Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید زجاجی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه ارزش‌های اجتماعی در نهج‌البلاغه با رویکرد جامعه شناسی ولایی و از نگاه قرآن و عترت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، افزود: ارزش‌های تایید شده در نهج‌البلاغه متکی بر عقل، وحی و فطرت پاک انسانی است که در تعارض با دین، عقل و فطرت نیز نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد حضرت علی(ع) ارزش‌ها زمانی مفید است که همه ارزش‌های فردی و اجتماعی انسان را در پرتو دیدگاه متعالی توحیدی مورد توجه قرار دهد، ادامه داد: ارزش‌های اجتماعی با یک نگاه آخرت‌گرایانه، تیزبین و ژرف می‌تواند برای تامین سعادت معنوی و اخروی انسان‌ها به زندگی اجتماعی توجه کامل داشته باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ارزش‌های اجتماعی از دیدگاه امام علی(ع) شامل روح و بدن، جسم و جان، ظاهر و باطن، ماده و معنا با فراگیری و دربرگیری تمامی لایه‌های رشد و تعالی انسان است.

زجاجی با تاکید بر اینکه حتی ممکن است در جامعه‌ای ارزش‌های اجتماعی منفی باشد خاطر نشان کرد: امام  علی(ع) در خطبه ۲۶ نهج‌البلاغه در رابطه با بعثت پیغمبر(ص) وقتی ارزش‌های اجتماعی منفی جامعه جاهلیت را توصیف می‌کند، می‌فرماید«خداوند، پیامبر اسلام، حضرت محمّد(ص) را هشدار دهنده جهانیان مبعوث فرمود، تا امین و پاسدار وحی الهی باشد، آنگاه که شما ملّت عرب، بدترین دین را داشته، و در بدترین خانه زندگی می‌کردید، میان غارها، سنگ‌های خشن و مارهای سمّی خطرناک فاقد شنوایی، به سر می‌بردید، آب‌های آلوده می‌نوشیدید و غذاهای ناگوار می‌خوردید، خون یکدیگر را به ناحق می‌ریختید، و پیوند خویشاوندی را می‌بردید، بت‌ها میان شما پرستش می‌شد، و مفاسد و گناهان، شما را فرا گرفته بود.»

وی با بیان اینکه امام علی (ع) از بین رفتن ارزش‌های اجتماعی منفی حاکم را با بعثت پیامبر(ص) معرفی می‌کند اضافه کرد: امام علی(ع) از این طریق ارزش‌های اجتماعی صحیح را به جایگاه خود برگرداند.

شخنران نشست‌های مذهبی با تاکید بر شناخت عوامل رشد و سقوط ارزش‌های اجتماعی با رویکرد جامعه شناسی گفت: ارزش‌های اجتماعی قابل تغییر و تحول است.

ضرورت تغییر ندادن ارزش‌ها و سنت‌های مثبت اجتماعی گذشته

زجاجی با یادآوری اینکه تفرقه و دشمنی، تبعیض نژاد، تبعیض بین دختر و پسر، قمار بازی، شراب‌خواری، ربارخواری، فحشا خشونت‌های اخلاقی، ظلم و بی عدالتی و دوری از کرامت‌های انسانی صفات بد ارزش‌های اجتماعی هستند اظهار داشت: امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه در نامه‌ای خطاب به مالک اشتر دستور می‌دهد آداب پسندیده‌ای را که بزرگان امت به آن عمل کردند، ملت اسلام با آن پیوند خورده و رعیت با آن اصلاح شدند بر هم نزن یعنی اینکه ارزش‌های  اجتماعی منفی را کنار گذارید و ارزش های مثبت را نگهدارید.

وی همچنین با اشاره به اینکه باید موضوع مدرنیته همگام با سنت احسن و ارزش احسن گذشته کنار هم قرار گیرد، گفت: حفظ ارزش‌های اجتماعی و سنت احسن نه سنت غلط همان موضوع نامه امیر به مالک است که این سنت احسن با مدرنیته و تجدد تضاد معنوی ندارد.

پرهیز از نوآوری‌های غیرعقلانی نابودکننده ارزش‌های مثبت جامعه 

نویسنده و مولف بیش از ۵۰ اثر دینی و معارفی با تاکید بر اینکه تجدد و مدرنیته به معنای دست برداشتن از سنت‌های صحیح و ارزش‌های صحیح نیست اضافه کرد: امیرالمومنین(ع) پس از حفظ ارزش‌های اجتماعی و سنت‌های احسن گذشته پرهیز از نوآوری‌های غیرعقلانی نابودکننده ارزش‌های مثبت جامعه را در نهج‌البلاغه تذکر می‌دهد.

زجاجی با تاکید بر اینکه امیرالمومنین(ع) پرهیز از پدید آوردن آداب زیان رساننده به سنتهای خوب گذشته را خواستار می‌شود گفت: نباید نوآوری غیرعقلانی ایجاد کرد که امور عقلانی را از بین ببرد.

وی، جایز بودن تنوع ارزش‌های اجتماعی مثبت را از دیدگاه امیرالمومنین (ع) در نهج‌البلاغه یادآور شد و اضافه کرد: ارزش‌های اجتماعی و تنوع آن تا زمانی محترم است که در تقابل با اصول ارزش‌های اجتماعی مثبت نباشد.

استاد تاریخ تحلیلی اسلام بر پایه دیدگاه امیرالمومنین(ع) ادامه داد: می‌توان هر روز به مقتضای زمان از موارد و پدیده‌های نو و مثبت استفاده کرد اما نباید این پدیده‌ها، معیارهای اعتقادی و ارزش‌های اصلی را زیر سوال ببرد و حتی در شکل ظاهر و باطن معیارهای ائمه کفر را نداشته باشد.

پیشگیری از پدید آمدن ارزش‌های اجتماعی منفی

زجاجی با تاکید بر پیشگیری از پدید آمدن ارزش‌های اجتماعی منفی بر پایه دیدگاه حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه گفت: زمانی که آن حضرت به صفین می‌رفت دهقانان شهر انبار جلوی ایشان به رسم احترام و سنت گذشته دویدند امام فرمود «امیران شما از این کار سودی نخواهند برد و شما نیز در دنیا و آخرت خود را با آن به زحمت می اندازید.»

وی با یادآوری دیدگاه امام علی (ع) در مورد پیروی و انتقال ارزش‌های اجتماعی مثبت اظهار داشت: امیرالمومنین (ع) همچنین می‌فرماید که از عوامل سقوط جامعه انسانی پیشگیری کنید و بدنبال حق و راستگویی باشید.

مدرس ادیان و مذاهب دانشگاه قم یادآور شد: به فرموده امام علی (ع)  ارزش‌های اجتماعی در جامعه به‌گونه‌ای دگرگون نشود که حق‌طلبی در آن جامعه‌ به عنوان بی‌ارزشی، راستگویی به،عنوان عجز، کلک و دروغ به‌عنوان حقیقت نمود پیدا کند که اینها باعث سقوط یک جامعه می‌شود.

زجاجی با تاکید بر اینکه ارزش‌های اجتماعی قابل تغییر و تحول است، ادامه داد: با رویکرد جامعه‌شناسی باید عوامل رشد و سقوط را شناخت.

نهج‌البلاغه؛ داروی الهی نیازهای انسان

مدرس تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی با بیان اینکه نهج‌البلاغه یکی از بهترین و بی‌بدیل‌ ترین کتاب‌های امروز بشر بعد از قرآن کریم است، گفت: تاکنون فردی به جز امیرالمومنین (ع) پیدا نشده است که اینچنین در تمامی زمینه‌های رویکردهای اجتماعی، فردی و حتی علوم دیگر سخن گفته باشد، از این رو نهج‌البلاغه منشا بسیاری از نیازهای انسانی و داروی الهی است که باید به نحو احسن در زندگی استفاده کنیم.

زجاجی افزود: در ارزش این کتاب شریف همین بس که جرج جرداق دانشمند مسیحی اهل لبنان نقل می‌کند ۲۰۰ مرتبه این کتاب را خوانده و هر دفعه یک مطلب جدیدی از آن فهمیده است.

شهرستان کاشان از ۲۱ مهر ۱۳۹۹ به مدت ۲ سال به عنوان نخستین پایتخت نهج‌البلاغه کشور نام‌گذاری شده است؛ افزون بر ۵۰ نفر حافظ نهج‌البلاغه، یک هزار و ۲۰۰ نفر حافظ بخش‌هایی از این کتاب ارزشمند، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن مجید و ۱۵ نفر حافظ کل صحیفه سجادیه در شهرستان کاشان آموزش دیده‌اند.

برچسب‌ها نهج البلاغه کاشان امام علی مالک پروندهٔ خبری کاشان پایتخت نهج البلاغه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نهج البلاغه کاشان امام علی نهج البلاغه کاشان امام علی مالک امیرالمومنین ع نهج البلاغه نفر حافظ امام علی ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۴۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، جلسه کمیته علمی این کنگره با حضور اعضای کارگروه‌های علمی این کنگره، بعد از ظهر دوازدهم اردیبهشت در محل مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

برگزاری شش پیش‌همایش

علی‌اصغر بیگی دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در ابتدای این نشست ضمن گرامی‌داشت روز معلم، در تشریح برنامه‌های آتی علمی این کنگره اظهار کرد: در خصوص کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، تاکنون شش پیش‌همایش و ده‌ها نشست علمی با مشارکت هزاران استاد و دانشجو برگزار شده و اکنون در آستانه برگزاری پیش‌همایش‌های خارجی این کنگره هستیم.

دریافت ۳۰۰ مقاله تاکنون

رئیس مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه با خبر دادن از برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در تاریخ سوم تیرماه جاری، ادامه داد: در نهایت، برونداد پژوهشی این کنگره به صورت مجموعه مقالات علمی با محور «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» منتشر خواهد شد. تاکنون بیش از ۳۰۰ مقاله توسط دبیرخانه اعلام وصول شده و داوری بسیاری از این مقالات نیز انجام شده است.

بیگی تصریح کرد: در عین حال، باید برونداد علمی تبدیل به محتوای همگانی و همه‌پسند بشود که ارتقای ضریب نفوذ اجتماعی نهج‌البلاغه را نیز شاهد باشیم. پس از تولید محتوای علمی باید در گام رسانه‌ای، مطابق با استانداردهای روز، برونداد پژوهشی کنگره را در جامعه عرضه کنیم.

هم‌گرایی بین‌المللی

در ادامه، مسعود راعی دبیر علمی این کنگره خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های مهم موجود، سطح فعلی هم‌گرایی میان مجموعه‌های مختلف فعال در سطح کشورهای منطقه است. با رویکرد درست در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، می‌توانیم تلاش‌های مشترک را برای پژوهش‌های علمی افزایش دهیم.

وی افزود: آن‌چه که می‌تواند شاخصه «حبل‌المتینی» [به معنای ریسمان استوار] به نهج‌البلاغه را رقم بزند، نگاه علمی است. نگاه علمی به نهج‌البلاغه نیز با علوم انسانی از جمله فسلفه، روان‌شناسی، اقتصاد، علوم تربیتی، حقوق و غیره پیوستگی دارد. برای مثال در حوزه حقوق بین‌الملل، آن‌چه که امروز در حوزه حقوق بشر جهانی محقق شده، هرگاه که به نامه ۵۳ امام علی (ع) می‌نگریم، می‌بینیم که با شاخصه‌هایی که حضرت برای حکم‌رانان می‌شمارد، قرابت دارد.

وحدت، رسالت جمهوری اسلامی

استاد تمام گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: جمهوری اسلامی در راستای نقش ام‌القرایی خود، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های علمی نهج‌البلاغه، نقش وحدت‌آفرین را در جهان اسلام و هم‌چنان فراتر از آن، ایفا کند.

مدل حکمرانی مطلوب

راعی با تأکید بر مرجعیت علمی نهج‌البلاغه در حوزه علوم انسانی، خاطرنشان کرد: در طول دو دوره گذشته برگزاری کنگره، محتوای علمی خوبی تولید شده و فرصت این را داریم که فقر پژوهشی موجود را در سومین کنگره تا حد خوبی برطرف کنیم.

وی با اشاره به لزوم تبادل علمی میان اسلام‌شناسان و نهج‌البلاغه‌پژوهان برای پاسخ به نیازهای فکری و فرهنگی عامه مردم و نخبگان، بیان داشت: هدف‌گذاری نهایی ما «تبیین مدل حکمرانی مطلوب» بر اساس نهج‌البلاغه است تا بتوانیم خروجی علمی خود را از جهات مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، به صورت کاربردی و یکپارچه عرضه کنیم.

شایان ذکر است پس از دو دوره برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، آبان‌ماه گذشته با حضور دکتر طهرانچی، مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد تا فعالیت‌های علمی دانشگاه آزاد در این زمینه با انسجام بیش‌تری ادامه یابد. برگزاری سومین دوره کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه مقارن با ایام عید غدیر، با هدف تبیین علمی و مدل‌سازی مفهوم «زیست شرافتمندانه» در انطباق با معارف علوی می‌باشد.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229209 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی امامت و مهدویت

دیگر خبرها

  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • امام فرشته‌ها کیست؟! + فیلم
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار
  • نقش تاثیرگذار مادران برای جذب جوانان به مساجد
  • انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش ۵۰ میلیارد ریال در لرستان
  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • تاکید آیت الله لائینی بر گره‌گشایی از زندگی کارگران
  • پیام تشکر بابت تبریک روز معلم