Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - در سال‌های گذشته کاهش ذخایر آبی، مشکلات جدی در زمینه تامین آب شرب، کشاورزی و غیره ایجاد کرده است؛ بر اساس گفته مسئولان رشد جمعیت، افزایش ساخت و ساز ،کاهش نزولات جوی و... سبب شده شهر ایلام با کمبود ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب روبه‌رو شود. - اخبار استانها -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم  از ایلام؛ در چند سال اخیر به علت مصرف بی‌رویه و عدم برنامه مناسب جهت بهره‌برداری از ذخایرآبی، تعداد کثیری از منابع آبی از جمله ذخایر زیرزمینی آب، سدها، قنات‌ها و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. خشک یا کم آب شدند که این مهم مشکلات بسیاری را برای مردم در مناطق مختلف کشور پدید آورد.

در استان ایلام نیز کمبود بارش‌ها طی سال گذشته و از سوی دیگر گرمای زود هنگام، سبب کاهش 20 درصد منابع آبی نسبت به سنوات گذشته شده که این امر مشکلات زیادی از جمله قطعی مکرر آب در نقاط مختلف استان، جلوگیری از کشت برخی محصولات کشاورزی، کاهش دامداری و غیره را برای مردم به دنبال داشته است.

اجرای عملیات احداث سد آبریز کهگیلویه از سر گرفته می‌شود پایداری کامل سدهای لرستان؛ 6 سد آبگیری شد پیام وزارت خارجه درباره سالروز درگذشت سیدجمال‌الدین اسد آبادی

احداث طرح ارتقای آب سد ایلام

طی ماه‌های گذشته عملیات طرح ارتقا آب سد ایلام با هدف تامین آب شرب سالم و پایدار، توزیع عادلانه‌ آب و کاهش معضلات ناشی از کم آبی آغاز شد، که بر اساس گفته کارشناسان تا حد زیادی معضل کم آبی در استان را کاهش می‌دهد.

با توجه به اینکه احداث این طرح از اهمیت بالایی برای مردم استان برخوردار است، ضروری است از سوی مسئولان مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

مزایا احداث طرح ارتقا آب سد

یزدان خدارحمی کارشناس علوم آب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با توجه به اینکه استان ایلام از اقلیم خشک و نیمه خشک برخوردار است ، همواره در معرض کم آبی بوده، به همین علت نیازمند اخذ تدابیری از سوی مسئولان مربوطه و عموم مردم از قبیل ایجاد سد، مهار سیلاب، مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی، صرفه جویی در مصرف منابع آب، جلوگیری از حفر بی‌رویه چاه و غیره، در راستای حفاظت از منابع آبی است.

وی با بیان اینکه ایجاد و ارتقا آب سد از دیگر اقدامات تاثیرگذار جهت کاهش پیامد ناشی از کم آبی است، افزود: با توجه به توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارش‌ها در سطح استان، ارتقا آب سد می‌تواند موجب نجات یک منطقه از بی‌آبی و توسعه‌ کشاورزی در آن منطقه شود که این طرح نیازمند توجه از سوی مسئولان مربوطه است.

اهمیت آب در زندگی بشر

وجود آب شرب سالم از ابتدای پیدایش حیات به قدری مهم بوده که تمامی تمدن‌های اصلی در نزدیکی رودخانه‌ها شکل گرفته است.

این مهم در حالیست که امرزه با افزایش جمعیت و شیوع ویروس کرونا نیاز مردم به مصرف آب شدت یافته است، از این رو باید جهت رفع بحران کم آبی به ویژه در استان‌های با اقلیم گرم و خشک همچون ایلام تلاش شود.

پیشرفت 90 درصدی طرح ارتقا آب سد

نورالله تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان ایلام تمام توان خود را بکار گرفته تا مردم استان طی ماه‌های آینده با مشکل کمبود آب برای مصارف روزانه خود مواجه نباشند.

مدیر عامل آبفای ایلام افزود: برای رفع بحران کم آبی در ایلام، طرح ارتقا آب سد راه‌اندازی شد که تا کنون حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تیموری با بیان اینکه با اجرای طرح مذکور حدود 150 تا 200 لیتر آب در ثانیه به آب شهر ایلام اضافه می‌شود، افزود: برای اجرای این طرح حدود 320 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که از محل اعتبارات عمرانی و استانی تامین می‌شود.

زیان ناشی از کم‌آبی

بحران کمبود آب بر تمامی حوزه‌ها زیست بشری تاثیر می‌گذارد که مهاجرت یا رشد منفی روستاها به مناطق شهری از عمده‌ترین نتایج آن است، بطوری‌که تداوم آن سبب نابودی پتانسیل‌های تولیدی و اقتصادی در مناطق روستایی و مهاجرت نسل جوان به عنوان اصلی‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به شهرها و خالی شدن روستاها از سکنه می‌شود.

از این رو باید مسئولان و نهادهای مربوط تمام توان خود را جهت رفع بحران کم آبی در استان ایلام به کار گیرند تا در آینده با پیامدهای جبران ناپذیر ناشی از کم آبی در استان مواجه نباشیم.

انتهای پیام/180/ س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ۸ ۴۲ درصد ۳ ۴۶ درصد طرح ارتقا آب سد ناشی از کم آبی استان ایلام کم آبی منابع آب بحران کم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۵۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۷۵۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در استان کرمان

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از اجرای بیش از ۷۵۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، رضا رضایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و هفته معلم، اظهار کرد: در استان کرمان بیش از ۴۳ هزار همکار فرهنگی داریم که در ۳۳ شهرستان و منطقه آموزش و پرورش استان مشغول فعالیت هستند و آموزش قریب ۷۵۰ هزار دانش‌آموز استان با دستان توانای این معلمان رقم می‌خورد.

وی افزود: امروز توفیقی نصیب ما شد که در نخستین روز هفته بزرگداشت مقام معلم، معلمان نمونه استان کرمان به همراه مسئولان آموزش و پرورش در کنار همکاران ما از سراسر کشور خدمت مقام معظم رهبری شرف‌یاب شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: در سال تحصیلی جاری از استان نزدیک به هزار نفر در طرح معلم نمونه شرکت کردند که بین این معلمان، ۱۲ معلم نمونه استانی و یک معلم نمونه کشوری داریم.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم در استان کرمان گفت: غبارروبی و عطرافشانی گلزارهای شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و حضور مسئولان استانی در مدارس از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش در هفته معلم است.

رضایی با اشاره برگزاری مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان کرمان در این هفته، بیان کرد: آئین محوری گرامیداشت هفته معلم و تجلیل از معلمان استان روز هفدهم اردیبهشت با حضور مسئولان استانی در پردیس دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش میهمان ویژه این مراسم است، افزود: در اقدامی جدید که برای اولین بار در کشور انجام می‌شود، از مسئولان استان خواسته‌ایم که معلمان خود را به ما معرفی کنند که در این مراسم از این معلمان با حضور خود مسئولان تقدیر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان گوشه‌ای از زحمات معلمان جبران شده است، گفت: البته هنوز تا رسیدن به قله فاصله داریم و امیدوار هستیم که مسئولان پیگیری بیشتری برای رفاهیات معلمان داشته باشند.

کد خبر 749722

دیگر خبرها

  • نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی، ارتقا یافته است
  • اجرای بیش از ۷۵۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در استان کرمان
  • اجرای شبکه برق پروژه ملی طرح نجات تبریز
  • تصادف دلخراش در یک بزرگراه به دلیل کاهش ناگهانی سرعت (فیلم)
  • فیلم/ نان‌آورانی که جان می‌بخشند
  • لغزنده بودن محورهای مواصلاتی استان ایلام به دلیل بارش باران
  • ۴۰ روستای شهرستان اهر از نعمت آب شرب برخوردار شدند
  • ببینید | تصادف دلخراش در بزرگراه به دلیل کاهش ناگهانی سرعت!
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند