Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید سال‌ها قبل که در بازار قدم می‌زدیم، تعداد انگشت شماری لباس، باب سلیقه یک بانوی ایرانی پیدا می‌کردیم. لباسی که هم از نظر اسلامی پوشیده باشد و هم تنوع و رنگ بندی جذاب، مطابق با سلیقه بانوان و دختران جوان داشته باشد، اما به لطف ذوق و استعداد طراحان و تولیدکنندگان پوشاک کشورمان، کم نیستند کسانی که مانتو، چادر و پوشاک ایرانی متنوعی را تولید کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوشاکی که نه تنها باب سلیقه بانوان محجبه است، بلکه مورد استقبال عموم دیگر بانوان قرار گرفته است.

در این خصوص با تولیدکنندگان و طراحان پارچه و لباس، که به طراحی برمبنای الگوهای سنتی ایرانی اهمیت می دهند، گفت‌و‌گو کردیم.

محصولات حجاب با طرح ها و رنگ های متنوع

زینب مدی تولید کننده محصولات حجاب در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در جامعه امروز نیاز است که محصولات حجاب متنوع طراحی شود. زیرا هر چقدر طراحی متنوع‌تر باشد، بانوان رغبت بیشتری برای خرید آن دارند. سعی می‌شود طراحی‌ها به سمت مدرن بودن پیش رود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در طراحی چادر‌های عربی ما، این تنوع در طراحی مچ‌ها اعمال می‌شود. در طراحی ساق دست ها، از تزیینات روبان دوزی استفاده می‌شود. همچنین دیگر محصولات مانند جوراب و روسری‌های نگین دار با مدل‌ها و رنگ‌های متنوع تولید می‌شود.

وی درباره مزیت‌های تنوع محصولات حجاب بیان کرد: مخاطبان ما، افراد مقید به حجاب هستند، اما به دلیل تنوع در طرح‌ها و رنگ‌های مانتو‌ها یا حتی چادرها، افرادی که حتی مقید به حجاب نیستند هم علاقه خود را برای استفاده از آن نشان داده اند. همچنین استفاده از پارچه‌های لباسی در طراحی چادر نماز موجب می‌شود که کسانی که حتی محجبه نیستند، از این چادر‌ها تهیه کنند.

وی ادامه داد: برای طراحی‌های متنوع چادر‌های عربی، گلدوزی روی چادر انجام می‌شود. به خصوص افرادی که از چادر صرفا را برای حضور در اماکن یا مراسم مذهبی استفاده می‌کنند، جذب این چادر‌ها می‌شوند.

وی درباره ویژگی‌های مهم در طراحی محصولات حجاب بیان کرد: توجه به تنوع در رنگ آمیزی، طراحی و دوخت در محصولات حجاب ضروری است. به عنوان نمونه مدل‌های متنوعی برای مچ‌های مانتو و چادر طراحی میشود. همچنین گلدوزی، جواهر دوزی و سایر تزیینات روی آن انجام می‌گیرد.

وی درباره قیمت محصولات حجاب گفت: مشتریانی هستند که توانایی خرید این محصول را با این قیمت ندارند؛ بنابراین ما پیشنهاد می‌دهیم که همین طرح را روی یک پارچه دیگر با قیمت پایین ارائه دهیم تا آن‌ها بتوانند از مدل‌های متنوع استفاده کنند.

تولیدی‌هایی که لباس‌هایی با الیاف طبیعی تولید می‌کنند

فاطمه مردانی تولید کننده پوشاک، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: از ویژگی‌های مهم مانتو‌های طراحی شده توسط این تولیدی، پوشیده بودن و جلو بسته بودن آن است.

وی ادامه داد: معمولا مانتو‌ها به صورت جلو بسته و دکمه دار طراحی می‌شود. اما به دلیل متفاوت بودن سلایق مشتریان، گاهی نیاز است که مانتو‌هایی به صورت جلوباز و متفاوت تولید شود.البته مشتریان ما غالبا فروشندگان لباس هستند.

وی بیان کرد: در طراحی لباس دواصل پوشیده بودن و با کیفیت بودن جنس در نظر گرفته می‌شود. مانتو‌ها با الیاف طبیعی تولید می‌شوند و نازک و بدن نما نیستند. 

وی درباره طراحی و نقوش به کار رفته در لباس‌های این تولیدی بیان کرد: جذابیت لباس‌های ما در سادگی آن است. اکثر لباس‌ها به صورت ساده طراحی می‌شود. همچنین از نظر طراحی، سعی در استفاده از طراحی‌های سنتی ایرانی است. برای تزیین برخی مانتو‌ها از پارچه‌هایی که که روی آن‌ها شعر ایرانی با خط نستعلیق است، استفاده می‌شود.

وی درباره مشکلات این حوزه بیان کرد: متاسفانه ما در حال حاضر کمبود پارچه داریم. زیرا نخ وارد نمی‌شود؛ بنابراین اکثرا از پارچه‌های های ازبکستانی استفاده می‌شود.

اهمیت رعایت اصول زیبایی شناختی در طراحی لباس

افشین منش طراح و تولیدکننده محصولات حجاب در گفت و گو با گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: طراحی باید به گونه ای باشد که مختص به قشر خاصی نبوده و مقبولیت عام داشته باشد. در این صورت اکثر بانوان جامعه می توانند از آن استفاده کنند.

وی درباره نوع طراحی ها بیان کرد: سعی شده است در سبک کارها از طرح‌های سنتی ایرانی الهام گرفته شود. همچنین خرج کار و گلدوزی های مورد نیاز، در صورت محدودیت‌هایی مانند تحریم و غیره، برای اولین بار توسط تیم ما طراحی و تولید شده است.

وی درباره مدل های متنوع مانتوها بیان کرد: اغلب مانتوها به صورت جلو دکمه دار و پوشیده طراحی می شود تا پوشیدگی در عین آراستگی را عرضه کنیم.همچنین مانتوهایی با سبک اسپرت و کوتاه تر که برای استفاده به همراه چادر مناسب است نیز طراحی و تولید می شود.

وی تاکید کرد: طرح های سنتی ایران دارای غنای بسیار و پتانسیل فراوان بوده و مورد استقبال شایانی از سوی رده های سنی مختلف قرار گرفته است، چرا که رعایت اصول زیبایی‌شناختی، به همراه کیفیت بالا، کار را مورد پسند همگان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید

انتظارات هنرمندان صنایع دستی از دولت آینده/ همیشه پای دلالان در میان است

لزوم مدرنیته کردن طرح های سنتی

مهسا فکری طراح پارچه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: ویژگی‌های طرح چاپی روی لباس، جدید بودن و نوآوری آن است. طراحی‌ها به گونه‌ای در نظر گرفته می‌شود که مشابه آن نباشد.

این طراح درباره نحوه استفاده از طرح‌های سنتی در لباس‌ها اظهار کرد: بهتر است طراحی‌های سنتی، مدرنیته شود. به گونه‌ای که به صورت نامحسوس از طرح‌های سنتی الهام گرفته شود.

وی درباره اینکه آیا در این حوزه به طراحی‌های ایرانی و سنتی توجه می‌شود یا نه، بیان کرد: متاسفانه تولید کنندگان، استفاده از طرح‌های ایرانی خیلی برایشان اهمیت ندارد و صرفا میزان فروش خود را در نظر می‌گیرند. نوع طراحی با توجه به میزان فروش آن تعیین می‌شود.

وی در مورد طراحی چاپ روی لباس‌ها بیان کرد: برای طراحی‌ها معمولا تقاضایی با عنوان سبک‌های اسلامی نداریم. معمولا درخواست تولیدکنندگان تصویرسازی فشن روی لباس است. به گونه‌ای که استایل‌های مختلف به صورت فانتزی روی لباس تصویر پردازی می‌شود.

لباس‌هایی که صرفا برای جذب مخاطب طراحی می‌شود

سهیلا فرهادیانی طراح لباس سینما در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: طراحی لباس در فیلم‌ها حول محور فیلمنامه و با توجه به کاراکتر شکل می‌گیرد. تمرکز طراح بر این است که استایل بازیگر را به شخصیت فیلمنامه نزدیکتر کند.

وی در مورد ویژگی‌های طراحی لباس در فیلم سینمایی بیان کرد:، اما نکته قابل توجه این است که در فیلم‌های درام و رئال دارای فیلمنامه قوی، بیننده درگیر فیلم می‌شود. در این فیلم‌ها آنقدر لباس جذب شخصیت می‌شود که مخاطب متوجه آن نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای ایجاد جذابیت در فیلم‌های ژانر کودک، از طراحی لباس برای ایجاد رنگ و فرم استفاده میشود. متاسفانه در فیلم‌های تجاری ویژه شبکه نمایش خانگی نیز از این موضوع بهره گرفته می‌شود. به گونه‌ای که در برخی از فیلم‌های سینمایی که از نظر فیلمنامه جایگاه چندانی ندارد، تولیدکنندگان در تلاشند تا با جاذبه‌های طراحی لباس مخاطبان بیشتری را جذب فیلم کنند. همچنین در این فیلم‌ها از فضا‌ها و لوکیشن‌های تجمل گرایانه استفاده می‌شود.

افزایش رغبت بانوان به خرید محصولات لباس

مریم پورشهابی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: حوزه پوشاک ایرانی و اسلامی به خصوص محصولات حجاب در سال‌های گذشته رشد و پیشرفت جدی داشته است. هر سال شاهد افزایش برند‌ها از سوی طراحان هستیم و به همان میزان استقبال مردم از این موضوع زیادتر شده است.

وی درخصوص نمایشگاه‌های حجاب و عفاف افزود: نمایشگاهی که کارگروه مد و لباس در این خصوص برگزار می‌کند، در جهت پاسخگویی به نیاز‌های مخاطبان می‌باشد. طبق اسناد و گزارش ها، بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن و همچنین نمایشگاه فردوس که در زمینه نذر حجاب فعالیت می‌کند، افزایش رغبت بانوان به این حوزه را نشان می‌دهد.

راهکاری برای کاهش قیمت پوشاک ایرانی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در خصوص افزایش قیمت‌ها در این حوزه بیان کرد: ما در سال‌های اخیر افزایش قیمت‌ها را در همه حوزه‌ها شاهد بودیم. البته راجع به این موضوع وزارت صنعت و بازرگانی موظف به ارائه تسهیلاتی برای تولیدکنندگان لباس هستند، اما متاسفانه برخی تولیدکنندگان مورد کم لطفی قرار گرفته‌اند.

پورشهابی در انتها درباره اقدامات کارگروه مد و لباس برای بهبود شرایط موجود بیان کرد: انعقاد تفاهم نامه‌ای با اتحادیه پوشاک در دستور کار ما قرار گرفته است. هدف از انعقاد این تفاهم نامه، اتصال طراحان به تولید کنندگان و تولیدکنندگان به فروشندگان است. در حال حاضر این اتصال و ارتباط حالت افسار گسیخته‌ای دارد. اجرای این تفاهم نامه موجب کاهش قیمت محصولات می‌گردد.

او افزود: این تفاهم نامه موجب می‌شود طراحان و تولیدکنندگان بیشتر دیده شوند. همچنین افزایش تولید موجب کاهش واردات کالای قاچاق شده و در صنعت تولید کمک فراوانی می‌کند. افزایش تولید نیز منجر به کاهش قیمت آن می‌گردد. افزایش تولید منجر به افزایش تقاضا برای پوشاک داخلی خواهد شد که کاهش قیمت‌ها را در بر خواهد داشت.

با وجود پیشرفت قابل توجه در تولید محصولات حجاب و پوشاک ایرانی،  فروشندگانی هستند که هنوز درخواست طراحی هایی غیر ایرانی دارند. طرح هایی که زیبا هستند اما با فرهنگ کشور ما تطابق ندارند. گویی هنوز ذائقه جوانان ما، هنوز به طور کامل به سمت و سوی پوشاکی بر مبنای فرهنگ ایرانی، پیش نرفته است. اینجاست که لزوم نظارت دستگاه های متولی، بر طراحی لباس و پارچه ها، پررنگ می شود.

 

گزارش از مرضیه میرزائی علی آبادی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مد و لباس بانوی محجبه حجاب و عفاف گفت و گو با خبرنگار ما استفاده می شود محصولات حجاب پوشاک ایرانی طراحی می شود طرح های سنتی تفاهم نامه طراحی لباس فیلم ها گونه ای کاهش قیمت مد و لباس پارچه ها مانتو ها طراحی ها روی لباس لباس ها چادر ها مدل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۳۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه

هرمزگان-جام جم انلاین-مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به اینکه برای رکورد زنی تولید واحد احیای مستقیم افزایش کمیت همراه با حفظ کیفیت مدنظر بود، گفت: تولید این واحد در فروردین‌ماه امسال ۱۵ درصد بالاتر از طراحی کارخانه بوده که در واقع بهترین عملکرد یک واحد احیا مستقیم با این ظرفیت تولید نسبت به طراحی در سطح ایران محسوب می‌شود. 

 

علیرضا نجار قویدل  در تشریح جزئیات این خبر افزود: در فروردین ‌ماه امسال واحد احیا مستقیم موفق به ثبت چهار رکورد تولید روزانه و همچنین رکورد تولید ماهیانه آهن اسفنجی به میزان ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ تن شد.

وی بیان کرد: نخستین رکورد روزانه مجموع دو مدول به میزان پنج هزار و ۹۵۸ تن در ۱۳ فروردین‌، دومین رکورد روزانه مجموع دو مدول به میزان پنج هزار و ۹۷۶ تن در ۱۸ فروردین‌، سومین رکورد روزانه مجموع دو مدول به میزان ۶ هزار و ۵۱ تن در تاریخ ۱۹ فروردین‌ و چهارمین رکورد جدید روزانه مجموع دو مدول به میزان ۶ هزار و ۸۶ تن در ۲۲ فروردین‌ ثبت شده است.

مدیر احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: همچنین رکورد ماهیانه مدول A به میزان ۸۴ هزار و ۱۴۳ تن و رکورد ماهیانه مدول B به میزان ۸۶ هزار و ۱۵۷ تن و در مجموع به میزان ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ تن در فروردین‌ امسال انجام شده است.

وی یادآور شد: باتوجه به اینکه بیش از ۱۴ سال از عمر مدول‌های واحد احیا مستقیم می‌گذرد، برای داشتن یک تولید بهینه همراه با افزایش نرخ تولید، ضروری است یک برنامه‌ریزی چند ماهه انجام شود که همکاری انجام شده در تمامی واحدهای بهره‌برداری و سایر واحدهای شرکت، باعث شد واحد احیا مستقیم بتواند این نتیجه را کسب کند.

نجار قویدل خاطرنشان کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته، مدول A واحد احیا مستقیم یکی از بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی تاریخ فولاد هرمزگان را از ابتدای راه‌اندازی از لحاظ نفر ساعت و تعداد روزهای شات‌دان تجربه کرد که کیفیت خوب آن باعث شد این نتایج بی‌نظیر ثبت شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در شات‌دان، تصریح کرد: در شات‌دان گذشته فعالیت‌های بزرگی نظیر تعویض کمپرسورها، اقدامات اساسی روی ریفرمر از جمله تعویض تیوب و شارژ کاتالیست و همچنین تعمیرات اساسی بر روی سیستم آب و تجهیزات آب‌رسانی انجام شد.

این مسوول ادامه داد: همچنین از این محل، راه‌اندازی واحد احیا مستقیم بعد از یک توقف سرد و طولانی انجام شد که با همکاری همه کارکنان درگیر در این واحد و واحدهای پشتیبانی به‌خوبی انجام و این فعالیت مهم باعث شد میزان توقفات به‌صورت روزبه‌روز کاهش و ریت تولید افزایش یابد.

نجار قویدل اظهار کرد: این روند خوب در سال جدید نیز ادامه یافت و فولاد هرمزگان شاهد رشد تولید آهن اسفنجی از نظر کیفیت و کمیت بود.

 

قویدل ابراز کرد: این افزایش تولید بدون هیچ پروژه ریومپ رخ‌ داده است که حاصل بهبود فرایندها، تدارکات خوب، ارسال مواد اولیه کیفی به واحد، پیگیری و اقدامات ساعتی، روزانه و شیفتی بسیار مناسب در تمامی قسمت‌های واحد احیا مستقیم بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در واحد احیا مستقیم این میزان افزایش کمیت با حفظ کیفیت بوده است، به‌طور قاطع می‌توان اشاره کرد که این بهترین عملکرد یک واحد احیا مستقیم بدون ریومپ با این ظرفیت تولید نسبت به طراحی در کل ایران هستیم.

 

رییس دفتر فنی تولید احیا مستقیم شرکت فولاد هرمزگان نیز اظهار کرد: بهبود فرایند تولید و افزایش بهره‌وری در راستای رکوردشکنی واحد احیا مستقیم فولاد هرمزگان در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ موفق به ثبت تولید ماهیانه جدیدی به میزان ۱۷۰ هزار و ۳۰۰ تن آهن اسفنجی شد.

حمید نظرنژاد افزود: این رکورد ارزشمند در حالی به دست آمد که آخرین رکورد ماهیانه مربوط به فروردین سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۶۵ هزار و ۱۰۱ تن بود.

وی بیان کرد: در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ قبل از تحقق رکورد ماهیانه شاهد تحقق رکوردهای روزانه مدول A و دو مدول بوده‌ایم که این رکوردهای تولید برای محصول آهن اسفنجی در صنعت فولاد بسیار قابل‌توجه بوده و نشان از پیشرفت و عملکرد برتر واحد آهن‌سازی فولاد هرمزگان است.

این مسوول اظهار کرد: این عملکرد برتر در نتیجه بهبود فرآیندهای تولید، بهره‌وری بالا و کاهش توقفات و افزایش تولید و مهم‌ترین بعد ارزشمند رکورد این است که این مهم در حالی رخ داد که تغییراتی برای افزایش ظرفیت زیر سقف در واحد انجام نشده است.

نظرنژاد ادامه داد: تحقق این رکوردهای تولید نتیجه همت و تلاش مستمر تیم‌های کاری، بهبود فرآیندهای تولید و همدلی در مدیریت عملیات بوده است.

دیگر خبرها

  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟
  • ۵۰۰ اثر به جشنواره مد و لباس اروند راه یافتند
  • روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟!
  • تصاویری گویاتر از صدها مقاله : فرمانده انتظامی از طرح "کاملاً فرهنگی و اجتماعی" می گوید و روحانیون "لباس چریکی" پوشیده اند!
  • احیای مستقیم فولاد هرمزگان ۱۵ درصد فراتر از طراحی کارخانه
  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن