Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا تا کنون جهش‌های بسیار و متنوعی در جای جای جهان داشته که یکی از سهمگین‌ترین جهش هایش، در هند بروز پیدا کرد و آمار فاجعه باری از ابتلا و بستری و مرگ و میر به جای گذاشت، اما اخیرا مسئولان بهداشتی هند از شناسایی یک گونه جدید ویروس کرونا موسوم به "دلتا پلاس" خبر دادند که حدود ۲۰ مورد آن در سه ایالت این کشور شناسایی شده و به علت قابل سرایت‌پذیری بیشتر، این واریانت، باعث نگرانی بسیاری از کشور‌های جهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع گونه هندی ویروس جهش یافته کرونا موسوم به دلتا، پس از انگلیس و چند کشور اروپایی، ایتالیا را هم درگیر کرده است و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت؛ نوع دلتای ویروس کرونا که اولین بار در هند شناسایی شده، در حال تبدیل شدن به بیماری غالب ناشی از کووید ۱۹ در بسیاری از کشور‌ها به ویژه قاره اروپاست.

مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری (ECDC) نیز اعلام کرده که تا پایان ماه آگوست، واریانت مسری‌تر هندی ویروس کرونا (دلتا) ۹۰% از کل ویروس‌های کرونای در چرخش در اتحادیه اروپا را شامل خواهد شد.

اما با توجه به آغاز واکسیناسیون در بسیاری از کشور‌های اروپایی، نتیجه آنالیز جدید سازمان بهداشت عمومی انگلستان (PHE) تا کنون نشاده داده که واکسن‌های کرونای فایزر-بیونتک و استرازنکا بیش از ۹۰٪ علیه بستری شدن ناشی از واریانت هندی (دلتا) ویروس کرونا محافظت ایجاد می‌کنند.

واکسن فایزر-بیونتک پس از تزریق هر دو دز ۹۶٪ علیه بستری شدن ناشی از واریانت هندی محافظت ایجاد می‌کند در حالی که این نرخ در مورد واکسن استرازنکا به ۹۲٪ می‌رسد.  

اما با توجه به شناسایی مبتلایان به ویروس هندی در برخی از استان‌های جنوبی و شرقی کشورمان، این نگرانی وجود دارد که با توجه به قدرت و سرعت بالای سرایت پذیری این ویروس، کشور دچار موج پنجم کرونا شود.

احتمال بروز موج پنجم ویروس در کشور با ویروس دلتا

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی کشوری کرونا  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: گونه جدید ویروس جهش یافته، موسوم به دلتاست که به اعتقاد برخی از محققان و متخصصان ممکن است یکی از خطرناک ترین، مسری‌ترین و کشنده‌ترین جهش‌های کووید ۱۹ تا امروز باشد.

مردانی افزود: در حال حاضر در برخی از کشورهای اروپایی، مثل کانادا همه گیری این ویروس آغاز شده است. در هندوستان هم قبلا هم یکی از سهمگین ترین جهش‌ها را مشاهده کردیم و کرونا برای مردم این کشور، فاجعه آفرین شد . در انگلیس نیز در حال حاضر،  یکی از شایع‌ترین سوش هاست، در کشور خودمان هم در برخی از استان‌های جنوبی مثل هرمزگان و سیستان و بلوچستان، شاهد جهش هندی هستیم که همه این موارد از شدت و قدرت سرایت پذیری این واریانت جدید، خبر می دهد.

مردانی ادامه داد: این ویروس علاوه بر مشخصه‌های بالینی و میزان اثرگذاری واکسن بر آن، در هاله‌ای از ابهام است، اما مشاهده شده که در جوامعی که واکسن هنوز تزریق نشده، این نوع جهش یافته خیلی سریعتر انتشار پیدا می‌کند و باعث ابتلای جمعی تعداد زیادی از افراد می‌شود.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا بیان کرد: این نوع جهش یافته، علائم بالینی شدیدتری دارد و ممکن است که انتقال بسیار سریعی داشته باشد. به نظر می‌رسد که مثل کشور ما که تا قبل از شیوع کرونای انگلیسی، به صورت شمارشی و روزانه، تعداد مبتلایان مشخص و اعلام میشد، این جهش ویروس هندی هم به همان شکل است و هر روز تعدادی مبتلا شناسایی می‌شوند و به این واریانت جدید، دلتا می‌گویند که بهتر است به هند نسبتش ندهیم، زیرا با این وجود که در ابتدا از هند آغاز شد اما در کشور‌های دیگر هم می‌تواند قابل مشاهده باشد.

او گفت: به نظر می‌آید که ممکن است در ایران هم موج بعدی با همین جهش جدید دلتا آغاز شود و به همین دلیل باید بسیار جدی مراقبت‌های همه جانبه صورت بگیرد و با شناسایی اولین مبتلا به این واریانت جدید، برای قرنطینه جدی و بیماریابی فعال، اقدامات فوری و موثر صورت بگیرد تا از ابتلای سایر هموطنان و شیوع این نوع جهش یافته در کشور، جلوگیری شود.

مردانی افزود: در بین تمام جهش‌هایی که ویروس کرونا تا کنون داشته، یک سری از این گونه ها، تفاوتی با گونه اولیه ووهان نداشتند. گونه بریتانیایی، شباهت‌های زیادی به گونه اولیه داشت، اما از قدرت انتقال بیشتری نسبت به کرونای ووهان برخوردار بود، گونه برزیلی و آمریکایی و آفریقایی و هندی نیز به ترتیب جهش‌های جدی و خطرناکی بودند که به مرور در کشور‌های مختلف شاهد شیوعشان بودیم.

او ادامه داد: طبق تحقیقاتی که تا کنون انجام شده، شدت شیوع این نوع جهش یافته دلتا، از همه سوش‌هایی که تا کنون بروز پیدا کرده، بالاتر است و شاید بتوان گفت خطرناک‌تر است.

او گفت : با توجه به ناشناخته بودن ویروس و جهش‌های متفاوتی که تا کنون از این ویروس مشاهده شده، ممکن است پس از شیوع این نوع جهش یافته دلتا، سویه‌ی دیگری از ویروس کرونا، کشور‌های دیگر و یا حتی ایران به وجود بیاید.

بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است

مردانی در مورد دلیل عدم توقف این سوش‌های جدید با وجود فرایند واکسیناسیون در کشور‌های مختلف اظهار کرد: اثربخشی واکسیناسیون به نوع واکس بسیار بستگی دارد اینکه فردی که واکسن را دریافت کرده چه نوع پوشش و محافظتی دارد. طبق آخرین مطالعات اعلام شده، واکسن فایزر، ایمنی ۱۰۰ درصدی ندارد و تنها ۹۲ درصد می‌تواند از این گونه هندی مراقبت کند، یا واکسن آسترازنکا ممکن است اصلا واکنشی به نوع هندی این نوع جهش یافته نشان ندهد و مثلا این احتمال می‌تواند وجود داشته باشد که کسی که این واکسن را زده ممکن است به نوع آفریقایی ویروس کرونا مبتلا شود.

او ادامه داد: همانطور که بار‌ها تاکید شده، راه‌های پیشگیری از کرونا و تمام گونه‌های جهش یافته‌ای که تا کنون وجود داشته و در آینده به وجود خواهد آمد، یکسان است و هیچ تفاوتی بین راه های پیشگیری کرونای آفریقایی و هندی با بریتانیایی و چینی وجود ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد:  شستشوی مکرر دست، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از شرکت در تجمعات، پرهیز از سفر‌های بیرون شهری و درون شهری غیر ضروری و استفاده از ماسک از خانه تا خانه؛ اصول ظاهرا تکراری و ساده، اما مهمی هستند که اگر رعایت شوند، مانع ابتلای افراد به سرسخت‌ترین واریانت‌ها خواهند شد و در مقابل، اگر این نکات رعایت نشوند و این بیماری ساده انگاری شود، مطمئنا به ساده‌ترین سوش‌ها هم مبتلا خواهید شد.

مردانی افزود: واکسیناسیون نیز به خودی خود، بسیار موثر است و حتی می‌توان گفت هیچ رعایتی مهمتر از واکسیناسیون نبوده و نیست و به همین دلیل مردم باید بر واکسیناسیون مداومت کنند و به هیچ وجه سهل انگاری نکنند.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا اظهار کرد: بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است و این نکته به این معنی است که اگر به طور مثال، بهترین واکسن دنیا در حال حاضر در دسترس ما نیست، نباید صبر کنیم تا به دستمان برسد، زیرا ممکن است در همان مدت زمانی که منتظر واکسن ایده آلتان هستید، به ویروس مبتلا شوید از همین رو استفاده از واکسن‌های موجود در حال حاضر بهترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به انواع جهش‌های ویروس سرسخت کروناست.

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ١٩ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جهش‌هایی که برای ویروس‌ها صورت می‌گیرد نه فرایند قابل پیش بینی است و نه می‌شود که اثراتش را مشخص کرد و قضاوت کرد که چه خواهد شد. مطرح کردن نکاتی مبنی بر خطرناک‌ترین و بی سابقه‌ترین و... جهش های جدید، بدون هیچ سند دقیق علمی است.

سوری افزود: هر ویروسی می‌تواند به نوبه خود خطرناک باشد و هر جهشی می‌تواند به خودی خود مسری و مضر باشد، ولی در بین تمام جهش‌هایی که تا کنون صورت گرفته، فقط تعداد محدودی بااهمیت بوده و این جهش ها، بیشتر روی قابلیت بیماری زایی تاثیر داشته تا شدت بیماری.

او ادامه داد: واریانت هندی نیز جدا از جهش‌هایی که تا کنون بروز کرده نیست و طبیعی است که این واریانت‌ها بیایند و بروند، مهم این است که ما در مراحل اولیه مبتلایان را شناسایی کنیم و با واکنش سریع و زمینگیر کردن ویروس در محدوده ورود بیماری و واریانت جدید و اعمال اقدامات مناسب برای مبتلایان، بیماری را کنترل و در نهایت مهار کنیم.

او بیان کرد: در واریانت انگلیسی نکته‌ای که خیلی مهم بود این بود که سرعت انتشار در خوزستان کاهش چشمگیری داشت و باعث شد که زمان را بخریم تا و اقدامات مناسبی را برای مقابله موثرتر با ویروس، صورت دهیم. 

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ١٩ اظهار کرد:تا کنون طبق چیزی که الگوی بیماری در مورد واریانت جدید نشان میداد این بود که ما اگر هرچه سریعتر بیماران را شناسایی کنیم و به قولی بیماریابی فعال داشته باشیم، همچنین با گسترش مراقبت‌ها و کلینیک‌های سرپایی، قادر خواهیم بود، بار ناشی از اپیدمی را به حداقل برسانیم؛ که خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد.

او گفت: ما با تاسیس و توسعه کلینیک‌های سر پایی، عده زیادی از مبتلایان را در همان مراحل اولیه شناسایی و درمان کردیم و خوشبختانه موج های جدید ، منجر به بستری و مرگ به دنبال شدت بیماری نشد.

سوری گفت: در حال حاضر در قسمت‌های جنوبی کشور، شاهد شیوع ویروس هندی هستیم، تیم واکنش سریع مقابله با اپیدمی مرتبا در حال بازدید از این شرایط است تا بتواند بر حرکت ویروس به خصوص این واریانت جدید مدیریت داشته باشد. طبیعتا در چنین مواقعی نگرانی وجود دارد، ولی نگرانی به شدتی نیست که بخواهد باعث آشفتگی ذهنی مردم کشور شد و بیشتر نگرانی ما از این جهت است که نباید فرصت را از دست بدهیم و سریعا اکثرالعمل مناسب و اقدامات لازم را انجام دهیم.

کاهش احتمال ابتلا به ویروس با تزریق واکسن

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ١٩ در مورد عملکر واکسن ها در مواجهه با واریانت جدید اظهار کرد:  واکسن‌ها با توجه به اینکه روی چه ویروس‌هایی و چه واریانتی از ویروس‌ها تولید شده اند، عمل می کنند و خوشبختانه همه واکسن‌هایی که تا کنون تولید شده اند و به خصوص مواردی که در کشور ما استفاده می‌شوند، تا حد بسیار زیادی می‌توانند پاسخگوی واریانت‌های جدید بیماری باشند، ولی درجه اثربخشی این واکسن‌ها ممکن است متفاوت باشد که آن هم به اندازه‌ای نیست که بتوانیم بگوییم واکسن بی اثر است و یا تزریقش بی فایده است، اصلا چنین چیزی نیست و صرفا ممکن است یک درصد کمی تفاوت، آن هم در میزان اثربخشی واکسن روی واریانت‌های، وجود داشته باشد کمااینکه در مورد واراینت‌های کلاسیک هم هنوز ثبات نشده که واکسن‌ها ۱۰۰ درصد موثر هستند و اگر حتی فردی دو دز واکسن را هم دریافت کند نمی‌توانیم بگوییم احتمال ابتلا به صفر می‌رسد، ولی احتمال ابتلا تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

سوری گفت: برای خاتمه پاندمی کرونا، همه چیز به رفتار ما و سیاست‌هایی که اعمال می‌کنیم بستگی دارد. تجربه کشور‌های موفق در مدیریت اپیدمی نشان دهنده این نکته است که برای کرونا حتما پایانی وجود خواهد داشت. این کشورها، توانستند عوارض ناشی از ابتلا را به حداقل ممکن برسانند، ولی چون این ویروس یک پاندمی است، تا زمانی که تمام کشور‌های دنیا و ساکنان کره زمین به حد قابل قبولی از ایمنی نرسند، خطر بالقوه شعله ورتر شدن مجدد اپیدمی در هر جامعه‌ای حتی جامعه‌ای که توانسته به خوبی این ویروس را کنترل و مهار کند، وجود دارد.

او ادامه داد : تا به حال تاریخ بشر، چیزی مبنی بر اینکه چنین بیماری‌هایی پایدار و همیشگی باشند را تایید نمی‌کند. چنین بیماری‌هایی بعد از مدتی که اوج اپیدمی را در جوامع ایجاد می‌کنند، آهسته آهسته رو به خاموشی می‌گذارند، یا به شکل بیماری بومی در آیند و یا گاهی به شکل اصلی منتشر می‌شوند. مثل آنفولانزا که ما هر ساله با آن مواجه می‌شویم.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ١٩ اظهار کرد: در مورد کرونا، چنین فرضیه‌ای بسیار غیرمحتمل است که همچنان اپیدمی تا طولانی مدت ادامه داشته باشد. نمیتوان عدد و رقم خیلی دقیقی ارائه داد، ولی تجربه اپیدمی‌ها و پاندمی‌های مشابه نشان دهنده این است که ممکن است که ۳ تا ۵ سال هم این اپیدمی طول بکشد.

با این اوصاف، رعایت دقیق و سرسختانه تر شیوه نامه های بهداشتی و مهمتر از آن، افزایش سرعت واکسینسیون و رسیدن آمار افراد واکسینه شده به حد استاندارد، تنها راه رهایی از مواجهه با انواع جهش های ویروس کروناست .

همچنین مسئولان باید تمام تلاش خود را در راستای بیماریابی فعال و قرنطینه سرسختانه مبتلایان به ویروس هندی و نوع جهش یافته دلتا، به کار بگیرند و در ادامه در راستای ایمنی کلی جامعه و سطح کشور، گام بردارند.

بیشتر بخوانید 

ویروس کرونای دلتا، کابوس جدید اروپایی‌ها + فیلم

انتهای پیام / 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس جهش ژنی موج چهارم کرونا نوع جهش یافته واریانت جدید هایی که تا کنون او ادامه ویروس کرونا جهش هایی حال حاضر واریانت ها ویروس هندی ترین واکسن ویروس ها واکسن ها کشور ها سوش ها جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۴۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد آقاجان زاده، معاون بهداشت و درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان، با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون برای زائران، گفت: متقاضیان حج تمتع امسال استان طبق نوبت اعلام شده از امروز تا ۱۶ اردیبهشت ماه فرصت دارند برای انجام واکسیناسیون اجباری به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی افزود: هر فرد متقاضی سفر به حج تمتع باید ۱۵ روز قبل از اعزام، واکسن مننژیت را به منظور ایمن سازی در مقابل این بیماری دریافت کرده باشد.

آقاجان زاده در خصوص تزریق واکسن مننژیت برای متقاضیان، توضیح داد: تزریق این واکسن برای افرادی که در دو سال گذشته آن را دریافت نکرده‌اند، الزامی است.

معاون بهداشت و درمان هلال احمر استان با بیان اینکه در تبریز حدود ۴۰۰۰ نفر شامل متقاضیان اعزام، عوامل کاروان‌ها و عوامل آشپزخانه واکسینه می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی برای تزریق واکسن حجاج، ظرفیت پذیرش و انجام واکسیناسیون زائران غیرآذربایجان شرقی را نیز در تبریز با توجه به موقعیت مسافرپذیر این شهر داریم.

وی در ادامه به آمار زائران حج تمتع امسال استان اشاره کرد و گفت: شمار متقاضیان حج تمتع امسال آذربایجان شرقی ۳۹۵۱ نفر است که در قالب ۲۸ کاروان به این سفر معنوی اعزام خواهند شد. ۱۵ کاروان از این تعداد متعلق به زائران تبریزی است.

آقاجان زاده همچنین از آغاز معاینات پزشکی ۴۵ نفر از عوامل اجرایی پزشکی حج و زیارت که در موسم حج تمتع خدمت رسانی خواهند کرد، از روز گذشته در تبریز خبر داد.

کد خبر 6088814

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی