Web Analytics Made Easy - Statcounter

تسهیل دسترسی مردم به عدالت، مهم‌ترین هدف تحول فناورانه، ضرورت ایجاد «سازمان مهاجران و اتباع خارجی» قبل از پایان دولت دوازدهم، موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، آیین نامه اجرایی «فداکار خدمت» ابلاغ شد،‌ تسهیل دسترسی مردم به عدالت، مهم‌ترین هدف تحول فناورانه، ضرورت ایجاد «سازمان مهاجران و اتباع خارجی» قبل از پایان دولت دوازدهم، موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۵ تیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت ایجاد «سازمان مهاجران و اتباع خارجی» قبل از پایان دولت دوازدهم

«مهدی محمودی»، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان ملی مهاجرت با توجه به فعالیت‌های اداره اتباع گفت: به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، طی مصوبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ شورای‌عالی اداری مورد موافقت قرار گرفت که مطابق این تصویب‌نامه، سازمان ملی مهاجرت با شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به وزارت کشور تشکیل می‌شود و تمرکز سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور اتباع و مهاجران خارجی و پناهندگان و برقراری ارتباط مؤثر با نهادها و سازمان های بین المللی را دنبال می کند.

مدیر کل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی در ادامه افزود: در تیرماه ١٣٩٩ در جلسه اصلی کمیسیون سیاسی و دفاعی هیات دولت، مراحل بررسی کمیسیونی لایحه پیشنهادی وزارت کشور با عنوان «تشکیل سازمان مهاجر ان و اتباع خارجی» به اتمام رسید و برای تصویب نهایی در دستور کار جلسه اصلی هیات وزیران قرار گرفت، و در همین راستا هیات محترم وزیران در جلسه  دوم تیرماه جاری بر ضرورت ایجاد «سازمان ملی مهاجران اتباع خارجی» تاکید و اشاره نمود: با توجه به انجام آسیب شناسی و بررسی های صورت گرفته و بمنظور تسریع در فرایند تصویب لایحه تشکیل سازمان مذکور تا قبل از پایان دولت دوازدهم، از مجلس شورای اسلامی درخواست شد تا بررسی و رسیدگی به لایحه یاد شده را در اولویت قرار دهد.

محمودی در پایان گفت: با توجه به وسعت فعالیت‌های اتباع و برنامه های بلند مدت و میان مدت و ساماندهی اتباع خارجی امیدواریم هر چه زودتر تشکیل سازمان یاد شده به سرانجام برسد.

 

موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان

به‌مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام و هفته قوه قضائیه، رهبر انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات پنج هزار و یکصد و پنجاه و شش تن (۵۱۵۶) از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت امام رضا علیه‌السلام و هفته قوه‌قضائیه در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات این محکومان را که پرونده‌های عفو آنان در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده و واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد قبول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.

 

تسهیل دسترسی مردم به عدالت، مهم‌ترین هدف تحول فناورانه است

آیین بهره‌برداری از دستاوردهای جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی دستگاه قضایی با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد. آیت الله رئیسی در جریان این مراسم با تبریک ایام با برکت میلاد امام رضا(ع) از تمام دست اندرکاران جهش و تحول فناورانه در دستگاه قضایی تقدیر کرد و بیان داشت: تحول به معنای آن است که وضعیت موجود شناسایی شده و نسبت به ترسیم وضعیت مطلوب اقدام صورت گیرد و فاصله بین این دو وضعیت را تا حد ممکن کم کنیم و این امر را به منظور سهولت دسترسی مردم به عدالت انجام دهیم.

رئیس دستگاه قضا مهم ترین اثر تحول فناورانه در قوه قضاییه را تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت دانست و گفت: در نتیجه افتتاح و عملیاتی شدن پروژه‌های فناورانه در دستگاه قضایی به میزان ۴ میلیون مراجعه به دادگستری‌ها کاسته شده است و این امر علاوه بر تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت سبب حفظ کرامت آن ها نیز می گردد و این امر از محوری ترین اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند است.

رئیسی با بیان این که افزایش سرعت، دقت و شفافیت از ویژگی های کار فناورانه است گفت: ۷۰ درصد سند تحول در راستای گسترش فناوری است؛ در واقع سند تحول سندی فناورانه پایه است که به موجب آن دسترسی به عدالت برای همگان تسهیل می شود.

رئیس دستگاه قضا افزایش تعامل الکترونیکی میان قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها به ویژه نیروی انتظامی را از نتایج و اهداف حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند دانست.

رئیسی خاطرنشان کرد: این موضوع تعامل الکترونیک میان دستگاه قضا و سایر دستگاه‌ها حتما در جهت اجرای سریع احکام می‌تواند کمک کند و دسترسی قضات را به وضعیت افراد می‌تواند تسهیل کند و این هم در جهت رضایت مردم است. پیشگیری از وقوع جرم که از اهداف مهم این دوره است و از مواردی است که در قانون اساسی نسبت به وظایف قوه قضاییه تاکید شده است، در پرتوی گسترش کار فناوری می‌تواند موثر باشد.

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: استفاده از هوش قضایی برای دادرسی‌های سریع بسیار توانسته است موثر باشد. الان این دادگاه‌های بر خط که در سراسر کشور فعال شده، آثار بسیار خوبی داشته، مردم راحت شدند و دسترسی آن‌ها راحت شده و این دادرسی‌های بر خط و فعالی که در سراسر کشور و دادرسی‌های الکترونیک که صورت می‌گیرد، این هم در جهت تسهیل کار بسیار می‌تواند موثر باشد.

رئیس دستگاه قضایی اذعان کرد: از طرف دیگر؛ این شفاف سازی‌ها حتما می‌تواند از وقوع فساد و روابط ناسالم پیشگیری کند. ما فکر می‌کنیم شفافیت هر چقدر بیشتر شود، روابط ناسالم را کاهش می‌دهد و زمینه‌های بروز فساد را از بین می‌برد. این در قوه قضاییه بسیار توانسته است موثر باشد و انشالله آثار و برکات آن در آتی هم برای قوه قضاییه و هم برای دولت باشد.

رئیسی در ادامه با اشاره به حذف دو میلیون از مراجعات به دستگاه‌های مختلف برای گرفتن استعلامات عنوان کرد: این موضوع از برکات کاری است که انجام شده و جای تقدیر از همکاران عزیز دارد. لازم است که مردم نسبت به دستگاه‌ها نظر دهند و نسبت به رفتار قاضی و کارمند اظهار نظر کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: سه میلیون از جامعه آماری که عزیزان اعلام کردند نظر دادند و قریب به ۷۰ درصد اعلام رضایت کردند. این از کارهای بسیار ارزشمندی است. اینکه ما بخواهیم نظر دهیم که چکار کردیم به نظر من اهمیت آن زیاد نیست و اهمیت آن است که خود مردم و کسانی که به دادگستری‌ها مراجعه می‌کنند بگویند که قاضی، کارمند و نیرویی که با آن‌ها ارتباط برقرار کرد آیا واقعا کار را درست انجام داد یا کار را با بروکراسی اداری و پیچیدگی‌هایی که موجب نارضایتی‌هایی شد دنبال کرد.

رئیسی ادامه داد: نکته مهمی است که مردم اعلام کنند که ما راضی هستیم و رضایت مردم برای ما بسیار مهم است؛ چرا که سرمایه اجتماعی را خواهد افزود. ما دنبال کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی باشیم. این کار شفافیت و فناوری پایه حتما می‌تواند این جهت را تضمین کند.

 

آیین نامه اجرایی «فداکار خدمت» ابلاغ شد

هیات وزیران در جلسه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ به پیشنهاد سازمان مدیریت بحران کشور و به منظور ارزش نهادن به فرهنگ ایثار و فداکاری و حفظ جایگاه «فداکار خدمت»، آیین نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۲۰) قانون مدیریت بحران کشور، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را که به موضوع مزبور می پردازد، تصویب کرد.

به موجب این آیین نامه، کارکنان و داوطلبانی که در فاصله زمانی اعلام تا خاتمه شرایط اضطراری مندرج در قانون مدیریت بحران کشور، داوطلبانه یا به درخواست سازمان مدیریت بحران کشور، طبق برنامه عملیات پاسخ دستگاه های ذی ربط که به تأیید این سازمان رسیده است، همکاری نموده و به سبب انجام وظایف محوله، آسیب دیده یا فوت می نمایند، مشمول این آیین نامه هستند و به عنوان فداکار خدمت محسوب می شوند و از خدمات و تسهیلات حمایتی مندرج در آیین نامه بهره مند خواهند شد.

در مورد آن دسته از فداکاران خدمت که تحت پوشش بیمه‌ پایه و تکمیلی هر یک از صندوق های بیمه درمان و بازنشستگی می باشند، حسب مورد خود یا عائله تحت تکفل از خدمات و تسهیلات بیمه همان صندوق های ذی ربط بهره مند خواهند شد و در صورتی که از پرداختی به مشمولین این آیین نامه کمتر باشد، سازمان مابه التفاوت آن را از محل اعتبارات مندرج در قانون مدیریت بحران کشور جبران خواهد نمود.

چنانچه هر یک از کارکنان یا داوطلبان حین عملیات پاسخ، مفقود گردند تا زمان تعیین وضعیت نهایی فرد مبنی بر غایب مفقود الاثر بودن وی که طبق قوانین و مقررات مربوط به تأیید مرجع قضایی ذی صلاح می رسد، مستمری مندرج در آیین نامه حسب مورد به ذی نفعان قانونی وی پرداخت می گردد.

دستگاه های اجرایی می توانند برای کارکنان و داوطلبان متبوع خود متناسب با نیاز به تشخیص بالاترین مقام دستگاه، پوشش های بیمه ای مسئولیت و حوادث بی نام در چارچوب قوانین مربوط که در آن تعهدات بیمه‌گر برابر با هزینه های مربوط در این آیین‌نامه باشد، برای موارد خاص خریداری نمایند؛ در این صورت خدمات و تسهیلات حمایتی مندرج در این آیین نامه از محل همان بیمه‌نامه ها تأمین می شود.

آن دسته از فداکاران خدمت که خدمات برجسته ای در حفظ اموال و نجات جان مردم و کاهش صدمات ناشی از حوادث و سوانح داشته اند، متناسب با سطح خدمات ارایه شده به پیشنهاد استاندار و تأیید رییس سازمان مدیریت بحران کشور و تصویب وزیر کشور جهت دریافت و بهره مندی از نشان های مندرج در آیین نامه اعطای نشان های دولتی، به مرجع ذی ربط معرفی می شوند.

 

باید به ساخت واکسن کرونا در کشور افتخار کنیم/اقدام رهبری در استفاده از واکسن ایرانی، بهترین تشویق برای دانشمندان

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به سالروز شهادت شهید بهشتی در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ اظهار کرد: روز هفتم تیر شهادت آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش و همچنین روز قبل از آن سوء قصد به مقام معظم رهبری روز بسیار سختی برای مردم بود. در سال ۱۳۶۰ در چنین ایامی شرایط و روزهای بسیار سختی بر مردم گذشت.

رییس‌جمهوری از شهید بهشتی به عنوان یکی از مظلوم‌ترین چهره‌های تاریخ انقلاب یاد کرد و گفت: اتهامات بسیار ناروایی بر آن بزرگوار روا داشتند؛ او را غرب‌گرا و لیبرال  لقب دادند و به عنوان روشن‌فکری که اعمال و رفتارش و ویژگی‌هایش با موازین دینی فاصله دارد معرفی کردند.

روحانی اضافه کرد: حرف‌های ناصحیح و ناروایی که  در آن ایام نسبت به آن عزیز و بزرگوار گفته شد، عمدتا توسط آدم‌های التقاطی و منافقین و گروه‌های منحرف آن زمان شایع شده بود و البته این تبلیغات در جامعه و اجتماع هم بی‌تاثیر نبود و با اتهامات فراوان نسبت به این چهره ایجاد نفرت کرده بودند.

وی گفت: هم دشمنان خارجی و هم داخلی‌هایی که حالت نفاق داشتند و به زبان با انقلاب بودند، آنها هم نسبت به شهید بهشتی به دلیل توانمندی‌ها و مدیریت و عقلانیت و تشکیلاتی بودنش کینه داشتند. به دلیل این که شهید بهشتی یک چهره کاملا دنیا دیده بود. جهان و منطقه و غرب و شرق را می‌شناخت و به مکاتب فکری به خوبی واقف بود.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: شهید بهشتی نسبت به آینده کشور و جهان کاملا آینده‌نگری دقیق داشت و مجموع اینها باعث شده بود با شهید بهشتی به عنوان یک ستون و امید به آینده او را مورد حمله قرار دهند. این مسائل تا روز شهادت ایشان به نحوی ادامه پیدا کرد. اما شهادت ایشان شرایط را عوض کرد و بسیاری از مردم به ویژگی‌های این شخصیت به نام واقف شدند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش در هفته قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه بار سنگین مسوولیت امنیت کشور و عدالت و آرامش مردم را بر عهده دارد.

شاهد موج جدید شیوع کرونا در همسایگان غربی و شرقی هستیم

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه روند کرونا این هفته نسبت به هفته گذشته کاهش است، گفت: البته چند استان حالت ویژه‌ای دارند و یک مقدار استثنا هستند .استان‌های جنوبی، مانند بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان شرایط‌شان مقداری متفاوت است اما در بقیه استان‌ها روند نزولی بوده است.

روحانی با بیان اینکه امروز هم شاهد خیز جدیدی نیستیم، گفت: البته نباید کاملاً نسبت به این مسئله مطمئن باشیم، باید مراعات‌ها را انجام دهیم. امروز در کشورهای مختلف جهان، در اروپا، روسیه، شرق آسیا موج جدیدی را شاهد هستیم.در اطراف خودمان در همسایگان شرقی و همسایگان غربی هم تا حدودی شاهد خیز و موج جدید هستیم به همین دلیل ما کاملاً باید مراعات کنیم.

 وی افزود: نمی‌توانیم نسبت به آینده با قاطعیت بگوییم که با خیز جدید دیگری مواجه نیستیم بنابراین باید احتیاط‌های لازم را در این زمینه انجام ‌دهیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در مجموع کشور ما بعد از این ۱۶ ماه گرفتاری و ابتلای شدیدی که از پایان بهمن سال ۹۸ تا امروز با آن مواجه بوده، هم در مدیریت خود کرونا و این ویروس که عمدتاً بار بر دوش وزارت بهداشت، درمان و مدافعین سلامت در سراسر کشور بود و نیروهای مسلح، هلال احمر و دیگران  تلاش کردند آثار و تبعات کرونا را در جامعه کاهش بدهند.

وی با بیان اینکه باید به ساخت واکسن کرونا در کشور افتخار کنیم، گفت: اقدام مقام معظم رهبری در استفاده از واکسن ایرانی، بهترین تشویق برای دانشمندان ایرانی است

رییس دولت تدبیر و امید گفت: در کرونا، در اقتصاد، کسب و کار، اشتغال، فرهنگ، آموزش، گردشگری آثار بسیار شدیدی گذاشت. به طور طبیعی کشور ما هم با این آثار مواجه بوده است.

روحانی افزود: در سه ماهه اول امسال، نسبت به سه ماهه اول سال گذشته از نظر صادرات غیرنفتی، ۶۹ درصد افزایش داشته است، بخش بزرگ این ۶۹ درصد افزایش، مربوط به بحث کرونا می‌شود. یعنی در سال ۹۹ به‌دلیل کرونا تقریبا صادرات ما با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده بود الان این مشکلات کمتر شده، البته نه اینکه به صفر رسیده اما بسیار کمتر شده است.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان سازمان مهاجران و اتباع خارجی قبل از پایان دولت دوازدهم دسترسی مردم به عدالت مدیریت بحران کشور آیین نامه اجرایی تحول فناورانه آیین نامه تشکیل سازمان دستگاه قضایی قانون مدیریت فداکار خدمت ضرورت ایجاد شهید بهشتی وزارت کشور قوه قضاییه دستگاه ها مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۸۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد

وقتی سال ۱۳۹۴ رهبر معظم انقلاب نامه‌ای به جوانان غربی نوشتند و آن‌ها را به بیداری و آگاهی دعوت کردند؛ شاید کمتر کسی چنین باوری داشت که روزی جامعه نخبگانی غرب به این سطح از بینش و بصیرت برسد و علیه جنایات رژیم صهیونیستی دست به تحصن و اعتراض بزند

به گزارش ایسنا، پایگاه بصیرت نوشت، هفتم ژانویه ۲۰۱۵ (۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۳) بود که افراد مسلح به دفتر یک مجله در فرانسه حمله کردند. در آن زمان گزارش‌های ابتدایی حاکی از کشته‌شدن ۱۲ نفر بود و تصاویر و فیلم‌های این حمله ترویستی به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شد. مجله شارلی ابدو که یک مجله فکاهی و هجوآمیز بود بارها به مقدسات اسلامی و حتی مسیحیت توهین کرده بود و درون‌مایه مطالب این مجله تا حدود زیادی دین‌ستیزانه و نژادپرستانه است. این حمله توسط دو نفر نام‌های سعید کواشی و شریف کواشی انجام می‌شد و علت آن را چاپ کاریکاتوری از ابوبکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش در این نشریه اعلام کردند. چند روز بعد القاعده یمن مسئولیت حمله را به عهده گرفت و رهبر این گروه در پیامی اعلام کرد که مهاجمان به شارلی ابدو دستور داشتند که به خاطر «توهین به پیامبر اسلام» به دفتر این مجله حمله کنند.

ماجرای «شارلی ابدو» موجب شد تا به چند مسجد و تعدادی از اماکن متعلق به مسلمانان در فرانسه حمله شود. گروه‌های افراطی و نژادپرستانه حمله به فرانسه را بهانه‌ای یافتند تا جلوی موج مهاجرت از خارومیانه به کشورهای اروپایی را بگیرند و روزانه صحنه‌های تحقیرآمیزی از نحوه برخورد با مسلمانان در مرزهای کشورهای اروپایی از جمله یونان و صربستان منتشر می‌شد.

نامه هوشمندانه رهبر انقلاب به جوانان غرب در سال ۹۴

حمله به شارلی ابدو نه تنها موج اسلام ستیزی را متوقف نکرد بلکه آن را تشدید کرد و همین مجله در شماره بعدی خود کاریکاتوری از پیامبر اسلام (ص) را منتشر کرد. در واقع اوضاع جهانی از دو سو مسلمانان را هدف قرار می‌داد. از یک طرف داعش به عنوان نسخه اصلی اسلام به اروپا معرفی می‌شد و از طرفی مسلمانان آواره از دست داعش، در پشت مرزهای اروپا کتک می‌خوردند.

در حالی که سرخوردگی مسلمانان روز به روز در حال افزایش بود، رهبر معظم انقلاب اسلامی در هشتم آذر سال ۱۳۹۴ در یک ابتکار و فارغ از گفتگوهای معمول دیپلماتیک نامه‌ای را خطاب به جوانان غربی نگاشتند. این نامه که عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی را خطاب قرار می‌داد، با اشاره به حوادث فرانسه بر چند موضوع اساسی که جهان اسلام و اروپا را درگیر کرده بود اشاره داشت.

در حقیقت رهبر معظم انقلاب با درک صحیح از شرایط غرب راهی را پیش‌پای جوانان کشورهای اروپایی گذاشتند که از آن طریق به راحتی به سمت اسلام حقیقی رهنمون می‌شدند و آن قرآن بود. هم زمان هم نمونه‌های فراوانی از هدایت جوانان و نخبگان اروپایی به سمت اسلام از طریق دسترسی بدون واسطه به قرآن وجود داشت.

تهدیدات دانشجویان آمریکایی را نمی‌ترساند

حالا، اما بیش از ۲۰۰ روز از آغاز جنگ در غزه و کشتار مردم بی‌دفاع می‌گذرد و آمارها از این حکایت دارد که تاکنون حدود ۳۵ هزار نفر به شهادت رسیده و بیش از ۷۷ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. در چنین شرایطی شاهد هستیم که اساتید و دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های غرب به صحنه آمده و نسبت به ادامه این جنایت‌ها اعتراض می‌کنند. در این بین البته برخی معتقدند که فرهیختگان جهان غرب باید زودتر به کشتار مردم مظلوم غزه واکنش نشان می‌دادند نکته قابل توجه، اما گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل از تظاهرات گسترده مردمی و اعتراضات سراسری دانشگاهیان در آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی بود که گزارشگر می‌گفت: «ما به لحظه انفجار و تعیین کننده‌ای نزدیک می‌شویم؛ تهدیدات واقعا دانشجویان را نمی‌ترساند و آن‌ها اصرار دارند که درآن مکان‌ها بمانند!»

در ادامه باید گفت که رسانه‌های اسرائلی به این نخبگان اتهاماتی مانند یهود ستیزی می‌زنند یا ادعا می‌کنند که آن‌ها تحت تاثیر جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را در پیش گرفته‌اند، اما واقعیت این است که ایران در مسیر خردمندانه‌ای حرکت می‌کند که این روزها جامعه فرهیخته و دانشگاهی آمریکا نیز به آن پی‌برده است.

تحصن ۴۰ دانشگاه و بازداشت شماری از دانشجویان

در ادامه باید اذعان کرد که دانشجویان ۴۰ دانشگاه در آمریکا و کانادا برای حمایت از غزه تحصن کرده‌اند، در همین راستا دانشگاه کلمبیا اعلام کرد که تخلیه تظاهرکنندگان حامی فلسطین را از محوطه این دانشگاه به تعویق انداخته است.

دانشگاه کلمبیا در نیویورک آمریکا تخلیه تظاهرکنندگان طرفدار غزه را از محوطه دانشگاه به تعویق انداخت. ریاست دانشگاه کلمبیا ضمن اعلام این خبر افزود که مذاکرات با تظاهرکنندگان حامی فلسطین پیشرفت نشان داده و این مذاکرات همچنان ادامه دارد و پلیس نیویورک به محوطه دانشگاه دعوت نشده است.

منابع خبری هم اعلام کردند که پلیس آمریکا تحصن دانشجویان دانشگاه ایندیانا را در حمایت از غزه و فلسطین هدف حمله قرار داد. این حمله پس از آن صورت گرفت که تحصن کنندگان حاضر به جمع کردن چادهای نصب شده در محوطه دانشگاه نشدند.

به گفته منابع مذکور، پلیس دست‌کم ۳۳ دانشجوی معترض به نسل کشی در غزه را در این دانشگاه بازداشت کرده است. تحصن دانشجویان دانشگاه جورج واشینگتن در حمایت از غزه و فلسطین نیز با وجود بازداشت‌ها و سرکوب‌ها همچنان ادامه دارد. پلیس آمریکا دانشجویانی را در دانشگاه اوهایو در حمایت از غزه و فلسطین تظاهرات کرده بودند، هدف حمله و سرکوب قرار داد و شماری از آن‌ها را بازداشت کرد.

شعارهایی در حمایت از فلسطین و مردم ایران در دانشگاه‌های آمریکا

همچنین روز دوشنبه در دانشگاه ییل آمریکا نیز دانشجویان در ادامه تحصن دانشجویان در کالیفرنیا به اختصاص بودجه به رژیم اعتراض کردند که نزدیک به ۴۷ نفر از آن‌ها نیز بازداشت شدند. در دانشگاه نیویورک نیز اساتید دانشگاه، درست وقتی که مسئولان دانشگاه سعی در متفرق کردن دانشجویان داشتند، اساتید اطراف دانشجویان، دیوار تشکیل دادند و اجازه ندادند تجمع‌های اعتراضی متفرق شود. بخش جالب تجمع‌های اعتراضی علیه حمایت دولت آمریکا از رژیم، شعارهایی بود که در حمایت از مردم ایران داده شد. گروهی از دانشجویان از عملیات ایران در سرزمین‌های اشغالی نیز حمایت کردند. ادامه اعتراضات در کالیفرنیا و اوج گرفتن آن در دانشگاه‌های آمریکا تا آنجا ادامه پیدا کرد که «الیز استفانیک»، نماینده مجلس نمایندگان و هیات جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، نامه‌ای ارسال کردند و به‌خاطر عدم تامین محیط امن برای دانشجویان از او خواستند که استعفا دهد. با این حال، اما دولت بایدن همچنان حامیان فلسطین را یهودستیز خوانده و اقدام اعتراضی دانشجویان را محکوم کرده است.

جان کلام
این تحولات در حالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که پلیس آمریکا طی هفته گذشته حدود ۵۵۰ دانشجو حامی فلسطین و غزه را در دانشگاه‌های بزرگ این کشور بازداشت کرد. در این میان باید گفت این احتمال وجود دارد که اعتراضات به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جوامع دیگر نیز تکرار شود. نباید فراموش کرد که دستگاه رسانه‌ای جهان همواره تلاش می‌کند که واقعیت آنچه در غزه می‌گذرد به گوش جامعه نخبگان نرسد. اما به دلیل حجم بالای جنایت در غزه رسانه‌های آمریکایی نتوانستند، فضا را بسته نگه دارند. لازم به یادآوری است که اساتید و دانشجویانی که نسبت به شرایط مردم مظلوم غزه اعتراض می‌کنند خطر دستگیری را به جان می‌خرند و این اقدام آن‌ها نشان می‌دهد که این فرهیختگان به خاطر جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را دنبال نکرده‌اند در واقع آن‌ها آگاه شده‌اند و وظیفه انسانی خود می‌دانند که از مردم مظلوم غزه دفاع کنند و این رویکرد نشانه دیگری از شکست اسرائیل است به عبارت دیگر باید خاطرنشان کرد که وقتی سال ۱۳۹۴ رهبر معظم انقلاب نامه‌ای به جوانان غربی نوشتند و آن‌ها را به بیداری و آگاهی دعوت کردند؛ شاید کمتر کسی چنین باوری داشت که روزی جامعه نخبگانی غرب به این سطح از بینش و بصیرت برسد و علیه جنایات رژیم صهیونیستی دست به تحصن و اعتراض بزند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد
  • ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان به قصاص در کردستان
  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است
  • مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان
  • تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد
  • قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی
  • توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی