Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@07:56:56 GMT

جاهای تاریخی کیش

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۴۸۴۳۸

جاهای تاریخی کیش

ما در این‌ مطلب تعدادی از جاهای تاریخی کیش را نام می‌بریم و شما می‌توانید درباره آن‌ها مطالبی را بخوانید. شهر زیر‌زمینی کاریز کیش و خانه بومیان کیش از‌جمله مواردی هستند که بررسی خواهیم کرد.

به گزارش برنا، چرا باید به کیش سفر کنیم؟ حتی اگر به کیش سفر نکرده باشید، حتما درباره جاذبه‌های آن و زیبایی سفر به این‌جزیره شنیده‌اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان گردشگری هم کیش را به‌عنوان چهارمین مقصد گردش‌گری در جنوب‌غرب آسیا معرفی کرده است. جاذبه‌های دیدنی و تفریحی فراوانی که در جزیره کیش وجود دارد، باعث شده هر‌ساله افراد زیادی به این ‌جزیره سفر کرده و از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

اگر‌چه ممکن است کیش را با تفریحات آبی و هیجان‌انگیز آن بشناسند، اما دیدنی‌های تاریخی زیادی هم در جزیره وجود دارد که طرف‌داران خاص خود را پیدا کرده است. شما هم می‌توانید درباره این ‌دیدنی‌ها اطلاعات داشته باشید و اگر به کیش سفر می‌کنید، حتما زمانی را برای بازدید از آن‌ها قرار دهید. ما در این‌ جا تعدادی از این ‌جاذبه‌ها را نام می‌بریم و شما می‌توانید درباره آن‌ها مطالبی را بخوانید. شهر زیر‌زمینی کاریز کیش و خانه بومیان کیش از‌جمله مواردی هستند که بررسی خواهیم کرد.

خانه بومیان کیش

یکی از آثار باستانی که بهتر است کنار نام‌هایی چون شهر باستانی حریره و شهر زیر‌زمینی کاریز کیش از آن نام‌برده شود، خانه بومیان کیش است. باتوجه‌به آثاری که از این‌ خانه به‌دست ‌آمده، قدمتش را برای دوره ایلخانان می‌دانند. این‌خانه در‌واقع بازدید‌کنند‌گان را با سبک زندگی مردمی را که در گذشته در کیش اقامت داشته‌اند، آشنا می‌کند. خانه به شخصی با نام حاج عبداله‌بن‌شاهین تعلق داشته که شخص مهمی در جزیره بوده است.

قدمت خانه به حدود 200 سال پیش باز‌می‌گردد و از قدیمی‌ترین خانه‌های محله صفین قدیم در جزیره کیش بوده است. در گذشته بسیاری از کلاس‌های مکتب و آموزش قرآن در این‌ خانه برقرار می‌شد. خانه بومیان کیش در سال‌های اخیر به خانه مردم‌شناسی بومیان کیش تغییر کرده و باز‌سازی آن به‌سبک معماری 80 ‌سال پیش انجام شده است. امروزه این ‌خانه یکی از جاذبه‌های گرد‌شگری جزیره کیش به‌شمار می‌رود و مسافران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

مسجد ماشه

یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب کیش مسجد ماشه و نخلستان‌های کیش است. بزرگ‌ترین پرچم ایران در این‌ جزیره قرار دارد و همین موضوع باعث شده عده زیادی از مسافران برای بازدید از مسجد ماشه برنامه‌ریزی کنند. یکی از تفریحات دیگر مسافران می‌تواند تماشای سواحل مرجانی و پیداکردن آرامش در این ‌منطقه باشد.

دوره ساخت مسجد ماشه به زمان قاجاریان باز‌می‌گردد و بسیاری با نام مسجد جامع کیش آن را می‌شناسند. این‌ مکان در دی‌ماه سال 1377 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در ادامه درباره مکان‌های دیدنی و تاریخی دیگری مانند اسکله تفریحی کیش و شهر زیر‌زمینی کیش مطالبی را بیان خواهیم کرد.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

یکی از جاهی دیدنی و تاریخی جزیره، شهر زیر‌زمینی کاریز کیش است که حتما باید برای بازدید از آن، زمانی را در برنامه‌های خود در سفر به کیش قرار دهید. مانند بسیاری از شاه‌کار‌های دیگری در جا‌های دیگر ایران هستند و درباره آن‌ها شنیده‌اید، این‌شهر تاریخی هم سیستمی بی‌نظیر را برای خود داشته است. شهر زیر‌زمینی، قنات‌هایی داشته که ساکنان شهر با استفاده از آن‌ها می‌توانستند آب شیرین داشته باشند.

اگر به بازدید از بنا‌های تاریخی علاقه داشته باشید، دیدن این ‌شهر باستانی و قدم‌زدن در آن می‌تواند تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی باشد. در قسمت‌هایی از شهر غرفه‌هایی قرار گرفته که در آن‌ها صنایع‌دستی و رستوران‌هایی برای مراجعان وجود دارد. این ‌شهر و مکان دیدنی، مساحتی بیش از ده‌هزار متر‌مربع دارد و در عمقی حدودا 16 ‌متری از سطح زمین قرار گرفته است. در کاریز‌ها، صدف‌ها و مرجان‌هایی وجود دارد که قدمت آن‌ها به 270 یا حتی تا 570 ‌میلیون سال قبل باز‌می‌گردد.

اسکله تفریحی کیش

حال که با آثاری مانند خانه بومیان کیش آشنا هستید، بهتر است درباره یکی از مجموعه‌های زیبا برای گشت‌و‌گذار و تفریح در کیش مطالعه کنید. اسکله تفریحی کیش از‍‌‌جمله مناطقی است که شما می‌‎توانید قدمت و تفریحات مدرن را کنار هم تجربه کنید. اگر دوست داشته باشید لحظاتی را در طبیعت غرق باشید، کافی است با یکی از قایق‌های کف‌شیشه‌ای یا قایق‌های پدالی سفری کوتاه به دل دریا را تجرابه کنید.

سواحل و پلاژ‌های مختلفی در جزیره کیش وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. معمولا هر‌کدام از این‌ سواحل ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی هم دارند که انتخاب را برای شما با‌ توجه‌ به خواسته خودتان آسان‌تر می‌کنند. اسکله تفریحی کیش امکانات و تفریحات بسیار خوبی را ‌کنار خود دارد که از‌جمله آن‌ها می‌توان به سینما چهار ‌بعدی، کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید متعدد و همچنین تفریحات آبی بسیار زیاد اشاره کرد. همه این موارد باعث شده‌اند تا علاقه‌مندان زیادی به این‌ ساحل مراجعه کنند.

کلام آخر

بسیاری از افراد کیش را محلی برای تفریحات هیجانی یا خرید می‌دانند. این در‌حالی است که کیش جاهای دیدنی و تاریخی بسیاری هم دارد که می‌تواند سلیقه‌ها و سنین مختلفی را به خود جذب کند. اگر با تور کیش به این‌ جزیره پر ‌از ‌زیبایی سفر می‌کنید، حتما درباره برنامه‌ها و بازدید‌های تور از مسئولان آن سؤال کنید.

اگر دوست دارید مکان خاصی را ببینید، پیش از سفر برای آن برنامه‌ریزی کنید و در برنامه‌های سفر خود وقت مناسبی را به آن اختصاص دهید. ما در این‌ مطلب به تعدادی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی جزیره کیش اشاره کردیم و مناطق و آثار بسیار دیگری در کیش قرار دارند که شما می‌توانید از بازدید و گشت‌و‌گذار در آن‌ها لذت ببرید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خانه بومیان کیش اسکله تفریحی کیش اسکله تفریحی کیش خانه بومیان کیش دیدنی و تاریخی شما می توانید جزیره کیش مسجد ماشه جاذبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۴۸۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت

به گزارش خبرنگار مهر، خانه منصوب به فخرالدوله یکی از بناهای تاریخی شهر تهران است که در غالب پرونده مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد به شماره .۸۰۰۸ مورخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. این بنا متعلق به «منشور الملک» است که آن را به فخرالدوله نسبت می‌دهند.

عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد و بنایی که تا قبل از این محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود، به خانه مداحان تبدیل شد.

سوم شهریور سال ۱۴۰۲ با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، شهید گمنام والا مقامی پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و همزمان وحیدرضا انارکی شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای در خور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، در اقدامی توسط شهرداری منطقه ۱۲ و بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای بر روی مقبره این شهید والا مقام ایجاد شد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسؤولین ایجاد کرد و در همان زمان «مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان» در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران دستور حذف این سازه و عدم ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای مخدوش شده خانه منصوب، دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

کد خبر 6087285 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • درخواست شهروندان منطقه ۱۴ تهران برای بازسازی یک خانه قدیمی + فیلم و تصاویر
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم