Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین رئیس آتش‌نشانی استان قزوین گفت: سال گذشته ۳۷۰۰ عملیات توسط آتش‌نشانی قزوین انجام شد که ۱۲۰۰ مورد عملیات آن مربوط به باغستان بوده است، درواقع ۱۲۰۰ بار زنگ تلفن آتش‌نشانی به صدا درآمده است و از آتش در باغستان خبر دادند.

قدیر موسی‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آتش‌سوزی اخیر باغستان، تصریح کرد: باغستان سنتی، منابع طبیعی، علف‌های هرز، مزارع و محیط‌های کشاورزی اطراف قزوین را احاطه کرده است به همین دلیل آتش‌سوزی باغستان یک‌سوم کل آمار عملیات آتش‌نشانی را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سال گذشته ۳۷۰۰  عملیات توسط آتش‌نشانی قزوین انجام شد که ۱۲۰۰ مورد عملیات آن مربوط به باغستان بوده است، درواقع ۱۲۰۰ بار زنگ تلفن آتش‌نشانی به صدا درآمده است و از آتش در باغستان خبر دادند؛ آتش‌سوزی باغستان، مزارع و منابع طبیعی، علف‌های هرز و فضاهای سبزی که دچار آتش‌سوزی شدند علاوه بر ضربه به محیط‌زیست هزینه زیادی برای ما دارد.

رئیس آتش‌نشانی استان قزوین اظهار کرد: استهلاک تجهیزات در این نوع آتش‌سوزی‌ها بالا است، در اغلب موارد امکان دسترسی خودروهای آتش‌نشانی به محل آتش‌سوزی محدود است و عملیات به‌صورت دستی صورت می‌گیرد، هر عملیات زمان‌بر و سنگین است و اغلب زمانی که یک قسمت آتش بگیرد با توجه به وزش باد قسمت‌های مختلف را درگیر می‌کند بنابراین در آتش‌سوزی باغستان تعداد زیادی آتش‌نشان درگیر می‌شوند.

بیشترین علت آتش‌سوزی در باغستان عامل انسانی است

وی یادآور شد: با گرم شدن هوا آمار آتش‌سوزی در باغستان افزایش پیدا می‌کند و با کمترین وزش باد آتش در باغستان پخش می‌شود، طبق بررسی‌های صورت گرفته متأسفانه بیشترین علت آتش‌سوزی در باغستان عامل انسانی است؛ برخی افراد برای خوردن چای یا گرم کردن غذای خود آتش درست می‌کنند اما آتش را به‌صورت کامل خاموش نمی‌کنند، برخی نیز با انداختن ته سیگار به داخل باغستان باعث آتش‌سوزی می‌شوند.

موسی‌خانی بیان کرد: در بخشی از موارد نیز باغدارانی مقصر هستند که باغ خود را رها کردند، همچنین افرادی می‌خواهند علف‌های هرز باغشان را آتش بزنند اما آتش به قسمت‌های دیگر سرایت می‌کند به‌طوری‌که گاهی اوقات شاهد هستیم به خاطر یک بی‌احتیاطی چند هکتار از باغستان طعمه حریق می‌شود.

وی یادآور شد: عوامل انسانی غیرمستقیم که می‌توان به آن اشاره کرد، بردن خودرو به طبیعت است به‌طوری‌که اگزوز داغ موتور یا خودرو با علف‌های هرز برخورد می‌کند و آتش‌سوزی رخ می‌دهد، همچنین گاهی شاهد هستیم که افراد بطری‌های آب یا ظرف شیشه‌ای را در طبیعت رها می‌کنند که انعکاس نور در آن باعث ایجاد آتش می‌شود.

کاهش بارندگی باعث کاهش آتش‌سوزی در باغستان شد

رئیس آتش‌نشانی استان قزوین اظهار کرد: در سال جاری با توجه به کاهش بارندگی شاهد کاهش آمار آتش‌سوزی در سطح باغستان و مزارع استان بودیم به‌طوری‌که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشتیم، ازآنجایی‌که حجم بارندگی کمتر بوده است رشد علف در باغستان کاهش پیدا می‌کند بنابراین آتش‌سوزی کمتر اتفاق می‌افتد، آموزش‌هایی که از سوی سازمان آتش‌نشانی، باغستان و منابع طبیعی صورت گرفته است را نیز می‌توان از دیگر دلایل کاهش آتش‌سوزی باغستان در سال جاری دانست.

وی تصریح کرد: استاندارد زمان حضور آتش‌نشانی درصحنه آتش‌سوزی در هر نقطه از شهر بین سه تا پنج دقیقه است، اما باغستان فاصله زیادی با شهر دارد و برخی از نقاط آن خارج از شهر است، ما خارج از شهر پایگاه نداریم و در مواردی که آتش‌سوزی در مسافت دور مانند زرشک و رشتقون باشد طبیعتاً خودروی آتش‌نشانی دیرتر به محل می‌رسد، این در حالی است که زمان اطلاع دادن تا زمان اعزام نیروها در کسری از ثانیه صورت می‌گیرد.

موسی‌خانی بیان کرد: در باغستان نیز تردد کم است بنابراین آتش‌سوزی دیر اطلاع داده می‌شود، در اغلب موارد زمانی که آتش وسعت زیادی پیداکرده و از دود شعله‌ها افراد اطلاع پیدا می‌کنند، همانند آتش‌سوزی باغستان در محوطه کبودستان که چند روز پیش اتفاق افتاد زمانی به ما اطلاع داده‌شده بود که دود آن را از منازل خیابان‌های ولیعصر و ابوترابی مشاهده کرده بودند اگر لحظات اولیه اطلاع پیدا می‌کردیم میزان آتش‌سوزی نیز کاهش پیدا می‌کرد.

وی اظهار کرد: برای اطفای آتش در باغستان نفر پیاده باید وارد شود، خودروی آتش‌نشانی که آب حمل می‌کند امکان ورود به باغستان را ندارد، با توجه به وسعت ۲۰۰۰ هکتاری باغستان نیاز است که باغدارها همکاری و علف‌های هرز را هرس کنند.

رئیس آتش‌نشانی استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر ما تجهیزات داریم اما تجهیزات متناسب با آتش‌سوزی باغستان نیست با توجه جاده باریک موجود در باغستان امکان تردد خودروها وجود ندارد.

وی یادآور شد: از مردم می‌خواهیم که با توجه به گرم شدن هوا همکاری بیشتری داشته باشند، اغلب آتش‌سوزی‌های این‌چنینی عامل انسانی دخیل است و باید نکاتی مانند انداختن ته سیگار در باغ یا روشن کردن آتش خودداری کنند، از طرفی مردم با دیدن آتش‌سوزی بلافاصله با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند اغلب مردم تماس نمی‌گیرند چراکه احساس می‌کنند فرد دیگری تماس گرفته یا شماره آتش‌نشانی را نمی‌دانند و به مراکز دیگر تماس می‌گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی باغستان سنتی قزوین قزوين حریق در باغستان قزوین آتش سوزی در باغستان آتش سوزی باغستان آتش در باغستان علف های هرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۶۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است/ ضرورت کاهش زباله سوزی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، در پنجاهمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو در این کارگروه برگزار شد، بیان کرد: آیندگان از ما در خصوص آتش زدن سرمایه‌ها خرده خواهند گرفت و باید با تفکیک زباله از مبدا به سمت کاهش زباله سوزی حرکت کنیم. لازم است همه ما مکلف باشیم در کنار برنامه‌های زودگذر و کوتاه مدت برنامه دراز مدت اصلی ما تفکیک زباله از مبدا باشد که در صورت فرهنگ سازی اثر ماندگاری هم برای کشور دارد.

وی ضمن تبریک روز معلم، افزود: گزارش‌های ارائه شده از سوی استان‌های ایلام و گیلان امیدوار کننده است و این استان‌ها می‌توانند الگوی مطلوبی برای کشور باشند. همچنین سایر استان‌ها هم باید از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی استفاده لازم را ببرند تا مردم با روحیه‌ای شاد توانایی مشارکت در تمام زیرساخت‌ها را داشته باشند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: گزارش‌ها نشان دهنده این است که دولت به صورت اصولی و میدانی به این حوزه ورود پیدا کرده و در حوزه اقتصاد و محیط زیست یکی از میثاق‌های ملی دولت کنترل تراز آلاینده محیط زیستی و حرکت آن به سمت شیب منفی است.

سلاجقه در خصوص لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در بحث مدیریت پسماند، گفت: ما در حوزه فنی، اقتصادی، محیط‌زیستی و پیوست‌های فرهنگی از ظرفیت‌های دانش بنیان کشور در تمام سطوح حمایت و استفاده می‌کنیم و از آنجا که ظرفیت و توانایی جوان‌ها در تمام زمینه‌ها نمایانگر است انتظار می‌رود وارد میدان شده و در صورت نبود یک فناوری به تعقیب، بررسی و ایجاد آن بپردازند.

وی با اشاره به معذوریت و محدودیت‌های موجود در کشور یادآور شد: لازم است با تدبیر در خصوص مؤلفه‌های موجود در حوزه محیط زیست و اقتصاد با انتخاب بهترین گزینه به انجام کار پرداخته شود تا با انجام تکلیف برای کشور پاسخگوی مردم باشیم.

کد خبر 6094907

دیگر خبرها

  • کاهش حجم آب سد طالقان علت کاهش حق آبه قزوین
  • مهار آتش سوزی انبار و کارگاه بزرگ ذغال سازی در مشهد
  • کشته شدن دوچرخه‌سوار قزوینی در تصادف با پراید
  • آتش سوزی در کارخانه ایزوگام در جاده کلات
  • مهار آتش سوزی انبار قطعات خودرو در کرج
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است/ ضرورت کاهش زباله سوزی
  • آتش سوزی در مغازه صافکاری در بوکان
  • آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز مهار شد
  • آتش سوزی آپارتمان ۳ طبقه در خیابان گلزاری قم
  • واژگونی پراید در آزادراه قزوین- تهران ۳ فوتی برجای گذاشت