Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@09:48:02 GMT

دولت افغانستان می‌تواند ظرف شش ماه سقوط کند

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۶۸۷۲

دولت افغانستان می‌تواند ظرف شش ماه سقوط کند

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از "وال استریت ژورنال"، گروه طالبان در یک هفته گذشته بخش‌های زیادی در شمال افغانستان را به تصرف خود درآورده است و چندین شهر و منطقه بزرگ را از کنترل نیرو‌های ارتش افغانستان خارج کرده است.
در همین حال تعداد دیگری از کارشناسان آمریکایی معتقدند دولت افغانستان می‌تواند ظرف سه ماه پس از خروج نیرو‌های آمریکایی سقوط کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان آمریکایی همچنین اعلام کردند که می‌شود با بهبود قابلیت‌های نظامی و فرماندهی نیرو‌های دولتی از سقوط دولت مرکزی افغانستان جلوگیری کرد.
پیش از این کارشناسان آمریکایی تخمین می‌زدند که احتمالا دولت افغانستان پس از ۲ سال از خروج نیرو‌های آمریکایی، به دست طالبان سقوط خواهد کرد.
آمریکا هم اکنون بیش از نیمی از ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی خود را از افغانستان خارج کرده است و قصد دارد سایر نیرو‌ها و تجهیزات را تا یازده سپتامبر از این کشور خارج نماید.
در میان انتشار گزارش‌ها در مورد پیشروی نیرو‌های طالبان در مناطق مختلف افغانستان، مقامات در کاخ سفید اکنون به دنبال ترغیب ارتش برای خروج آرام‌تر از افغانستان هستند.
جان کربی سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه بر طرح وزارت دفاع آمریکا برای خروج نیرو‌های آمریکایی به جز نیرو‌هایی که مسولیت محافظت از سفارت آمریکا را دارند، تاکید کرد.
هرچند طی ۲۰ سال گذشته که آمریکا با شعار ایجاد امنیت در افغانستان و تقویت نیرو‌های نظامی دولتی این کشور وارد افغانستان شد، هیچ اقدامی در این راستا انجام نداد و اکنون با اعلام خروج غیرمسوولانه از این کشور در واقع به گروه‌های داخلی افغانستان چراغ سبز برای حمله و کشتار داده است.
گفتنی است که اخیراً دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که نیرو‌های آمریکایی تا ماه سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد، بدون آن که شرطی بگذارد، متعاقب آن دولت افغانستان گفت که به این تصمیم دولت آمریکا احترام می‌گذارد و در زمینه خروج آنان همکاری خواهد کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست افغانستان طالبان آمریکا شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست نیرو های آمریکایی دولت افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۶۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین

رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا اعزام نیروهای این کشور به اوکراین را در صورت شکست کی‌یف در جنگ رد نکرد.

به گزارش ایسنا، «حکیم جفریز» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.بی.اس گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اوکراین سقوط کند، زیرا اگر سقوط کند، این احتمال وجود دارد که آمریکا مجبور شود وارد درگیری شود و این ورود، نه صرفا با پول بلکه با حضور سربازان ما انجام می‌گیرد.»

این مقام آمریکایی همچنین خاطرنشان کرد که یک جناح طرفدار روسیه در حزب جمهوری خواه در حال افزایش است و او آن را به تاخیر در تصویب بودجه مازاد برای نیازهای نظامی کی‌یف متهم کرد.

به گفته جفریز، این جناح نمی‌خواهد از اوکراین حمایت کند و معتقد نیست که روسیه دشمن ایالات متحده است. این جناح توسط «مارجوری تیلور گرین»، عضو مجلس نمایندگان رهبری می‌شود.

واشنگتن بارها گفته که آمریکا مایل به اعزام و استقرار نیروهایش در اوکراین نیست.

در این میان، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه ۲۶ فوریه سال جاری میلادی اعلام کرد بود که مساله احتمال استقرار نیروهای غربی در اوکراین در نشستی در پاریس که با حضور نمایندگانی از ۲۰ کشور غربی برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته ماکرون، شرکت کنندگان درباره این مساله به اجماع نظر نرسیدند اما چنین سناریویی را نمی‌شود برای آینده کلا منتفی دانست.

پس از این نشست، نمایندگان بیشتر کشورهای شرکت کننده گفتند برنامه‌ای برای اعزام نیرو به کی‌یف ندارند.

همچنین «سرگئی ناریشکین»، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه ۱۹ مارس گفته بود که فرانسه آماده اعزام یک گروه نظامی به اوکراین است که ۲۰۰۰ نیرو دارد.

براساس گزارش‌ها، فرانسه اولین گروه از نیروهای خود را به طور رسمی به اوکراین اعزام کرد. آنها در حمایت از تیپ مکانیزه ۵۴ مستقل اوکراین در «اسلاویانسک» مستقر شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نتانیاهو در دو راهی سخت آتش‌بس یا استعفا
  • نتانیاهو در دو راهی آتش‌بس یا استعفا
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • لیتوانی نیرو‌های نظامی مردمی برای حضور در جنگ ایجاد می‌کند
  • مقام سابق آمریکایی: فرانسه اولین نظامیان خود را به اوکراین فرستاده است
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • مدیریت عجیب آمریکایی‌ها؛ بیرمنگام به دسته سوم انگلیس سقوط کرد
  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند