های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه‌های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه روغن‌های زیروترانس مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند، تاکید کرد: برای هر شاخص روش اندازه گیری وجود دارد که از دقیق‌ترین و حساس ترین روشها استفاده می‌شود و عبارت زیرو معنی عام داشته در حالی که به صورت فنی عبارت غیر قابل ردیابی(not detectable) اعلام می‌شود. باید اذعان نمود نمی توانیم و نباید علایق و سلایق شخصی خودمان را در رسانه‌ها عمومیت دهیم.

وی در خصوص کیفیت برنج‌های غیرایرانی موجود در بازار گفت: تمامی برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور و حتی در مبدا تولید نمونه برداری شده و آنالیزهای لازم بر روی آنها انجام می‌شود و تنها محصولاتی قابلیت عرضه به بازار مصرف را دارند که با ضوابط و مقررات ملی کشور مطابقت داشته باشند. لازم به ذکر است که تمام کالاهای سلامت از جمله آب‌های بسته‌بندی مورد نظارت و پایش مستمر سازمان غذا و دارو بوده و با هر گونه عدم انطباق با ضوابط موجود به صورت قانونی برخورد می‌شود. نظرات ارائه شده از سوی افراد غیرمسئول در حوزه سلامت غذایی، جنبه شخصی دارد و موضع ارگان‌های رسمی نیست. اطلاعات ارائه شده بر اساس اطلاعات بسیار محدود و ناقص یک آزمایشگاه بخش خصوصی، فاقد عمومیت بخشی به کل جامعه است.

لازم به ذکر است که اخیراً مدیر یک آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی در یک برنامه تلویزیونی نسبت به مصرف آبهای آشامیدنی هشدار داده و گفته بود: بطری‌های پلیمری آب معدنی شرایط خاصی برای نگهداری دارند و مغازه داران آن را در نور آفتاب یا داخل فریزر قرار می‌دهند که این موضوع مواد موجود در بطری‌ها را در آب آزاد می‌کند و اگر مردم آب چاه بخورند نهایتاً سنگ کلیه می‌گیرند اما خیلی بهتر است!

وی همچنین ادعای تولید روغن‌های زیروترانس را نادرست خوانده و توصیه کرده بود که برنج‌های غیرایرانی نیز مورد استفاده کمتری قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید فنرهای مورد نیاز صنایع ریلی و خودروسازی
  • لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید
  • توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است
  • غرفه ذوب آهن اصفهان پربازدید ترین در بین صنایع فولادی
  • حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید ماشین آلات سنگین راهسازی و معدنی
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • افتتاح فاز دوم فولاد بافت؛ با این پروژه بزرگ بیشتر آشنا شوید