Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،ماندانا حجاریان بانوی رکورددار اهدای خون در ایران  مهمان گفت و گوی امروز ما است بانویی که از۱۵ سالگی اهدای مستمر خون را آغاز کرده است و هم اکنون با ۶۰سال سن همچنان به این اقدام خیرخواهانه ادامه می دهد.

چه اتفاقی افتاد که شما این گونه مستمر به اهدای خون روی آوردید؟

من اصالتا اصفهانی هستم، اما به دلیل کار و شغل پدرم در مسجدسلیمان به دنیا آمدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن سال‌ها هم در مسجدسلیمان بودیم.سوم مهر بود. ۱۵ سال داشتم. خانم سرایدار مدرسه‌ایی به خاطر زایمانش احتیاج به خون پیدا کرده بود. پدرم از خیران و سرشناسان به نام بود و هرکس مشکلی داشت بدون استثنا در خانه ما را می‌زد.پدرم سراسیمه به مدرسه آمد و اجازه مرا گرفت و با خود به بهداری مسجدسلیمان برد. روزه بودم و بی‌نهایت هم از آمپول و سرنگ می‌ترسیدم.خون من را آزمایش کردند و خوشبختانه خونم به آن زن خورد و ما را به بیمارستان بردند و به لطف خدا آن زن از مرگ حتمی نجات پیدا کرد.از همان سال بود که با تشویق همسایه‌ها وخانواده و دوستان انگیزه اهدای خون در من زنده شد.

برای شما سخت نیست دچار کم خونی نمی شوید؟

خیلی از زنان معتقدند کم خون هستند و از نظر جسمی نیز اهدای خون را از طرف زن‌ها سخت و بعید می‌دانند. این در حالی است که در دنیا به دلایل مختلف بهداشتی، گرایش به خونگیری از زنان بیشتر است. شمار اهداکنندگان خون در میان زنان ایرانی بسیار کم است.این در حالی است که بیشترین خون را خانم‌ها به خاطر زایمان‌های زودرس یا جراحی و همینطور فرزندان نارس دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد که فرهنگ غلط و ترس‌ها یا اجازه ندادن همسرانشان و... این مشکل را به وجود آورده است.زنان ثابت کرده اند در هرزمینه‌ای می‌توانند مفید و پیشتاز باشند، پس چه نیکو است که با فرهنگ اهدای خون وتغذیه سالم آشنایی بیشتری پیدا کنند.

شما برای این خون‌دهی مستمر تغذیه خاصی را رعایت می‌کنید که می‌توانید در کمال صحت و سلامت خون خود را اهدا کنید؟

بله من سعی می‌کنم مواد خوراکی تازه و ارگانیک و خون‌ساز مصرف کنم و می‌دانم چه کار‌های باید انجام بدهم تا دچار بیماری نشوم و سعی می‌کنم حتی سرما هم نخورم تا نیاز به مصرف هیچ داروی پیدا نکنم. چرا که سلامت اهدا‌کننده خون، در اهدای خون سالم بسیار مهم است. هفته‌ای دوبار کوه می‌رویم و الان که در کرمان زندگی می‌کنیم به قله هزار صعود می‌کنیم. هر روز هم پیاده‌روی و ورزش می‌کنم تا بتوانم خون اهدا کنم. ورزش می‌کنم تا سلامت باشم، پوکی استخوان نگیرم، چاق و تنبل نشوم.

فواصل خون‌دهی شما چقدر است؟

من تا حدود ۳۰ سالگی سالی ۵ بار خون اهدا می‌کردم. اما با نظام‌مند شدن سازمان انتقال خون، اعلام شد که هر فرد می‌تواند چهار بار در سال خون اهدا کند، اما بعدا سازمان طی دستورالعمل جدیدی اعلام کرد که مردان چهار بار در سال و زنان سه بار در سال می‌توانند خون خود را اهدا کنند.ولی از آنجایی که من از وضعیت سلامتی خوبی برخوردارم همچون آقایان سالی ۴ مرتبه خون هدیه می‌کنم.

برای تشویق مردم به اهدای خون چه اقداماتی انجام داده اید؟

 به عنوان سفیر اهدای خون تاکنون افراد زیادی را جهت اهدای خون تشویق کرده ام و این افراد نیز به سمت این کار خداپسندانه سوق یافته اند. تا زمانی که زنده هستم، سنت حسنه اهدای خون را به جا می‌آورم با اینکه ۶۰ سال سن دارم هنوز احساس طراوت و جوانی می‌کنم و راز جوانی خود را در اهدای خون می‌دانم. در کشور‌هایی، چون هند خون را می‌فروشند. ولی ایرانیان خون را هدیه می‌کنند که من نام زکات سلامتی را به رویش گذاشتم.

اگر مطلبی مانده بیان بفرمایید.

از مردم برای اهدای خون دعوت می کنم تمام دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا در مراکز اهدای خون رعایت می‌شود و اهداکنندگان هیچ نگرانی نداشته باشند.عاجزانه از تمام هم‎وطنان تقاضا دارم که در این دوران شیوع ویروس کشنده و منحوس کرونا که ناجوانمردانه و بی‎رحمانه پیر و جوان ما را دچار مشکل کرده است، اهدای خون را ترک نکنند و با این کار خداپسندانه به نیازمندان جان تازه‎ای ببخشند و از این طریق هم سلامتی خود و هم دیگران را تضمین کنند.

گفت و گو از فاطمه شاهمرادی

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اهدای خون ویروس کرونا انتقال خون اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۷۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی دوباره ۴ بیمار با اهدای عضو در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: در هزار و چهارصد و هشتاد و چهارمین  عمل اهدای عضو از اهدا کننده مرگ مغزی در مرکز پیوند اعضای منتصریه  این دانشگاه؛  ۴ عضو مرحوم مهدی قربانی  ۴۸  ساله برای پیوند به بیماران نیازمند به طور رایگان اهدا شد.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کبد  زنده یاد مهدی قربانی در بیمارستان منتصریه  به آقای ۴۵ ساله ساکن تربت جام که سال‌ها از بیماری کبدی رنج می‌برد؛ پیوند و  قرنیه‌های این مرحوم  برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی ارسال شد.

وی گفت: قسمتی از پوست زنده یاد مهدی قربانی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: مرحوم مهدی قربانی از بیمارستان طالقانی به واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه مشهد معرفی شد و  در بیمارستان منتصریه تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • اهدای جایزه باران مسطورا در کرمان
  • جسد بانوی غرق شده در رودخانه بشار پس از شش ساعت تلاش پیدا شد
  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو بیمار پس از ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
  • بانوی پاراتکواندوکار قمی در راه رقابت‌های قهرمانی آسیا
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • بانوی پاراتکواندوکار قمی مسافر رقابت‌های قهرمانی آسیا شد.
  • زندگی دوباره ۴ بیمار با اهدای عضو در مشهد