Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: گزارش اخبار برگزیده حوزه کتاب و نشر در این‌هفته دربرگیرنده ۱۰ خبر از رویدادهای داخلی است. گزارش این‌هفته ۳ خبر از منابع و اسناد کتابخانه‌ای در آرشیو ملی و کتابخانه مجلس را همراه ۲ خبر انتشار فراخوان و ۲ خبر تمدید فراخوان جشنواره‌ها و جوایز ادبی کشور شامل می‌شود.

در این‌گزارش همچنین علاوه بر خبر حل‌شدن مشکل کاغذ توسط وزیر ارشاد، دو خبر از حضور ایران در نمایشگاه کتاب بغداد را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب»‌ آخرین هفته بهار سال ۱۴۰۰ را می‌خوانیم؛

خبر مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره حل‌شدن مشکل کاغذ

علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه این‌هفته با اشاره به تصمیمات جدید دولت برای حوزه نشر گفت: همزمان با میلاد امام هشتم (ع) دو اتفاق خوب هم برای اهالی نشر رقم خورد. خبر اول مربوط به حل مشکل کاغذ در سال جاری است که در پی مساعدت رئیس‎ جمهور و هیات محترم دولت صورت گرفت. خبر دوم نیز مربوط به برقراری تعرفه‌های فرهنگی برای دفاتر نشر و کتابفروشی‎‌های کشور در امور مربوط به تعرفه‌‏های آب، برق، گاز، خدمات پستی و همچنین صدور پروانه ساختمان است. این اقدام پس از سال‌ها گفت‎‌وگو و پیگیری وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیات دولت به تصویب رسید.

آغاز به‌روز شدن منابع کتابخانه مجلس

به‌روز رسانی منابع کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، از طرق مختلف ازجمله خرید، مبادله و اهداء از مراکز فرهنگی این‌هفته آغاز شد و به موجب اطلاعات خبری که ۳۱ خرداد در این‌باره منتشر شد، علی اکبر زارع بیدکی مدیر مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس، گفت: با تصویب بودجه جهت خرید منابع، جلسات کمیته انتخاب منابع از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و بیش از ششصد عنوان کتاب در جلسات متعدد کمیته انتخاب و مورد تایید اعضاء قرار گرفته و کار انتخاب منابع جدید در دستور کار قرار دارد.

اهدای دو هزار سند خاندان سرلکِ بختیاری به آرشیو ملی

حامد ایرانشاهی مدیرکل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران این‌هفته از اهدای دو هزار سند خاندان‌های قدیم بختیاری به آرشیو ملی ایران خبر داد و گفت: اسناد متعلق به خاندان سرلک از جمله خاندان‌های مهم بختیاری ساکن لرستان است و برای نخستین بار است که تعداد ۲ هزار سند خاندانی با ارزش و مهم بختیاری به آرشیو ملی ایران اهدا می‌شود.

اهدای اسناد وزیر اسبق آموزش و پرورش به آرشیو ملی

مجموعه اسناد، عکس‌ها و منابع دیداری و شنیداری حمیدرضا حاجی بابایی نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش به مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور در استان همدان اهدا شد.

انتشار فراخوان جشنواره کتابخوانی رضوی

فراخوان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، با معرفی ۶ عنوان کتاب و بخش ویژه حضرت مهدی(عج)، روز دوشنبه ۳۱ خرداد در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

انتشار فراخوان مهرواره شعر آفرینش

فراخوان سومین مهرواره شعر آفرینش ویژه‌ اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «آینده ساختنی است» این‌هفته منتشر شد.

تمدید مهلت شرکت در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

طبق خبری که شنبه این‌هفته منتشر شد، مهلت شرکت در بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل استقبال مخاطبان تا ۱۰ تیر تمدید شد.

تمدید مهلت شرکت در جایزه کتاب سال جوانان

دیگر خبر تمدیدی که این‌هفته منتشر شد و مانند خبر پیشین تا ۱۰ تیر بود، روز دوشنبه ۳۱ خرداد روی خروجی قرار گرفت و به‌موجب آن، به دلیل همزمانی انتشار فراخوان جایزه کتاب سال جوانان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مهلت پذیرش آثار به دبیرخانه این نکوداشت تا دهم تیرماه تمدید شد.

حضور ایران در نمایشگاه کتاب بغداد

بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد با شعار «کتاب میهن» از بیستم تا سی‌ویکم خرداد ماه ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان و ناشرانی از کشورهای ایران، تونس، لبنان، مصر، اردن، امارات، ترکیه، ایتالیا، لیبی، سوریه، عربستان سعودی، کویت و سودان در محل نمایشگاه‌های بغداد برگزار شد و خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد و موسسه بین‌المللی ابرار معاصران در غرفه‌ای به مساحت ۱۰۰ مترمربع با حدود هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب در قالب ۱۳ هزار جلد در این‌رویداد حضور داشت.

رونمایی ترجمه زندگینامه حاج‌قاسم سلیمانی در بغداد

ویژه برنامه گرامیداشت شهدای مقاومت؛ شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابوالمهدی المهندس و رونمایی از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» با حضور حجت الاسلام‌والمسلمین فلاح قریشی رئیس موسسه فرهنگی اسلامی اصیل و استاد حوزه علمیه بغداد، محسن الجورانی شاعر و نویسنده مشهور عراقی، شیخ عامر الکاظمی قاری بین‌المللی عراقی، حیدر قریشی مدیر مرکز فرهنگی للدراسات الاسلامی، عبدالوهاب الراضی رئیس بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد و رئیس اتحادیه ناشران عراق، احمد زکی محمد مدیر اجرایی بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد و جمعی از علاقه‌مندان شهدای مقاومت با هماهنگی موسسه بین‌المللی ابرار معاصران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد برگزار شد.

کد خبر 5243534 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تمدید فراخوان کتابخانه مجلس شورای اسلامی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کتاب تازه های نشر انتشارات سمت معرفی کتاب شهید چمران ابن سینا موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انتخابات 1400 سید عباس صالحی کارگاه آموزشی تجدید چاپ صنایع فرهنگی امام رضا ع واژگونی اتوبوس نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد انتشار فراخوان کتابخانه مجلس آرشیو ملی منتشر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۸۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور

امیر رجبی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این یک اتفاق بی سابقه در استان است و برونداد بیرونی آن این است که استان اردبیل به عنوان فرهنگ معروف شود و چهره استان اردبیل را به عنوان یک استان گردشگری در اذهان مردم ترمیم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب روستاهای دوستدار کتاب در سطح کشور کارکرد اجتماعی و فرهنگی دارد و اگر استان اردبیل بتواند در سال جاری با همکاری نهادها پایتخت کتاب ایران شود قطعا می تواند بار مثبت فرهنگی اجتماعی در استان ایجاد نماید.

رجبی افزود: برنامه ها باید به ‌طور اختصاصی برای پایتخت کتاب طراحی شده و شامل مولفه‌های تناسب‌ با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، تاثیرات پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی، اصلاحات بسترهای مطالعه و افزایش انگیزه مطالعه باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: استان اردبیل دارای ظرفیت ها و توانمندی هایی است که می تواند به عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شود و در این زمینه باید تمام دستگاه ها و نهادها تلاش خود را در بارگذاری داده ها و فرم های خواسته شده انجام دهند.

رجبی افزود: نهمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اعم از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و نهادهای دیگر برگزار می‌شود.

کد خبر 6094774

دیگر خبرها

  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است