Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر سال به برکت ولادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و به پاس وجود مبارک امام رئوف در شهر مقدس مشهد جشن‌های دهه کرامت از سوی بنیاد امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

 اما امسال به‌خاطر شرایط کرونا و رعایت اصول بهداشتی نوزدهمین جشنواره امام رضا(ع) به صورت برنامه تلویزیونی از شبکه دوم سیما در شب میلاد امام مهربانی‌ها در قالب تجلیل از خادمان آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به صورتی که خادمان تک‌تک به برنامه می‌آمدند و از آنها تجلیل می‌شد و همزمان در مشهد مقدس در سالن دانشگاه علوم پزشکی در قلب ستاد مقابله با کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با حضور گرم خانواده خادمین حرم امام رضا(ع) شکرانه‌ای برای دهه کرامت برگزار شد.
محمودرضا برازش مدیرعامل بنیاد امام رضا و عضو هیأت مدیره این بنیاد با اعلام این مطلب به «ایران» می‌گوید: «تکریم ائمه اطهار از صدر اسلام و در طول تاریخ بوده است و مردم به حضرت رسول و ائمه اطهار احترام می‌گذاشتند. هرچه زمان گذشت برنامه تکریم اهل بیت هم سازمان یافته‌تر شد. اگر در طول تاریخ نگاه کنیم برنامه شهادت و میلاد ائمه اطهار در طول قرن‌ها برگزار می‌شده است.» او با اشاره به فعالیت‌های متنوع بنیاد امام رضا(ع) تصریح کرد: «این بنیاد کارهایی که انجام می‌دهد هماهنگ‌کننده یک‌سری برنامه‌ها در رابطه با امام رضا(ع) است و حمایت و پشتیبانی برنامه‌های مختلف را هم دارد. یعنی علاوه بر جشنواره امام رضا(ع) برنامه‌های دیگر را هم شامل می‌شود. این برنامه‌ها نه تنها در دهه کرامت بلکه در تمام ایام سال هم برگزار می‌شود. ما با تنوع آب و هوایی برنامه‌ریزی می‌کنیم. مثلاً در تابستان در چند استان جنوبی کشور برگزار نمی‌شود. چون به خاطر گرما برگزاری این مراسم برای مردم سخت است که به جشنواره بیایند. برای همین با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی جشنواره‌ها را برگزار می‌کنیم.» مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) ادامه داد: «جشنواره شعر به زبان عربی در خوزستان به صورت بین‌الملل و جشنواره شعر به زبان ترکی در آذربایجان و در شهر ارومیه برگزار می‌شود. یا جشنواره دلنوشته‌ای به امام رضا(ع) در مازندران است. جشنواره تئاتر در تبریزو خوشنویسی در خراسان جنوبی و همین‌طور در استان‌های دیگر کشور برنامه‌های متنوعی با توجه به شرایط اقلیمی برگزار می‌کنیم. مثلاً در جشنواره خوشنویسی فراخوان می‌دهند و در مسابقه تمام خوشنویسان سراسر کشور شرکت می‌کنند و آثار می‌فرستند. و فقط مراسم اختتامیه در آن شهر برگزار می‌شود.» او در ادامه در خصوص جشن‌های دهه کرامت امسال توضیح داد: «در دهه کرامت امسال همه جشنواره‌ها به صورت آنلاین به‌خاطر شرایط کرونا برگزار شد. امسال اختتامیه جشنواره هنرهای مفهومی را در سمنان داشتیم یا اختتامیه جشنواره مکتوب کودک ونوجوان را در شهرکرد برگزار کردیم. بعضی استان‌ها هماهنگ می‌کنند و اختتامیه جشنواره‌شان در دهه کرامت برگزار می‌شود. این یک سری از فعالیت‌های بنیاد امام رضا(ع) است.» برازش درخصوص فعالیت‌های مستمر این بنیاد تأکید کرد: «یک‌ سری فعالیت‌ها مستمر هستند. ما فصلنامه فرهنگ رضوی که صاحب‌امتیازش بنیاد امام رضا(ع) است را با همکاری مرکز پژوهش‌های فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌کنیم و نیز مقالات علمی و پژوهشی مربوط به امام رضا(ع) زیر نظر وزارت علوم منتشر می‌شود، سه جشنواره پژوهشی هم در اردبیل و کرمانشاه و اراک داریم. یک‌ سری سفارش تولید به خوشنویسان، نقاشان و... می‌دهیم. مثلاً تابلوی نفیس سلسله‌الذهب توسط آقای حسن روح‌الامین نقاشی شده بود. خیلی بزرگ و نفیس توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. یا از شعرای کل کشور بیش از 400 کلیپ شعر ولایی دریافت کردیم. ما از یک‌ سری فعالیت‌ها هم حمایت می‌کنیم، مثلاً تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی داریم. امسال 6 نفر از داخل و 6 نفر خارج از کشور معرفی شدند و این برنامه از صدا و سیما پخش شد.»
مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) درپایان تصریح کرد: «برای معرفی اهل بیت و ترویج سبک زندگی ائمه خبرگزاری رضوی را داریم که متعلق به بنیاد امام رضا(ع) است و نیز چندین کانال پژوهشی و فرهنگی داریم که احادیث و تولیدات هنری و فرهنگی مربوط به اهل بیت را در فضای مجازی منتشر می‌کنند. به نام صحن هنر یا ارادت رضوی و صحن پژوهش یا سایت رواق هشت که روزانه اطلاعات فرهنگی هنری را تولید می‌کنند.»

برش

بیش از 19 سال است که برنامه دهه کرامت به این سبک برگزار می‌شود. البته قبل از آن هم مردم جشن میلاد امام رضا علیه‌السلام را برگزار می‌کردند. آستان قدس رضوی هم همچنین برنامه‌های خود را برگزار می‌کند. اما برنامه‌هایی به سبک دهه کرامت که سازمان یافته باشد از 19 سال پیش شروع شد. ابتدا با برنامه شب شعر شروع شد و سپس رونق گرفت و باعث شد این برنامه در سال بعد تبدیل به 8 برنامه شود. برنامه‌های متنوع شب شعر، تئاتر، نمایشگاه قرآن و... در آن برگزار می‌شد. سال‌های بعد برنامه‌ها به لحاظ کمّی متنوع‌تر شد و گستره مکانی گرفت. یعنی از مشهد به شهرهای دیگر منتقل شد و دبیرخانه جشنواره امام رضا(ع) شکل گرفت. این گستره کم کم از مرزهای کشور هم گذشت و تمام موضوعات فرهنگی، هنری که می‌توان در این برنامه‌ها جا بگیرد، به آن اضافه شد. تا اینکه در سال 1391 هیأت محترم دولت در جلسه‌ای تصمیم گرفتند بنیاد امام رضا(ع) تأسیس شود و آن را مصوب کردند.




 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بنیاد امام رضا ع برگزار می شود برنامه ها دهه کرامت فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۵۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته به دستور وزیر امور خارجه و با مسؤولیت وزارت امور خارجه، نخستین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع)، با محوریت رفع مسائل زائران بین‌الملل برگزار شد و امسال نیز دومین نشست آن به میزبانی آستان قدس با حضور حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، علیرضا بیگدلی، معاون وزیر امور خارجه و حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در اتاق جلسات معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این جلسه نسبت به فضای ظرفیت بین‌الملل شهر مشهد مقدس و مزیت‌های نسبی این شهر به عنوان شهر بین المللی و همچنین برگزاری نخستین اجلاسیه سفرای کشورهای زائر فرست در مشهد بحث و تبادل نظر شد.

دیپلماسی زیارت، حضور آستان قدس رضوی در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین حضور مؤسسات فرهنگی در نمایشگاه‌های مشهد از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

همچنین از دیگر موضوعاتی که در این نشست بحث و تبادل نظر شد، در خصوص مردمی‌سازی بحث زیارت در کشورهای هدف بود که چگونه مؤسسات و تشکل‌های مردمی در اقصی نقاط جهان بویژه کشورهای هدف بتوانند در خصوص گسترش کمی و کیفی زیارت تلاش کنند و بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در خصوص گسترش امر زیارت گام‌های مثبتی برداریم.

کد خبر 6088522

دیگر خبرها

  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • برگزاری محفل شعر ارادت رضوی در هویزه
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد