Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@15:22:50 GMT

تراشه‌ای برای تولید میکروحباب‌

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۵۷۰۸۹

تراشه‌ای برای تولید میکروحباب‌

محقق ایرانی و همکارانش در یک گروه تحقیقات بین‌المللی اقدام به ساخت تراشه‌ای کردند که قادر به تولید میکروحباب است. این تراشه در نسل جدیدی از دستگاه‌های کاویتاسیون روی تراشه است.

کاویتاسیون هیدرودینامیکی پدیده اصلی تغییر فاز است که می‌تواند با کاهش ناگهانی فشار استاتیک موضعی درون یک مایع رخ دهد. ظهور سیستم‌های میکروالکترومکانیکی (MEMS) و دستگاه‌های میکروسیالی پرسرعت با پیاده‌سازی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله کاویتاسیون توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزاد رخسار طلب آذر و همکارانش از ترکیه، سوئد و سوئیس در مطالعه جدیدی که به تازگی در نشریه Nature Microsystems و Nanoengineering به چاپ رسیده، نسل جدیدی از دستگاه‌های کاویتاسیون روی تراشه را با هشت میکروکانال ساختاری موازی ساخته‌اند.

این تیم از آب و یک سوسپانسیون میکرو حباب پلی‌وینیل الکل (PVA) به‌عنوان سیال موجود در دستگاه استفاده کردند. ویژگی‌هایی که در ادامه این فناوری کاویتاسیون روی تراشه ایجاد خواهد شدT موجب می‌شود تا این فناوری کاربردهای مختلفی در دستگاه‌های میکروسیالی یا ارگان روی تراشه برای رهاسازی یکپارچه دارو و کاربردهای مهندسی بافت پیدا کند.

کاویتاسیون هیدرودینامیکی (HC) یک پدیده تغییر فاز بوده که شامل یک سیال است و هنگامی شروع می‌شود که فشار استاتیک به مقدار قابل توجهی کاهش یابد که این میزان به‌عنوان فشار بخار اشباع شناخته می‌شود. این پدیده شامل تبخیر تدریجی برای تولید، رشد و انفجار حباب‌ها است. به‌عنوان مثال، حباب‌های کوچک می‌توانند در مناطق کم فشار تشکیل شوند. کاویتاسیون یک پدیده نامطلوب است و بیشتر مطالعات در مورد فیزیک کاویتاسیون پیرامون روش‌های جلوگیری یا کاهش آن است.

هدف محققان طراحی و ساخت دستگاه‌های میکروسیالی است که قادر به تولید حباب‌های کاویتاسیون هستند. در این کار، رخسار طلب آذر و همکارانش عملی بودن مفهوم کاویتاسیون روی تراشه برای تولید جریان‌های حفره در فشارهای پایین برای کشف قابلیت آن‌ها برای کاربردهای میکروسیستم را مورد بررسی قرار دادند. برای این منظور، محققان یک دستگاه میکروسیالی جدید با هشت میکرو کانال کوتاه و موازی به‌عنوان دستگاه کاویتاسیون روی تراشه نسل بعدی طراحی کردند. آن‌ها اثر میکروحباب‌های پلی‌وینیل الکل (PVA) را به‌عنوان یک تسهیل کننده کاویتاسیون در فرآیند بررسی کردند که نتایج عملکرد بالای دستگاه برای ایجاد حفره را نشان داد.

به نقل از ستاد نانو، این تیم در جایی که دستگاه میکروسیال حاوی یک کانال ورودی برای هدایت مایع به داخل محفظه ورودی است، یک میکروابزار با عناصر محدود کننده جریان را در اختیار شما قرار داده است. محفظه ورودی شامل یک کانال دراز بود تا جریان هرج و مرج زودگذر قبل از ورود مایعات به نازل از بین برود. این تیم با استفاده از مخزن نیتروژن فشار بالا فشار ورودی مورد نظر را به سیستم تحویل دادند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حباب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۷۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟

به گزارش همشهری آنلاین، از یک طرف تیک تاک خبر از عملیات انتحاری در بازار آمریکا می‌دهد و پیشروی برند هواوی باعت شده تا جنگ تراشه‌ها بین واشنگتن و پکن بالا بگیرد. شرکت مادر اپلیکیشن تیک‌تاک خبر داده که در در بدترین سناریو، این اپلیکیشن را در آمریکا تعطیل میکند تا اینکه آن را به یک خریدار بالقوه آمریکایی بفروشند.

مدیرعامل تیک‌تاک می‌گوید: تصمیم داریم در مبارزه حقوقی علیه قانونی که توسط رئیس جمهور آمریکا امضا شده و برنامه ویدئوی کوتاه محبوب ۱۷۰ میلیون آمریکایی را ممنوع می‌کند، پیروز شویم. از سوی دیگر تحیقیق‌ها نشان می‌دهد: جدیدترین گوشی‌های هوشمند هواوی، مجهز به مدلی از پردازنده پیشرفته ساخت چین هستند که توانایی این شرکت چینی برای حفظ تولید تراشه جنجالی را منعکس کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، برای هواوی، این گام دیگری به سوی بازسازی کسب و کاری است که با تحریم‌های دوران ترامپ، نابود شد.

این شرکت از نظر سهم بازار چین در سه ماهه اول امسال، با اپل برابری کرد که نشان دهنده ضعیف شدن سهم سازنده آیفون در این بازار طی ماههای اخیر بوده است. خبر دیگر اینکه بنیان‌گذار چینی برند شیائومی خبر داده که بیش از ۷۵ هزار سفارش برای خودروی SU۷ ثبت کرده و بیش از ۱۰ هزار تحویل در ژوئن را هدف قرار داده است. رویترز گزارش داده که این اقدام شیائومی به جنگ قیمت خودروهای برقی در بزرگترین بازار خودروی جهان دامن می‌زند.

اما به بازار انرژی دنیای نگاه کنید که وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرده، صادرات گاز طبیعی مایع این کشور ممکن است در چهار سال آینده، متوقف شود. برخی گزارش‌ها هم حکایت از آن دارد که هیچ کشور غربی مهمی در میان شرکای تجاری اصلی روسیه باقی نمانده و آلمان با مبادلات تجاری 12 میلیارد دلاری، دیگر یکی از پنج کشور برتر جهان نیست و چین، هند قدرت های نوظهور هستند.

کد خبر 847318 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها تکنولوژی (فناوری) تکنولوژی (فناوری) - دیجیتال کامپیوتر - تراشه

دیگر خبرها

  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • چین هنوز سال‌ها از ایالات متحده عقب است
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • احداث آسفالت بازیافتی تا پایان سال/تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ۱۴۰۳
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • شکست جدید آمریکا برای مهار پیشرفت هواوی
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها