Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@13:28:53 GMT

رژیم غذایی ما چگونه باعث میگرن می شود؟

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۴۸۸۳

رژیم غذایی ما چگونه باعث میگرن می شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین، اما این ترکیب - و به‌طورکلی این محرک‌ها - در هر فرد متفاوت است و به همین دلیل تحقیق را دشوار می‌کند. محرکی نیست که در همه افراد بلااستثنا باعث میگرن شود یا یک نمونه محرک کلی نداریم اما برخی از محرک‌های متداول وجود دارد که می‌تواند در برخی افراد باعث بروز میگرن شوند.

۱. کافئین

مصرف زیاد کافئین و ترک کافئین می‌تواند باعث میگرن یا سردرد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما طبق گزارش بنیاد میگرن، کافئین در واقع می‌تواند به جلوگیری از حملات میگرن کمک کند. همچنین مصرف آن گاهی باعث تسکین سردرد شود. مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی کافئین عبارتند از:

•    قهوه

•    چای

•    شکلات

۲. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

بسیاری از غذا‌های فرآوری شده حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. این‌ها جایگزین‌های شکر هستند که برای افزودن شیرینی به غذا‌ها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند. اما این شیرین‌کننده‌ها می‌توانند باعث میگرن شوند. تصور می‌شود که به‌ویژه اسپرتیم (شیرین ساز مصنوعی و کم کالری که دویست مرتبه از قند طبیعی شیرین‌تر است) باعث ایجاد میگرن می‌شود.

۳. الکل

الکل یکی از رایج‌ترین محصولاتی است که میگرن را تحریک می‌کند. طبق تحقیق یک منبع موثق، بیش از 35٪ از مبتلایان به میگرن اعلام کرده‌اند که الکل یکی از محرکان میگرن است. به‌خصوص شراب قرمز که بیش از 77 درصد مبتلایان به میگرن آن را محرک جدی میگرن برمی‌شمارند. الکل می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود که همین کم‌آبی عامل اصلی سردرد است.

۴. شکلات

طبق اعلام بنیاد میگرن، تصور می‌شود که شکلات دومین عامل شایع حملات میگرن بعد از الکل است. این‌گونه برآورد می‌شود که 22 درصد از افرادی که میگرن می‌گیرند به دلیل مصرف شکلات بوده است.

شکلات حاوی کافئین و بتا فنیل اتیل آمین است که ممکن است در برخی افراد باعث سردرد شود.

۵. غذا‌های حاوی مونو سدیم گلوتامات

مونوسدیم گلوتامات (MSG) نمک سدیم حاوی گلوتامیک اسید است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد.

MSGدر بعضی غذا‌ها یافت می‌شود و در بسیاری از مواد افزودنی غذایی وجود دارد. مصرف آن بی‌خطر است، اما برخی از محققان آن را با حملات میگرن مرتبط می‌دانند.

۶. گوشت‌های عمل‌آمده و پخته‌شده‌ی آماده

گوشت‌های عمل‌آمده - از جمله گوشت‌های موجود در اغذیه‌فروشی‌ها، ژامبون، هات‌داگ و سوسیس - همه حاوی مواد نگهدارنده‌ای به نام نیترات هستند که رنگ، بو و طعم آن‌ها را حفظ می‌کنند. این غذا‌ها می‌توانند نیتریک اکسید را در خون آزاد کنند و می‌توانند رگ‌های خونی مغز را گشاد کنند. برخی شواهد در منابع معتبر نشان می‌دهد که اکسید نیتریک باعث ایجاد میگرن می‌شود.

۷. پنیر‌های چندین‌ساله و پرورده

پنیر‌های چندین‌ساله حاوی ماده‌ای به نام تیرامین هستند. با گذشت مدت‌ها و سال‌ها پروتئین‌های این پنیر تجزیه می‌شود و باعث به‌وجودآمدن این پنیر می‌شود. هرچه پنیر بیشتر بماند، تیرامین آن افزایش خواهد یافت. تیرامین ماده شیمیایی است که باعث ایجاد سردرد و میگرن می‌شود.

۸. ترشیجات و مخمر دار‌ها

مانند پنیر‌های پرورده، مواد غذایی‌ترش (ترشیجات) و تخمیر شده حاوی مقادیر زیادی تیرامین هستند. این غذا‌ها عبارتند از:

•    ترشی

•    کیمچی

•    کومبوچا (که همچنین می‌تواند دارای الکل باشد)

•    ترشی بامیه

•    ترشی فلفل مکزیکی

۹. غذا‌های یخ‌زده

خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های یخ‌زده مانند بستنی یا اسلایس و یخمک باعث ایجاد درد شدید و تیر کشیدن در سر می‌شود. اگر به‌سرعت بستنی یا یخمکی را بخورید یا بعد از ورزش بلافاصله بستنی بخورید یا وقتی‌که بیش از حد گرم هستید بستنی بخورید دچار سردرد میگرنی می‌شوید.

۱۰. غذا‌های شور

غذا‌های شور به‌ویژه غذا‌های فرآوری شده نمکی که حاوی مواد نگهدارنده مضر است برای برخی افراد محرک میگرن هستند. مصرف زیاد سدیم می‌تواند فشارخون را افزایش دهد و باعث سردرد یا حملات میگرن شود.

درمان میگرن

درمان میگرن می‌تواند ترکیبی از دارو‌های تجویز شده و دارو‌های بدون نسخه (OTC) و دارو‌های جایگزین باشد. برای درمان میگرن و سردرد‌های که بعضی اوقات اتفاق می‌افتند. می‌توان از دارو‌های بدون نسخه پزشک مانند اکسدرین یا برای تسکین درد استفاده کرد یا بعضی اوقات پزشک برای تسکین درد‌تریپتان‌ها را تجویز می‌کند.

اگر منظم دچار میگرن می‌شوید، پزشک احتمالاً دارو‌های پیشگیری را تجویز می‌کند. این دارو مسدود‌کننده‌های بتا یا بلوک کننده بتا نام دارند که می‌تواند فشارخون و حملات میگرن را کاهش دهد.

دارو‌های ضدافسردگی نیز گاهی برای جلوگیری از علائم میگرن تجویز می‌شوند، حتی در افرادی که افسردگی ندارند.

همچنین برخی از درمان‌های جایگزین به‌جای مصرف دارو به درمان میگرن کمک می‌کند. این موارد شامل:

•    ماساژدرمانی که می‌تواند دفعات حملات میگرن را کاهش دهد

•    بیوفیدبک، تکنیکی ذهنی - جسمی است که شامل استفاده از بازخورد بصری یا سمعی برای به‌دست‌آوردن کنترل اعمال غیرارادی بدن مانند جریان خون، فشارخون و ضربان قلب است. این درمان به شما کمک می‌کند که در مواقع استرس و تنش عضلانی چه اقدامی انجام دهید.

•    ویتامین B2 (ریبوفلاوین) که می‌تواند از بروز میگرن جلوگیری کند

•    مکمل‌های منیزیم

خلاصه متن و پیشگیری

دوره‌های میگرن می‌تواند دردناک باشد و زندگی روزانه را مختل کند. با درپیش‌گرفتن برخی سبک‌های زندگی و برخی عادات می‌تواند باعث پیشگیری از درد‌های میگرنی شد.

پربیننده ترین کاهش وزن بعد از جراحی ، چگونه؟ با خوردن این خوراکی ها پسردار شوید + عکس چگونه از چای برای چشم استفاده کنیم؟ آیا موز یک صبحانه سالم است؟ کدام شغل موجب ابتلا به آلزایمر می‌شود؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: میگرن میگرن می شود حملات میگرن درمان میگرن باعث ایجاد باعث میگرن کننده ها غذا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۴۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید

آفتاب‌‌نیوز :

دلایل خوبی برای انتخابی آگاهانه در مورد مواد غذایی بشقاب شما وجود دارد تا ثابت قدم باشید. این انتخاب‌ها نه تنها بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارند، بلکه بر سلامت کره زمین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

سیستم‌های غذایی یک سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را شامل می‌شوند. اگر انتشار این گازهای گلخانه‌ای کنترل نشوند، احتمال دارد گرمایش اضافی ایجاد کند تا میانگین دمای زمین را به بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد در دهه ۲۰۶۰ برساند.

اکنون نتایج تحقیقات، آلودگی هوا را در فهرست مشکلات ناشی از کشاورزی قرار داده است. پرورش حیوانات، به‌ویژه، منبع اصلی انتشار آمونیاک است. این گازهای گلخانه‌ای با سایر آلاینده‌ها واکنش و ذرات ریز تشکیل می‌دهند که می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان ریه و دیابت شوند.

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تغییر رژیم‌های غذایی فعلی به رژیم‌های سالم‌تر و گیاهی‌تر می‌تواند از ۲۳۶ هزار مرگ زودرس در سراسر جهان جلوگیری کند و تولید ناخالص داخلی جهانی را به سادگی با بهبود کیفیت هوا افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی سالم‌تر، هوای پاک‌تر
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۹، ۴ میلیون مرگ زودرس مرتبط با آلودگی هوای باز رخ داده و کشاورزی مسئول حدود یک پنجم این مرگ‌هاست.

ما بررسی کردیم که اگر مردم در سراسر جهان به سمت رژیم‌های غذایی سالم‌تر و بهتر برای محیط‌زیست بروند، چه اتفاقی برای کیفیت هوا می‌افتد. این کار شامل رژیم‌های انعطاف‌پذیر با گوشت کمتر، رژیم‌های گیاه‌خواری بدون گوشت و رژیم‌های وگان بدون محصولات حیوانی است.

نتایج ما نشان می‌دهد که تغییر به سمت رژیم‌های غذایی گیاهی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی آلودگی هوا را کاهش دهد و مناطقی که دارای دام‌های زیادی هستند، مانند بلژیک، هلند، شمال ایتالیا، جنوب چین و میانه غربی ایالات متحده، کاهش قابل توجهی در غلظت ذرات ریز مشاهده خواهد شد.

کیفیت بهتر هوا منجر به سلامت بهتر می‌شود. ما دریافتیم که با اتخاذ رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای گیاهی و گاه‌گاهی غذاهای گوشتی می‌توان از بیش از ۱۰۰ هزار مرگ زودرس در سراسر جهان جلوگیری کرد. دستاوردهای سلامتی ناشی از هوای تمیزتر به مزایای حاصل از رژیم غذایی متعادل می‌افزاید.

این فواید سلامتی با مصرف کمتر محصولات حیوانی افزایش می‌یابد. به‌عنوان مثال، اگر همه وگان شوند، تعداد مرگ‌ومیرهای زودرس ناشی از آلودگی هوا ممکن است بیش از ۲۰۰ هزار نفر کاهش یابد. در اروپا و آمریکای شمالی، اتخاذ رژیم‌های غذایی وگان می‌تواند مرگ‌های زودرس ناشی از آلودگی هوا را تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهد.

هوای پاک جنبه اغلب نادیده گرفته شده اما مهم در محیط کار است. نتایج تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا باعث کاهش بهره‌وری کارگران در بسیاری از مشاغل مختلف، از مزارع گرفته تا کارخانه‌ها می‌شود. به‌عنوان مثال، نتایج تحقیقات نشان داده‌اند که آلودگی هوا بر بهره‌وری جمع‌کنندگان زغال اخته و بسته‌بندی‌کنندگان گلابی تأثیر می‌گذارد.

برآوردهای ما نشان می‌دهد که هوای پاک می‌تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد. ما دریافتیم که تغییر در جهت رژیم‌های غذایی وگان می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را بیش از یک درصد، یعنی افزایشی معادل ۱.۳ تریلیون دلار، افزایش دهد.

امکان تغییر
آلودگی هوا خطر بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی را افزایش و عملکرد شناختی و جسمی را کاهش می‌دهد. محققان معتقدند که تولید مواد غذایی، به ویژه محصولات حیوانی، منبع اصلی انتشار متان و آمونیاک است که از طریق تشکیل ذرات معلق و ازن سطح زمین به آلودگی هوا کمک می‌کند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد که تشویق به تغییرات رژیم غذایی به سمت رژیم‌های گیاهی بیشتر می‌تواند راهبرد کاهش با ارزش برای کاهش آلودگی هوای محیط و اثرات بهداشتی و اقتصادی مرتبط با آن، به‌ویژه در مناطقی با کشاورزی فشرده و تراکم جمعیت بالا باشد.

بهبود کیفیت هوا بدون شک برای سلامتی و اقتصاد ما مفید است. ما استدلال می‌کنیم که تغییرات رژیم غذایی باید به‌طور جدی در فهرست سیاست قرار گیرد.

پذیرش بیشتر رژیم‌های گیاهی راهبردی مقرون به‌صرفه برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای است همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری‌های گران قیمت در تجهیزات کاهش انتشار برای سیستم‌های دام ازجمله آنهایی که آمونیاک را از هوا حذف می‌کنند، کاهش می‌دهد.

خوردن گوشت کمتر همچنین نیاز به سایر اقدامات شدیدتر برای مهار آلودگی را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال، محققان پیش از این پیشنهاد کرده بودند که ۱۰ میلیارد حیوان را از جنوب و شرق چین دور کنند تا از قرار گرفتن مردم این مناطق در معرض آمونیاک کاسته شود.

تغییر به سمت رژیم‌های غذایی سالم‌تر و مبتنی بر گیاه، طیف گسترده‌ای از مزایای فراتر از هوای پاک را ارائه می‌دهد. این مزایا شامل کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش استفاده از زمین، آب و کودهای شیمیایی برای کشاورزی است.

اگر ما تنها بر راه‌حل‌های فناورانه تکیه کنیم، دستیابی به پیشرفت بلندپروازانه در همه این زمینه‌ها به‌طور همزمان چالش برانگیز خواهد بود.

در تابستان ۲۰۲۳، سوپرمارکت زنجیره‌ای آلمانی، پنی، آزمایشی یک هفته‌ای را برای افزایش آگاهی از هزینه واقعی محصولات غذایی بر سلامت مردم و محیط زیست انجام داد. در هزینه‌هایی که از مشتریان درخواست شده بود، تأثیر محصولات غذایی بر خاک، مصرف آب، سلامتی و آب‌وهوا محاسبه شد.

این مفهوم را می‌توان به‌طور گسترده‌تری به‌کار برد اما برای اینکه این سیاست منصفانه و قابل قبول باشد، باید با روش‌هایی مانند کاهش مالیات بر ارزش افزوده محصولات میوه و سبزیجات و جبران خسارت خانواده‌های آسیب‌پذیر برای استفاده از درآمدهای مالیاتی همراه شود تا اطمینان حاصل شود که مصرف‌کنندگان در وضعیت بدتری قرار نخواهند گرفت. به این ترتیب، مخارج کلی غذا کنترل خواهد شد و خانواده‌های کم درآمد حمایت می‌شوند.

همراه با اقداماتی برای هدایت کشاورزان در دوران گذار، سیستم‌های غذایی ما می‌توانند به سمت پایداری هدایت شوند و به مردم کمک کنند تا به تصمیمات خود عمل کنند.

یافته‌های این تحقیقات در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • دردهای سمت چپ سر نشانه چیست؟
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • علت افزایش فشار داخل سر و راه های درمان آن
  • کلید کاهش وزن ؛ فقط کافی است این یک کار را انجام دهید
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید