Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرخ تورم کالاهای صادراتی در سال ۹۹ افزایش یافت، کاهش ۹.۷ درصدی نرخ برابری دلار با ریال در زمستان ۹۹، ۱۵ تیرماه؛ آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، افزایش نرخ تورم کالاهای وارداتی در زمستان ۹۹ برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۵ تیر شبستان به شرح زیر است:

کاهش ۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصدی نرخ برابری دلار با ریال در زمستان ۹۹

مرکز آمار گزارش فصلی اقتصاد ایران در زمستان ١٣٩٩ را منتشر کرد که بر این اساس:

۱. محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در فصل زمستان ١٣٩٩ به رقم ١٥٧٥٣٤٣ میلیارد ریال بوده است. در این فصل رشد اقتصادی و رشد اقتصادی بدون نفت به ترتیب ٦,٨ و ٣.٣ درصد بوده است.

٢. شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی کل کشور در فصل زمستان ١٣٩٩ (برمبنای سال ١٣٩٥) رقم ٢٩٢,٢ بوده است که درصد تغییرات دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٩ نسبت به دوره مشابه قبل (نرخ تورم) ٣٦.٤ درصد بوده است.

٣. نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیشتر ٩,٧ درصد بوده است که نسبت به فصل پاییز ١٣٩٩، ٠.٣ واحد افزایش داشته است.

٤. در فصل زمستان ١٣٩٩ تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور برابر ٥٢٣٧١ فقره بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل١٢,٩ درصد افزایش داشته است. از این تعداد پروانه ٩٢.٢ درصد مربوط به احداث ساختمان و ٧.٨ درصد مربوط به افزایش بنا بوده است.

٥. جمع کل نقدینگی کشور به ٣٤٧٦١,٧ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به پایان سال ١٣٩٨، ٤٠.٦ درصد رشد داشته است.

٦. در پایان فصل زمستان ١٣٩٩ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ٩,١ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به ١٣٠٧٧٠٧ واحد رسیده است.

٦. ارزش صادرات گمرکی ٩٨٠٦ میلیون دلار بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢,٧ درصد افزایش داشته است. همچنین در این فصل ارزش واردات گمرکی ١١٩٢٨ میلیون دلار بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل٠.٢ درصد افزایش داشته است.

٧. متوسط نرخ برابری دلار و یورو با ریال در بازار آزاد به ترتیب برابر ٢٤٥٣٦٤ و ٢٩٦٥٠٤ ریال بوده است که نسبت به فصل قبل به ترتیب ٩,٧ و ٧.٨ درصد کاهش داشته است.

 

نرخ تورم کالاهای صادراتی در سال ۹۹ افزایش یافت

مرکز آمار ایران اعلام کرد تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده های ریالی در فصل زمستان ١٣٩٩ نسبت به فصل قبل ٣٣,٠ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی پاییز ١٣٩٩ (برابر با ٤٢.٦ درصد) حدود ٩.٦ واحد درصد کاهش داشته است.

قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور سال ١٣٩٥ (سال پایه) استفاده شده است. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ٢٠ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می­شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص ­فصل زمستان ١٣٩٩ از داده­ های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه­ داده­ های قطعی سال ١٣٩٩توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

 

۱۵ تیرماه؛ آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۹ و ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم فقط تا ۱۵ تیرماه فرصت دارند.

محمد مسیحی اظهار داشت: مطابق قانون، موعد ارایه اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقیقی خردادماه می باشد اما به منظور تکریم و رفاه حال مودیان گرامی در شرایط شیوع کرونا و به استناد مصوبه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا جهت بهره مندی از تسهیلات قانونی این مهلت تا ۱۵ تیرماه تمدید شده است.

وی تاکید کرد: برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی، منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است لذا فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هرگونه تسهیلات دیگر باید اظهارنامه مالیاتی خود را تا روز سه شنبه ۱۵ تیرماه سال جاری به صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی مالیات به آدرس  WWW.INTAMEDIA.IR  ارسال و مالیات خود را پرداخت نمایند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خاتمه تاکید کرد: در صورت عدم پرداخت مالیات و یا حسب مورد عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و یا فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم در مهلت مقرر، مشمول جرایم خواهند شد.

 

افزایش نرخ تورم کالاهای وارداتی در زمستان ۹۹

تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های ریالی در فصل زمستان ١٣٩٩ نسبت به فصل قبل، ٤٥,٤ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی پاییز ١٣٩٩ (برابر با ٥٩.٣ درصد) حدود ١٣.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه وارداتی کشور سال ١٣٩٥ (سال پایه) استفاده شده است. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ٢٠ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می­شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص ­فصل زمستان ١٣٩٩ از داده­ های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه­ داده­ های قطعی سال ١٣٩٩ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص واردات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

تورم فصلی

تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در فصل زمستان ١٣٩٩ نسبت به فصل قبل، ٤٥,٤ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی پاییز ١٣٩٩ (برابر با ٥٩.٣ درصد) حدود ١٣.٩ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری نیز در فصل زمستان ١٣٩٩ نسبت به فصل قبل،  ١٢.٨ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی پاییز ١٣٩٩ (برابر با ١٠.١ درصد) حدود ٢.٨ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه­ های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «خمیر چوب یا سایر مواد الیافی سلولزی و ...» (٤,٨ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه«آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و ...» (٩٩.١ درصد) است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و ...» (٧.٩- درصد) می­ باشد.         

تورم نقطه به نقطه

تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در فصل زمستان ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٥٨,٣ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه پاییز ١٣٩٩ (برابر با ٥٨٨.٨ درصد) حدود ٣٠.٦  واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های دلاری در فصل زمستان ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٦.١ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه پاییز سال ١٣٩٩ (برابر با ٥٠.١ درصد) حدود  ٥.٩  واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیاء چوبی، زغال چوب، چوب پنبه و...» (١٠,٨ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و ...» (٦٨٩.١ درصد) است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و ...» (٤.٨- درصد) می­ باشد.

 

سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۲۸۳ هزار تومان

امروز (شنبه ۵ تیر) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۳ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۳۷۸ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۸۱ دلار، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۲۸۳ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.

 

امروز (شنبه ۵ تیر) در بازار ارز دلار ۲۴ هزار و ۱۸۹ تومان، یورو ۲۸ هزار و ۲۹۱ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۱۰۵ تومان، درهم امارات ۶۴۸۵ تومان، یوان چین ۳۷۶۰ تومان و لیر ترکیه ۲۷۸۰ تومان است.

 

بانک مرکزی امروز (شنبه، ۵ تیرماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی کشورهای جهان را اعلام کرد که براساس آن بهای یورو، پوند و ۲۰ ارز کاهش و نرخ ۱۲ ارز افزایش یافت و همچنین نرخ ۱۲ ارز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۴۰۰ ریال و یورو ۵۰ هزار و ۹۶ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۷۰۷ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۹۵۸ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۹۳۲ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۳۷ ریال، روپیه هند ۵۶۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۳۵۷ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۶۱۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۸۷۱ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۱۱ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۴ هزار و ۳۹ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۶۰۸ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۴۶ ریال، لیر ترکیه چهار هزار و ۸۱۸ ریال، روبل روسیه ۵۸۱ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۸۰۷ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۵۵ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۴۳ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۱۰۹ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۱۸ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۲۹۰ و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۳۴ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۴۸۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۱ هزار و ۶۸۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۹۵ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۷ هزار و ۱۰۹ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۱۸ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۵۵ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۰۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۰ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۵۷۷ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۶ هزار و ۳۴۷ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۶۸۵ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار نسبت به فصل مشابه سال قبل گمرک جمهوری اسلامی ایران واحد درصد کاهش داشته ارایه اظهارنامه مالیاتی بوده است که نسبت به فصل درصد افزایش داشته تورم نقطه به نقطه نرخ تورم کالاهای کالاهای صادراتی استفاده شده نرخ برابری دلار سکه بهار آزادی مربوط به گروه زمستان ۹۹ اشخاص حقیقی هزار تومان ۱۵ تیرماه مرکز آمار ۱۱ هزار ۵ تیرماه ۹ هزار ۲ هزار ٨ درصد ١ درصد ٣ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۸۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی طی هفت روز گذشته منتهی به ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۱.۹ میلیمتر بارش در این بازه زمانی دریافت شده که این میزان در بلندمدت ۶.۲ میلیمتر است بنابراین ۸۹.۹ درصد بارش بیشتر در این بازه زمانی دریافت شده است.

از ابتدای ماه جاری منتهی به ۸ اردیبهشت‌ماه  در کشور به‌طور میانگین ۱۲.۱ میلیمتر بارش ثبت شده، در حالی که میزان آن در بلندمدت ۶.۹ میلیمتر است. در نتیجه ۷۴.۲ درصد با افزایش بارش نسبت به بلند مدت روبرو بوده‌ایم.

از ابتدای سال جاری تا ۸ اردیبهشت‌ماه به‌طور میانگین ۱۷۸.۸ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به میانگین بلند مدت(۲۰۵.۱ میلیمتر) با کاهش ۱۲.۸ درصدی بارش روبرو هستیم.

جدول اطلاعات پهنه‌ای بارش‌ استان‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه سال گذشته) نشان می‌دهد تنها استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری دریافت کرده‌اند که این میزان برای خراسان جنوبی ۱۴.۷ درصد، یسیتان و بلوچستان ۵۴.۹ درصد، کرمانشاه ۱.۹ درصد، گلستان ۳.۶ درصد، همدان ۱.۶ درصد و یزد  ۳۵.۹ درصد است.

بارندگی در سایر استان‌ها  کمتر از حد نرمال بوده است و در این زمینه  قزوین بدترین وضعیت را تجربه می‌کند چراکه ۴۱.۳ درصد کمتر از حد نرمال طی سال آبی جاری بارش دریافت کرده است.

استان تهران نیز از جمله استان‌هایی است که با کم‌بارشی روبرو بوده است. در حالی که میانگین بارش تهران در بلند مدت ۲۲۸.۹ میلیمتر است ولی در سال آبی جاری تنها به‌طور میانگین ۱۴۰.۷ میلیمتر بارش دریافت کرده است که نشاندهنده کاهش ۳۸.۵ درصدی بارش در این استان است.

به گزارش ایسنا شروع سال آبی در ایران از ابتدای پائیز است. به این ترتیب یک سال آبی در ایران از ۱ مهرماه شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد.

دیگر خبرها

  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
  • مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در لرستان تمدید شد
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان
  • سازمان مالیاتی موظف به ارسال درآمدهای اشخاص غیرتجاری به وزارت تعاون شد
  • سازمان امور مالیاتی موظف به ارسال درآمد اشخاص غیرتجاری شد