Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، جمالی پور استاندار قزوین در جلسه شورای باغستان‌های قزوین گفت: نگهداری باغستان با داشتن مالک خصوصی، هزینه‌های سنگینی دارد و، چون میراث ملی است باید کمک کرد تا ردیف دار شود و از محل اعتبارات ملی برای صیانت از آن اقدام کنیم.

جمالی پور افزود: لازم است با پیگیری لازم در تعیین ردیف بودجه برای شهرداری یا جهاد کشاورزی و نیز با کمک نمایندگان در بودجه سال آینده این ردیف دیده شود تا بتوان حفاظت باغستان را عملیاتی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تامین آب باغستان را از اولویت‌های دیگر دانست و اظهارداشت: باید برای آبیاری با روش‌های مدرن در باغستان طرح و برنامه ارائه شود و شش ماه فرصت داده می‌شود تا مطالعه تامین آب باغستان سنتی آماده و ارائه شود و برای آن تصمیم گیری شود.

استاندار درباره ضرورت ساخت اتاقک نگهداری نهاده‌های کشاورزی در باغات هم گفت: حتما لازم است برای استراحت باغداران و نگهداری ابزار آلات باغداری مجوز ساخت یک اتاقک کوچک و محدود با رعایت الزامات زیست محیطی و منابع طبیعی به شرطی که به اصالت باغستان آسیب نزند صادر شود، اما قبل از آن نیازمند مطالعه کارشناسی هستیم.

جمالی پور افزود: جلساتی که برای باغستان‌ها تشکیل می‌شود باید نتیجه بخش باشد تا باغداران به مسئولان اعتماد کنند و امیدوار باشند مشکلاتشان حل می‌شود.

وی افزود: حفظ باغستان فقط با اراده و عزم باغداران و مشارکت آن‌ها ممکن می‌شود واگر ما درست تصمیم نگیریم کار‌های گذشتگان نیز از بین می‌رود.

استاندار گفت: باید پذیرفت که تصمیمات اشتباه دولتی‌ها در کنار سایر عوامل از جمله اقتصادی نبودن باغستان و بی توجهی برخی بهره برداران به نگهداری باغات باعث شده مساحت باغستان سنتی از ۶ هزار هکتار به دو هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یابد و مابقی آن نیز در معرض خطر باشد.

جمالی پور افزود: باید پذیرفت تصمیمات مسئولان دولتی زمانی نتیجه بخش خواهد بود که از نظر مردم و باغداران هم استفاده کنیم و در همه کار‌ها صاحبان باغستان‌ها را مشارکت دهیم تا این میراث ارزشمند حفظ شود در غیر این صورت کار‌ها مغفول می‌ماند.

استاندار یادآورشد: اگر سازمان باغستان راه اندازی شده است باید بر اساس اساسنامه فعالیت و راهکار‌های کاربردی را اجرایی کند، زیرا نگاه دولتی‌ها همیشه مناسب نیست و نتوانسته تاکنون به این وضعیت سامان دهد.

وی اظهارداشت: تصمیمات ما بدون نظر باغداران خسارت بار است لذا تاکید جدی داریم حتما نظر صاحبان باغات گرفته شود و پس از بررسی دقیق نقاط ضعف و قوت برای تصمیم گیری و نیز تقویت جایگاه سازمان باغستان‌ها اقدام شود.

جمالی پور گفت: از تشکل‌های مردمی، سمن‌ها و همه کسانی که دغدغه باغستان را دارند باید نظرخواهی و دیدگاه آن‌ها را با نظر باغداران منطبق کرد.

استاندار اظهارداشت: برای ساماندهی وضعیت مالکیت باغستان لازم است طرح آمایش و کاداستر باغستان اجرا شود و هزینه آن را با مشارکت شهرداری و سازمان برنامه و بودجه تامین می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استاندار قزوین باغستان قزوین محیط زیست باغستان ها جمالی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۸۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه

فرید بیگی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش جمعیت و شکار مگس میوه مدیترانه‌ای در ایستگاه‌های ردیابی باغات سیاه ریشه و مرکبات به لزوم مدیریت این آفت در باغات مرکبات و سیاه ریشه تاکید کرد.

او افزود: برداشت سریع تمامی میوه‌های رسیده باقیمانده روی درخت بخصوص نارنج و پرتقال والنسیا موجود در باغات، خانه سراها، فضای سبز شهری و روستایی، مجتمع‌های تفریحی ساحلی و برداشت بموقع تمامی میوه‌های رسیده فصل بهار شامل ارقام هسته دار مانند هلو، شلیل، آلو، آلوچه، ازگیل ژاپنی برای جلوگیری از گسترش آلودگی به ارقام متوسط و دیررس هسته دار و دانه دار از روش‌های مهم مدیریت و مبارزه با این آفت است.

بیگی رعایت بهداشت کف باغ مانند حذف و از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه باغات، جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک برای کاهش آلودگی، نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس و سراتل به تعداد ۲۰ الی ۳۰ عدد تله در هر هکتار در مرحله اول در باغات سیاه ریشه یا باغات مختلط مرکبات و سیاه ریشه بویژه در باغات دارای سابقه آلودگی با هماهنگی و مشاوره با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی جهت از بین بردن جمعیت اول فصل آفت مگس مدیترانه‌ای و انجام طعمه پاشی با استفاده از پروتئین هیدرولیزات و حشره کش مالاتیون بصورت طعمه مسموم با قطرات درشت روی تنه و شاخ و برگ و علف‌های هرز زیر درختان بر اساس دستورالعمل و با مشاوره از کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی در صورت مشاهده شکار روزانه ۲ الی ۳ عدد مگس در روز در یک تله نصب شده را از دیگر روش‌های مدیریت و کنترل و مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای برشمرد.

او به باغداران و بهره برداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از چهارشنبه/۲۴۰ هزار ردیف استخدامی معلمان در دولت سیزدهم
  • اتصال خیابان جمالی به بزرگراه شهید صیاد شیرازی
  • اتصال خیابان جمالی به بزرگراه شهید صیاد شیرازی با تصمیم کمیته شبکه معابر
  • ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه
  • اتصال خیابان جمالی تهران به بزرگراه شهید صیاد شیرازی
  • ایجاد دانشکده علوم پزشکی دامغان در بودجه ۱۴۰۳ ردیف اعتباری دارد
  • قول وزیر نیرو برای رها کردن بخش دیگری از حق آبه قزوین از سد طالقان
  • اجبار دانش آموزان برای تهیه لباس فرم جدید ممنوع است
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله