Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@23:38:06 GMT

هفتانه کتاب- 146| پدر سلول‌های بنیادی ایران

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۶۲۴۷

هفتانه کتاب- 146| پدر سلول‌های بنیادی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سلول‌های بهاری، خاطرات تولید و توسعه سلول‌های بنیادی به روایت دکتر حسین بهاروند،  پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران است؛ کسی که برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ به همراه همکارانش در پژوهشگاه رویان موفق شد تا سلول بنیادین انسانی تولید کند و به واسطه آن علم بیولوژی را به شدت تکان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلول های بهاری اثری جالب است که مسیر پر فراز و نشیب تولید و توسعه سلول‌های بنیادی را شرح می‌دهد و خاطرات شیرین دکتر بهاروند، پژوهشگر و پدر دانش سلول‌های بنیادی در ایران را در دل خود جای داده است.

حسین بهاروند، استاد و پژوهشگر در پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان، در اسفند ۱۳۵۰ در شهر اصفهان به دنیا آمد، اما پدر و مادرش از اهالی خرم‌آباد هستند، او در دانشگاه‌های شیراز، شهید بهشتی و خوارزمی تحصیل کرد و در سال ۱۳۷۶ به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، در سال ۱۳۸۲ توانست برای اولین بار در ایران سلول‌های بنیادی رویانی انسانی و هم‌چنین موشی را تولید کند.

در سال ۱۳۸۷ نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی شد، این فعالیت‌ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه‌های مختلف پزشکی بازساختی را در ایران پایه‌گذاری کنند.

حسین بهاروند تاکنون بیش از ۳۰ جایزه ملی و بین‌المللی را از آن خود کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به جایزه‌های رازی، خوارزمی، آیسسکو، آکادمی علوم جهان (TWAS)، یونسکو و جایزه مصطفی(نشان عالی علم‌وفناوری جهان اسلام) اشاره کرد، او همچنین لقب پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران را دارد.

در بخشی از کتاب سلول‌‌های بهاری می‌خوانیم:

کار من عشق من است و به ساعات و سختی هایش فکر نمی کنم؛ در ضمن بزرگ‌ترین تفریح من هم هست.سعی کنیم بعد داشته باشیم؛ برای مثال، تنها مشغله‌مان درس نباشد و سعی کنیم به ابعاد دیگری مانند ورزش، خانواده و درک مردم هم توجه داشته باشیم.

بدین ترتیب رشد، همه جانبه و متعادل می شود. به عبارتی اگر مغزتان بزرگ شود، دست و پایتان هم بزرگ می شود. خودتان که بزرگ شدید باید محیط اطرافتان را هم بزرگ کنید؛ وگرنه وقتی روی صندلی کوچک قبلی بنشینید می‌شکند و با این کار حتی به دیگران هم آسیب می‌زنید. در این مسیر به پیشرفت دیگران نیز کمک کنیم. بزرگ بودن به پُست و مقام نیست، بلکه کمک به ساختن آینده ای بهتر است. همە ما متعهد به کمک برای پیشرفت دیگران هستیم. قبول مسئولیت هایمان را به عنوان قبول چالش و وظیفه و تعهدی برای تسهیل پیشرفت جوانان نگاه کنیم؛ راهی برای رسیدن آن ها به روزی که بتوانند مایۀ حرکت بیشتر و پیشرفت بشریت شوند.

به قول آیت الله بهجت معتقدم «به این دنیا آمده‌ایم تا با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم، نه به هر قیمتی زندگی کنیم.» از آنجا که دو بار متولد نمی‌شویم باید حداکثر بهره را از این فرصت ببریم. گاهی این زمان صرف تحقیق و مطالعه می‌شود، گاهی خواب، گاهی خورا ک، گاهی ورزش، گاهی معاشرت با خوبان و گاهی سفر و کارهایی ازاین دست. زندگی لطف خدا است و هرطور به آن بنگری همان طور می‌نماید. برای بعضی‌ها «هرچی سنگه، مال پای لنگه»، برای برخی هم «هرچی سنگه» چالشی است برای پخته ترشدن، پیروزی، پیشرفت و درنهایت مؤثر بودن. هرچه هدف بزرگ‌تر، مسیر بسیار سنگلاخی و پر نشیب و فرازتر...

منبع: فارس

کلیدواژه: بهاروند سلول های بنیادی رویان معرفی کتاب سلول های بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۶۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنای  دولت تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنای  دولت سیزدهم تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و در این راستا دوران پررونق فرهنگ و هنر را تجربه می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی بعد از ظهر امروز _چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت_ در مراسم افتتاحیه سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب اظهار کرد: خدا را شاکریم که در این ایام زیبا، رویداد بزرگ سی‌وپنحپین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را آغاز می‌کنیم و این نعمت بزرگ را به تمام اصحاب فرهنگ، هنر و ادب تبریک می‌گویم‌.

وی ادامه داد: اولین روز بهار با نمایشگاه قرآن آغاز شد و چه نکو بهاری بود و سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ مجموعه ارزشمندی از رویدادها را پشت سر گذاشتیم تا به امروز رسیدیم و جشن بزرگ آغاز نمایشگاه کتاب را برگزار کردیم‌.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در اردیبهشت با رویدادهای فرهنگی متعددی از جمله بزرگداشت عطار، فردوسی، خیام، دهه کرامت و برگزاری نمایشگاه کتاب با مشارکت اصحاب فرهنگ هستیم‌.

اسماعیلی بیان کرد: بنای دولت سیزدهم تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و در این راستا دوران پررونق فرهنگ و هنر را تجربه می‌کنیم.

کد خبر 751812

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ: بنای دولت تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است
  • بنای  دولت تمرکز جدی بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است
  • جشن بزرگ دختر ماه در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود
  • تقریباً همه ناشران بزرگ در نمایشگاه کتاب حضور دارند
  • آشنایی با پزشکی ترمیمی
  • این گنجینه را در نمایشگاه کتاب از دست ندهید
  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • دو کتاب تازه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
  • داستانی عرفانی با چاشنی فانتزی
  • حضور غایب بزرگ پارسال در نمایشگاه کتاب امسال