Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@16:06:57 GMT

نخستین امام جمعه آران و بیدگل درگذشت

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۵۵۴۳

نخستین امام جمعه آران و بیدگل درگذشت

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام یوسفیان بنیان‌گذار مدرسه‌های علمیه امیرالمومنین(ع) و حضرت زینب (س) آران و بیدگل بود و طی ۱۷ سال امامت جمعه خدمات بسیاری در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و حتی عمرانی انجام داد.

آن مرحوم در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضوری چشمگیر داشت.

این روحانی مجاهد از جمله مبارزان انقلابی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره اوقات خویش را وقف خدمت‌رسانی به انقلاب و مردم کرد و همواره در صحنه‌های مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضوری تأثیرگذار و موثر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام ابوالفضل سلیمانی امام‌ جمعه آران و بیدگل، اسماعیل بایبوردی فرماندار، مدیریت مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) و جمعی دیگر از مسوولان و نهادهای آران و بیدگل نیز در پیام‌های جدگانه‌ای ارتحال عالم ربانی و مجاهد انقلابی حجت‌الاسلام یوسفیان را تسلیت گفتند.

زندگینامه حجت‌الاسلام یوسفیان

حجت الاسلام حاج شیخ عباس یوسفیان آرانی فرزند ارباب علی محمد در سال ۱۳۰۹ شمسی در آران و بیدگل در خانواده‌ای که پدر به کشاورزی و مادر به خانه‌داری، قالی‌بافی و آموزش روخوانی قرآن به دختران محل اشتغال داشت به دنیا آمد.

وی، در نوجوانی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه محل فرا گرفت و پس از آن پدر مقدمات دروس حوزوی را در زادگاهش نزد حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا حسن متوسل فراهم کرد در ادامه حدود پنج سال در حوزه حبیب موسی و مدرسه سلطانی کاشان سطوح متوسط را نزد حجج اسلام آقایان شیخ عباس موذن و شیخ حسنعلی عدالتی خواند.

تحصیلات حوزوی

حجت الاسلام یوسفیان آرانی در آغاز دهه ۴۰ در ۲۱ سالگی برای تحصیل ن سطوح عالی و خارج به قم هجرت کرد سال‌هایی را در مدرسه فیضیه و خانه استیجاری و پس از در خانه شخصی اقامت گزید و به تحصیل پرداخت، سطوح عالی را نزد حضرات آیات شیخ مصطفی اعتمادی، شیخ محمد مجاهدی و شیخ علی مشکینی، سید محمد باقر سلطانی طباطبایی و شیخ حسین نوری خواند و پس از آن با شرکت در دروس خارج فقه و اصول حضرات آیات عظام حاج آقا حسین بروجردی، امام خمینی(ره)، سید محمد محقق داماد و شیخ مرتضی حائری بهره‌های علمی برد.

تبلیغات و مباحثات دینی

حجت‌الاسلام یوسفیان در دوران تحصیلاتش در قم با حجج اسلام آقایان شیخ مصطفی صمدی، باقریان محلاتی و موسوی قمصری جلسه مباحثه داشت و در پایان هفته‌ها و ایام تبلیغی محرم، صفر و ماه مبارک رمضان و سایر تعطیلی‌ها در آران به تبلیغ، ارشاد و رتق و فتق امور مراجعه‌کنندگان پرداخت.وی قبل از نهضت امام خمینی(ره) در امر مبارزه با فرقه بهاییان و پس از آن یعنی پس از ۱۵ خرداد سال ۴۲ در سال‌های خفقان رژیم پهلوی تا پیروزی انقلاب اسلامی در شمار مبارزان فعالی بود که در ترویج افکار و ایده‌های امام خمینی(ره) فعالیت می‌کرد و به پخش رساله و اطلاعیه‌های امام راحل مبادرت ورزید.

حکم انتصاب امام جمعه سال ۱۳۶۰

حجت‌الاسلام یوسفیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مهرماه سال ۱۳۶۰ از سوی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران به عنوان امام جمعه شهرستان آران و بیدگل منصوب و تا پایان سال ۱۳۷۶ شمسی در این سنگر که خود از اقدام کنندگان در ساخت و ساز مکان آن بود انجام وظیفه کرد.

پشتیبان مادی و معنوی رزمندگان دفاع مقدس

در سال‌های دفاع مقدس از اعضای ستاد کمک رسانی به جبهه‌ها بود و هر از چند گاه در مناطق جنگی غرب و جنوب حضور یافت و با رزمندگان دیدار و هدایای مردم را تقدیم آنان کرد حجت الاسلام یوسفیان از آغاز ساخت بیمارستان سیدالشهدا آران تا اتمام و پس از آن در تکمیل و توسعه آن فعالیت موثری داشت و عضو هیات امنای آن مرکز درمانی بود.

حامی مادی و معنوی مرکزهای فرهنگی و حوزه‌های علمیه

حجت الاسلام یوسفیان همچنین از حامیان مادی و معنوی مرکز فرهنگی دینی زینبیه و حوزه‌های علمیه زینبیه و امیرالمومنین(ع) آران بود و در ساخت و بنای مساجد خاتم‌الانبیا در کوی بهاران مسجد موسی بن جعفر(ع) کوی دروازه ری قم اقدام کرده است.

خانواده و فرزندان شیخ

وی، وقتی با دختر ثقة‌الاسلام حاج محمد متوسلیان ازدواج کرد امامت جماعت مسجد بازار آران را برعهده گرفت و پس از هجرت آقای متوسل به قم در مسجد ملاشکرالله به اقامه نماز جماعت و ارشاد اهالی پرداخت و برای بازسازی و توسعه آن مسجد تلاش کرد.

حجت‌الاسلام یوسفیان دارای ۶ فرزند ۲ پسر و چهار دختر است که پسران وی حجج اسلام آقایان حاج شیخ جعفر و حاج شیخ مهدی در سلک آبا و اجدادی خود به فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی اشتغال دارند و دختران ایشان همسران روحانیونی هستند که آنان نیز به تحصیل، ارشاد و تبلیغ می‌پردازند.

ویژگی‌های اخلاقی شیخی از تبار جمعه

از ویژگی‌های قابل ذکر حجت‌الاسلام یوسفیان تقید و تعبد دینی در امور شخصی و جایگاه امامت جمعه و جماعت، ساده زیستی و خوش برخوردی بود.

وی با امکاناتی که در اختیار داشت با واسطه یا بی‌واسطه به مستمندان و فقرای منطقه کمک می‌کرد.

آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

برچسب‌ها حوزه علميه پیروزی انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس امام خمینی کاشان آران وبیدگل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه پیروزی انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران حوزه علميه پیروزی انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس امام خمینی کاشان آران وبیدگل پیروزی انقلاب اسلامی آران و بیدگل امام خمینی دفاع مقدس پس از آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۵۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اقامه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، نماز عبادی - سیاسی جمعه این هفته تهران ۱۴ اردیبهشت ماه به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسین ابوترابی‌فرد و در دانشگاه تهران اقامه می‌شود.

طبق روال ساعت ۱۰:۳۰ صبح درب‌های دانشگاه به روی نمازگزاران گشوده می‌شود و برنامه‌ها از ساعت ۱۱ آغاز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • مشارکت ۳۴ هزار آران و بیدگلی در مسابقه زندگی با آیه‌ها
  • حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اقامه می‌شود
  • تحقق ۷۰ درصدی مصوبات حوزه درمان سفر رئیس‌جمهور به کاشان
  • بازدید امام جمعه شهر لکهنو هند از مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
  • تجلیل امام جمعه شهرستان تکاب از معلمین پر تلاش مدرسه رضوان شهرستان تکاب
  • روایت تسنیم از نشست خبری امام‌جمعه خرم‌آباد+فیلم
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات در آران و بیدگل
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است