Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-03@21:13:07 GMT

گرانی ۲۲۹ درصدی کالا‌های صادراتی

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۶۰۲۶۴

گرانی ۲۲۹ درصدی کالا‌های صادراتی

کالا‌های صادراتی و وارداتی در زمستان پارسال و در فاصله یکساله بین ۲۲۹ تا ۵۵۸ درصد افزایش قیمت داشته اند.

به گزارش ایسنا، قیمت کالا‌های صادراتی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشور‌ها و همچنین از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله بوده که تغییرات آن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

تورم فصلی صادرات ۳۳ درصد شد

این در حالی است که بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران در رابطه با وضعیت شاخص قیمت کالا‌های صادراتی در بخش ریالی نشان می‌دهد که تورم فصلی کالا‌های صادراتی در زمستان ۳۳ درصد بوده و در مقایسه با پاییز که ۴۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ درصد گزارش شده بود ۹.۶ درصد کاهش دارد.

تورم کالا‌های صادراتی بر مبنای دلار نیز ۷.۲ درصد در زمستان اعلام شده که نسبت به فصل قبل از آن ۶.۲ درصد افزایش دارد.

کمترین نرخ تورم در بین کالا‌های صادراتی مربوط به گروه اشیاء هنری، اشیاء کلکسیون و یا عتیقه و بیشترین نرخ مربوط به گروه آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و سینماتوگرافی با ۶۶.۴ درصد است.

بیشترین کاهش هم در گروه پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده با این مواد با منفی ۳.۶ درصد ثبت شده است.

ولی این گزارش نشان می‌دهد که قیمت کالا‌های صادراتی در زمستان سال ۱۳۹۹ در مقایسه با زمستان سال ۱۳۹۸، ۲۲۹.۸ درصد افزایش داشته است.

همچنین بر مبنای دلاری کالا‌های صادراتی ۷.۸ درصد نسبت به زمستان سال ۱۳۹۸ گران شده است.

وضعیت کالا‌های وارداتی

اما در رابطه با کالا‌های وارداتی لازم به یادآوری است که قیمت این کالا‌ها از عوامل موثر بر میزان مبادلات خارجی بوده و مانند قیمت کالا‌های صادراتی از عوامل تعیین کننده روابط در مبادلات است که هر تغییری در آن از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

آمار مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت کالا‌های وارداتی بر مبنای ریال در زمستان سال قبل نسبت به فصل مشابه در سال ۱۳۹۸، ۵۵۸.۳ درصد افزایش داشته است. در حالی که در پاییز تورم نقطه به نقطه کالا‌های وارداتی ۵۸۸.۱ بوده و ۳۰.۶ درصد کاهش دارد.

همچنین بر مبنای دلاری نیز کالا‌های وارداتی ۵۶ درصد گران شده است.

کاهش تورم فصلی وارداتی‌ها

در زمستان سال گذشته نیز تورم کالا‌های وارداتی ۴۵.۴ بوده که در مقایسه با تورم پاییز ۱۳.۹ درصد (تورم فصلی) کاهش دارد.

بر مبنای دلاری نیز در زمستان ۱۲.۸ درصد اعلام شده که نسبت به تورم ۱۰.۱ درصدی پاییز ۲.۸ درصد افزایش دارد.

کمترین نرخ تورم فصلی در حوزه واردات مربوط به گروه خمیرچوب یا سایر مواد الیافی سلولزی با ۴۸ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و سینماتوگرافی با ۹۹.۱ درصد است.

بیشترین کاهش هم برای گروه پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد با منفی ۷.۹ درصد گزارش شده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کالاهای وارداتی تورم اقتصاد ایران قیمت کالا های صادراتی کالا های وارداتی مربوط به گروه درصد افزایش زمستان سال تورم فصلی بر مبنای ۶ درصد ۸ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۰۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم آلمان دوباره افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، حذف کمک‌هزینه انرژی یک محرک کلیدی برای صعود دوباره قیمت‌ها و تورم در آلمان در ماه جاری بوده است. روند مشابهی در اوایل روز دوشنبه در اسپانیا هم به نمایش گذاشته شد؛ پس‌ازآنکه دولت حمایتی که به جلوگیری از افزایش هزینه‌های انرژی کمک می‌کرد را حذف کرد، نرخ تورم به ۳٫۴ درصد رسید. در همین حال، رشد قیمت‌ها در ایرلند از ۱٫۷ درصد به ۱٫۶ درصد کاهش یافت.

انتظار می‌رود که داده‌های منطقه ۲۰ کشوری یورو که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، برای اولین بار رقم اصلی تورم را بدون تغییر روی ۲٫۴ درصد نشان دهد.

مقامات بانک مرکزی اروپا با اتکا به عقب‌نشینی نرخ تورم از اوج دورقمی خود در سال ۲۰۲۲، در حال آماده شدن برای اولین کاهش هزینه‌های استقراض در ماه ژوئن هستند. اینکه حجم کاهش نرخ بهره در سال جاری چه اندازه خواهد بود، موضوع بحث پرجنب‌وجوشی است که تعداد کمی جرأت ارائه پیش‌بینی‌های ملموس را دارند زیرا چشم‌انداز کاملاً نامشخص است.

به گفته اقتصاددانان، تورم سرفصل آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به شمار می‌روند و نوسان قیمت‌ها در آن تأثیری مستقیم بر اقتصاد کل اروپا دارد، در ماه آوریل به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی اندکی افزایش یافت و احتمالاً در ماه آینده به دلیل تأثیرات پایه بر قیمت حمل‌ونقل، جهش صعودی دیگری خواهد داشت. بااین‌حال، روند کلی تورم در حال کاهش است.

سیاست‌گذاران به‌ویژه بر قیمت خدمات داخلی متمرکز هستند، جایی که رشد در ماه‌های اخیر سرسخت باقی‌مانده است. این روند به‌شدت تحت تأثیر روند افزایش دستمزدها است که برای جبران افزایش هزینه‌های زندگی با سرعت بالایی در حال افزایش است. به گفته اقتصاددانان، خطرات برای رسیدن به‌موقع به هدف تورمی همچنان وجود دارد و یک عامل تعیین‌کننده در اینجا آن است که چگونه رشد ضعیف بهره‌وری همراه با افزایش شدید دستمزدها فشار کلی قیمت اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

درعین‌حال، درآمدهای بالاتر پیش‌شرطی برای احیای اقتصادی نوپا است. در آلمان، استثنائات تجاری بهبودیافته و فعالیت‌ها، به‌ویژه در بخش خدمات، با نشانه‌هایی مبنی بر جلوگیری از رکود زمستانی در حال افزایش است.

لغو تدابیر کمک‌هزینه‌ای در سرتاسر اروپا دلیلی کلیدی است که تورم ممکن است در بقیه سال به‌طور گسترده تغییر کند و در آستانه هدف تورمی نوساناتی داشته باشد. در آلمان، پایان کاهش موقت مالیات گاز طبیعی اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت‌ها بوده است.

افزایش قیمت‌ها در آلمان در ماه مه بیشتر خواهد شد که عمدتاً به دلیل تأثیرات پایه مربوط به قیمت حمل‌ونقل است. بااین‌حال، روند نزولی گسترده‌تری باید پس از پایان شوک قیمت انرژی و بهبود مشکلات زنجیره تأمین ادامه یابد.

کد خبر 6095483 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • خلجی: بانی اصلی تورم ۶۰ درصدی مدعی تورم شده است
  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • «خوراکی‌ها»؛ عامل اصلی تورم فقرا در فروردین ۱۴۰۳
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • سهم ۲۴ درصدی مرکبات و کیوی در تولید ناخالص مازندران