Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@19:06:23 GMT

موتور ژنراتور یا برق چیست و چگونه کار می کند؟

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۵۹۳۱۷

 

موتور ژنراتور یا موتور برق جز لازم تمام فعالیت های صنعتی، کارگاهی و خدماتی است. بدون وجود آن، فعالیت های روزانه بسیاری از کارخانجات، شرکت ها و موسسات مختل می شود. ژنراتورها در اشکال فیزیکی و الکتریکی مختلف و برای کارکردهای مختلف در دسترس می باشند.در ادامه، ما نگاهی خواهیم داشت به نوع مکانیزم کاری ژنراتورها، و اجزا، قطعات و بخش های مختلف آن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوع کارکرد ژنراتور

موتور ژنراتور در تعریف ساده، انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی می کند. این دستگاه درواقع انرژی مکانیکی حاصل از منبعی بیرونی را به انرژی الکتریکی خروجی تبدیل می کند.

درواقع ژنراتور برق تولید نمی کند، بلکه از انرژی مکانیکی تامین شده درونش برای انتقال بارهای الکتریکی موجود در سیم پیچی ها و هدایت آن به یک مدار الکتریکی بیرونی استفاده می کند.این جریان بار الکتریکی شامل، جریان الکتریکی بیرونی می شود که توسط دستگاه تامین شده است. در واقع، ژنراتور در اینجا کارکردی شبیه پمپ آب دارد، پمپی که تشدید جریان آب را موجب می شود اما آبی تولید نمی کند.

ژنراتور های امروزی بر اساس القای الکترومغناطیسی که توسط مایکل فارادی در سال 1821 کشف شد کار می کنند. فارادی کشف کرد که جریان بارهای الکتریکی که در بالا تشریح داده شد به واسطه حرکت یک رسانای الکتریکی قابلیت ایجاد دارد. مثل سیم در ژنراتور که در یک دامنه مغناطیسی از بارهای الکتریکی برخوردار است.

حرکت این سیم پیچی در ژنراتور یک تفاوت ولتاژ را بین دو سر سیم ایجاد می کند که خود این تفاوت، موجب جریان بارهای الکتریکی و درواقع همان جریان در موتور برق می شود. اما موتور برق دستگاهی است با قطعات مختلف و متنوع پرشمار. کافی است یک قطعه کوچک در این دستگاه، از نظر کیفی پائین باشد تا عملکرد کل دستگاه را دچار اختلال کند.

شرکت زرآب با نیم قرن تجربه در زمینه تولید و عرضه ژنراتورهای برق، تامین کننده اصلی بسیاری از شرکت ها و کارخانه های بزرگ در سرتاسر ایران است که در صورت نیاز به خرید ژنراتور می توانید از مشاوره های رایگان این شرکت و تجربه بالای کارشناسان آن بهره مند شوید.

اجزای اصلی ژنراتور

1.موتور

همان طور که گفتیم کار اصلی موتور ژنراتور در حقیقت ایجاد کنشی مکانیکی است. این مهم توسط موتور دستگاه انجام می شود. توجه داشته باشید که اندازه موتور ژنراتور با قدرت مکانیکی حاصل از آن رابطه مستقیم دارد. در تحلیل اندازه مورد نیاز موتور برای ژنراتور، عوامل مختلفی را باید در نظر بگیرید.تولید کننده موتور باید به خوبی در مورد میزان عملیات مورد نیاز(مثلا میزان برق تولیدی) و زمان بندی استفاده از آن در محل مورد نصب توجیه باشد. در غیر این صورت ممکن است شما ژنراتوری را نصب کنید که از توان پوشش فعالیت های شما برخوردار نباشد.

1.1. سوخت موتور : به طور عمده سوخت ژنراتورها، گازوئیل یا بنزین است اما برخی از ژنراتورها از پروپان یا گاز طبیعی هم استفاده می کنند. معمولا موتور های کوچک از گازوئیل استفاده می کنند و موتور های صنعتی بزرگ از پروپان یا گاز طبیعی بهره می برند.برخی از موتورها نیز دوگانه هستند.

2.الترناتور

الترناتور بخشی از ژنراتور است که انرژی مکانیکی تولیدی دستگاه را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.الترناتور، شامل قطعات ثابت و متحرکی می باشد که در یک محفظه قرار داده می شود. اجزا با هم یک کنش نسبی را بین دامنه های مغناطیسی و الکتریکی ایجاد می کنند، که به نوبه خود موجب تولید برق می شود.

2.1 استاتور : بخش ثابت الترناتور ،استاتور است که شامل مجموعه ای از سیم های رسانای الکتریکی بر یک هسته فلزی می باشد.

2.2 چرخنده یا آرماتور : بخش متحرک که دامنه مغناطیسی چرخشی را بواسطه القا، مغناطیس دائمی و یا محرک جریان موجب می شود.

چرخنده یک دامنه مغناطیسی متحرک را پیرامون استاتور ایجاد می کند، که این کار تفاوت ولتاژ را بین سیم پیچی های استاتور موجب می شود.این وضعیت، جریان متناوب یا AC را ایجاد می کند.

در مورد الترناتور موتور ژنراتور باید این موارد را در نظر بگیرید، پوشش فلزی الترناتور به جای پوشش پلاستیکی،استفاده از بلبرینگ،و لزوم طراحی بدون جاروبک الترناتور. جاروبک داشتن الترناتور عمر مفید آن را کاهش می دهد. اشتباه در انتخاب قطعه کیفی مناسب در همین بخش کوچک می تواند عملکرد کل ژنراتور را دچار اختلال کند.شرکت زرآب با کارشناسان متبحر خود، با سابقه ای طولانی در این زمینه می تواند بهترین مشاوره ها را در مورد قطعات موتور ژنراتور به شما بدهد.

3.بخش سوخت رسان

معمولا مخزن سوخت ژنراتور ظرفیت پذیرش سوخت برای 6 تا 8 ساعت کارکرد را دارد. قسمت های معمولی سیستم سوخت شامل موارد زیر است:

.رابط لوله مخزن سوخت به موتور : رابط کار رساندن سوخت از مخزن به موتور را برعهده دارد.

2. رابط سر ریز از مخزن به لوله زهکش : اگر در موقع پر کردن مخزن، پیش از اندازه پر شود و اصطلاحا سر ریز شود، به واسطه لوله زهکش این سوخت سر ریز شده گرفته می شود.

.پمپ سوخت.

.جدا کننده آب و سوخت : این جدا کننده آب و مواد خارجی دیگر را از سوخت جدا می کند تا به این ترتیب از خوردگی و آلودگی سوخت و دستگاه جلوگیری کند.

5. انژکتور سوخت.

.تنظیم کننده ولتاژ : تنظیم کننده ولتاژ یک دستگاه الکتریکی است که ولتاژ تولیدی یک منبع قدرت را در چارچوب پذیرفته شده ای ثابت حفظ می کند و درواقع ولتاژ تولیدی باید در دامنه ای بماند که دستگاه قدرت تحمل آن را دارد.

5. سیستم های خنک کننده و اگزوز : ژنراتور به واسطه کارکرد بالا خیلی زود حرارت پیدا می کند و نیاز به سیستم خنک کننده و تهویه دارد.

برای خنک سازی معمولا از آب و گاهی نیز از هیدروژن در سیستم خنک کننده استفاده می شود. در موقع نصب بهتر است که فضایی باز برای ژنراتور در نظر گرفته شود، فضایی که اصطلاحا امکان تنفس ژنراتور برای آن فراهم باشد.

6. سیستم روغن کاری : همان طور که گفتیم ژنراتور دستگاهی مکانیکی است و به واسطه کارکرد مداوم اجزا، نیاز به روغن کاری متناوب و دوره ای دارد. معمولا بعد از 8 ساعت کارکرد دستگاه باید سطح روغن دستگاه بررسی شود.

7. باتری ژنراتور : شاید این سوال برای شما پیش بیاید که یک موتورژنراتور چه نیازی به باتری دارد. درواقع باتری ژنراتور کار استارت دستگاه و آغاز به کار آن را انجام می دهد. اگر در روشن شدن ژنراتور با مشکل مواجه هستید احتمالا مشکل اصلی به باتری ژنراتور آن مربوط است.

8. پنل دیزل ژنراتور.

نوع کارکرد ژنراتور

یک موتورژنراتور بر اساس القا الکترومغناطیسی کار می کند. یک کویل رسانا که عبارت است از یک کویل مسی بر روی هسته ای فلزی به طور سریع و بین قطب های مغناطیسی می چرخشد. این کویل رسانا و هسته به عنوان آرماتور شناخته می شود.

آرماتور به میله ای وصل است که آن میله انرژی حرکتی اخذ شده از موتور را به آرماتور برای چرخش منتقل می کند.

همان طور که حتما متوجه شده اید این انرژی مکانیکی مورد نیاز برای چرخش بر یک ژنراتور به واسطه بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و یا در نمونه های مدرن تر توسط انرژی های تجدید شونده تامین می شود.

در هر حال با چرخش کویل، دامنه مغناطیسی بین قطب های مغناطیسی دچار گسست می شود. دامنه مغناطیسی با الکترون های موجود در رسانا تداخل ایجاد می کند و یک جریان الکتریکی را درون آن باعث می شود.

نتیجه گیری

در مطالب بالا با بخش های مختلف موتور ژنراتور و نوع کارکرد آن آشنا و متوجه شدید که ژنراتور بخش های مختلف و قطعات متعددی را شامل می شود که عدم توجه به یکی از این قطعات در موقع خرید می تواند در آینده برای شما مشکلات زیادی را به بار بیاورد.

پیش از خرید، بهتر است از مشاوره های شرکت زرآب بهره مند شوید. این شرکت با تجربه چندین ساله خود، می تواند شما را در خرید یک ژنراتور مناسب،  با توجه به نیاز و تامین قطعات مناسب آن و انواع دیزل ژنراتور کامینز ، ولوو، مکالته،  استامفورد و ... یاری کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۵۹۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند

بزرگترین نمایشگاه خودروی چین آینده تمام برقی را به نمایش می‌گذارد و البته برندهای محلی غالب هستند.

به گزارش ایسنا، بزرگترین نمایشگاه خودروی چین روز پنجشنبه (۲۵ آوریل) در پکن آغاز به کار کرده و معروف‌ترین های خودرو، جدیدترین خودروهای الکتریکی خود را به نمایش گذاشتند که نشان می‌دهد چگونه بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان در حال حاضر و بدون توجه به گذشته، در وضعیت کاملاً الکتریکی قرار دارد.

برگزارکنندگان اعلام کردند که خودروسازان قرار است  ۱۱۷ مدل جدید در مقابل ۹۳ مدل سال گذشته را در نمایشگاه شانگهای ارائه کنند، در حالی که در مجموع ۲۷۸ خودروی جدید انرژی نو به نمایش گذاشته خواهند شد که ۷ مورد بیشتر از سال گذشته است.

این نمایشگاه که تا اوایل ماه آینده برگزار می‌شود، در حالی برگزار شده که فروش خودروهای انرژی نو در اوایل آوریل به نقطه عطفی رسید و بیش از ۵۰ درصد از خودروهای فروخته شده در چین را تشکیل داد. خودروسازان تلاش می‌کنند با اعلام مدل‌های جدیدتر و ارزان‌تر و تبلیغات، از یک جنگ قیمتی یک ساله که حاشیه سود را کاهش داده  و فروش افزایش یافته است، عقب نمانند.

در نمایشگاه خودروی پکن، بدون شک علاقه‌ای به خودروهای بنزینی نیست. ویلیام لی، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت چینی خودروهای برقی نیو به رویترز گفت همه به دنبال جدیدترین فناوری‌ها در هوشمندسازی و خودروهای برقی هستند. اگر به این نمایشگاه سری بزنید دیگر در مورد خودروهای برقی شک نخواهید کرد زیرا این در واقع آینده نیست، بلکه همان چیزی است که در حال حاضر در حال وقوع است.

ازدحام جمعیت غرفه‌های تولیدکنندگان چینی مانند بی‌وای‌دی و شرکت تازه وارد در صنعت شیائومی قابل ملاحظه است. لی جون، مدیرعامل شیائومی گفت که تعداد سفارش‌های ثبت‌شده برای سدان SU۷ اسپورت این شرکت به ۷۵ هزار و ۷۲۳ دستگاه رسیده است.

بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی جهان، برندهای پریمیوم یانگ‌وانگ و دنزا خود را به‌شدت تبلیغ کرد و سعی داشت تصویر خود را به عنوان یک خودروساز ارزان‌قیمت از بین ببرد. همچنین Ocean-M، یک هاچ بک دیفرانسیل عقب اسپرت با قیمت ۲۰ هزار و ۶۹۹ تا ۲۷ هزار و ۵۹۸ دلار آمریکا را اعلام کرد که اولین خودروی تولیدشده بر روی پلت فرم جدید تمام الکتریکی خواهد بود. این خودروی سایز متوسط طبقه متوسط چین را هدف قرار می‌دهد و بسیار کمتر از قیمت خودروهای برقی رایج در آمریکای شمالی و اروپا به فروش می‌رسد.

خودروسازان خارجی که در تلاش برای بازنشانی راهبردهای خود در چین هستند، برنامه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید و تحقیقات محلی اعلام کردند و نیسان موتور و مزدا موتور ژاپن از خودروهای طراحی‌شده برای رانندگان چینی رونمایی کردند.

خودروساز آمریکایی جنرال موتورز برای اولین‌بار خودروهای موتورهای سنتی را از خط تولید خود کنار گذاشت، در حالی که مرسدس بنز آلمان با نمایش تعداد انگشت شماری از خودروهای برقی جدید، شایعات مبنی بر کنار گذاشتن برقی‌سازی را رد کرد.

تسلا دوباره از نمایشگاه صرف نظر کرد. آخرین شرکت آن در نمایشگاه در سال ۲۰۲۱ بود.

رئیس شرکت خودروسازی گریت وال موتور گفت با ورود صنعت خودروسازی چین به عصر جدیدی از جهانی‌شدن و قدرت رو به رشد برندهای داخلی چینی، حرکت وسایل نقلیه چینی به صحنه جهانی نیز به روند جدیدی تبدیل شده است. سیستم‌های کمک رانندگی پیشرفته طراحی شده داخلی مشابه فناوری خودران تسلا (FSD) نیز توسط چندین خودروساز به‌عنوان نقاط کلیدی فروش به بازار عرضه شد.

بی‌وای‌دی اعلام کرد که در سه ماهه دوم دو مدل  را در بازار انبوه سری Dynasty و Ocean مجهز به سیستم کمکی رانندگی پیشرفته خود (ADAS) عرضه خواهد کرد، در حالی که اکسپنگ گفت که به طور مداوم نرم‌افزار را با سرعتی فوق‌العاده سریع ارتقا خواهد داد که آن را از رقبا جلوتر می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خودروسازی چینی گروه گاک اعلام کرد که از ژانویه ۲۰۲۵ مدل‌های پرچمدار مجهز به سیستم پیشرفته همیار راننده(ADAS) هوآوی را روانه بازار خواهد کرد. این یکی از هفت برند خودروساز دولتی است که برای استفاده از فناوری ADAS هوآوی با هوآوی همکاری کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در بندرعباس
  • خودروی ایسوزو D-MAX مدل 2024 چه مشخصاتی دارد؟
  • گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است! (+تصاویر)
  • خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
  • (تصاویر) «چری» با طراحی متحول شده در نمایشگاه پکن رونمایی شد
  • ۲ فوتی در اثر واژگونی خودرو شوتی حامل سوخت قاچاق در بندرخمیر
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل
  • تولید محصول دانش‌بنیان نیروگاهی باهدف جلوگیری از خروج ارز
  • کشف ۳ هزار لیتر سوخت قاچاق از ۱۰ خودرو
  • تصاویری از تازه‌ترین شاسی‌بلند لامبورگینی اوروس SE