Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از مبارزه شیمیایی با علف های هرز، آفات و بیماری ها در ۱۳۰ هزار و ۴۴۹ هکتار مزارع گندم استان خبر داد.

عبدالرحمن زاغی درباره وضعیت نهایی مبارزه شیمیایی با علف های هرز، آفات و بیماری ها در مزارع گندم استان اظهار کرد: سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مبارزه شیمیایی با علف های هرز، آفات و بیماری ها در ۱۳۰ هزار و ۴۴۹ هکتار مزارع گندم استان انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: مبارزه با علف های هرز در ۷۳ هزار و ۹۹۱ هکتار مزارع گندم استان انجام شد که ۷۳ هزار و ۶۳۱ هکتار آن به صورت زمینی و ۳۶۰ هکتار به صورت هوایی و با استفاده از پهپاد بود.

وی تصریح کرد: مبارزه با علف های هرز پهن برگ کنگر وحشی، شلمبیک، و خردل وحشی در ۳۰ هزار و ۴۶۴ هکتار، کشیده برگ، علف خونی، چچم، یولایف و دم روباهی در ۳۴ هزار و ۳۸۹ هکتار و توام در ۱۰ هزار و ۸۵۴ هکتار مزارع گندم مازندران صورت گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: برای مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم استان از سموم گرانستار، توفوردی، تاپیک، آکسیال، اتللو، آتلانتیس، تیفیس، ایلوکسیان و ویکیلیس استفاده شد.

این مسئول با اشاره به اینکه مبارزه شیمیایی با بیماری ها در ۵۳ هزار و ۴۲۷ هکتار مزارع گندم مازندران انجام شد، تصریح کرد: مبارزه با بیماری های سفیدک سطحی در ۸ هزار و ۲۷۵ هکتار، سپتوریوز برگی در ۵ هزار و ۶۸۷ هکتار، زنگ زرد در ۴ هزار و ۳۷۹ هکتار، لکه خرمایی در ۴ هزار و ۷۲ هکتار، فوزاریوزم خوشه در ۲۰ هزار و ۹۹۱ هکتار و توام (سفیدک سطحی و سپتوریوز برگی) در ۱۰ هزار و ۵۸ هکتار مزارع گندم مازندران با استفاده از سموم تیلت، فولیکور، آرته آ، اینوور، رکس دو، نالکن و آلتو صورت گرفت که ۱۰ هزار و ۴۷ هکتار آن به صورت هوایی و با استفاده از پهپاد و مابقی به صورت زمینی بود.

وی با بیان اینکه مبارزه با آفات نیز در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در سه هزار و ۳۱ هکتار مزارع گندم استان انجام شد، گفت: مبارزه با حلزون در یک هزار و ۷۷۸ هکتار، سوسک لما در یک هزار و ۲۶ هکتار، کرم مفتولی در ۱۵ هکتار، شته در ۱۷۵ هکتار و سوسک سیاه زابروس در ۲۷ هکتار مزارع گندم با استفاده از سموم گرانول دیازینون، کنفیدور، سومیتیون، مالاتیون و متالدهاید صورت گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم استان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۵۵ هزار و ۴۵۹ هکتار بود، گفت: امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش بارندگی داشتیم که این موضوع تاثیر نامطلوبی به لحاظ بروز تنش خشکی بر مراحل رشدی گندم در زمان حساس گلدهی و تلقیح گل ها برجای گذاشت.

زاغی تصریح کرد: در مناطق کوهستانی که گندم دیم کشت شد، عدم بارش، اثرات شدیدی بر مراحل رشد گندم نظیر ساقه دهی و شکم پر داشت و گندم ها در ارتفاع پایین به خوشه رفت که کاهش عملکرد را بدنبال داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران،وی با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی در اسفند ماه سال قبل و پس از آن در بهار، باعث بروز زردی بوته ها پیش از موعد و عدم تکمیل دانه بندی در برخی از مزارع شد که ناشی از تنش های محیطی است، گفت: بالا بودن قیمت سموم باعث شد تا بطور پی در پی از یک یا دو نوع سم استفاده مکرر شود که خود موجب بروز پدیده مقاومت می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران هکتار مزارع گندم استان مزارع گندم مازندران مبارزه شیمیایی علف های هرز بیماری ها انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۴۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند

احمد سبحانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به بارش‌های قابل توجه در بیشتر شهرستان‌های استان بوشهر و فراهم شدن شرایط لازم برای فعالیت بعضی از عوامل خسارت زای زنده و غیرزنده در محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای، نیاز است کشاورزان پس از بارش باران نکات مهمی را رعایت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: بارش باران به همراه وزش تندباد در گندم‌های برداشت نشده باعث خوابیدن گندم و بروز مشکلاتی در برداشت این محصول می‌شود.

وی گفت: گندم‌های رسیده ممکن است در اثر جذب رطوبت دوباره شروع به جوانه زنی در خوشه کنند که دانه‌های این قبیل مزارع برای مصرف بذری در سال زراعی آینده چندان مناسب نخواهند بود.

وی ادامه داد: کشاورزان تا زمانی که گندم رطوبت دارد برداشت را انجام ندهند چون دانه‌ها از خوشه به راحتی جدا نشده و باعث کاهش عملکرد برداشت می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در مزارع گوجه فرنگی فضای باز و مزارع جالیزی به دلیل فعال شدن عوامل ایجاد کننده بیماری‌های قارچی و باکتریایی، بیماری‌های لکه برگی و بوته میری تشدید خواهد شد، بنابراین پس از برطرف شدن شرایط بارندگی بلافاصله با استفاده از قارچ کش‌ها و باکتری کش‌های محافظتی نسبت به محلول پاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در گلخانه‌های تولید سبزی و صیفی به دلیل بالا رفتن رطوبت نسبی بعد از بارش باران، برای جلوگیری از فعالیت عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی نسبت به روشن کردن تهویه‌ها و در صورت نیاز استفاده از ترکیبات محافظتی اقدام کنند.

وی گفت: کشاورزان و باغداران در باغ‌های مرکبات که بیماری شانکر باکتریایی وجود دارد بلافاصله پس از اتمام بارش‌ها نسبت به مصرف ترکیبات مسی برای جلوگیری از شیوع و گسترش این بیماری اقدام کنند.

سبحانی بیان کرد: شرکت‌های تأمین کننده بذر در استان به دلیل بالا رفتن رطوبت موجود در انبارها بعد از بارندگی تا حد امکان نسبت به هوادهی گندم‌های موجود در انبارها از طریق جابجایی گندم و روشن کردن تهویه‌ها به منظور جلوگیری از فعالیت قارچ‌های ساپروفیت و کپک زدگی بذرها اقدام کنند.

وی بیان کرد: در کانون‌های فعالیت زنجرک خرما ردیابی این آفت با دقت انجام شود تا در صورت رسیدن جمعیت به آستانه خسارت اقتصادی اقدامات کنترلی با استفاده از حشره کش‌های مناسب انجام شود.

کد خبر 6095376

دیگر خبرها

  • برداشت ۵۰ درصد گندم خوزستان/میزان خسارت بارندگی به اراضی اعلام می‌شود
  • مبارزه علیه سن مادر در ۱۸ هزار هکتار از مزارع رزن
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • کمیته فنی هوای پاک برای ممنوعیت سوزاندن بقایای کشت گندم برگزار شد 
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور