Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت‌های خلاق ضمن معرفی ایده‌های نوآورانه زمینه را برای تجاری‌سازی خدمات و راه‌کار‌های نوآورانه در حوزه بیماری اختلالات عصب رشدی فراهم می‌کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عصب‌های رشدی به مدیریت عملکرد و روند پاسخ‌دهی کارکرد‌های شناختی و عصبی مغز یاری رسانده و با استفاده از کارکرد‌های شناختی مغز، زندگی و ارتباط را برای انسان ممکن می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما در برخی از افراد، این اعصاب با اختلال‌هایی مواجه می‌شوند که در طول زندگی می‌توانند چالش‌های جدی را برای عملکرد اعصاب و واکنش به محرک‌های محیطی ایجاد کنند. اگرچه چنین اختلالاتی درمان‌پذیر هستند، اما کم‌توجهی و نشناختن آن‌ها می‌تواند به بروز مشکلاتی تا پایان عمر فرد منجر شود.

برخی از عارضه‌ها مانند کم‌توجهی، بیش‌فعالی یا ناتوانی‌های فکری فرد را در انجام کار‌های روزمره دچار مشکل جدی کرده و ضمن ایجاد مشکل در ارتباط گیری، در عملکرد اندام‌ها و احساساتی مانند شنیدن یا بوییدن نیز اختلال ایجاد می‌کنند.

این عارضه‌ها در کودکانی که به اختلالات عصب رشدی مبتلا هستند به شکل واضح نمایان شده و آنان اغلب با مشکلاتی در زمینه زبان، حرکت کردن، ارتباط و تمرکز، حفظ کردن و آموختن مواجه می‌شوند.

نوآوری شرکت‌های خلاق شناختی در زمینه تولید محصولات، نرم‌افزارها، تجهیزات کمکی و یادگیری، روش‌ها و برنامه‌های کارکردی، و تولید فرآورده‌های دارویی می‌تواند به درمان اختلالات عصب شناختی کمک کند.

حمایت از شرکت‌های خلاق

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری شتابدهنده کاگنوتک برنامه حمایت از نوآوری شرکت‌های خلاق در زمینه درمان و بهبود عوارض عارضه عصب شناختی حمایت می‌کند. در همین راستا، برنامه‌های توان‌بخشی با هدف تقویت توانایی‌های شناختی یکی از رویداد‌هایی است که با هدف ارتقای کارکرد‌های شناختی تدوین شده است.

ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای مأموریت خود به دنبال پایش و ارتقای قابلیت‌های شناختی همه افراد جامعه علی الخصوص افراد دارای اختلالات شناختی است و در قالب رویدادی مجازی زمینه حضور فعالان زیست‌بوم نوآوری این دانش را فراهم کرده است.

شرکت‌های خلاق با بهره‌گیری از فناوری‌های شناختی با محصولات دانش‌بنیان و به کمک فناوری‌های کمکی و راه‌کار‌های نوآورانه به ارتقای توانمندی‌های شناختی را ارتقا می‌دهند.

این ستاد با توجه به پروژه‌های بین‌المللی تعریف شده در این حوزه اقدام به انتخاب مهم‌ترین و موثرترین کارکرد‌های شناختی شامل زبان، حافظه، توجه، استدلال و حل مسئله، پردازش اطلاعات و هیجانات در افراد دارای اختلالات عصب رشدی کرده است. در واقع این چالش به دنبال توسعه و ساخت فناوری‌های ارتقا و توان‌بخشی با تأکید بر کارکرد‌های شناختی مغز است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری شناختی محصول دانش بنیان ارتقای توانمندی های شناختی فناوری های نوین کارکرد های شناختی شرکت های خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۵۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزارهای شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با هدف خودکفایی در زمینه طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان‌قیمت و قابل حمل برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکردهای شناختی، حمایت و مشارکت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان قیمت افزایش یافته است.

حمایت از ایجاد زیرساخت‌های تحقیقاتی و علمی مورد نیاز کشور در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، ایجاد شبکه‌ای برای ‌اشتراک‌گذاری امکانات و خدمات آزمایشگاهی، جذب نخبگان و محققان کارآمد به فعالیت در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی، از اهداف مهم ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این مقوله بوده و تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات و حمایت از تولید ابزارها و دستگاه‌‌های فناورانه توسط مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از سیاست‌های ستاد علوم شناختی محسوب می‌شود.

در همین راستا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌‌های شناختی در سال گذشته حمایت از سرمایه­‌گذاری درباره طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان قیمت و قابل حمل (Handheld Devices) را برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکردهای شناختی در دستور کار قرار داد و از شرکت‌‌های فعال در حوزه شناختی، اساتید دانشگاه‌ها و سایر محققان حوزه علوم شناختی دعوت شد تا اطلاعات و جزئیات دستگاه‌هایی که توسط آنها  قابلیت ساخت دارد را به ستاد علوم شناختی ارسال کنند تا پس از تأیید، حمایت ستاد از فعالیت در حوزه مورد نظر انجام شود.

"زبان" از ابزارهای کمکی برای تشخیص برخی اختلالات شناختی است

در چارچوب این سیاست و فراخوان ستاد چندین شرکت آمادگی خود را برای طراحی و ساخت ابزارها و دستگاه‌های ارزان قیمت قابل‌حمل در زمینه‌های تحریک مغزی خانگی ( نوروفیدبک و بیوفیدبک)، دستگاه‌های پرتابل ثبت و پردازش سیگنال‌های مغزی 4  تا 16 کانال با هدف بکارگیری در BCI، سیستم غربالگری زودهنگام اوتیسم با استفاده از صدای گریه کودکان و نوزادان، دستگاه آنالیز گفت وگو، سامانه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی و ابزار پوشیدنی جهت تشخیص حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع اعلام کردند.

این ابزارها و دستگاهی در زمینه درمان افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، رفع مشکلات خواب، افزایش تمرکز،کاهش استرس، کاهش دردهای میگرنی، افزایش سیستم‌های توانبخشی، درمان اختلالات شناختی ـ رفتاری مبتنی بر گفت‌وگو، غربالگری، درمان افسردگی و اضطراب، تست ارزیابی آمادگی تحصیلی و  پیش‌بینی صرع کاربردهای درمانی دارد.

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از 100 آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزارهای شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • حمایت از طراحی و ساخت ابزار‌های شناختی توسط ستاد علوم شناختی
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • حضور خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور