Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از مین‌گذاری نیرو‌های ارمنستان بر تنه درختان منطقه در نبرد قره‌باغ اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد که در عملیات تفحص جهت یافتن میادین مین در منطقه متوجه شدند که نیرو‌های ارمنستان حتی روی درختان نیز مین‌گذاری کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» آژانس مین روبی جمهوری آذربایجان وابسته به وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که نیرو‌های متخصص در یافتن میادین مین درعملیات خود با مین‌های ضد نفر کار گذاشته شده بر تنه درختان در جنگل‌های منطقه «خجاوند» مواجه شدند.

به گزارش این نهاد، نیرو‌های ارمنستانی در نبرد قره باغ تله‌های انفنجاری بسیاری کار گذاشتند.

این نهاد به کارگذاشته شدن مین‌های «مان-۱۰۰» بر تنه درختان واقع در جنگل‌های خجاوند با قدرت تخریب شعاع ۱۰۰ تا ۱۶۰ متر اشاره کردند. وزن این مین نیز پنج کیلوگرم اعلام شده و علیه پرسنل نظامی در جنگ استفاده می‌شود. استفاده از مین‌های برای وارد آوردن خسارت عمده به نیرو‌های نظامی در جنگ است.

مین ضد نفر گونه‌ای مین است که برای آسیب‌زدن به پیاده نظام دشمن به‌کار می‌رود. همانگونه که از اسم این مین‌ها پیداست، علیه نفرات دشمن طراحی شده‌اند که می‌توانند باعث کشته شدن یا زخمی شدن نفرات گردند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

چندی قبل کفیل نخست وزیر ارمنستان گفت که تنها بخشی از نقشه میادین مین گذاری شده به جمهوری آذربایجان تحویل داده است. «نیکل پاشینیان» کفیل نخست وزیری ارمنستان گفت که مقام‌های ارمنستانی تنها بخشی از نقشه میادین مین گذاری شده را به باکو تحویل داده‌اند، ولی آماده گفتگو‌های بیشتر هستند.

وی گفت: «برخی محافل مخالف ادعا کردند که تمام نقشه‌های میادین مین‌گذاری شده به جمهوری آذربایجان منتقل شده و نمی‌توان از بازگشت همه اسیران جنگی اطمینان حاصل کرد. عزیزان من، ما نقشه‌های میادین مین‌گذاری شده را تحویل داده‌ایم، اما این بخش کوچکی از نقشه‌هایی است که داریم.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مین ضدنفر جمهوری آذربایجان تنه درختان قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۰۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»

مسئله واگذاری روستاهای ارمنستان به جمهوری آذربایجان به موضوع جنجال برانگیزی بدل شده است. در همین راستا، نیروهای پلیس ارمنستان روز جمعه با ساکنان یک روستای مرزی این کشور درگیر شدند و افراد دیگری از جمله یک نماینده مخالف پارلمان را در بحبوحه اعتراضات جاری علیه برنامه «نیکول پاشینیان» جهت واگذاری چهار منطقه مرزی به جمهوری آذربایجان بازداشت کردند.

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن‌پرس»، نخست‌وزیر ارمنستان تاکید می‌کند که این تصمیمات برای «تثبیت تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان» اتخاذ شده است.

پاشینیان طی سخنرانی در یک سالن تئاتر در شهر «گاوار» ارمنستان بیان کرد: «یکی از شهروندان از من پرسید که چرا روستاهای خود را به آذربایجان واگذار می‌کنیم. این یک سوال بسیار مهم است. اکنون نمی‌خواهم آنچه را قبلا در برخی سطوح سیاسی گفته‌ام بازگو کنم - در این خصوص که هرگز چنین روستاهایی در ارمنستان وجود نداشته است - اما می‌خواهم مورد بسیار مهمی را بیان کنم. چرا ما چنین تصمیم‌هایی می‌گیریم؟ ما این تصمیم‌ها را می‌گیریم تا تمامیت ارضی ارمنستان را تثبیت کنیم.»

او تاکید کرد: «پست‌های نصب ‌شده در مرز ارمنستان و آذربایجان به عنوان سنگ بنای تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان است. ما این تصمیمات را با این درک می‌گیریم که اگر یکی از پیش نیازهای اساسی دولت شهروندان آن باشند، دومین پیش نیاز سرزمین و تمامیت ارضی آن است. تمامیت ارضی به چه معناست؟ تمامیت ارضی به قلمرو شناخته شده بین‌المللی یک کشور اشاره دارد. ممکن است سرزمینی وجود داشته باشد، اما ممکن است در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشود.»

وزارت کشور جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرد که ارمنستان تعیین مرز با جمهوری آذربایجان در بخش باغانیس-ووسکپار در استان تاووش را آغاز کرده است. اما این وزارتخانه در بیانیه‌اش تاکید کرد: «به اطلاع می‌رسانیم شایعاتی مبنی بر اینکه بخشی از قلمرو حاکمیت جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، صحت ندارد.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • شولتز: توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو