Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - سعید موذنی: طبق آمار، به طور متوسط روزانه حدود 50 تا 55 انسان در کشور ما به علت سوانح رانندگی جان می‌بازند و چندین برابر این رقم هم مصدوم و یا قطع عضو دائم می‌شوند.

فقط در سال گذشته با وجود کاهش مسافرت‌ها بین شهری و درون شهری به جهت شرایط حاکم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود 15 هزار و 400 نفر از هموطنان از گروه‌ها و طبقات مختلف اجتماعی جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 99 بیش از 270 هزار نفر نیز در سوانح رانندگی مجروح و مصدوم شدند که حدود 10 درصد از آنان تا پایان عمر معلول و از کار افتاده شده‌اند.

در چند روز اخیر نیز شاهد بروز سوانح رانندگی زیادی در کشور بودیم، اما در این بین 2 حادثه رانندگی به چند دلیل بیشتر به چشم آمد اول آنکه جان باختگان و مصدومان این دو حادثه از دو قشر خبرنگار و سرباز بودند و دوم آنکه یک پای این حوادث رانندگی، ناوگان مسافری عمومی جاده‌ای بود.

* تصادف اتوبوس حامل سربازمعلم ها به علت سرعت بالا و نقص فنی در سیستم ترمز 

حدود ساعت 06:30 روز سوم تیر امسال اتوبوس حامل سربازان معلم مسیر زاهدان-آباده به دلیل نقص فنی در سیستم ترمز در دهشیر یزد با سرعت بالا به یک دستگاه تریلر برخورد می‌کند و واژگون می‌شود.

این اتوبوس جمعاً 39 نفر سرنشین داشت متأسفانه در این تصادف 3 سربازمعلم، افسر همراه آنها (کادر ناجا) و کمک راننده اتوبوس، جان باختند، مصدومان حادثه هم به بیمارستان های شهید بهشتی شهرستان تفت، خاتم الانبیاء شهرستان ابرکوه، شهید صدوقی و شهید رهنمون شهر یزد منتقل شدند.

این اتوبوس با ۳۹ سرنشین از مبدا زاهدان به مقصد آباده در حرکت بود که به علت بروز نقص فنی از ناحیه ترمز و سرعت بالا، با جدول وسط جاده برخورد می‌کند و سپس به محور مقابل خود رفته و واژگون می‌شود و سپس با یک دستگاه تریلیِ متوقف در مسیر مخالف، برخورد می‌کند و متوقف می‌شود.


* تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران به علت نقص فنی در سیستم ترمز و سرعت بالا در قوس جاده

حدود ساعت 17:50 روز دوم تیر، اتوبوس حامل خبرنگاران در محور روستایی دشت غوره‌ 18 کیلومتر مانده به نقده در استان آذربایجان غربی دچار حادثه و واژگون شد که در این حادثه 2 تن از سرنشینان که از خبرنگاران خبرگز‌اری‌های جمهوری اسلامی ایران و ایسنا بودند، متأسفانه جان باختند و 5 سرنشین دیگر نیز به شدت مصدوم شده‌اند.

این حادثه هم به علت بروز نقص فنی در سیستم ترمز و ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس و سپس سرعت بالا در قوس جاده رخ داد که به واژگونی اتوبوس منجر شد.

* جزئیات سانحه اتوبوس سرباز معلمان از زبان سرنشینان

طبق گفته سرنشینان اتوبوس مسیر زاهدان-آباده که همه سرباز معلم بودند، در طول مسیر هر جایی که اتوبوس نگه می‌داشت به دلیل اینکه اتوبوس ترمز دستی نداشت، شاگرد اتوبوس می‌رفت، سنگ جلوی چرخ‌ها می‌گذاشت تا مانع حرکت آن شود، مدتی از حرکت نگذشته بود که کولر اتوبوس خاموش شد و دیگر کار نکرد، اتوبوس قدیمی بود و وضعیت خیلی خوب نداشت، اتوبوس اصلا کمربند ایمنی نداشت، فقط صندلی راننده کمربند داشت، ما زمانی که سوار اتوبوس شدیم گفتیم که این اتوبوس کمربند ایمنی ندارد، حتی به راننده گفتیم اگر در بین مسیر چک کنند، مشکل ایجاد می شود، اما آنها گفتند بین راه کسی ما را چک نمی‌کند.

به گفته سرنشینان این اتوبوس بعد از نماز صبح و حرکت دوباره اتوبوس هنوز تعدادی از بچه‌ها خواب بودند که یک مرتبه راننده فریاد زد ترمز بریده است و کار نمی‌کند، سرعت اتوبوس لحظه به لحظه بیشتر می‌شد، قبل از رسیدن به ورودی شهر راننده چهار تا پنج پیچ جاده‌ای را به زحمت رد کرد، وقتی وارد ورودی شهر شدیم نتوانست اتوبوس را کنترل کند و چپ کردیم.

به گفته یکی دیگر از سرنشینان این اتوبوس، راننده زمانی که اعلام کرد ترمز بریده است، فریاد زد که همه به عقب اتوبوس بروند.

* جزئیات سانحه اتوبوس خبرنگاران از زبان سرنشینان

طبق گفته سرنشینان اتوبوس خبرنگاران نیز راننده مدتی پس از حرکت با دستپاچگی اعلام کرده است که ترمز بریده است و همگی به سرعت کمربند ایمنی خود را ببندند.

راننده این اتوبوس نیز بدون در نظر گرفتن حرکت در محور روستایی که نباید سرعت در آن بالا باشد و به علت وجود قوس‌های متعدد، باید احتیاط زیاد در دستور کار باشد، دچار حادثه شد و اتوبوس به علت ناتوانی راننده در کنترل، از دست دادن ترمز و سرعت بالا در قوس جاده واژگون شد.

یکی از سرنشینان این اتوبوس می گوید: زمانی که خودرو ما چپ کردیم، خودمان همکاران از اتوبوس بیرون آوردیم، شرایط اصلا شرایط خوبی نبود، ما در 18 کیلومتری شهر نقده بودیم، اما آتش نشانی 50 دقیقه پس از سانحه به محل حادثه رسید، اورژانس 30 دقیقه پس از حادثه سر صحنه حادثه حاضر شد و امداد جاده‌ای هلال احمر 50 دقیقه پس از وقوع سانحه به محل حادثه رسید و زمانی که رسیدند، اکیپی چهار نفره بودند که هیچ تجهیزاتی همراه نداشتند.

به گفته یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در این حادثه، ما سر صحنه تصادف امداد هوایی نداشتیم و فقط در انتقال همکارانی که در بیمارستان نقده حضور داشتند و قرار بود، به بیمارستان ارومیه منتقل شوند، امداد هوایی به کار گرفته شد.

به گفته دیگر سرنشین این اتوبوس، موضوع مدیریت بحران در کشور ما مهمترین ساله است و باید توجه شود که اورژانس بیمارستان و نیروهای امداد به شرایط اضطراری مسلط باشند، اما چیزی که ما دیدیدم این بود که اصلا آمادگی وجود نداشت، نیروهای امداد و اورژانس برای چنین مواقعی تشکیل شده‌اند، اما آنها هم مثل ما شوکه شده بودند در صورتی که انتظار است اورژانس در این شرایط اضطراری وضعیت بهتری داشته باشد.

وی می گوید: اگر قرار باشد نتیجه ای از این حادثه تلخ بگیریم این است که باید مدیریت بحران را در اولویت قرار دهیم.

* 2 هشدار یکسان در سوانح اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان و ضرورت نظارت جامع بر معاینه فنی ناوگان

به گزارش فارس در این 2 حادثه 2 موضوع مهم مشترک است و آن هم از دست دادن ترمز در ناوگان عمومی مسافری بین شهری است، ناوگانی که باید تحت نظارت شدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، پلیس راه، مراکز معاینه فنی کشور تحت نظارت وزارت صمت و نماینده فنی شرکت تعاونی باشد.

در این حوزه ضرورت دارد موضوع معاینه فنی ناوگان عمومی جاده ای کشور شامل اتوبوس و البته کامیون تحت نظارت دقیق و کامل نهادهای متولی از جمله وزارت صمت باشد، به هر حال در ناوگان سنگین جاده‌ای در صورت عدم توجه به مسأله مهمی نظیر معاینه فنی احتمال بروز چنین حوادث تلخی وجود دارد و چه بسا حوادث بزرگتر و تلخ تر رخ دهد.

به هر حال کامیونی حامل سوخت اگر ترمز از دست دهد، به مثابه بمبی متحرک در جاده است و عواقب جبران ناپذیری دارد.

به هر حال بروز نقص فنی در این 2 اتوبوس عامل اصلی در بروز حادثه است و پس از آن عواملی نظیر خطای راننده ها، نبود نظارت پلیس راه در طول مسیر نیزار دیگر عوامل موثر در بروز این 2 حادثه است.

* به موقع نرسیدن عوامل امدادی یکی از دلایل افزایش آمار جانباختگان و مصدومان سوانح رانندگی

طبق گفته سرنشینان اتوبوس خبرنگاران این اتوبوس در 18 کیلومتری شهر نقده بوده است، اما آتش نشانی 50 دقیقه پس از سانحه به محل حادثه رسید، اورژانس 30 دقیقه پس از حادثه سر صحنه حادثه حاضر شد و امداد جاده ای هلال احمر 50 دقیقه پس از وقوع سانحه به محل حادثه رسید و زمانی که رسیدند اکیپی چهار نفره بودند که هیچ تجهیزاتی همراه نداشتند.

یکی از عوامل افزایش تلفات سوانح رانندگی، به موقع نرسیدن عوامل امدادی بر سر صحنه حادثه است.

در حادثه اتوبوس خبرنگاران ظاهرا یکی از جان باختگان به علت ماندن زیر اتوبوس و ناتوانی سرنشینان در دقایق اولیه پس از بروز سانحه برای بیرون آوردن وی و به موقع نرسیدن عوامل امدادی جان باخته است.

*  آموزش «رانندگی در شرایط مخاطره آمیز» ضرورت است

سیدحسین میرشفیع، نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: ما آموزش رانندگی در شرایط مخاطره‌آمیز نداشته‌ایم،  این موضوع حتی در صدور گواهینامه و دوره‌های آموزشی پیش از اخذ گواهینامه دیده نشده است و همین موجب بروز سوانح رانندگی می‌شود.

به گفته وی در حوزه امداد و نجات و اورژانس هم مشکلاتی داریم، شبکه‌ای که باید در سطح جاده‌ها داشته باشیم تا بلافاصله پس از وقوع سانحه، مصدومان منتقل شوند، ضعیف است، سرعت دسترسی عوامل اورژانس به محل حادثه مناسب نیست، درست است که با امکانات فعلی سرعت رسیدن بخش‌های امدادی بر سر صحنه حادثه مناسب ارزیابی می‌شود، اما نسبت به روند جهانی مناسب نیست، در حالی که می‌توان با یکسری از فعالیت‌های نرم‌افزاری این سرعت را افزایش داد که البته ضرورت دارد، همه ارگان‌های دست‌اندرکار جاده در این باره همکاری کنند.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های می‌گوید: همچنین اگر خیرین کمک کنند ما می‌توانیم پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای بیشتری در جاده‌ها داشته باشیم.

* بلاتکلیفی 2 ساله سامانه برخط سازی اطلاعات تصادفات

میرشفیع که مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری نیز است، می گوید: براساس مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌ها، پلیس راه موظف بوده است در تصادفات، اطلاعات «موقعیت تصادف» و «زمان تصادف» را به صورت یک کد واحد در سیستمی متمرکز فعال کند.

وی می افزاید: موضوع ثبت «موقعیت تصادف» و «زمان تصادف» از نظر ایمنی و رسیدگی دستگاه‌های امدادی، بسیار با اهمیت است، اینکه ما بتوانیم اطلاعات تصادفات را به صورت برخط داشته باشیم و هر تصادفی یک کد واحد قابل پیگیری داشته باشد، ضرورت دارد،  این موضوع در امور بیمه‌ای مهم است، همچنین اگر این اتفاق رخ دهد، در لحظه تصادف، به محض ثبت این کد با یک شماره تلفن از سوی دستگاه های متولی امکان تماس با همه دستگاه‌های امدادی وجود دارد و این امکان فراهم می‌شود که اطلاع‌رسانی سریع و مشترک به همه دستگاه های متولی درباره این حادثه انجام شود.

به گزارش فارس در این 2 تصادف اخیر، عواملی نظیر عدم اخذ صورت وضعیت مسافر، سرعت بالا در محور روستایی، بی‌توجهی به عیوب فنی خودرو، نظارت ناکافی راهداری و پلیس راه بر عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی بین‌شهری و به موقع نرسیدن عامل امدادی، از مواردی است که سلسله‌وار رخ داده و منجر به بروز حادثه و افزایش آمار جانباختگان و مصدومان حادثه شده است.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: تصادف سانحه مدیریت بحران حادثه اتوبوس خبرنگاران اتوبوس سرباز معلم ها معاینه فنی اتوبوس معاینه فنی وزارت صمت سازمان راهداری پلیس راه اورژانس هلال احمر نقص فنی در سیستم ترمز اتوبوس خبرنگاران موقع نرسیدن سوانح رانندگی سر صحنه حادثه سرعت بالا اتوبوس حامل معاینه فنی پلیس راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۸۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ کشته و یک مصدوم در سانحه رانندگی پارس آباد

مهدی فرضی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: دقایقی پیش به دنبال گزارش حادثه رانندگی در جاده قشلاق فتحعلی پارس آباد، اکیپ فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ شهرستان سریعاً به محل حادثه اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: براثر برخورد دو دستگاه سواری نیسان و پژو یک نفر مصدوم و ۴ نفر فوت شدند که سه نفر از فوت شدگان خانم و نفر دیگر آقا بود.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی شهرستان پارس‌آباد ادامه داد: مصدوم این حادثه توسط اورژانس به بیمارستان امام خمینی (ره) پارس آباد انتقال داده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جاده‌های شهرستان پارس‌آباد از پرحادثه‌ترین جاده‌های استان اردبیل هستند که تکمیل چهاربانده کردن این جاده‌ها از مطالبات اساسی و به جد مردم این شهرستان است.

کد خبر 6092544

دیگر خبرها

  • سوانح جاده‌ای در خراسان رضوی یک کشته و ۲۱ مصدوم برجا گذاشت
  • محورهای کرمانشاه لغزنده است
  • تصادف خودرو سوخت‌بر در خراسان جنوبی ۲ کشته داشت
  • تصادف بامداد امروز در محور نهبندان-زاهدان ۲ کشته بر جای گذاشت
  • ۱۰ مصدوم در حادثه رانندگی محور یزد-طبس
  • سقوط اتوبوس به دره در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • ◄ افزایش چند برابری جرائم رانندگی؛ تامین ایمنی یا کسب درآمد؟
  • ۴ کشته و یک مصدوم در سانحه رانندگی پارس آباد
  • سوانح رانندگی در مشهد یک کشته و ۶۵ مصدوم بر جای گذاشت
  • سوانح رانندگی در مشهد یک کشته و ۶۵ مصدوم بر جا گذاشت