Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای روز جمعه گفت دولت این کشور آماده رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت «دونالد ترامپ» برای بازگشت به برجام نیست.

«مالی» که با پایگاه «ان‌پی‌آر» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به این سئوال که ایرانی‌ها در چارچوب مذاکرات وین خواستار انجام چه کاری هستند که انجام آن برای طرف آمریکایی دشوار است، گفت: «چیزی که آن‌ها می‌خواهند رفع تمامی تحریم‌هایی است که بعد از سال ۲۰۱۸ توسط دولت رئیس‌جمهور ترامپ اعمال شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خواسته زیادی است.»

رابرت مالی در ادامه گفت: «ما گفته‌ایم که آماده رفع تحریم‌هایی هستیم که برای بازگشت ما به برجام لازم است، اما همه تحریم‌هایی را که دولت ترامپ اعمال کرد رفع نخواهیم کرد.»

او سپس در پاسخ به این سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا آمریکا، به رغم تمایلی که برای بازگشت به برجام دارد آماده خروج از مذاکرات نیز هست، اینطور پاسخ داد: «بله، ما بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم ایران تشنه توافق است تشنه توافق نیستیم.»

رابرت مالی گفت چنانچه توافقی که ایران خواستار آن است آن توافقی نباشد که کف مطالبات امنیتی آمریکا را برآورده کند، آمریکا آماده خروج از مذاکرات است.

موضع ایران درباره رفع تحریم‌ها

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند دولت دونالد ترامپ، آشکارا برخی از تحریم‌ها را با هدف دشوار کردن بازگشت دولت‌های بعدی آمریکا به برجام وضع کرده بود، بنابراین ضروری است تمامی آن تحریم‌ها رفع شوند.

اختلاف در خصوص تعداد تحریم‌ها

خبرگزاری رویترز ۲۷ اردیبهشت‌ماه برآوردی از شمار تحریم‌های مرتبط با ایران که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام باید رفع کند ارائه کرده و نوشته بود لازم است تحریم‌ها علیه ۷۰۰ فرد و نهاد، رفع شوند.

این آمار در حالی ارائه شد که «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران فروردین‌ماه تعداد تحریم‌هایی که آمریکا باید رفع کند را ۱۵۰۰ مورد عنوان کرده بود. خبرگزاری رویترز به جزئیات بیشتری درباره نحوه محاسبه این آمار اشاره نکرده و تنها به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته بود که آمار رویترز به محاسبات دولت بایدن نزدیک است.

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران هم چند روز پیش گفت که در مذاکرات وین برای رفع ۱۰۴۰ تحریم مربوط به دوران ترامپ توافق شده است. او گفت طرف‌ها همچنین توافق کرده‌اند برخی تحریم‌ها مربوط به افراد و بیت رهبری برداشته شود.

روایت پولیتیکو از روند مذاکرات تحریم

پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» چند روز پیش در گزارشی که به اظهارات امروز رابرت مالی نزدیک است گزارش داده بود مقام‌های آمریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تمامی تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران را رفع نخواهد کرد، زیرا بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند.

این پایگاه خبری نوشته با این حال، مقام‌های آمریکایی این را هم گفته‌اند که برخی از تحریم‌های دوران ترامپ با هدف سخت‌تر کردن بازگشت به توافق هسته‌ای در دولت‌های بعدی طراحی شده‌اند و هدف آن‌ها تنبیه رفتار‌های ایران نبوده است. این تحریم‌ها می‌توانند رفع شوند.

یک مقام آمریکایی گفته ایرانی‌ها خواستار این هستند که تمامی تحریم‌های دوران ترامپ رفع شوند. او گفت: «ایرانی‌ها، روی یک مورد مشخص تأکید ندارند؛ می‌گویند تمامی [تحریم‌های دوران ترامپ]باید رفع شوند.» 

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بار‌ها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند، اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین

یک مقام آمریکایی که در جریان روند مذاکرات وین قرار دارد در مصاحبه با پولیتیکو گفته مسائلی که در این گفتگو‌ها باقی‌مانده‌اند آن‌هایی هستند بیشترین دشواری را برای حل و فصل شدن دارند.

این مقام که پولیتیکو اشاره‌ای به نام او نکرده گفت: «همه چیز بر اساس این اصل که "تا بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ‌چیز توافق نشده"، پیش می‌رود. اختلافاتی که باقی مانده‌اند کمترند، اما مسائلی که حلشان از همه دشوارترند باقی‌مانده‌اند.»

این رسانه آمریکایی، به علاوه به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شده مذاکره‌کنندگان ایرانی خواستار امتیاز‌هایی بیشتر از توافق هسته‌ای اولیه هستند.

ترامپ بعد از خروج از برجام، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که ذیل این توافق علیه ایران رفع شده بودند، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

روایت پرس‌تی‌وی از اصرار آمریکا بر تحریم‌ها

شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» هم روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود آمریکا از اصرار بر عدم انجام تعهداتش برای بازگشت به برجام دست برنمی‌دارد.

منابع نزدیک به مذاکرات در وین به پرس تی وی گفتند: «ایالات متحده آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری کرده است.»

بر اساس اطلاعاتی که این منابع در اختیار پرس تی وی گذاشته‌اند واشنگتن باید تمامی تحریم‌های ایران را اعم از قانون کنگره و دستورات اجرایی و مقررات اوفک و خزانه داری و دادگستری و .. را لغو کند که تاکنون حاضر به انجام این کار نشده است.

نمونه این تحریم‌ها دستورات اجرایی ۱۲۹۵۹ و ۱۳۵۹۹ و ۱۳۸۷۶ و ۱۳۹۴۹ رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱ و U Turn دلار است که هنوز هیچکدام از آن‌ها لغو نشده است.

بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین، دولت آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است.

این در حالی است که طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های تسلیحاتی ایران سال گذشته برداشته شد؛ اما دولت ترامپ مجددا همان تحریم‌ها را با یک دستور اجرایی باز گرداند.

همچنین آمریکا تاکنون لغو کامل تحریم‌های نفتی، بانکی، حمل و نقل و ... را به گونه‌ای که نیاز به تمدید‌های دوره‌ای نداشته باشد، نپذیرفته است. بنابر اطلاعاتی که پرس تی وی کسب کرده است، آنچه آمریکا مطرح کرده، صرفا تعلیق و توقف موقت ۱۲۰ روزه و یا ۱۸۰ روزه تحریم‌های نفتی، بانکی و .. است؛ به گونه‌ای که پس از سپری شدن این دوره زمانی، مجددا ایران برای ادامه فعالیت‌های خود نیازمند اخذ موافقت رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم های تسلیحاتی لغو تحریم ها توافق هسته ای مذاکرات وین رابرت مالی شورای شهر ششم سید ابراهیم رئیسی انتخابات 1400 واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست برای بازگشت به برجام تحریم های اعمال شده رئیس جمهور آمریکا تمامی تحریم دونالد ترامپ دوران ترامپ مذاکرات وین رابرت مالی باقی مانده تحریم هایی پرس تی رفع شوند جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۳۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228562 برچسب‌ها تحریم ایران

دیگر خبرها

  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد