Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:23:54 GMT

۵۰ درصد بروز معلولیت‌ها ژنتیکی است

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۵۵۹۲۲

۵۰ درصد بروز معلولیت‌ها ژنتیکی است

محمد محمدی قیداری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سال گذشته تعداد ۹۰۱ نفر از خدمات مشاوره ژنتیک برخوردار و تعداد ۱۵۲ خانواده نیازمند، یارانه هزینه آزمایش ژنتیک دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر مراکز ژنتیک زنجان خدماتی چون مشاوره قبل از ازدواج، قبل از دوران بارداری و حین بارداری را برای تولد نوزادی سالم به زوج‌ها ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسوول ادامه داد: افرادی که قصد ازدواج دارند، قبل از ازدواج به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند چرا که پیش از ازدواج اقدامات پیشگیرانه مختلفی را می‌توان انجام داد که مانع آسیب‌های گسترده می‌شود.

محمدی افزود: آرزوی مسؤولان و افرادی که در مراکز مشاوره بهزیستی فعالیت دارند، این است که معلولی در جامعه نباشد، چرا که تحمل درد و رنج ناشی از فرزند معلول برای خانواده‌ها بسیار سخت است به همین خاطر خدمات مشاوره در این حوزه به صورت گسترده در حال ارائه است.

وی، با اشاره به اینکه امسال نیز یکی از برنامه‌های بهزیستی این است که پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی را اجرایی کند که آیا معلولیت‌ها اکتسابی است یا ژنتیکی است، یادآورشد: در همین راستا طی سال گذشته طرح غربالگری برای ۲ هزار نفر اجرا شد.

مدیرکل بهزبستی استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته تلاش می شود تا سال ۱۴۰۰ تمامی معلولانی که در بهزیستی پرونده دارند، در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک می‌شوند.

وی، با اشاره به اجرای طرح غربالگری ژنتیک توسط بهزیستی استان خاطرنشان کرد: فاز یک غربالگری ژنتیک در سال ۹۸ آغاز شد و در این راستا خانواده‌های دارای پنج تا هشت معلول غربالگری شدند.

این مسوول با بیان اینکه ارائه خدمات ژنتیک در بهزیستی از سال‌ها قبل در حال انجام است و در این مدت اقدامات قابل توجهی در پیشگیری از معلولیت‌ها انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در قانون ششم توسعه ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده بود.

برچسب‌ها معلولیت زنجان بیماری های ژنتیکی سازمان بهزیستی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معلولیت زنجان بیماری های ژنتیکی معلولیت زنجان بیماری های ژنتیکی سازمان بهزیستی کشور مشاوره ژنتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۵۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارمندان ادارات کل اجرایی وزارت کار اجازه دریافت حق مشاوره ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد غریوی، مدیر کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن صدور و ابلاغ بخشنامه‌ای با موضوع تعارض منافع، از ممنوعیت ارائه مشاوره روابط کار توسط کارمندان ادارات کل اجرایی این وزارتخانه خبر داد.

وی اظهار کرد: با عنایت به ماده (۹۰) قانون مدیریت خدمات کشوری و اصول مقرر در این ماده از جمله صداقت، امانت و انصاف در انجام وظایف و همچنین با استناد به ماده (۹۱) قانون مذکور مبنی بر ممنوعیت سو استفاده از مقام اداری و دریافت حق مشاوره در مقابل انجام وظایف مرتبط با شغل توسط کارمندان دستگاه‌های اجرایی و نیز با توجه به مسئولیت مقرر در ماده (۹۲) قانون موصوف در نظارت و کنترل کارمندان توسط مدیران و سرپرستان بلافصل برای حفظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله و نظر به وجود تعارض منافع شدید در ارائه مشاوره‌های روابط کار به شرکت‌ها و سازمان‌ها و بنگاه‌ها و به طور کلی عموم متقاضیان توسط کارمندان ادارات کل اجرایی، ارائه هر گونه مشاوره روابط کار تحت هر عنوان و دریافت حق مشاوره و یا عناوین مشابه و تشکیل گروه‌ها و تیم‌های مشاوره روابط کار به منظور ارائه مشاوره روابط کار برای کسب سود و منفعت توسط کارشناسان و کارمندان روابط کار در ادارات کل اجرایی ممنوع است.

وی تاکید کرد: در صورت مشاهده موارد ذکر شده، فرد متخلف برابر با قوانین و مقررات مربوطه به هیأت تخلفات اداری معرفی و در ضمن برابر با ماده (۹۲) قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران و سرپرستان بلافصل مسؤول نظارت و کنترل و حفظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله بوده و در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند.

مدیر کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری وزارت کار تصریح کرد: به منظور ارائه مشاوره‌های قانونی و رایگان به کارگران و کارفرمایان واحدهای مشاوره روابط کار در سطح ادارات کل اجرایی با بهره‌گیری از توان فنی و کارشناسی کارشناسان روابط کار ایجاد گردیده و کارگران و کارفرمایان می‌توانند خدمات مشاوره روابط کار را به صورت رایگان از کارشناسان این واحدها دریافت کنند.

غریوی خاطرنشان کرد: ادارات کل اجرایی وزارت کار مکلف‌اند در ابتدای هر فصل گزارش نظارتی خود را در این خصوص به این اداره کل ارسال کنند.

کد خبر 6089632

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • کارمندان ادارات کل اجرایی وزارت کار اجازه دریافت حق مشاوره ندارند
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد